Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Kysymyksiä ja vastauksia VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Klasu-
    replied
    Mulla on comfort-jakkarat omassa, joten en osaa tuosta reisituesta varmaksi sanoa. Jos moottori surraa kuitenkin nappia painaessa,niin vahva olettamus on, että samanmoinen moottori+kaapeli+vaihteisto - ratkaisu sielläkin olisi.
    Vaihteistot on ainakin omassa metallikuorilla kaikki, joten niiden korkkaamista pidän epätodennäköisenä.

    Leave a comment:


  • Jondis
    replied
    Kiitoksia tarkasta ohjeesta onko tuossa reisituen säädössä siis samankaltainen systeemi?

    Leave a comment:


  • Klasu-
    replied
    Noissa rakenne on sellainen, että moottorit, ja liikkeen tuottavat vaihteistot ovat erillään.

    Näinollen moottorin pyörimisliike kuljetetaan taipuisilla "kaapeleilla" moottorilta vaihteistoille.
    Kaapelien päät on muotoiltu neliskanttisiksi, ja ne ottavat kiinni moottorin ja vaihteiston päissä neliskanttiseen vastakappaleeseen.

    Jostakin syystä ajanmittaan nuo muovikuoret venyvät. Ja kun ne venyvät tarpeeksi, sisällä oleva metallinen kaapeli jää lyhyeksi, ja menettää kontaktinsa joko moottoriit - tai vaihteistoon.

    Penkki pitää irroittaa autosta. Moottorit sijaitsevat istuinosan alapuolella.
    Kaapeleiden muovikuoria lyhennetään sopivasti. Paras keino on lämmittää muovikuoren päässä olevaa metallia siten, että muovikuori hieman sulaa, ja pään saa nyppästyä irti. Nippaiset muovikuorta sopivan matkan pois, ja ei kun taas metallinen pää lämmittäen, ja tökkäät takaisin muovikuoreen.
    Muovikuori sulaa, ja tarraa metalliseen päähän. Tulee siisti ja toimiva.

    Kaikki kaapelit kannattaa tarkastaa samalla. Korjaat yhden, niin toinen voi ruveta renaamaan kohta.
    Kaapelin pitäisi tulla kuorestaan ulos senverran, että se lähes pohjaa moottorin pään neliöön ollessaan niin pitkällä vaihteiston päällä kun mahdollista.

    Kun olet korjannut kaapelin, on aika ajaa selkänoja suoraan. Eli ajat moottoria vaikkapa mopon akulla, vain toinen kaapeli kytkettynä, kunnes saat selkänojan suoraan. Nyt kytket toisenkin kaapelin moottoriin, ja testaat, että selkänoja kulkee suoraan.

    Leave a comment:


  • Jondis
    replied
    Sähkösäätöset nahkasporttijakkarat. Mikäs noista yleensä hajoaa, kun apparin penkissä selkänojan säätö säätää vain toiselta puolelta ja kuskin penkissä reisituki ei skulaa ollenkaan sähköllä. Reisituki siis irronnut jostain, kun käsin liikku eestaas mutta ei tietenkään lukitu mihinkään asentoon.

    Leave a comment:


  • Kv1984
    replied
    Originally posted by Bansku View Post
    Mulla on lamboja hajonnut jopa viikottain. Töistä halvin tarvike lambda. N. Viikon yleensä kesti ja uusi takuuseen hyllystä. Kannattaa sijottaa siihen boshin lambdaan todennäköisesti pitempi ikäinen. Ja tosta lämmityksestä että huonompi katti tarvitsee enemmän lämmitystä putsatakseen. Että kunnolla runtua ennen päästömittausta.
    KL-varaosilta ostin lambdan, kun tiesin, ettei mikään tarvike kestä.

    Tarttee lämmittää moottori ihan oikeasti kunnolla ennen seuraavaa katsastusta. Jotenkin en usko että siellä mitään on hajalla, kun kuitenkin bensankulutus on ihannelukemissa ja moottori käy hyvin.

    Leave a comment:


  • Bansku
    replied
    Mulla on lamboja hajonnut jopa viikottain. Töistä halvin tarvike lambda. N. Viikon yleensä kesti ja uusi takuuseen hyllystä. Kannattaa sijottaa siihen boshin lambdaan todennäköisesti pitempi ikäinen. Ja tosta lämmityksestä että huonompi katti tarvitsee enemmän lämmitystä putsatakseen. Että kunnolla runtua ennen päästömittausta.

    Leave a comment:


  • Kv1984
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Voi se kuitenkin olla lambdakin. Ei sen hajoamista välttämättä huomaa muista kuin päästöistä, ei nykimisiä tms.

    Vikakoodesta on hyvä aloittaa. Sieltä voi löytyä jotain suuntaan ohjaavaa.
    Mutta lambda on vaihdettu pari vuotta sitten, eikä autolla ole miljoonia ajeltu sen jälkeen. Pitäisihän sen nyt kestää ainakin joku 25 000 km.

    Tuli mieleen että voisiko kyse olla siitä, että M50 vain oikeasti tarvitsee kunnolla kenkää ennen päästömittausta? Minä nimittäin ajelin vaan suoraan asemalle enkä lämmittänyt moottoria tarpeeksi etukäteen. Mainitsin kyllä katsastusmiehelle, että sun pitää sitten lämmittää ne katit kunnolla että päästöt menee läpi, mutta ei se tainnut ottaa minua oikein tosissaan, koska ei se painanut kaasua kuin puolisen minuuttia pari kertaa peräjälkeen.

    Onko HCppm 420 ylipäänsä normaali lukema, jos katti on kylmä?

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by Kv1984 View Post
    Päästöasiaa 525 M50:

    Mistä johtuu, että päästöt on tyhjäkäynnillä liian korkeat?

    CO 2,40
    CO2 14,50
    HC 420

    Kierroksilla kaikki oli ok!

    Katsastusmies puhui että vikaa voisi olla lambda-anturissa, kampuran anturissa tai ilmamassamittarissa. Lambda se ei ole, se on jo kerran hajonnut ja tiedän millaisia oireita siitä tulee. Ja jos kampuran anturi on hajalla niin eihän koko auto kävisi, ainakaan tasaisesti. Nokka-akselin anturi? Joku lämpötilasensori? Mikä? Ei kyllä olisi varaa ruveta uusimaan koko anturivalikoimaa testausperiaatteella. Jos päästöt ovat noinkin persiillään, eikö vian pitäisi näkyä kun lukee vikakoodit?

    Ja siis mitään ongelmaa moottorin toiminnassa ei ole, paitsi silloin tällöin moottorijarrutuksessa ja tasakaasulla pientä nykimistä kylmällä koneella.
    Voi se kuitenkin olla lambdakin. Ei sen hajoamista välttämättä huomaa muista kuin päästöistä, ei nykimisiä tms.

    Vikakoodesta on hyvä aloittaa. Sieltä voi löytyä jotain suuntaan ohjaavaa.

    Leave a comment:


  • Kv1984
    replied
    Päästöasiaa 525 M50:

    Mistä johtuu, että päästöt on tyhjäkäynnillä liian korkeat?

    CO 2,40
    CO2 14,50
    HC 420

    Kierroksilla kaikki oli ok!

    Katsastusmies puhui että vikaa voisi olla lambda-anturissa, kampuran anturissa tai ilmamassamittarissa. Lambda se ei ole, se on jo kerran hajonnut ja tiedän millaisia oireita siitä tulee. Ja jos kampuran anturi on hajalla niin eihän koko auto kävisi, ainakaan tasaisesti. Nokka-akselin anturi? Joku lämpötilasensori? Mikä? Ei kyllä olisi varaa ruveta uusimaan koko anturivalikoimaa testausperiaatteella. Jos päästöt ovat noinkin persiillään, eikö vian pitäisi näkyä kun lukee vikakoodit?

    Ja siis mitään ongelmaa moottorin toiminnassa ei ole, paitsi silloin tällöin moottorijarrutuksessa ja tasakaasulla pientä nykimistä kylmällä koneella.

    Leave a comment:


  • fore
    replied
    Huom. Edelliset kokoerot vain etupäässä!!!

    Leave a comment:


  • jepe-
    replied
    Originally posted by fore View Post
    On eroja, mutta käy suurinpiirtein bolt on. Takapäässä saattaa olla touringissa tasonsäätöiskarit, jolloin homma taitaa vähän mutkistua.

    Suurimpia eroja, mitkä sitten sen asennuksen kusee, on vaihtelevankokoiset/kierteiset iskareiden yläpäät.

    Joku korjaa jos tämä nyt menee väärin:
    -07/90 ---> m12/d14
    08/90-09/92 ----> m14/d16 (v8 ja farkut tällä loppuun asti)
    09/92- ---> m14d14

    Niitähän ei tarvitse miettiä mikäli koko paketti tulee samasta esim. purkuautosta, kaikki 'kokonaiset paketit' sopii keskenään.

    No juu lähinnä tuo etupää kiinnostaa.. kiitos tästä infosta.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Se ei onnistu. Tai onnistuu mutta ajettavuudesta ei saa järkevää. Tälläkin foorumilla asiaa käsitelty pariinkin otteeseen.
    Jep, menee geometriat helposti pieleen. Kuopassa ja kaarteessa renkaat kääntyvät haritukselle tai auraukselle jne. jousituksen liikkeen mukaan.

    Eikä tuohon voi käyttää oikein edes IX:n osia kun siinä on taas aivan erilainen rakenne.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by Gemmi View Post
    Onkobkukaan vaihatnubton simpukka systeemin tilalle e36 hammastankoo?, josnon niin onko mimmonen savotta?
    Se ei onnistu. Tai onnistuu mutta ajettavuudesta ei saa järkevää. Tälläkin foorumilla asiaa käsitelty pariinkin otteeseen.

    Leave a comment:


  • Gemmi
    replied
    Onkobkukaan vaihatnubton simpukka systeemin tilalle e36 hammastankoo?, josnon niin onko mimmonen savotta?

    Leave a comment:


  • fore
    replied
    Originally posted by jepe- View Post
    Onko sedanin ja touringin alustoissa mitään eroja? Käykö iskarit ym bolt on? Painoissa varmaan erot?
    On eroja, mutta käy suurinpiirtein bolt on. Takapäässä saattaa olla touringissa tasonsäätöiskarit, jolloin homma taitaa vähän mutkistua.

    Suurimpia eroja, mitkä sitten sen asennuksen kusee, on vaihtelevankokoiset/kierteiset iskareiden yläpäät.

    Joku korjaa jos tämä nyt menee väärin:
    -07/90 ---> m12/d14
    08/90-09/92 ----> m14/d16 (v8 ja farkut tällä loppuun asti)
    09/92- ---> m14d14

    Niitähän ei tarvitse miettiä mikäli koko paketti tulee samasta esim. purkuautosta, kaikki 'kokonaiset paketit' sopii keskenään.
    Last edited by fore; 19-07-2016, 22:52.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎