Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 Kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Joma
    BTCF Member
    • Feb 2011
    • 1320
    • Masku

    Voi, ja vaikkei katsurin mielestä sais niin menee tehoihin vertaamalla 528iin, mikä on kyllä väärin.
    E30 M52b28 M122h Amme
    E28 x monta
    E23 728i Ministeri
    E10 1600-2 Garret

    VW LT50 Huoltoajoneuvo
    HD lapio jätskikruiseri

    Comment

    • tsbmw
      BTCF Member
      • Jun 2004
      • 1495
      • Ilvola

      Originally posted by Joma View Post
      Voi, ja vaikkei katsurin mielestä sais niin menee tehoihin vertaamalla 528iin, mikä on kyllä väärin.
      Meneekös se näin?
      M30B28 rivi-6 2788 184@5800 240@4200 Bosch L-Jetronic 1981 E28/528i
      M30B35 Kat rivi-6 3430 211@5700 305@4000 Bosch Motronic DME 1986 E32/735i, E34/535i

      Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta 5 § Moottorin vaihto

      "c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;"
      Vaihtomoottorin teho max 184hv x 1.2 = 220.8hv (on 211hv)

      "d) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita iskutilavuudeltaan suuremman moottorin iskutilavuus on korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus;"
      Vaihtomoottorin tilavuus max =*2788 x 1.25 = 3485 (on 3430)

      Moottori on vielä täysin samaa sarjaa ja osat lähes 1=1.
      Ainoa ongelma on jos joutuu päivittämään ABS:hin:
      - Pyörälaakerit joissa hakahammastunnistinpyörä.
      (ne joutuu kumminkin uusimaan 300tkm välein)
      - Ohjausyksikkö joita on "pilvin pimein".
      - Työtä 2-4 iltaa.
      (HUONOMPI pysähtymään eli ilman ABS 100kmt n. -15m,
      mutta siihen sydeemiin voi laittaa samalla estokatkaiijan.
      Ennen oli vaistomaista jarruttaa ja ohjata eri aikaan sorateillä...)

      *"a) auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet vastaavat vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;"
      Tosin E28 535i:tä on valmistettu alkuvuosina ilman ABS.
      Toivon että joku tuo tällaisen yksilön Suomen rekisteriin ja kertoo tänne!

      Huomioithan moottorin vaihdon katsastusmaksun?
      Katsuri vilkaisee ja kirjoittaa 250 - 350€ laskun <:o)
      (Entä jos noita koneita palaa vaihdoissa vikojen...)
      Last edited by tsbmw; 11-04-2014, 19:36.
      - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
      - E28 528i, 528i+, M5

      Comment

      • Jondis
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 698
        • Tuusula

        Moro, haettiin tänään kaverille 518i vuodelta -86. Mistähän tuollaseen löytäisi kaasuvaijerin? Ja mitä se toinen kaasuläpän huudeilta lähtevä vaijeri tekee? kiinnikkeessä lukee servo ja menee johonkin ihmeelliseen pömpeliin, josta taas menee letku joka yhdityy yhteen jarrutehostimen letkuista. Tuo kaasuvaijeri pitäisi löytää nopeasti, koska se on aika pahasti rispaantunut=hirttää kaasu pahasti!
        MB E55 AMG -05
        E36 318TiA -96
        E34 535i -89 imolarot
        Ex: E34x4, E46x2, E39x4, E91x4, E30, E36x3, E61, E60x2, F31 + jokunen muun merkin tuotos

        Comment

        • Magirus
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2006
          • 875
          • Keski-Suomi und Sawo

          Originally posted by tsbmw View Post
          Meneekös se näin?
          M30B28 rivi-6 2788 184@5800 240@4200 Bosch L-Jetronic 1981 E28/528i
          M30B35 Kat rivi-6 3430 211@5700 305@4000 Bosch Motronic DME 1986 E32/735i, E34/535i

          Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta 5 § Moottorin vaihto

          "c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;"
          Vaihtomoottorin teho max 184hv x 1.2 = 220.8hv (on 211hv)

          "d) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita iskutilavuudeltaan suuremman moottorin iskutilavuus on korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus;"
          Vaihtomoottorin tilavuus max =*2788 x 1.25 = 3485 (on 3430)

          Moottori on vielä täysin samaa sarjaa ja osat lähes 1=1.
          Ainoa ongelma on jos joutuu päivittämään ABS:hin:
          - Pyörälaakerit joissa hakahammastunnistinpyörä.
          (ne joutuu kumminkin uusimaan 300tkm välein)
          - Ohjausyksikkö joita on "pilvin pimein".
          - Työtä 2-4 iltaa.
          (HUONOMPI pysähtymään eli ilman ABS 100kmt n. -15m,
          mutta siihen sydeemiin voi laittaa samalla estokatkaiijan.
          Ennen oli vaistomaista jarruttaa ja ohjata eri aikaan sorateillä...)

          *"a) auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet vastaavat vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;"
          Tosin E28 535i:tä on valmistettu alkuvuosina ilman ABS.
          Toivon että joku tuo tällaisen yksilön Suomen rekisteriin ja kertoo tänne!

          Huomioithan moottorin vaihdon katsastusmaksun?
          Katsuri vilkaisee ja kirjoittaa 250 - 350€ laskun <:o)
          (Entä jos noita koneita palaa vaihdoissa vikojen...)
          Eihän se ihan niin läpihuutojuttu olekaan. Lisäksi tuossa vasta papereita pyöritellessä muistin että autohan on alkup. 525i (M30) johon sitten vaihettu M30B28 kun oma moottori korkannut (matching number konekin kyllä tuli mukana). Edellinen omistaja kyllä sanoi päivittäneensä alustan osiltaan vastaamaan 528i:tä mutta eipä se sillä merkitystä ole kun jätetty muutoskatsastamatta.

          ABS:ä en ala asentamaan, jätän ennemmin muutoskatsastamatta ja ajelen laittomasti..

          M47TU E61 520D FamilyWagon -06
          M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
          M20 E30 320i/323i Rooflost -86
          M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


          O: E24 osasia

          Comment

          • sierra4x4tbo
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 2098
            • Lappeenranta

            Originally posted by Bemmi523 View Post
            Moro, haettiin tänään kaverille 518i vuodelta -86. Mistähän tuollaseen löytäisi kaasuvaijerin? Ja mitä se toinen kaasuläpän huudeilta lähtevä vaijeri tekee? kiinnikkeessä lukee servo ja menee johonkin ihmeelliseen pömpeliin, josta taas menee letku joka yhdityy yhteen jarrutehostimen letkuista. Tuo kaasuvaijeri pitäisi löytää nopeasti, koska se on aika pahasti rispaantunut=hirttää kaasu pahasti!
            Marmoritiskiltä saa ainakin, ei maksa montaa kymppiä.
            Taitaa olla vakionopeudensäätimen vaijeri tuo toinen..

            -Timo
            M535i BiTurbo -85
            740iA -95 ”#tonnin_pommi"

            --=MushroomMotorsport=--
            --=MaxTuned.com=--

            Comment

            • Jondis
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 698
              • Tuusula

              moro, soiteltiin tänää laakkoselle ja sieltä tosiaan löytyi 25e hintaan viikon toimitusajalla, niin laitettiin sitten tilaukseen. Ja autossa ei pitäisi kyllä vakkaria olla, että onkohan tuolla toisella vaijerilla sitten mitään merkitystä ajoon? Kun eivät ainakaan puhelimen välityksellä ymmärtäneet laakkosella, että mitä vaijeria tarkoitettiin.
              MB E55 AMG -05
              E36 318TiA -96
              E34 535i -89 imolarot
              Ex: E34x4, E46x2, E39x4, E91x4, E30, E36x3, E61, E60x2, F31 + jokunen muun merkin tuotos

              Comment

              • Juss0
                Newbiemmer
                • Dec 2009
                • 11
                • kokkola

                Tuli vaihettua vm 82 520 e28:siin levyjarrullinen taka-akselisto. Nyt ku takavakaajaa ruuvaili kii niin tuntu et kaikki ei mee niinku pitää.. Eli kuuluuko vakaajan keskikiinnikkeet tulla korin kiinnikkeisiin perän vai keulan puolelle ?

                Comment

                • sierra4x4tbo
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 2098
                  • Lappeenranta

                  Onko kattoluukullisen E28:in Jenkki ja euro-version kattoverhoiluilla fyysistä eroa?

                  -Timo
                  M535i BiTurbo -85
                  740iA -95 ”#tonnin_pommi"

                  --=MushroomMotorsport=--
                  --=MaxTuned.com=--

                  Comment

                  • sleepertuning
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2006
                    • 662
                    • Kotka

                    Originally posted by Juss0 View Post
                    Eli kuuluuko vakaajan keskikiinnikkeet tulla korin kiinnikkeisiin perän vai keulan puolelle ?
                    perän puolelle taaksepäin.

                    Comment

                    • sleepertuning
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2006
                      • 662
                      • Kotka

                      e28 lukittu tasauspyörästö

                      Onko joku perehtynyt asiaan? Kirrannut/korjannut?

                      Tuntuu että lukko ei ole enää ajan tasalla, auto ollut viimeksi ajossa pari vuotta sitten pskoilla renkailla ja pyöri kuin pingispallo, nyt uusilla kumeilla tilanne onkin toinen.

                      http://spece30.com/forum/48-drivetra...sd-clutch-test

                      Minkälaisia lukemia ehjästä toimivasta perästä saa? Jos tuohon linkin kirjoituksiin on uskomista niin jopa 80nm?

                      Oma antaa periksi jo noin ~55newtonin voimalla.

                      Comment

                      • sierra4x4tbo
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 2098
                        • Lappeenranta

                        Käykö uudemman mallinen mittaristo suoraan vanhemman tilalle?

                        -Timo
                        M535i BiTurbo -85
                        740iA -95 ”#tonnin_pommi"

                        --=MushroomMotorsport=--
                        --=MaxTuned.com=--

                        Comment

                        • Joma
                          BTCF Member
                          • Feb 2011
                          • 1320
                          • Masku

                          E23 typ 210 perä, onnistuuko vaihto päittäin e28 typ 188 perän kanssa jossa isot vetarit?
                          E30 M52b28 M122h Amme
                          E28 x monta
                          E23 728i Ministeri
                          E10 1600-2 Garret

                          VW LT50 Huoltoajoneuvo
                          HD lapio jätskikruiseri

                          Comment

                          • iame
                            Newbiemmer
                            • Oct 2013
                            • 2
                            • Kannus

                            Hei tietäjät.

                            Katsastussetä tahtoi että M535i ABS toimisi, mittaristossa ei merkkiäkään systeemin elämästä mutta tämän väriset katkaistut karvat olisi tarjolla valolle: Oikeat?
                            Erkanevat nipusta jossa noin 5-6 piuhaa joiden värit jäivät kuvaamatta ja muisti on huono.
                            Lisäksi mittariston takana tyhjänä tällainen mikähän mahtaa olla?

                            Edit: Itse itselleni vastaten valo toimii hienosti noissa karvoissa, vähän liiankin hienosti. Syttyy virroista ja sammuu käynnitettäessä. Mutta syttyy jälleen heti liikkellelähdössä. Antureiden mittailuun...

                            -iame
                            Last edited by iame; 29-04-2014, 18:16.

                            Comment

                            • sleepertuning
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2006
                              • 662
                              • Kotka

                              Originally posted by iame View Post
                              Hei tietäjät.
                              Syttyy virroista ja sammuu käynnitettäessä. Mutta syttyy jälleen heti liikkellelähdössä. Antureiden mittailuun...

                              -iame
                              Kannattaa katsoa hammaskehät takaa (ja miksei myös edestä), tuppaavat ruostumaan olemattomiin.

                              Comment

                              • molotow
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2005
                                • 450
                                • pohjanlahden rannoilla

                                518i ilmamassamittari rikki, käykö jostain muusta mallista tähän imm, vai pitääkö olla just 1.8:sta ? ? ?
                                sigpic
                                F11 520d 2014

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎