Voi, ja vaikkei katsurin mielestä sais niin menee tehoihin vertaamalla 528iin, mikä on kyllä väärin.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E28 Kysymyksiä ja vastauksia II
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Originally posted by Joma View PostVoi, ja vaikkei katsurin mielestä sais niin menee tehoihin vertaamalla 528iin, mikä on kyllä väärin.
M30B28 rivi-6 2788 184@5800 240@4200 Bosch L-Jetronic 1981 E28/528i
M30B35 Kat rivi-6 3430 211@5700 305@4000 Bosch Motronic DME 1986 E32/735i, E34/535i
Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta 5 § Moottorin vaihto
"c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;"
Vaihtomoottorin teho max 184hv x 1.2 = 220.8hv (on 211hv)
"d) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita iskutilavuudeltaan suuremman moottorin iskutilavuus on korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus;"
Vaihtomoottorin tilavuus max =*2788 x 1.25 = 3485 (on 3430)
Moottori on vielä täysin samaa sarjaa ja osat lähes 1=1.
Ainoa ongelma on jos joutuu päivittämään ABS:hin:
- Pyörälaakerit joissa hakahammastunnistinpyörä.
(ne joutuu kumminkin uusimaan 300tkm välein)
- Ohjausyksikkö joita on "pilvin pimein".
- Työtä 2-4 iltaa.
(HUONOMPI pysähtymään eli ilman ABS 100kmt n. -15m,
mutta siihen sydeemiin voi laittaa samalla estokatkaiijan.
Ennen oli vaistomaista jarruttaa ja ohjata eri aikaan sorateillä...)
*"a) auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet vastaavat vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;"
Tosin E28 535i:tä on valmistettu alkuvuosina ilman ABS.
Toivon että joku tuo tällaisen yksilön Suomen rekisteriin ja kertoo tänne!
Huomioithan moottorin vaihdon katsastusmaksun?
Katsuri vilkaisee ja kirjoittaa 250 - 350€ laskun <:o)
(Entä jos noita koneita palaa vaihdoissa vikojen...)Last edited by tsbmw; 11-04-2014, 19:36.- kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
- E28 528i, 528i+, M5
Comment
-
-
Moro, haettiin tänään kaverille 518i vuodelta -86. Mistähän tuollaseen löytäisi kaasuvaijerin? Ja mitä se toinen kaasuläpän huudeilta lähtevä vaijeri tekee? kiinnikkeessä lukee servo ja menee johonkin ihmeelliseen pömpeliin, josta taas menee letku joka yhdityy yhteen jarrutehostimen letkuista. Tuo kaasuvaijeri pitäisi löytää nopeasti, koska se on aika pahasti rispaantunut=hirttää kaasu pahasti!MB E55 AMG -05
E36 318TiA -96
E34 535i -89 imolarot
Ex: E34x4, E46x2, E39x4, E91x4, E30, E36x3, E61, E60x2, F31 + jokunen muun merkin tuotos
Comment
-
-
Originally posted by tsbmw View PostMeneekös se näin?
M30B28 rivi-6 2788 184@5800 240@4200 Bosch L-Jetronic 1981 E28/528i
M30B35 Kat rivi-6 3430 211@5700 305@4000 Bosch Motronic DME 1986 E32/735i, E34/535i
Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta 5 § Moottorin vaihto
"c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;"
Vaihtomoottorin teho max 184hv x 1.2 = 220.8hv (on 211hv)
"d) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita iskutilavuudeltaan suuremman moottorin iskutilavuus on korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus;"
Vaihtomoottorin tilavuus max =*2788 x 1.25 = 3485 (on 3430)
Moottori on vielä täysin samaa sarjaa ja osat lähes 1=1.
Ainoa ongelma on jos joutuu päivittämään ABS:hin:
- Pyörälaakerit joissa hakahammastunnistinpyörä.
(ne joutuu kumminkin uusimaan 300tkm välein)
- Ohjausyksikkö joita on "pilvin pimein".
- Työtä 2-4 iltaa.
(HUONOMPI pysähtymään eli ilman ABS 100kmt n. -15m,
mutta siihen sydeemiin voi laittaa samalla estokatkaiijan.
Ennen oli vaistomaista jarruttaa ja ohjata eri aikaan sorateillä...)
*"a) auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet vastaavat vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;"
Tosin E28 535i:tä on valmistettu alkuvuosina ilman ABS.
Toivon että joku tuo tällaisen yksilön Suomen rekisteriin ja kertoo tänne!
Huomioithan moottorin vaihdon katsastusmaksun?
Katsuri vilkaisee ja kirjoittaa 250 - 350€ laskun <:o)
(Entä jos noita koneita palaa vaihdoissa vikojen...)
ABS:ä en ala asentamaan, jätän ennemmin muutoskatsastamatta ja ajelen laittomasti..
M47TU E61 520D FamilyWagon -06
M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
M20 E30 320i/323i Rooflost -86
M30 E24 628 CsiT Batmobile -82
O: E24 osasia
Comment
-
-
Originally posted by Bemmi523 View PostMoro, haettiin tänään kaverille 518i vuodelta -86. Mistähän tuollaseen löytäisi kaasuvaijerin? Ja mitä se toinen kaasuläpän huudeilta lähtevä vaijeri tekee? kiinnikkeessä lukee servo ja menee johonkin ihmeelliseen pömpeliin, josta taas menee letku joka yhdityy yhteen jarrutehostimen letkuista. Tuo kaasuvaijeri pitäisi löytää nopeasti, koska se on aika pahasti rispaantunut=hirttää kaasu pahasti!
Taitaa olla vakionopeudensäätimen vaijeri tuo toinen..
-Timo
Comment
-
-
moro, soiteltiin tänää laakkoselle ja sieltä tosiaan löytyi 25e hintaan viikon toimitusajalla, niin laitettiin sitten tilaukseen. Ja autossa ei pitäisi kyllä vakkaria olla, että onkohan tuolla toisella vaijerilla sitten mitään merkitystä ajoon? Kun eivät ainakaan puhelimen välityksellä ymmärtäneet laakkosella, että mitä vaijeria tarkoitettiin.MB E55 AMG -05
E36 318TiA -96
E34 535i -89 imolarot
Ex: E34x4, E46x2, E39x4, E91x4, E30, E36x3, E61, E60x2, F31 + jokunen muun merkin tuotos
Comment
-
-
e28 lukittu tasauspyörästö
Onko joku perehtynyt asiaan? Kirrannut/korjannut?
Tuntuu että lukko ei ole enää ajan tasalla, auto ollut viimeksi ajossa pari vuotta sitten pskoilla renkailla ja pyöri kuin pingispallo, nyt uusilla kumeilla tilanne onkin toinen.
http://spece30.com/forum/48-drivetra...sd-clutch-test
Minkälaisia lukemia ehjästä toimivasta perästä saa? Jos tuohon linkin kirjoituksiin on uskomista niin jopa 80nm?
Oma antaa periksi jo noin ~55newtonin voimalla.
Comment
-
-
Hei tietäjät.
Katsastussetä tahtoi että M535i ABS toimisi, mittaristossa ei merkkiäkään systeemin elämästä mutta tämän väriset katkaistut karvat olisi tarjolla valolle: Oikeat?
Erkanevat nipusta jossa noin 5-6 piuhaa joiden värit jäivät kuvaamatta ja muisti on huono.
Lisäksi mittariston takana tyhjänä tällainen mikähän mahtaa olla?
Edit: Itse itselleni vastaten valo toimii hienosti noissa karvoissa, vähän liiankin hienosti. Syttyy virroista ja sammuu käynnitettäessä. Mutta syttyy jälleen heti liikkellelähdössä. Antureiden mittailuun...
-iameLast edited by iame; 29-04-2014, 18:16.
Comment
-
Comment