Originally posted by Worldfuture
View Post
Vikakoodista tarvis vähän parempaa infoa, tuosta vaikea sanoa mitään. Siis mikä vikakoodinlukija? Huomaa, että näitä E34 koppasia voi lukea vaan spessulla vikakoodinlukijalla, eli wanhalla kunnon sarjaporttiväyläisellä ADS-vikakoodinlukijalla. Eli jos ostat kaupasta 20pin (se pyöreä oldschool liitin konehuoneessa joka on E30-E36 malleissa) - OBD adapterin, että saisit sen liittimen johonkin usbiväyläseen OBD lukijaan, niin turha ostos, ei toimi. ADS-väylä joka on E30-E36 vehkeissä on täysin eri juttu mitä uudemmissa, näissä on vielä nimenomaan pakko olla se sarjaportti, ei riitä edes usb-sarjaportti muunnin. E38 ja E39:ssä oli muistaakkeni ADS+OBD pyöreässä liittimessä konepellin alla, ne on vähän outoja lintuja. Niihin ne adapterit kelpaa.
Mutta jaarittelusta takaisin, eli mikä vikakoodinlukija sulla on kun se tommosta sanoo? Jos joku muu kuin sarjaporttiväyläinen ADS-lukija ja softana läppärillä INPA tai DIS niin vikakoodinlukija ei voi toimia. Muutenkin vähän keskeneräinen, luulis että siinä jotain muutakin lukee kuin vain "control unit". Eli mahdollisimman tarkasti mitä se oikeasti sanoo, missä tilanteessa ja ylipäänsä mikä sitä sanoo. Helpottaa avustamista.
Jokseenkin kyllä veikkaan ettei ole ecuvika, vaan ihan koneen oheishilpetöörissä/antureissa. Tsekkaa nyt oikeasti ihan perusasiat, niistä tuntuis näissä löytyvän suurin osa vioista. Eli imusarjan letkujen eheys (niitä pieniä vittumaisia letkuja on paljon ja voi pojat mitä vikoja niiden halkeamat aiheuttaa). MAFia vois kokeilla myös putsata, itse suoritan kyseisen toimenpiteen aina pokkana bräkleenillä, eli jarrujenputsausmehua kuumalangasta läpi. Lambdavika tosta vois kyllä tulla myös mieleen, mutta en nyt lähtisi ensimmäisenä sitä vaihtamaan vaikka ne poksuukin miten sattuu (varsinkin ne 50e tarvikepaskat, jos ne toimii edes paketista vedettynä). Mutta vikakoodit/anturidatat auttaa huomattavasti.
Comment