Mulla on comfort-jakkarat omassa, joten en osaa tuosta reisituesta varmaksi sanoa. Jos moottori surraa kuitenkin nappia painaessa,niin vahva olettamus on, että samanmoinen moottori+kaapeli+vaihteisto - ratkaisu sielläkin olisi.
Vaihteistot on ainakin omassa metallikuorilla kaikki, joten niiden korkkaamista pidän epätodennäköisenä.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E34 Kysymyksiä ja vastauksia VII
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Kiitoksia tarkasta ohjeestaonko tuossa reisituen säädössä siis samankaltainen systeemi?
Leave a comment:
-
-
Noissa rakenne on sellainen, että moottorit, ja liikkeen tuottavat vaihteistot ovat erillään.
Näinollen moottorin pyörimisliike kuljetetaan taipuisilla "kaapeleilla" moottorilta vaihteistoille.
Kaapelien päät on muotoiltu neliskanttisiksi, ja ne ottavat kiinni moottorin ja vaihteiston päissä neliskanttiseen vastakappaleeseen.
Jostakin syystä ajanmittaan nuo muovikuoret venyvät. Ja kun ne venyvät tarpeeksi, sisällä oleva metallinen kaapeli jää lyhyeksi, ja menettää kontaktinsa joko moottoriit - tai vaihteistoon.
Penkki pitää irroittaa autosta. Moottorit sijaitsevat istuinosan alapuolella.
Kaapeleiden muovikuoria lyhennetään sopivasti. Paras keino on lämmittää muovikuoren päässä olevaa metallia siten, että muovikuori hieman sulaa, ja pään saa nyppästyä irti. Nippaiset muovikuorta sopivan matkan pois, ja ei kun taas metallinen pää lämmittäen, ja tökkäät takaisin muovikuoreen.
Muovikuori sulaa, ja tarraa metalliseen päähän. Tulee siisti ja toimiva.
Kaikki kaapelit kannattaa tarkastaa samalla. Korjaat yhden, niin toinen voi ruveta renaamaan kohta.
Kaapelin pitäisi tulla kuorestaan ulos senverran, että se lähes pohjaa moottorin pään neliöön ollessaan niin pitkällä vaihteiston päällä kun mahdollista.
Kun olet korjannut kaapelin, on aika ajaa selkänoja suoraan. Eli ajat moottoria vaikkapa mopon akulla, vain toinen kaapeli kytkettynä, kunnes saat selkänojan suoraan. Nyt kytket toisenkin kaapelin moottoriin, ja testaat, että selkänoja kulkee suoraan.
Leave a comment:
-
-
Sähkösäätöset nahkasporttijakkarat. Mikäs noista yleensä hajoaa, kun apparin penkissä selkänojan säätö säätää vain toiselta puolelta ja kuskin penkissä reisituki ei skulaa ollenkaan sähköllä. Reisituki siis irronnut jostain, kun käsin liikku eestaas mutta ei tietenkään lukitu mihinkään asentoon.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Bansku View PostMulla on lamboja hajonnut jopa viikottain. Töistä halvin tarvike lambda. N. Viikon yleensä kesti ja uusi takuuseen hyllystä. Kannattaa sijottaa siihen boshin lambdaan todennäköisesti pitempi ikäinen. Ja tosta lämmityksestä että huonompi katti tarvitsee enemmän lämmitystä putsatakseen. Että kunnolla runtua ennen päästömittausta.
Tarttee lämmittää moottori ihan oikeasti kunnolla ennen seuraavaa katsastusta. Jotenkin en usko että siellä mitään on hajalla, kun kuitenkin bensankulutus on ihannelukemissa ja moottori käy hyvin.
Leave a comment:
-
-
Mulla on lamboja hajonnut jopa viikottain. Töistä halvin tarvike lambda. N. Viikon yleensä kesti ja uusi takuuseen hyllystä. Kannattaa sijottaa siihen boshin lambdaan todennäköisesti pitempi ikäinen. Ja tosta lämmityksestä että huonompi katti tarvitsee enemmän lämmitystä putsatakseen. Että kunnolla runtua ennen päästömittausta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Muurahainen View PostVoi se kuitenkin olla lambdakin. Ei sen hajoamista välttämättä huomaa muista kuin päästöistä, ei nykimisiä tms.
Vikakoodesta on hyvä aloittaa. Sieltä voi löytyä jotain suuntaan ohjaavaa.
Tuli mieleen että voisiko kyse olla siitä, että M50 vain oikeasti tarvitsee kunnolla kenkää ennen päästömittausta? Minä nimittäin ajelin vaan suoraan asemalle enkä lämmittänyt moottoria tarpeeksi etukäteen. Mainitsin kyllä katsastusmiehelle, että sun pitää sitten lämmittää ne katit kunnolla että päästöt menee läpi, mutta ei se tainnut ottaa minua oikein tosissaan, koska ei se painanut kaasua kuin puolisen minuuttia pari kertaa peräjälkeen.
Onko HCppm 420 ylipäänsä normaali lukema, jos katti on kylmä?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Kv1984 View PostPäästöasiaa 525 M50:
Mistä johtuu, että päästöt on tyhjäkäynnillä liian korkeat?
CO 2,40
CO2 14,50
HC 420
Kierroksilla kaikki oli ok!
Katsastusmies puhui että vikaa voisi olla lambda-anturissa, kampuran anturissa tai ilmamassamittarissa. Lambda se ei ole, se on jo kerran hajonnut ja tiedän millaisia oireita siitä tulee. Ja jos kampuran anturi on hajalla niin eihän koko auto kävisi, ainakaan tasaisesti. Nokka-akselin anturi? Joku lämpötilasensori? Mikä? Ei kyllä olisi varaa ruveta uusimaan koko anturivalikoimaa testausperiaatteella. Jos päästöt ovat noinkin persiillään, eikö vian pitäisi näkyä kun lukee vikakoodit?
Ja siis mitään ongelmaa moottorin toiminnassa ei ole, paitsi silloin tällöin moottorijarrutuksessa ja tasakaasulla pientä nykimistä kylmällä koneella.
Vikakoodesta on hyvä aloittaa. Sieltä voi löytyä jotain suuntaan ohjaavaa.
Leave a comment:
-
-
Päästöasiaa 525 M50:
Mistä johtuu, että päästöt on tyhjäkäynnillä liian korkeat?
CO 2,40
CO2 14,50
HC 420
Kierroksilla kaikki oli ok!
Katsastusmies puhui että vikaa voisi olla lambda-anturissa, kampuran anturissa tai ilmamassamittarissa. Lambda se ei ole, se on jo kerran hajonnut ja tiedän millaisia oireita siitä tulee. Ja jos kampuran anturi on hajalla niin eihän koko auto kävisi, ainakaan tasaisesti. Nokka-akselin anturi? Joku lämpötilasensori? Mikä? Ei kyllä olisi varaa ruveta uusimaan koko anturivalikoimaa testausperiaatteella. Jos päästöt ovat noinkin persiillään, eikö vian pitäisi näkyä kun lukee vikakoodit?
Ja siis mitään ongelmaa moottorin toiminnassa ei ole, paitsi silloin tällöin moottorijarrutuksessa ja tasakaasulla pientä nykimistä kylmällä koneella.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by fore View PostOn eroja, mutta käy suurinpiirtein bolt on. Takapäässä saattaa olla touringissa tasonsäätöiskarit, jolloin homma taitaa vähän mutkistua.
Suurimpia eroja, mitkä sitten sen asennuksen kusee, on vaihtelevankokoiset/kierteiset iskareiden yläpäät.
Joku korjaa jos tämä nyt menee väärin:
-07/90 ---> m12/d14
08/90-09/92 ----> m14/d16 (v8 ja farkut tällä loppuun asti)
09/92- ---> m14d14
Niitähän ei tarvitse miettiä mikäli koko paketti tulee samasta esim. purkuautosta, kaikki 'kokonaiset paketit' sopii keskenään.
No juu lähinnä tuo etupää kiinnostaa.. kiitos tästä infosta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostSe ei onnistu. Tai onnistuu mutta ajettavuudesta ei saa järkevää. Tälläkin foorumilla asiaa käsitelty pariinkin otteeseen.
Eikä tuohon voi käyttää oikein edes IX:n osia kun siinä on taas aivan erilainen rakenne.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Gemmi View PostOnkobkukaan vaihatnubton simpukka systeemin tilalle e36 hammastankoo?, josnon niin onko mimmonen savotta?
Leave a comment:
-
-
Onkobkukaan vaihatnubton simpukka systeemin tilalle e36 hammastankoo?, josnon niin onko mimmonen savotta?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jepe- View PostOnko sedanin ja touringin alustoissa mitään eroja? Käykö iskarit ym bolt on? Painoissa varmaan erot?
Suurimpia eroja, mitkä sitten sen asennuksen kusee, on vaihtelevankokoiset/kierteiset iskareiden yläpäät.
Joku korjaa jos tämä nyt menee väärin:
-07/90 ---> m12/d14
08/90-09/92 ----> m14/d16 (v8 ja farkut tällä loppuun asti)
09/92- ---> m14d14
Niitähän ei tarvitse miettiä mikäli koko paketti tulee samasta esim. purkuautosta, kaikki 'kokonaiset paketit' sopii keskenään.Last edited by fore; 19-07-2016, 22:52.
Leave a comment:
-
Leave a comment: