Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Kysymyksiä ja vastauksia VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • elliV
    Bimmer Rookie
    • Apr 2010
    • 41
    • Ylöjärvi

    Originally posted by Muurahainen View Post
    No eipä juuri. Parkilla se ei suostu pyörimään.
    Kiitoksia, sitä vähän ajattelin että P:llä paras niin ei lähde karkuun

    Comment

    • Tietämätön
      Newbiemmer
      • Nov 2014
      • 15
      • Finland

      Moro.

      Morjens.

      Onkohan 540 vm 93 vakiona lukkoperää? Mistäköhän sen saisi tietää? saisi oikeat öljyt laitettua.

      Comment

      • MR_piikki
        BTCF Member
        • Apr 2006
        • 1318
        • Pori

        Originally posted by Tietämätön View Post
        Morjens.

        Onkohan 540 vm 93 vakiona lukkoperää? Mistäköhän sen saisi tietää? saisi oikeat öljyt laitettua.
        Ei vakiona. Perämurikasta jos löytyy iso "S" löytyy lukko. Yksi vaihtoehto, nosta tunkilla perse autosta ilmaan ja pyörittele toista pyörää. Jos toinen pyörii mukana, siellä pitäis lukko olla. Korjatkaa viisaammat, jos on jotain väärää infoa, kellonaika on virheisiin otollinen+muutama olut "lomalla"
        Gas or ass, no free rides

        F10 520d lci
        E36 325 ahdistettu.

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          Originally posted by MR_piikki View Post
          Ei vakiona. Perämurikasta jos löytyy iso "S" löytyy lukko. Yksi vaihtoehto, nosta tunkilla perse autosta ilmaan ja pyörittele toista pyörää. Jos toinen pyörii mukana, siellä pitäis lukko olla. Korjatkaa viisaammat, jos on jotain väärää infoa, kellonaika on virheisiin otollinen+muutama olut "lomalla"
          Pyörii siis samaan suuntaan kuin toinenkin.
          Jos ei ole lukkoa niin pyörii erisuuntiin.

          Comment

          • Rhodry
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 3264
            • Siuntio

            Originally posted by Muurahainen View Post
            Pyörii siis samaan suuntaan kuin toinenkin.
            Jos ei ole lukkoa niin pyörii erisuuntiin.
            Mulla pyörii samaan suuntaan eikä tossa tunnu mitään lukkoperää olevan
            BMW E34 525i Touring -91, BMW E91 335d -06
            Exät: E46 325i -00, E34 525i -91 Luuska 2.0, E39 523i -99, E34 520i -93, E38 725tds -96, E34 535i -89 "Luuska", E36 325i -92,
            E46 320d -04, E46 320d -02, E38 740iA -94, E30 316i -89, E34 520i -92, E36 325i -92, E36 320i -93, E30 316 1.8 -88, E30 316i -90

            Comment

            • Muurahainen
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 9194
              • Nurmijärvi

              Originally posted by Rhodry View Post
              Mulla pyörii samaan suuntaan eikä tossa tunnu mitään lukkoperää olevan
              Sinulla on melko herkästi pyörivä perä / vaihteisto.
              Pistäppä vaihde päälle. Ei pyöri enään.
              Yleensä nuo pyörivät helpommin tasauspyörästöstä kuin kardaanin suuntaan.


              Jos haraa vastaan niin on siellä sitten jotain lukon tynkää tai tasauspyörästö rikki.

              Comment

              • MR_piikki
                BTCF Member
                • Apr 2006
                • 1318
                • Pori

                Originally posted by Muurahainen View Post
                Sinulla on melko herkästi pyörivä perä / vaihteisto.
                Pistäppä vaihde päälle. Ei pyöri enään.
                Yleensä nuo pyörivät helpommin tasauspyörästöstä kuin kardaanin suuntaan.


                Jos haraa vastaan niin on siellä sitten jotain lukon tynkää tai tasauspyörästö rikki.
                Juurikin näin! Pahoittelut tuosta epäselvästä kuvaelmasta eilen!
                Gas or ass, no free rides

                F10 520d lci
                E36 325 ahdistettu.

                Comment

                • Make H.
                  BTCF Member
                  • Jul 2006
                  • 1278
                  • Kokkola

                  Originally posted by Tietämätön View Post
                  Morjens.

                  Onkohan 540 vm 93 vakiona lukkoperää? Mistäköhän sen saisi tietää? saisi oikeat öljyt laitettua.
                  Ilman tunkkailuja:

                  Aja niin että toinen (jos oot yksin niin helpottaa jos kuskinpuolen) takarengas on sulalla asfaltilla ja toinen rengas jäällä/nurtsilla/kuralla tms. luistavalla. Siinä pistät paikoillaan jarrua vasten takarenkaat pyöriin. Jos pitävämmällä eli sulan asfaltin puolella rengas pyörii niin suurella todennäkösyydellä on lukko...tai sitten lukoton perä on niin raiskattu että on hitsannu itsensä kiinni ja käyttäytyy kuin lukollinen. Täydellisen varmuuden saat irrottamalla perän kannen tai vetarin tumpin perästä ja toteamalla omin silmin.

                  Comment

                  • jj5
                    BTCF Member
                    • Aug 2012
                    • 1332
                    • pks

                    Originally posted by elliV View Post
                    Kiitoksia, sitä vähän ajattelin että P:llä paras niin ei lähde karkuun
                    Helpottanee pulttien avaamista, kun kardaania voi pyöritellä vapaasti, eli itse laittaisin N:lle.

                    Originally posted by Tietämätön View Post
                    Morjens.

                    Onkohan 540 vm 93 vakiona lukkoperää? Mistäköhän sen saisi tietää? saisi oikeat öljyt laitettua.
                    Lukkoperälle sopivaa öljyä voi laittaa myös lukottomaan, eikä hintaerokaan tainnut olla paha? Varustelistalta näet onko autossa _tehtaalta lähtiessään_ ollut lukkoperää.
                    sigpic

                    Comment

                    • Klasu-
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2010
                      • 546
                      • Helsinki

                      Päätinpä laittaa tänne muutaman oman havainnon taas talviajan puuhasteluista...

                      Ei näy kukaan just kyselleen, mutta ehkä yleinen tietous ei haitanne.

                      Eli kesäautossa on vähän tuo keskuslukko renannut, mikä näissä kolmenelkuissa on ilmeisen yleinen juttu.

                      Omassa autossa ongelmat olivat seuraavat : satunnaisesti takaluukun, tai apparin ovesta avaten saattoi käydä niin, että lukot aukesivat kyllä, mutta menivät samantien takaisin kiinni.
                      Toisinaan kävi niin, että takaluukku, ja muut ovet aukesivat ihan oikein, mutta kuskin ovi jäi kiinni.
                      Kuljettajan ovesta avaten kaikki toimi normaalisti.

                      Ongelma tuntui pahenevan (yleistyvän) joten päätin paneutua.
                      Syynähän siis oli kuljettajan oven keskuslukituksen moottori. Ilmeisesti moottori on heikennyt niin, että voima nippanappa riittää/ei riitä oven avaamiseen, jolloin mekanismin jousikuormat (kahvaosassa, salpaosassa...) voittavat moottorin, ja moottorin lopetettua yrittämisen jälkeen tulkitsee, että ovet halutaan taas lukkoon.

                      Ostin uuden moottorin, n.80e, ja taas toimii hienosti.

                      Sattumalta kaverilla on juuri vastaavaa remonttia omassa, eri merkkisessä autossaan. Hänen autoonsa moottorit ovat paljon kalliimpia, joten kertoi, että aikoo purkaa, ja vaihtaa pelkän kulahtaneen sähkömoottorin yksikön sisään.
                      Jaa. No, mullahan on yksi viallinen nurkissa, ei kun avaamaan.

                      Lukkomoottori on liimattu kiinni. Otin mattopuukon esille, ja liimasaumaa myöden, sormia varoen.
                      Kappas. Kaksi pientä sähkömoottoria, ja yksi kytkin. Muutama muovinen ratas, jotka ovat ihan ehjiä.

                      Boksi kansi avattuna. http://aijaa.com/vbxjso
                      Piirilevyn puoleinen, pienempi moottori lukitsee tuon valkoisen tapin jompaan kumpaan äärilaitaansa. Eli joko mahdollisimman ulos, tai mahdollisimman sisään.

                      Piirilevystä kauempi, isompi moottori liikuttaa tuota valkoista tappia edestakaisin. Jos ei jaksa liikuttaa sitä ääriasentoonsa, tapahtuu, kuten aikaisemmin mainitsin. Pienempi moottori lienee ihan kunnossa.

                      Kuvassa moottorit. http://aijaa.com/pP8JtF
                      Partcosta katselin, niin isompaa vastaavan hinta 10e/kpl.

                      Taidanpa ihan huvikseni käydä hakemassa uuden moottorin...olen melkolailla varma, että vekotin sillä rupeaa taas toimimaan, ja toimii kukaties seuraavat 25v.

                      Comment

                      • Mikke.e
                        BTCF Member
                        • Nov 2005
                        • 121
                        • Vantaa

                        Originally posted by Make H. View Post
                        Ilman tunkkailuja:

                        Aja niin että toinen (jos oot yksin niin helpottaa jos kuskinpuolen) takarengas on sulalla asfaltilla ja toinen rengas jäällä/nurtsilla/kuralla tms. luistavalla. Siinä pistät paikoillaan jarrua vasten takarenkaat pyöriin. Jos pitävämmällä eli sulan asfaltin puolella rengas pyörii niin suurella todennäkösyydellä on lukko...tai sitten lukoton perä on niin raiskattu että on hitsannu itsensä kiinni ja käyttäytyy kuin lukollinen. Täydellisen varmuuden saat irrottamalla perän kannen tai vetarin tumpin perästä ja toteamalla omin silmin.
                        Ja jos autonhakureissulla päädytte ensimmäiseen vaihtoehtoon, muistakaa oottaa kuva myyjän ilmeestä kun suoritatte
                        ///M5 -91 Sebringgrau Metallic
                        540i -00 Cosmosschwarz Metallic
                        330i -00 Cosmosschwarz Metallic
                        320i -97 Cosmosschwarz Metallic
                        320i -95 Cosmosschwarz Metallic

                        Ex: 3kpl e30, 7kpl e36, 3kpl e34, 3kpl e39, 1kpl e46

                        Comment

                        • pheno
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 1985
                          • Tampere

                          Originally posted by Klasu- View Post
                          Päätinpä laittaa tänne muutaman oman havainnon taas talviajan puuhasteluista...

                          Ei näy kukaan just kyselleen, mutta ehkä yleinen tietous ei haitanne.

                          Eli kesäautossa on vähän tuo keskuslukko renannut, mikä näissä kolmenelkuissa on ilmeisen yleinen juttu.

                          Omassa autossa ongelmat olivat seuraavat : satunnaisesti takaluukun, tai apparin ovesta avaten saattoi käydä niin, että lukot aukesivat kyllä, mutta menivät samantien takaisin kiinni.
                          Toisinaan kävi niin, että takaluukku, ja muut ovet aukesivat ihan oikein, mutta kuskin ovi jäi kiinni.
                          Kuljettajan ovesta avaten kaikki toimi normaalisti.

                          Ongelma tuntui pahenevan (yleistyvän) joten päätin paneutua.
                          Syynähän siis oli kuljettajan oven keskuslukituksen moottori. Ilmeisesti moottori on heikennyt niin, että voima nippanappa riittää/ei riitä oven avaamiseen, jolloin mekanismin jousikuormat (kahvaosassa, salpaosassa...) voittavat moottorin, ja moottorin lopetettua yrittämisen jälkeen tulkitsee, että ovet halutaan taas lukkoon.

                          Ostin uuden moottorin, n.80e, ja taas toimii hienosti.

                          Sattumalta kaverilla on juuri vastaavaa remonttia omassa, eri merkkisessä autossaan. Hänen autoonsa moottorit ovat paljon kalliimpia, joten kertoi, että aikoo purkaa, ja vaihtaa pelkän kulahtaneen sähkömoottorin yksikön sisään.
                          Jaa. No, mullahan on yksi viallinen nurkissa, ei kun avaamaan.

                          Lukkomoottori on liimattu kiinni. Otin mattopuukon esille, ja liimasaumaa myöden, sormia varoen.
                          Kappas. Kaksi pientä sähkömoottoria, ja yksi kytkin. Muutama muovinen ratas, jotka ovat ihan ehjiä.

                          Boksi kansi avattuna. http://aijaa.com/vbxjso
                          Piirilevyn puoleinen, pienempi moottori lukitsee tuon valkoisen tapin jompaan kumpaan äärilaitaansa. Eli joko mahdollisimman ulos, tai mahdollisimman sisään.

                          Piirilevystä kauempi, isompi moottori liikuttaa tuota valkoista tappia edestakaisin. Jos ei jaksa liikuttaa sitä ääriasentoonsa, tapahtuu, kuten aikaisemmin mainitsin. Pienempi moottori lienee ihan kunnossa.

                          Kuvassa moottorit. http://aijaa.com/pP8JtF
                          Partcosta katselin, niin isompaa vastaavan hinta 10e/kpl.

                          Taidanpa ihan huvikseni käydä hakemassa uuden moottorin...olen melkolailla varma, että vekotin sillä rupeaa taas toimimaan, ja toimii kukaties seuraavat 25v.
                          Mukava tutoriaali! Mulla brakaa kovilla pakkasilla (-15 ja alle) takaoven lukko. Ehkä sinne vois vaihtaa vain tollasen moottorin. Laita infoa jos ton partcon moottori sopii sinne ja mitä muuta piti tehdä. Pitääkö akselista ottaa toi ratas irti ja laittaa uuteen?

                          Comment

                          • Klasu-
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2010
                            • 546
                            • Helsinki

                            Joo, päivitän, jahka kerkiän tuollaisen moottorin hakemaan.

                            Ratas pitää siirtää tosiaan vanhasta uuteen moottoriin.

                            Täytyy varmaan alkuun koittaa vaikkapa varovaisesti ratasta lämmittäen.


                            Muutnehan nuo moottorit ovat ihan "alimmaisena" tuossa laitteessa, eli moottorien irti saamiseksi on nuo muutama ratas, piirilevy, ja lukkomoottorin kynsi purettava tieltä pois. Piirilevyn ainoa funktio on liittimen luominen, ja tuon yhden ainoan kytkimen pohjana toimiminen. Ei siis ainoatakaan komponenttia.

                            Ainoa "huomion arvoinen" tai vähän tarkkaavaisuutta vaativa osuus lienee tuo lukkomoottorin kynsi, koska siihen sisältyy pieni jousi. Jousivoima ei kuitenkaan ole suuri, eli ihan pienellä ruuvarilla plopsahtaa kivasti paikalleen.
                            Last edited by Klasu-; 26-02-2015, 14:54.

                            Comment

                            • Kal.ju
                              BTCF Member
                              • Mar 2003
                              • 2881
                              • Akaa / Toijala

                              Kivaa näpräämistä klasu!
                              Jos tuon saat tosiaan toimimaan niin varmasti on ihan FAQ & DIY tavaraa.

                              Comment

                              • Make H.
                                BTCF Member
                                • Jul 2006
                                • 1278
                                • Kokkola

                                Originally posted by Mikke.e View Post
                                Ja jos autonhakureissulla päädytte ensimmäiseen vaihtoehtoon, muistakaa oottaa kuva myyjän ilmeestä kun suoritatte
                                Onhan se kohteliasta kysyä toki ennen onnistuuko tällainen testaus . Kyllähän tuo vähä epäilyttävältä kuulostaa, mutta näin jälkiviisaana ja kerran asiassa "kusetettuna" varmasti testaisin lukon toimivuuden noin ja varmistuisin että siellä perässä on lukko oikeestikkin eikä vain myyntipuheissa. Kyllä itse jos auton myisin niin vakuuttaisin ostajan noin jos epäilystä olisi ...
                                Last edited by Make H.; 27-02-2015, 13:33.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎