Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dillinger
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2008
    • 511
    • Lappeenranta/Kotka

    Originally posted by Peltsii View Post
    Eikös se mekaaninen salpa ole bmw:n zf:ssäkin. Mutta joo, hiukan tyhmä keskustelu. Mun puolesta ainakin jos joku menee hinaamaan autoaan P asennossa ja joku menee rikki, saa syyttää ihan itseään
    Vai kiittää siuta kun kyselee täällä niitä "tyhmiä" ?

    Eikös tämä ketju ole nimenomaan sitä varten että voidaan kysellä kaikkea ja niihin tietävät sitten vastaa miten asia on, eikä mussuta mitään paskaa.

    Originally posted by zener View Post
    Niin tai näin, tyhmiä kysymyksiä ei oo vaan tyhmiä vastauksia.
    +1
    sigpic

    Jetta Mk2 -89

    ex.E34 535i -89

    ex.E34 525i -88

    Comment

    • nut
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 1613
      • Vaasa/Kauhajoki

      Originally posted by Staedtler View Post
      Koitin haulla etsiä, mutta sopivaa ei tuntunut löytyvän. Eli kaipaisin neuvoja ja vinkkejä -89 E34:n etuiskareiden vaihtoon. Mitä erityistä pitää ottaa huomioon? Sattuisiko löytymään valmista (kuva)raporttia? Kiitoksia etukäteen.
      Eipä siinä sen kummempia. Aluksi kannattaa melkein pyörät maassa löysätä iskarin yläpään mutteria jonkun verran. Jarrusatula irti ja sivuun. Seuraavaksi tolppa irti, ylhäältä kolmella mutterilla iskaritornissa, samoin alhaalta kolmella pultilla alatukivarressa. Lisäksi vielä kallistuksenvakaajan linkkitanko irti.

      Tolpan kun saat käteen jousi puristimilla kasaan ja yläpään mutteri auki. Yleensä iskarinvarren päässä on kuusiokolo josta voi pitää vastaan tai sitten vaan isoilla pihdeillä suoraan iskarin varresta ihan ylhäältä. Itse iskaripatruuna on tolpan sisällä kaulusmutterin takana, yleensä ovat aivan helvetin ruosteessa, joten kannattaa vähän liottaa CRCllä etukäteen. Itse avasin mutterin vaan isoilla putkipihdeillä vääntämällä. Kasaus sitten päinvastasessa järjestyksessä.

      Samalla kannattaa toki kattoa yläpään laakereiden kunto sekä varmistua että iskarien yläpäät ja laakerit sopii toisiinsa, noista eri variaatioista löytyy kyllä foorumilta jorinaa vaikka millä mitalla. Uudet pohjaanlyönti- ja jousenaluskumitkaan ei varmaan pahasta olis. Ei tuossa mitään ihmeellistä pitäisi olla, poislukien jumittaneet pultit. Avaimia tarttee muistaakseni 13, 16, 17 ja 22 mm + kuusiokolo iskarinvarteen.
      BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

      Comment

      • Harri G
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 9042
        • Iisalmi

        Originally posted by Staedtler View Post
        Koitin haulla etsiä, mutta sopivaa ei tuntunut löytyvän. Eli kaipaisin neuvoja ja vinkkejä -89 E34:n etuiskareiden vaihtoon. Mitä erityistä pitää ottaa huomioon? Sattuisiko löytymään valmista (kuva)raporttia? Kiitoksia etukäteen.
        Tähän oli tarkoitus viimeksi rassatessa tehdä raportti, mutta niin vain jäi tekemättä. Homma toimii kuten nut tuossa kertoi. Se tolppa voi olla aika jämysti paikoillaan vaikka kaikki mutterit ja pultit olisi irti, silloin tulee vääntää tolpan alaosaa esim. pitkällä putkella alaspäin, jotta saat kammettua tolpan irti. Ja tosiaan se iskaripatruunaa pitävä kaulusmutteri tai panta on yleensä helvetin tiukassa, siihen hyvät välineet ovat ruuvipenkki, irroitusöljy, lämmitysvehkeet, elämää isommat putkipihdit. Pienellä ihmettelyllä ja yhdellä tupakkitauolla tuommoinen reipas tunti menee per puoli
        E39 ja E91

        Comment

        • promille
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2009
          • 276
          • Valkeakoski

          mistäköhän kannattaisi lähteä etsimään etupuskuria, jos mielessä on jotain muuta kuin orggis? joku hiukan hienompi kiinnostais, nyt kun sain syyn hommata uuden
          e61

          Comment

          • Lazybmw
            Bimmer Rookie
            • Mar 2009
            • 76
            • Lahti

            Originally posted by Harri G View Post
            Se 402 loppuinen on hieman uudempi boksi kuin 403 loppuinen, mutta käytännössä täysin saman auton samaan moottoriin. Jos joku tietää, mitä on non-vanos moottoriin kehitetty 2/92 jälkeen, voi sen tokaista, siinä se ero on jos jotain eroa on.

            http://www.bimmerboard.com/forums/posts/93519
            Kiitän!
            e39 535i
            e28 520
            e30 x5
            e36 x5
            e34 x3
            e61 525d

            Comment

            • duuk
              Moderator
              • Dec 2006
              • 10501
              • Saaressa

              Nopeusmittarin ihmettelyä..
              Johdot ja liitin perästä korjattu ja nosturilla testattu ja nopeusmittari TOIMII!
              Peruutin auton ulos.. Lähdin ajamaan ei toimi nopeusmittari enään.. Mitä helvettiä..
              Pitää varmaan huomenna hakea uusi anturi.. Saako motonetista vai onko merkkiliike tavaraa?

              duke's garage:
              Suzuki R50
              E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
              M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
              S38 S54 S62

              instagram: _duuk

              Comment

              • Lazybmw
                Bimmer Rookie
                • Mar 2009
                • 76
                • Lahti

                Originally posted by Leka View Post
                Bensapumpulle menevässä johtosarjassa on ollut tosiaan joitain vikoja mitä mun tietoon on tullut, eli suomeksi piuha poikki.

                Vuosia sitten kirjoitettua: Bensapumpun relettä ohjaa motronic, katkomalla releen "vetokelan" maita (pinni 85). Releen pinniin 86 (vetokelan + pinni) tulee +12V virtalukon kautta, kun laitat virrat päälle. Pinniin 30 tulee suoraan akulta +12V (eli siinä on AINA +12V), virta pumpulle menee releen pinnin 87 kautta.

                Mitään virityksiä EI tosiaan kannata rakentaa juuri ylläolevan takia, Crash Control unit aktivoituessan törmäys/katolleenajotilanteessa katkaisee mm. bensapumpun tominnan. Vajaa pari litraa sieltä sitten ruuttaa soppaa minuutissa konehuoneeseen/jonnekkin muualle jollei pumppu lakkaa toimimasta...
                Jees.. Taas kattelin tota autoa, enkä vieläkään saanu pumpulle virtaa..Onko bensapumpun sulake sulakerasiassa nr. 25(15A)?:think Sinne ei ainakaan tule virtaa.. Sen verran jo tiedän, että takapenkin alla on musta muovisuoja ja sen alla sulake 25A , joka oli ihan totaalisesti sulanut. Uuden laitoin, mutta ei auttanu.
                Alan jo menettää toivoni ton auton kans, tuntuu vähän siltä että lahden takuupurkaamo sais lisää varaosia kohta..
                e39 535i
                e28 520
                e30 x5
                e36 x5
                e34 x3
                e61 525d

                Comment

                • muuris
                  BTCF Member
                  • Aug 2002
                  • 3501
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by KaKaRa View Post
                  Normaalissa ajossa ei ole mitään ongelmaa, lämmöt on viisarin verran yli puolen välin.
                  Väittäisin toista. Kun kaikki on ok, niin viisari on just puolivälissä tai millin alle. Tähän asti kaikissa bemuissa, joissa on viisari noussut edes pari milliä yli puolivälin normiajossa, on ollut ennemmin tai myöhemmin ongelmia lämpöjen kans (lähinnä nestevuotoja/ilmauksen tarvetta).
                  E30 325iX '86
                  Instagram

                  Comment

                  • muuris
                    BTCF Member
                    • Aug 2002
                    • 3501
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by Lazybmw View Post
                    Onko bensapumpun sulake sulakerasiassa nr. 25(15A)?:think Sinne ei ainakaan tule virtaa..
                    Nro 25 on flektin sulake. Bensapumpun sulake on nro 23 (15A) ja siihen tulee jännite tuon bensapumpun releen kautta (ei jatkuva siis). Sulakkeelta menee piuha suoraan pumpulle, joten virtojen ollessa pois voit koettaa mitata sulakkeesta pumpun resistanssia maata vasten.


                    Originally posted by Lazybmw View Post
                    Sen verran jo tiedän, että takapenkin alla on musta muovisuoja ja sen alla sulake 25A , joka oli ihan totaalisesti sulanut. Uuden laitoin, mutta ei auttanu.
                    Ainakaan '93:ssa ei pitäisi olla lainkaan 25A sulaketta siellä. Tuo koko kun ei paljon kerro, sulakkeen numero sen sijaan..

                    ETM on hyvä työkalu. Kannattaa opetella käyttämään ainakin niitä sulakkeisiin liittyviä sivuja ja vaikka tulostaa hanskalokeroon.
                    Last edited by muuris; 18-12-2009, 23:20.
                    E30 325iX '86
                    Instagram

                    Comment

                    • Lazybmw
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2009
                      • 76
                      • Lahti

                      Originally posted by muuris View Post
                      Nro 25 on flektin sulake. Bensapumpun sulake on nro 23 (15A) ja siihen tulee jännite tuon bensapumpun releen kautta (ei jatkuva siis). Sulakkeelta menee piuha suoraan pumpulle, joten virtojen ollessa pois voit koettaa mitata sulakkeesta pumpun resistanssia maata vasten.



                      Ainakaan '93:ssa ei pitäisi olla lainkaan 25A sulaketta siellä. Tuo koko kun ei paljon kerro, sulakkeen numero sen sijaan..

                      ETM on hyvä työkalu. Kannattaa opetella käyttämään ainakin niitä sulakkeisiin liittyviä sivuja ja vaikka tulostaa hanskalokeroon.
                      Sori, tarkotin siis 23.. Mut juu, kokeilin nyt niin bensapumpun releelle tulee 2 paikkaan virtaa(virtakynällä) mutta tosiaa, sulakkeelle ei tule yhtään mitään..

                      ETM?
                      e39 535i
                      e28 520
                      e30 x5
                      e36 x5
                      e34 x3
                      e61 525d

                      Comment

                      • Magirus
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2006
                        • 875
                        • Keski-Suomi und Sawo

                        Onko kukaan vaihtanut koskaan IX:n ohjaustehostajan öljyjä? Tartteis tietää että miten tuo sähköhydraulinen perän lukko vaikuttaa öljyjen vaihtoon ja järjestelmän ilmaukseen.. Tässä ja tässä ois kuva tuosta järjestelmästä, osaako kukaan selittää miten tuo pelittää?

                        Mikä on normaalisti vikana kun tehostaja alkaa mouruamaan vasta lämmänä ja lopettaa toimintansa? Itellä siis tämä ongelmana..

                        M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                        M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                        M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                        M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                        O: E24 osasia

                        Comment

                        • Biimer_90
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2007
                          • 169

                          Oliskos kellään nakata neuvoa tommosen E34:sen mankan pihoista, kun sieltähän tulee virtalukolta yksi johto ja sitten tulee jatkuva virta, että minkä värinen mikäkin olisi?? Virtakynällähän se selviäis myös, mutta eipä ole semmoista tähän hätään
                          E34 520i vm.89 vikaa toisen perään edition
                          E34 525i vm.89

                          Comment

                          • Suppe
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2003
                            • 59
                            • Tampere

                            E34 ajotietokoneen näytön taustavalo palaa jatkuvasti, vaikka sen tuskin kuuluisi. Obc:n näppäinten taustavalo kuitenkin sammuu ajovalojen kytkimestä. Kyseessä siis pikku-obc. Pikkujuttuhan tuo on mutta muistelisin, että jollain joskus oli vastaava ongelma, mutta nyt ei kyllä haulla löytynyt millään.
                            E34 525 -92

                            Comment

                            • sasu`
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2009
                              • 352
                              • Tuusula

                              Sisätilanlämmittimen puhallin pitää välillä vikinää, luultavasti laakerivamma tjms. Millanen homma toi on löytää/irrottaa tuolta, ohjeita? Farkku e34 siis kyseessä.

                              Comment

                              • Dillinger
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2008
                                • 511
                                • Lappeenranta/Kotka

                                Originally posted by sasu` View Post
                                Sisätilanlämmittimen puhallin pitää välillä vikinää, luultavasti laakerivamma tjms. Millanen homma toi on löytää/irrottaa tuolta, ohjeita? Farkku e34 siis kyseessä.
                                Ettei vaan olis tulipellissä semmonen luukku mistä pääsee suoraan käsiksi siihen moottoriin :think
                                sigpic

                                Jetta Mk2 -89

                                ex.E34 535i -89

                                ex.E34 525i -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎