Kuivain sitten ainakin vaihtaen, jos leikkasi kompura kiinni.
Hyvin todenäköisesti se on laskenut metallisilppua kiertoon, eikä tätä halua päätyvän uuteen kompressoriin.
Ilmastointihuoltoja tekevät putiikit tietävät öljymäärät, jota järjestelmään kussakin tilanteessa täytyy lisätä, kun vanhaa poistuu vaihdettavan komponentin myötä systeemistä.
Hanki sitten uudet O - renkaat kompressorin putkiliittimiin. Muuten hyvin todennäköisesti vuotaa, ja kaasut karkaa. Ilmastointijärjestelmissä käytetään materiaaliltaan tavanomaisista lajitelmien renkaista poikkeavaa materiaalia, joten noi kannattaa hakea vaikka marmorilta. Tavalliset O -renkaat ei kestä.
E34 Kysymyksiä ja vastauksia VII
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by BiltemaMotorWork View PostNo eipähän tarvii tuolla enää päätä vaivata, leikkas kompura kiinni. Seuraavaks edessä kompuran vaihto, pitääkö vanhat nesteet käydä tyhjennyttämässä vai onko kompurassa joku venttiili joka estää nesteiden karkaamisen?
Leave a comment:
-
No eipähän tarvii tuolla enää päätä vaivata, leikkas kompura kiinni. Seuraavaks edessä kompuran vaihto, pitääkö vanhat nesteet käydä tyhjennyttämässä vai onko kompurassa joku venttiili joka estää nesteiden karkaamisen?
Leave a comment:
-
Hyvä kun on nyt puhetta ilmastoinnista. Oma ongelma: m50 mylly, manuaali ilmastointi -91. Puhaltaa kylmää ja muuten oletan toimivan normaalisti mutta kompuran hihnapyörässä on välystä ja väpättää aavistuksen kun ilmastointi on päällä. Käytin hihnapyörän irti, eikä laakerissa ollut välystä. Uusi lukitusrengas mikä pitelee hihnapyörää kompuran akselilla piti laittaa ku entinen oli poikki mutta ei vaikuttanut asiaan. Hihna ei myöskään luista joten tuskin kompura jumittaakaan vai onko vaihtoehto? Vai väljistyykö hihnapyörä ajan kanssa vai onko normaalia? Vai onko vika kompurassa tai jossain muualla?
Leave a comment:
-
Mulla on omassa autossa vähän samaa vikaa ilmastoinnin kanssa.
Selkeä nykäsy kun kompressorin kytkin nappaa kiinni, tuntuu selkeämmin maantiellä kun tyhjäkäynnillä. Tyhjäkäynnillä tuntuu oikeastaan melkolailla normaalilta, huomaa kyllä, kun asiaa seuraa, mutta tämän lasken normaaliksi.
Jahka nyt saan alustan nippuun, ja auton ajoon, meinasin perehtyä tuohon.
Ensimmäisinä tarkastettavien listalla on kompressorin kytkimen välys, eli miten paljon kytkin irroittaa. Tämä on säädettävissä shimmiprikoilla, ja tälle lienee jokin ohjearvo. Täytyy tarkastaa.
Seuraava on liian suuri kaasun määrä järjestelmässä, joka aiheuttaisi ylimääräistä kuormaa. Tämä täytyy katsoa huoltolaite kytkettynä, että kompressorin imu - ja tulopuolen paineet on spekseissä.
Omassa autossa on uusi lauhdutin keulalla. Flektin 1/2 - nopeuden vastus kämähti, tiesin ongelman jo viimekesänä, enkä käytellyt ilmastointia ruuhkassa/valoissa seistessä. Maantiellä ajoviiman pitäisi olla enemmän kun riittävä ilman sähköflektiä, joten tähän ongelmaan en usko. Uusi etuvastus on jo paikallaan, joten flektikin saadaan mukaan talkoisiin.
Ilmastointi toimii muuten kyllä hienosti. Kylmää tulee reilusti, eikä kompura pidä mekkalaa. Käsin pyöritellen kompura tuntuu just sellaselta, kun tuollaisen voi olettaa tuntuvan.
Edit : parivuotta takaperin tein itse täytön tuohon järjestelmään, ja samalla meni kuivainkin uusiksi. Täyttömäärä oli lapun pyytämä n. 1300g R134a, jolle tuo järjestelmä on muutettu jo ennen, kun auto tuli minulle. Öljyä meni muistaakseni 20-30% kokonaismäärästä lisää, mikä on karkea suositus uusittaessa sekä lauhdutin, että kuivain. Näiden vaihdossa öljyä häviää systeemistä luonnollisesti.Last edited by Klasu-; 30-05-2016, 19:55.
Leave a comment:
-
Originally posted by 24venttiiliä View PostMikä voisi ilmastoinnissa olla vikana, kun ilmastoinnin laittaa päälle flekti ja kompura pyörii, mutta ajaessa vähän väliä auto nykäisee ja kulutusmittari pomppaa 2-4litraa ja hetken päästä tipahtaa normaaliin ja sitten taas nykäisee ja kulutusmittari pomppaa.
Leave a comment:
-
Mikä voisi ilmastoinnissa olla vikana, kun ilmastoinnin laittaa päälle flekti ja kompura pyörii, mutta ajaessa vähän väliä auto nykäisee ja kulutusmittari pomppaa 2-4litraa ja hetken päästä tipahtaa normaaliin ja sitten taas nykäisee ja kulutusmittari pomppaa.
Leave a comment:
-
Muistaakseni aurinkoverhoa käyttää vähän samanlainen moottori - vaihteistopaketti, kun mitä löytyy tuulilasinpyyhkijöistä.
Eli mekanismi nostaa reunolta saranoidut tolpat pystyyn, ja päästään tolpat liukuvat aurinkoverhon yläosassa.
Kuvaamasi ongelma vaatii verhomodulin irroituksen. Muistaakseni irtoaa niin, että ensin takapenkki purkaen, selkänojan takaa paljastuu hattuhyllyn verhousta kiinnipitävät muovinastat.
Kun olet irroittanut nämä muovinastat, täytyy ennen hattuhyllyn irroitusta ajaa aurinkoverho yläasentoon. Nyt poistat aurinkoverhon yläosan päädyistä muovitulpat, ja saat tuon yläosan verhoineen purettua. Hattuhyllyssä oleva reikä on luonnollisesti pienempi kuin aurinkoverhon yläosa.
Nyt voit vetää hattuhyllyn verhouksen pois, ja irroittaa mekanismin tutkiskelua varten. Rajakytkimet muistaakseni sijaitsevat vaihteiston sisällä, niissä tämä vika todennäköisesti piilee.
Itse verho-osa liukuu suhteessa tuohon yläosaan, ja tällätavoin saa verhon irti. Itse verho on vaan rullaverhon tapaan rullalla tangon ympärillä, ja tangossa on jouset, aivan rullaverhon tapaan. Verho kelautuu siististi rullalle, ja levittyy ihan käsin vetämällä, joten tästä ei tarvitse murehtia.Last edited by Klasu-; 28-05-2016, 19:56.
Leave a comment:
-
Originally posted by SöKöLä View PostTakalasin sähköverho... Mikäs avuksi kun sen laskee niin jää rallattamaan..nousee nätisti mutta ala-asennossa jää moottori pyörimään että pakko pitää verho kiinni. :/
Leave a comment:
-
Takalasin sähköverho... Mikäs avuksi kun sen laskee niin jää rallattamaan..nousee nätisti mutta ala-asennossa jää moottori pyörimään että pakko pitää verho kiinni. :/
Leave a comment:
-
Originally posted by Axum View Postkylmäaine loppu.
Kompressori ei siis napsahtanut päälle
E: kytkin kongin jalkatilaan, niin ei syty enään sisäkierron ja ilmastoinnin nappuloihin edes valoaLast edited by bmw89; 27-05-2016, 22:35.
Leave a comment:
-
Originally posted by p5rules View Post
Leave a comment:
-
Ilmastointi mykkänä, valo syttyy katkaisijaan.
Kuivamen päältä kun yhdisti paineanturin napoja, niin flekti lähti päälle mutta muuta ei tapahdu:think
Leave a comment:
Leave a comment: