Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tuiske
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2004
    • 1441
    • Lempäälä

    Onkos e34:seen tehty lämpömittari siten että viisari sojottaa tasan keskellä vaikka lämpötila vaihtelisikin hieman? Mietin vaan että onko mahdollista että termari olis paskana ja moottorin lämmöt vaikkapa ~70 ja lämpömittari näyttäs silti normaalia. Tuommonen selittäs sen että lämpöä ei tule sisällekkään oikeaan malliin.
    Corvette C4 LT4 TURBO
    Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

    Comment

    • Valtsude
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2007
      • 739
      • Jyväskylä

      Originally posted by Tuiske View Post
      Onkos e34:seen tehty lämpömittari siten että viisari sojottaa tasan keskellä vaikka lämpötila vaihtelisikin hieman? Mietin vaan että onko mahdollista että termari olis paskana ja moottorin lämmöt vaikkapa ~70 ja lämpömittari näyttäs silti normaalia. Tuommonen selittäs sen että lämpöä ei tule sisällekkään oikeaan malliin.
      Pitäis sitä kättälämpösempää tulla heti jo kun nousee mittari pois siniseltä. Ihan kuumaa tulee jo 1/4-viivalla, jonka lähettyvillä itselläni mittari on matka-ajossa lepäillyt syystä tai toisesta. Ja ainakin itsellä tuo mittari hiihtelee ruuhkissa seisoskellessa aika pehmeästi puoleenväliin ja ajossa taas takaisin, että tuskin on paljoa lämpöjen varaa heitellä viisari pystyssä.
      E34

      Comment

      • Tuiske
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2004
        • 1441
        • Lempäälä

        Kai se on sitten vaan pakko uskoa että kaikki on kunnossa ja lämpöä ei ole liikaa
        Corvette C4 LT4 TURBO
        Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

        Comment

        • r.w.
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2007
          • 2510
          • Länsirannikko

          Originally posted by Tuiske View Post
          Onkos e34:seen tehty lämpömittari siten että viisari sojottaa tasan keskellä vaikka lämpötila vaihtelisikin hieman? Mietin vaan että onko mahdollista että termari olis paskana ja moottorin lämmöt vaikkapa ~70 ja lämpömittari näyttäs silti normaalia. Tuommonen selittäs sen että lämpöä ei tule sisällekkään oikeaan malliin.
          Ei se mittari mitenkään äärettömän herkkä ole, mutta sitä en osaa sanoa paljonko lämmöillä on varaa seilata keskiasennossa. Tuohon edelliseen, niin moottorin lämpöjen pitää pysyä keskellä niin tyhjäkäynnillä kuin ajossakin, oli ulkolämpötila sitten + tai -30'C, muuten on jossain vika. Sama lämppärin kanssa, kyllä sinne lämmin kuuluu tulla näilläkin pakkasilla.

          Voisiko olla mahdollista, että sinne on joskus kaadettu jäähdytysjärjestelmään jotain sotkua esim. vuotavaa syyläriä tilkitsemään? Veikkaisin nimittäin, että sulla on lämppärin kenno osittain tukossa.
          1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

          Comment

          • bigblock
            Bimmer Rookie
            • Mar 2005
            • 160
            • iisalmi

            Originally posted by Tuiske View Post
            Onko e34:ssa ollut erikokoisia lämppärin kennoja? Auto on vm.95 saksantuonti 520i manuaali ilmastoinnilla. Ei meinaa riittävästi tulla lämmintä sisälle. Nyt tehtyjä toimenpiteitä on jo:

            -uusi ris
            -kiertovesipumppu hyrisee ja johdot oikein päin (tarvikepumppu)
            -ei pitäis olla ilmaa järjestelmässä
            -molemmat vesiventtiilit tuntuis toimivan
            -moottori lämpenee normaalia vauhtia ja viisari aina lämpimänä keskellä

            Alkanut epäilyttään että onko tuossa joku alikokoinen lämppärinkenno. Autoa ei saa niin lämpimäks -20C pakkasilla että viitis ilman takkia esimerkiks ajella pitempääkään matkaa.

            Olen ymmärtänyt että näiden pitäis olla lämpimiä kovillakin pakkasilla??
            Kyllä näissä yleensä tarkenee vaikkei mitään saunoja olekkaan.
            Eihän sulla ole joskus laitettu jotain syylärin paikkaus ainetta sinne järjestelmään jotkin noista aika hyviä lämmön eristäjiä ja käy yleensä niin että moottori kyllä lämpeää mutta sisälle ei saa luovutettua lämmintä.

            Comment

            • Tuiske
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2004
              • 1441
              • Lempäälä

              En usko että on kaadettu mitään paikkausaineita, ainakaan paisarin sisällä ei näkynyt mitään ylimääräistä kun siihen vaihdoin o-renkaat, eikä myöskään letkujen sisällä näkynyt mitään moskaa kun niitä jouduin aukomaan. Mutta eihän se nyt poissuljettu ole että kenno on jostain möhnästä tukossa. Vaihdan nyt termarin vielä varmuuden vuoksi.
              Corvette C4 LT4 TURBO
              Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

              Comment

              • Daadaa
                BTCF Member
                • Nov 2008
                • 162
                • Pohjois-Karjala,

                Missäs e34:sessa sijaitsee airbagin tunnistimet? Auto on 535i -91 ja bägi vaan ratissa. Airbag valo vilkkuu ekana muutaman minuutin ja rupeaa sitten palamaan jatkuvasti. Vaikuttaako sellainen, että vaihdoin eteen sporttipenkit vanhojen lättäjakkaroitten tilalle, ja sporttipenkkeissä ei ole samanlaista johtonippua kuin lättäjakkaroissa? Eli siis löytyykö penkeistä tunnistinmatot?

                Semmonen ongelma myös on, että töötti ei toimi ollenkaan. Otin ratin irti ja puhdistin ratin liukupinnan ja nastan joka siihen ottaa kiinni. Näillä toimenpiteillä töötti toimi n.2 kierrosta kun rattia pyöritti, sen jälkeen vain n. klo 2 asennossa, ja nyt ei ollenkaan. Luulisi ettei bägillekkään mene liiemmin sähköä tuon ongelman ansiosta?

                Kertokaa joku tietävämpi, että mikä noissa mättää taasen.

                Comment

                • Peltsii
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2007
                  • 7061
                  • Turenki

                  Originally posted by Daadaa View Post
                  Missäs e34:sessa sijaitsee airbagin tunnistimet? Auto on 535i -91 ja bägi vaan ratissa. Airbag valo vilkkuu ekana muutaman minuutin ja rupeaa sitten palamaan jatkuvasti. Vaikuttaako sellainen, että vaihdoin eteen sporttipenkit vanhojen lättäjakkaroitten tilalle, ja sporttipenkkeissä ei ole samanlaista johtonippua kuin lättäjakkaroissa? Eli siis löytyykö penkeistä tunnistinmatot?

                  Semmonen ongelma myös on, että töötti ei toimi ollenkaan. Otin ratin irti ja puhdistin ratin liukupinnan ja nastan joka siihen ottaa kiinni. Näillä toimenpiteillä töötti toimi n.2 kierrosta kun rattia pyöritti, sen jälkeen vain n. klo 2 asennossa, ja nyt ei ollenkaan. Luulisi ettei bägillekkään mene liiemmin sähköä tuon ongelman ansiosta?

                  Kertokaa joku tietävämpi, että mikä noissa mättää taasen.
                  moottoritilassa oranssit mötikät reunoilla on tunnistimet. Eikä siinä mitään mattoa ole jos on vaan kuskin bägi
                  DUCATI 1098 RACING EVO

                  Comment

                  • Juhi$
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2009
                    • 1268
                    • Laukaa

                    Originally posted by Daadaa View Post
                    Missäs e34:sessa sijaitsee airbagin tunnistimet? Auto on 535i -91 ja bägi vaan ratissa. Airbag valo vilkkuu ekana muutaman minuutin ja rupeaa sitten palamaan jatkuvasti. Vaikuttaako sellainen, että vaihdoin eteen sporttipenkit vanhojen lättäjakkaroitten tilalle, ja sporttipenkkeissä ei ole samanlaista johtonippua kuin lättäjakkaroissa? Eli siis löytyykö penkeistä tunnistinmatot?

                    Semmonen ongelma myös on, että töötti ei toimi ollenkaan. Otin ratin irti ja puhdistin ratin liukupinnan ja nastan joka siihen ottaa kiinni. Näillä toimenpiteillä töötti toimi n.2 kierrosta kun rattia pyöritti, sen jälkeen vain n. klo 2 asennossa, ja nyt ei ollenkaan. Luulisi ettei bägillekkään mene liiemmin sähköä tuon ongelman ansiosta?

                    Kertokaa joku tietävämpi, että mikä noissa mättää taasen.
                    Eikös bägille mene ihan omat piuhat/ liitin!?

                    Comment

                    • Throttle
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2010
                      • 793
                      • -

                      Paljonko 525-530 syö maantiellä satasella? Entäs M30 koneinen 535?

                      Comment

                      • Vibaa
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2010
                        • 581
                        • Vaasa

                        Originally posted by Throttle View Post
                        Paljonko 525-530 syö maantiellä satasella? Entäs M30 koneinen 535?
                        M60 koneinen 530, tasaista matkavauhtia niin ~8L/100km.
                        Ohituksilla, kylmäkäynnistyksillä sekä nurkka-ajolla lukeman saakin sitten muuttumaan
                        sigpic
                        E34 530iA

                        Comment

                        • Haju69
                          Administrator
                          • Nov 2005
                          • 16344
                          • Leppävirta

                          Originally posted by Throttle View Post
                          Paljonko 525-530 syö maantiellä satasella? Entäs M30 koneinen 535?
                          Riippunee hiukan onko kyse 12 vai 24 tappisesta 525.. Alkupään 530 on myös M30 ja kasikone sitten M60

                          Kokemusta on 535 mallista, joka vei matka ajossa keskimäärin 8,5-10 väliin. M30 moottorisia haukutaan kai eniten kuluttaviksi. Mutta mielestäni erittäin hyvä ja varma moottori. Vanhaa tekniikkaa ja "kuluttava" maamoottori niinkuin monet sanoo. Kelpaisi silti itselle edelleen jos ei jännitä mitä se kuluttaa. Mutta tuskin M20B25 juurikaan vähemmällä menee. Varmaan taloudellisin olisi M50B25?
                          LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                          E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                          B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                          Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                          Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                          Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                          Comment

                          • E39-530A
                            BTCF Member
                            • Feb 2007
                            • 931
                            • Espoo

                            Automaatti R:lle ja meinaa sammua

                            Originally posted by Vibaa View Post
                            M60 koneinen 530, tasaista matkavauhtia niin ~8L/100km.
                            Ohituksilla, kylmäkäynnistyksillä sekä nurkka-ajolla lukeman saakin sitten muuttumaan
                            Vissiin aika linjassa sitten. Itsellä M60 540 (automaatilla) ja tasaissa matka-ajossa sitä 8 litraa/100km ja vähän päälle. Nyt pakkasilla aika pätkää eli tuollaisia 4-15km matkoja ilman esilämmitystä ja on "päästy" 14-15 l/100km kulutukseen. Toisaalta enpä tuota kyllä talviautoksi hankkinutkaan.

                            Mutta hei, on ihan oikea kysymyskin. Kun laittaa pakin silmään, niin meinaa stumpata. Eli vaikka suoraan P:ltä tai D:lta, mutta eritoten N:ltä eli vapaalta. R:lle kun heittää niin aina se tuntuu aika kovaa haluavan mennä jarruakin vasten. Valot himmenee kierrokset sakkaa 500rpm tai allekin. Joskus vaan (harvemmin) sammuu, mutta usein sitten "tajuaa" polkea itse kaasua ja tilanne normalisoituu. Kylmänä selvemmin, mutta on se sammunut lämpimänäkin. D:lla vähän samantyyppinen, mutta paljon miedompi. Ei sammu koskaan.

                            Lootanahan tässä on se kuuluisa 5HP30. Saman tienkö sitä venttiilipöydän korjaussarjaa hankkimaan? Runkonumeron ja realoem:n mukaan auto on lipunut hihnalta 9/93.

                            Vai menisikö (näkemättä) ehkä vain säätöä kaipaavan vaijerin piikkiin? Tuntuu ettei keppi on hieman vetelä ja ei niissä naksuissa aina ihan kohdilleen tunnu menevän, mitä on valittu. Erityisesti siellä 2-3-4 (ja sieltä D:lle) on enemmänkin lotto, mikä niistä menee silmään. Silloin mittaristossakin se arpoo niitten välistä. Vai olisiko tämä sitten pelkästään ehkä vaijerin säädöstä ja tuo pakkihomma jotain muuta?
                            E92 335iA -08

                            ---
                            ex E34 540iA -93
                            ex E90 325iA -05
                            ex E39 530iA -00
                            ex Toyota Avensis
                            ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                            Comment

                            • illu^^
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 1703
                              • Kajaani

                              Originally posted by Throttle View Post
                              Paljonko 525-530 syö maantiellä satasella? Entäs M30 koneinen 535?
                              525 m50b25 Työmatkaa ajellessa, 30km suunta, lohkolämmittimen päästä startattuna näin talvikelissä menee reilu 10litraa sataselle.. Pitemmässa matkassa voisi mennä vähän vähemmällä.. Pikkuveljen m20b20 suunnilleen samoissa lukemissa.. Ex seiska m30b30 ja automaatilla otti kesäkelissä semmoista 13litraa satkulla..

                              Comment

                              • Aatos
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2006
                                • 149
                                • Helsinki

                                Lohkarista tulikin mieleen. Olisiko kellään vinkkiä pääkaupunkiseudun asentamosta, joka suostuisi urheilemaan vanhanmallisen vastuslohkarin e34 m5:n kiinni? Sehän on vähän nafti homma pakosarjaa irrottamatta. Soittelin jo Schmiedmannille mutta hyväkkäät eivät suostuneet kuin säteilylämmittimen asennukseen.
                                BRCF #12 - E36 325 -91

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎