Mahdollista sekin, unohdin mainita, että kun se ekan kerran hiljeni nii kopauttamalla kojelautaan se heräsi uudelleen, näin sai tehä 5 kertaa, ennenkö hiljeni kokonaan.
Kummallista et etuvastus on jääkylmä, vaikka olis ajellu jetken. Eikös sen kuuluis olla kuuma? Uusi vastus on jo tilattu, mikäli ei pelitä uudella vaatuksella, niin puhallin menee vaihtoon.
Kumpaa suosittelette, Motonet näytti Behriä (50€) ja Bosch (100€), että kumpi olis parempi sinne laittaa? Schmiedmannilla oli muistaakseni pari kymppiä kalliimmpi.
Jotakin outos ääntä se on pitänyt, isän E39:ssä teki samaa, flekti ei puhaltanut, mutta etuvastus oli tulikuuma. Se kuitenki lähti pelittämään ku kompressorin ja pillin kans puhalsi paskat pois. Toki ekalla kerralla siitä meni vastus sököksi.
Mikäli moottori on mennyt (hiilet loppu, avoin virtapiiri...) on täysin normaalia, että etuvastus on kylmä, kun sen läpi ei kulje virtaa.
Jos moottorista menee laakerit, ja tämä hirttää moottorin paikoilleen, tällöin etuvastus varmasti käy kuumana, ellei sulake hoida tehtäväänsä.
Moottorin malli (ja merkki...) riippuvat siitä, mikä puhalluslaitteisto autossasi on.
Tämä taas riippuu seuraavista asoista:
-Onko autossa ilmastointi, vai ei.
-Onko autossa manuaalinen vai automaattinen ilmastointi
-Minä vuonna/kuukautena auto on valmistettu
-Tehtaan varastosaldoista ja tuotantolinjoista auton valmistushetkellä.
Näin saimmekin sellaisen listan muuttujia, että käytännössä tämä täytyy valitettavasti hoitaa purkamalla vanha moottori pois kotelostaan, ja mukaan varaosaliikkeeseen.
Moottorin (johdotuksineen) voi kyllä testata vielä irrottamalla etuvastuksen liittimen, ja etsimällä sieltä oikeat pinnit (moottorin syöttö)
Mittaa pinnien välinen resistanssi. Tollanen moottori lienee ehjänä jotain muutamia ohmeja, voisi olettaa.
Tämän jälkeen voi vielä koittaa syöttää virtaa noihin pinneihin. Tässä kohtaa on oltava absoluuttisen varma, että sinulla on oikea kytkentäkaavio, ja oikeat pinnit käsillä, muuten voi saada muita järjestelmän komponentteja rikottua.
Nyt kun sopivasti puhaltimesta puhutaan nii olis itelläki ongelma. Vaihoin siis juur uuden (käytetyn) puhaltimen. Tänään se tos pyöri täysil mut sit ku sammutti auton ja hetken päästä lähti liikkeelle nii ei sano enään mitään? Voiko olla esim sulake? Eikai tommonen moottorika heti voi kärähtää? Tosin kattelin et ois jotai höyryä tai savua hitusen sieltäpäin noussu mut oisko siitä ku sinne pääsi lunta:think onhan siinä se muovi kumminki edes ettei puhaltimeen pääse.
Käytettyhän voi kukaties olla ihan yhtä vanha - ja paljon käytetty kun se edellinenkin.
Vähän epäilen sinne suunnalle. Tuon takia olen hyvin varovainen laittamaan mitään käytettyjä osia autooni pl. sisustan ym. ei toiminnalliset osat, öljypohjat, koneenkannakkeet.... Niistä osaa katsomalla sanoa mitä ne on, muut on melkolailla arpapeliä.
Käytettyhän voi kukaties olla ihan yhtä vanha - ja paljon käytetty kun se edellinenkin.
Vähän epäilen sinne suunnalle. Tuon takia olen hyvin varovainen laittamaan mitään käytettyjä osia autooni pl. sisustan ym. ei toiminnalliset osat, öljypohjat, koneenkannakkeet.... Niistä osaa katsomalla sanoa mitä ne on, muut on melkolailla arpapeliä.
Eli se ei voi olla mikään muu ku et se puhallin on si paskana heti:think mikä siel on joku esivastus kans vai, mut sillon pitäis pyöriä täysillä? Vituttaa vaan ajella ku ei nää eteensä..
Mistähän ihmeestä voisi johtua 1992 non vanos 525i:ssä että ajovalot menee itekseen päälle pariksi sekunniksi ja sammuu sen jälkeen?
Auto on ollut seisonnassa pari kk porukoilla c-tekin perässä kun ei ole ollut varaa laittaa katsastuskuntoon.
Iskä kertoili että bemarissa on syttynyt valot itsekseen ja sammuneet hetken kuluttua
Epäilin kertomuksia kovasti kunnes olin joululomien aikaan käymässä kylässä ja menin pimeällä talon ja autotallin olevaan välikköön jossa auto oli keula minua kohti kunnes bemari sytytti lähivalot päälle ihankuin auto olisi sanonut että aikasi on tullut
Satuin huomaamaan siinä hetken ihmeteltyä että siinä plussakaapelin navan vieressä olevassa rele/sulakeboksissa kuului naps aina kun valot sammui tai meni päälle :think Auto on siis lukossa ja valokytkin on nollissa.. Nyt akku on irti ettei turhaan ime sitä tyhjäksi.
Nyt kun sopivasti puhaltimesta puhutaan nii olis itelläki ongelma. Vaihoin siis juur uuden (käytetyn) puhaltimen. Tänään se tos pyöri täysil mut sit ku sammutti auton ja hetken päästä lähti liikkeelle nii ei sano enään mitään? Voiko olla esim sulake? Eikai tommonen moottorika heti voi kärähtää? Tosin kattelin et ois jotai höyryä tai savua hitusen sieltäpäin noussu mut oisko siitä ku sinne pääsi lunta:think onhan siinä se muovi kumminki edes ettei puhaltimeen pääse.
Helpoin katsoa ensin sulake. Sen jälkeen ottaa puhallin pöydälle ja syöttää suoraan virta pinneihin. Toki tuossa huomaa jo ensin selvät mekaaniset viat esim. hiilet ja niiden johdot.
Juuri erääseen autoon tein kyseisen operaation, kun oli yhtäkkiä puhallin lopettanut toimintansa kuin seinään. Sulakkeet kaikki ok ja puhallin pöydälle. Hiilien johdot ottanut kiinni akseliin ja kulunut poikki -> uudet johdot tinaten ja käänteinen järjestys takaisin.
Se kuparinen osa johon hiilet ottaa kiinni, kuluu myös käytössä. Ja kun omaani vaihdoin aiemmin käytetyn puhaltimen moottorin, katsoin että se oli hieman vähemmän kulunut kuin omani, vaikka oli reilusti kulunut. Hiilissä oli mielestäni tavaraa jäljellä.
Se kuparinen osa johon hiilet ottaa kiinni, kuluu myös käytössä. Ja kun omaani vaihdoin aiemmin käytetyn puhaltimen moottorin, katsoin että se oli hieman vähemmän kulunut kuin omani, vaikka oli reilusti kulunut. Hiilissä oli mielestäni tavaraa jäljellä.
Tarvii koittaa kattoo ku ilmat lämpee vähän. En kyl ala sitä sieltä välistä repimään ulos.. numero 19 vissii oli sulake mut ehjä se oli.
Mistähän ihmeestä voisi johtua 1992 non vanos 525i:ssä että ajovalot menee itekseen päälle pariksi sekunniksi ja sammuu sen jälkeen?
Auto on ollut seisonnassa pari kk porukoilla c-tekin perässä kun ei ole ollut varaa laittaa katsastuskuntoon.
Iskä kertoili että bemarissa on syttynyt valot itsekseen ja sammuneet hetken kuluttua
Epäilin kertomuksia kovasti kunnes olin joululomien aikaan käymässä kylässä ja menin pimeällä talon ja autotallin olevaan välikköön jossa auto oli keula minua kohti kunnes bemari sytytti lähivalot päälle ihankuin auto olisi sanonut että aikasi on tullut
Satuin huomaamaan siinä hetken ihmeteltyä että siinä plussakaapelin navan vieressä olevassa rele/sulakeboksissa kuului naps aina kun valot sammui tai meni päälle :think Auto on siis lukossa ja valokytkin on nollissa.. Nyt akku on irti ettei turhaan ime sitä tyhjäksi.
Ekana tulisi mieleen että valomoduulissa on häikkää ja vetää jostain syystä valoja päälle, sijaitsee sulakeboksissa. Itse kokeilisin ehjällä moduulilla aluksi.
Hae motonetistä e34/e36 vilkut 12 E/kpl. Sahaa reikä 40*23mm lokasuojan takareunasta 130mm ja kylkilistasta 50mm niin istuu hyvin.
Valitettavasti ei ole nyt kameraa että olisit nähnyt mun asennuksen.
Comment