Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Kysymyksiä ja vastauksia VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmw89
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2010
    • 565
    • Ulvila

    Originally posted by Axum View Post
    kylmäaine loppu.
    Eikös tällä nyt juurikin selvitetä se, että auttaako järjestelmän täyttö vai onko muuta vikaa kun yhdistää paineanturin johdot:think

    Kompressori ei siis napsahtanut päälle

    E: kytkin kongin jalkatilaan, niin ei syty enään sisäkierron ja ilmastoinnin nappuloihin edes valoa
    Last edited by bmw89; 27-05-2016, 23:35.
    -E30 "316i"

    ex. e46 328i,

    Comment

    • SöKöLä
      Bimmer Rookie
      • Jan 2007
      • 44
      • Iitti

      Takalasin sähköverho... Mikäs avuksi kun sen laskee niin jää rallattamaan..nousee nätisti mutta ala-asennossa jää moottori pyörimään että pakko pitää verho kiinni. :/

      Comment

      • Worldfuture
        Bimmer Fanatic
        • May 2014
        • 324
        • Forssa

        Originally posted by SöKöLä View Post
        Takalasin sähköverho... Mikäs avuksi kun sen laskee niin jää rallattamaan..nousee nätisti mutta ala-asennossa jää moottori pyörimään että pakko pitää verho kiinni. :/
        Pistä piuhat poikki

        Comment

        • Klasu-
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2010
          • 546
          • Helsinki

          Muistaakseni aurinkoverhoa käyttää vähän samanlainen moottori - vaihteistopaketti, kun mitä löytyy tuulilasinpyyhkijöistä.

          Eli mekanismi nostaa reunolta saranoidut tolpat pystyyn, ja päästään tolpat liukuvat aurinkoverhon yläosassa.

          Kuvaamasi ongelma vaatii verhomodulin irroituksen. Muistaakseni irtoaa niin, että ensin takapenkki purkaen, selkänojan takaa paljastuu hattuhyllyn verhousta kiinnipitävät muovinastat.

          Kun olet irroittanut nämä muovinastat, täytyy ennen hattuhyllyn irroitusta ajaa aurinkoverho yläasentoon. Nyt poistat aurinkoverhon yläosan päädyistä muovitulpat, ja saat tuon yläosan verhoineen purettua. Hattuhyllyssä oleva reikä on luonnollisesti pienempi kuin aurinkoverhon yläosa.

          Nyt voit vetää hattuhyllyn verhouksen pois, ja irroittaa mekanismin tutkiskelua varten. Rajakytkimet muistaakseni sijaitsevat vaihteiston sisällä, niissä tämä vika todennäköisesti piilee.

          Itse verho-osa liukuu suhteessa tuohon yläosaan, ja tällätavoin saa verhon irti. Itse verho on vaan rullaverhon tapaan rullalla tangon ympärillä, ja tangossa on jouset, aivan rullaverhon tapaan. Verho kelautuu siististi rullalle, ja levittyy ihan käsin vetämällä, joten tästä ei tarvitse murehtia.
          Last edited by Klasu-; 28-05-2016, 20:56.

          Comment

          • 24venttiiliä
            Bimmer Rookie
            • Feb 2013
            • 33
            • Vantaa

            Mikä voisi ilmastoinnissa olla vikana, kun ilmastoinnin laittaa päälle flekti ja kompura pyörii, mutta ajaessa vähän väliä auto nykäisee ja kulutusmittari pomppaa 2-4litraa ja hetken päästä tipahtaa normaaliin ja sitten taas nykäisee ja kulutusmittari pomppaa.
            E34 530i -94
            Ex.E34 5251 -90

            Comment

            • Roisto
              BTCF Member
              • Nov 2010
              • 2542
              • Kajaani

              Originally posted by 24venttiiliä View Post
              Mikä voisi ilmastoinnissa olla vikana, kun ilmastoinnin laittaa päälle flekti ja kompura pyörii, mutta ajaessa vähän väliä auto nykäisee ja kulutusmittari pomppaa 2-4litraa ja hetken päästä tipahtaa normaaliin ja sitten taas nykäisee ja kulutusmittari pomppaa.
              Mistään mitään tiedä mutta voisin heittää tähän että kompura huonona ja tuo nykäys tulee siitä kun ilmastointi "ottaa kiinni"? Onko siellä nyt jotain magneettikytkintä sun muuta..? Pitäs itelläkin purkaa kerran koko paska niin pääsis kärryille että mitä kaikkea siellä on.. Toisessa autossa tekee nimittäin samaa
              2001 E39 525iA
              1992 E34 "540i/5"

              Comment

              • Klasu-
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2010
                • 546
                • Helsinki

                Mulla on omassa autossa vähän samaa vikaa ilmastoinnin kanssa.

                Selkeä nykäsy kun kompressorin kytkin nappaa kiinni, tuntuu selkeämmin maantiellä kun tyhjäkäynnillä. Tyhjäkäynnillä tuntuu oikeastaan melkolailla normaalilta, huomaa kyllä, kun asiaa seuraa, mutta tämän lasken normaaliksi.

                Jahka nyt saan alustan nippuun, ja auton ajoon, meinasin perehtyä tuohon.

                Ensimmäisinä tarkastettavien listalla on kompressorin kytkimen välys, eli miten paljon kytkin irroittaa. Tämä on säädettävissä shimmiprikoilla, ja tälle lienee jokin ohjearvo. Täytyy tarkastaa.

                Seuraava on liian suuri kaasun määrä järjestelmässä, joka aiheuttaisi ylimääräistä kuormaa. Tämä täytyy katsoa huoltolaite kytkettynä, että kompressorin imu - ja tulopuolen paineet on spekseissä.

                Omassa autossa on uusi lauhdutin keulalla. Flektin 1/2 - nopeuden vastus kämähti, tiesin ongelman jo viimekesänä, enkä käytellyt ilmastointia ruuhkassa/valoissa seistessä. Maantiellä ajoviiman pitäisi olla enemmän kun riittävä ilman sähköflektiä, joten tähän ongelmaan en usko. Uusi etuvastus on jo paikallaan, joten flektikin saadaan mukaan talkoisiin.

                Ilmastointi toimii muuten kyllä hienosti. Kylmää tulee reilusti, eikä kompura pidä mekkalaa. Käsin pyöritellen kompura tuntuu just sellaselta, kun tuollaisen voi olettaa tuntuvan.

                Edit : parivuotta takaperin tein itse täytön tuohon järjestelmään, ja samalla meni kuivainkin uusiksi. Täyttömäärä oli lapun pyytämä n. 1300g R134a, jolle tuo järjestelmä on muutettu jo ennen, kun auto tuli minulle. Öljyä meni muistaakseni 20-30% kokonaismäärästä lisää, mikä on karkea suositus uusittaessa sekä lauhdutin, että kuivain. Näiden vaihdossa öljyä häviää systeemistä luonnollisesti.
                Last edited by Klasu-; 30-05-2016, 20:55.

                Comment

                • BiltemaMotorWork
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2013
                  • 460
                  • Joensuu

                  Hyvä kun on nyt puhetta ilmastoinnista. Oma ongelma: m50 mylly, manuaali ilmastointi -91. Puhaltaa kylmää ja muuten oletan toimivan normaalisti mutta kompuran hihnapyörässä on välystä ja väpättää aavistuksen kun ilmastointi on päällä. Käytin hihnapyörän irti, eikä laakerissa ollut välystä. Uusi lukitusrengas mikä pitelee hihnapyörää kompuran akselilla piti laittaa ku entinen oli poikki mutta ei vaikuttanut asiaan. Hihna ei myöskään luista joten tuskin kompura jumittaakaan vai onko vaihtoehto? Vai väljistyykö hihnapyörä ajan kanssa vai onko normaalia? Vai onko vika kompurassa tai jossain muualla?

                  Comment

                  • BiltemaMotorWork
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2013
                    • 460
                    • Joensuu

                    No eipähän tarvii tuolla enää päätä vaivata, leikkas kompura kiinni. Seuraavaks edessä kompuran vaihto, pitääkö vanhat nesteet käydä tyhjennyttämässä vai onko kompurassa joku venttiili joka estää nesteiden karkaamisen?

                    Comment

                    • Arde92
                      BTCF Member
                      • Aug 2010
                      • 1330
                      • Lohtaja/keski-pohjanmaa

                      Originally posted by BiltemaMotorWork View Post
                      No eipähän tarvii tuolla enää päätä vaivata, leikkas kompura kiinni. Seuraavaks edessä kompuran vaihto, pitääkö vanhat nesteet käydä tyhjennyttämässä vai onko kompurassa joku venttiili joka estää nesteiden karkaamisen?
                      kyllä ne pihalle tulee jos irrotat kompuran. Multa vois löytyä edukkaasti uus / käytetty tilalle. Laittele YV jos kiinnostaa
                      E39 M5 Titansilber<------
                      F11 530D Spacegray
                      E36 323i M-sport Med Hölsteri
                      Ex :E61 525D Lci Carboni
                      Ex :E34 M5 3.6 Macaoblau metallic
                      Ex :E61 530XD Monacoblau<------
                      Ex: E39 530D individual Carbon/Cinnamon
                      Ex: E34 540 6-Gang Mtech <------

                      Comment

                      • Klasu-
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2010
                        • 546
                        • Helsinki

                        Kuivain sitten ainakin vaihtaen, jos leikkasi kompura kiinni.

                        Hyvin todenäköisesti se on laskenut metallisilppua kiertoon, eikä tätä halua päätyvän uuteen kompressoriin.

                        Ilmastointihuoltoja tekevät putiikit tietävät öljymäärät, jota järjestelmään kussakin tilanteessa täytyy lisätä, kun vanhaa poistuu vaihdettavan komponentin myötä systeemistä.

                        Hanki sitten uudet O - renkaat kompressorin putkiliittimiin. Muuten hyvin todennäköisesti vuotaa, ja kaasut karkaa. Ilmastointijärjestelmissä käytetään materiaaliltaan tavanomaisista lajitelmien renkaista poikkeavaa materiaalia, joten noi kannattaa hakea vaikka marmorilta. Tavalliset O -renkaat ei kestä.
                        Last edited by Klasu-; 01-06-2016, 19:28.

                        Comment

                        • BiltemaMotorWork
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2013
                          • 460
                          • Joensuu

                          Iteltä löytyy vaihtokompura ja mistähän löytäs osanumeroita noille ku ite en osannu realoemista ehtii. Jos sais lauhduttimenkin numeron.

                          Comment

                          • p5rules
                            Newbiemmer
                            • Apr 2015
                            • 18
                            • Mikkeli

                            Tarkoitus olis päivittää r12 ilmastointi r134:seen.Mitähän varten muutossarjassa tulee uusi paineanturi?
                            Eikö muka pärjää pelkällä kuivaimella ja liitinadaptereilla?
                            Uuden kompuran joudun kuitenkin laittamaan kun vanha vuotaa.
                            Kokemuksia?

                            Comment

                            • Klasu-
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2010
                              • 546
                              • Helsinki

                              R12 ja R134a omaavat ainakin hieman erilaisesti käyttäytyvät höyrystymispaineet. Vaikka ero ei ole suuri, voi olla, että syy paineanturin vaihtoon on tässä.
                              R134a vaatii korkeammissa lämpötiloissa hiukan enemmän painetta nesteytyäkseen versus R12. Huoneenlämmössä paine on kutakuinkin sama.

                              Toinen on erilaiset tiivistevaatimukset kummallekin aineelle. On mahdollista, että anturin tiivistys pettää R134a:n kanssa sen kemiallisesta koostumuksesta johtuen.

                              Comment

                              • 0se
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2012
                                • 113
                                • .

                                Vanhoissa järjestelmissä on kolme painekytkintä kuivaimessa. Kuivaimen osanumero on jälkeenpäin muuttunut ja siihen tulee vain yksi painekytkin, jossa on kolme toimintoa (matala- ja korkeapainekatkaisu sekä puhallinohjaus).

                                Uusi painekytkin käy sekä R12 että R134 ja uskoisin että myös vanha soveltuu molemmille kylmäaineille.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎