Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JusZsE
    Bimmer Rookie
    • Jul 2008
    • 134
    • Järvenpää

    Originally posted by kalevik View Post
    Samassa autossa siis? eli olet välissä vaihtanut tekniikkaa?

    Jos kyseessä on kaksi eri autoa, voisi ensimmäiseksi vikaa hakea avaimenkääntäjästä

    Oletko kokeillut startata syöttämällä irtopiuhalla sähköä siihen solenoidille?

    Sellainenkin vika on nimittäin nähty että joku oli laittanut virtalukkoa säästääkseen ylimääräisen releen startin herätejohtoon. Tämä rele sitten sai kosteutta ja alkoi takertelemaan aiheuttaen sen että startti oli päällä sekunnin pari vaikka auto jo kävi ja avain oli vapautettu.

    Siinä oli kyllä melkoinen ääni kun käyvä moottori heitti startin rattaan taaksepäin, mutta solenoidi väänsi vastaan yrittäen saada rattaan takaisin hammaskehälle
    Joo kyseessä on 2 eri autoa. Startti pitää heti kun alkaa pyöriä hirveetä mekkalaa, mutta ei jumita yhtään ku lähtee käyntiin. Sama myös suorilla virroilla. Purin jo toisen startinkin ja kaikki oli kodallaan. Pitää vielä mitata tuleeko virrat oikein startille. Onko tuota starttia mahdollista asentaa vinoon, vaikka näyttää olevan suorassa?
    Sähkö on sinistä ja sattuu!

    Comment

    • kalevik
      BTCF Member
      • Apr 2009
      • 957
      • Salo

      Originally posted by JusZsE View Post
      Joo kyseessä on 2 eri autoa. Startti pitää heti kun alkaa pyöriä hirveetä mekkalaa, mutta ei jumita yhtään ku lähtee käyntiin. Sama myös suorilla virroilla. Purin jo toisen startinkin ja kaikki oli kodallaan. Pitää vielä mitata tuleeko virrat oikein startille. Onko tuota starttia mahdollista asentaa vinoon, vaikka näyttää olevan suorassa?
      Tästä pitäisi kyllä saada ääninäyte?

      Kaksi autoa poistaa melko tehokkaasti sen esittämäni ilmiön mahdollisuuden, ja siitähän ei ole edes voi nyt olla kyse.

      Startti siis metelöi heti kun moottori alkaa pyöriä?

      Tottakai minkä vaan voi asentaa väärin, mutta että monta kertaa ja kahteen eri moottoriin/autoon? Starttia on kyllä hankala saada väärin asennettua, reikä on tarkka, joten se on paikallaan tai sitten reilusti päin helv.. jonka kyllä näkee silmällä, eikä saane edes pultteja kiinni. Ja toki olet varmistanut että malli on varmasti ko. koneeseen tarkoitettu?

      Automaatin starttiääni on erilainen kuin manuaalin, johtuen vetolevystä joka ei niin vaimenna hammasmelua kuin raskas vauhtipyörä. Olen 525 iA:n käynnistämistä kuullut paljonkin ja kyllä sen automaatiksi erottaa, mutta ei siinä puolen sekunnin aikana mitään "hirveetä mekkalaa" kyllä kuulu.

      Niissä hampaissa on muuten valmiiksi viistetyt etureunat, auttaa päällekytkeytymistä.

      Kaksi eri autoa, automaatti ja manuaali, useita starttimoottoreita, uusia ja vanhoja, jokin nyt kyllä mättää mutta mikä :think
      E61 525i, Suzuki VS1400
      Exät: Jaana, Susanna, Maija

      Comment

      • Skunkki^
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 688
        • Espoo

        Noniin, nyt rupeaa pikkuhiljaa neuvot loppumaan. M60B30 savuttaa taasen.
        On vaihdettu imusarjan tiivisteet, huohotinventtiili ja tiivisteet, kaasuläpän tiivisteet,
        imuvuodot tarkistettu huolella ja upouusi Boschin MAF:fi asennettu.
        Pakokaasut haisee rikkaalle ja välillä tuoksahtaa bensakin sisällä.

        Ja tuo härveli tunkee reippaasti valkoista savua, varsinkin tyhjäkäynnillä, bensaakin palaa ajotietokoneen mukaan n.1desi/10 sec tyhjäkäynnillä.

        Mitä siis seuraavaksi, voiko lambda aiheuttaa tota, entä nokka-akselien asentoanturi?

        Edittiä: Ja lisätään vielä, että tarvike MAF:illa ei savuttanut ollenkaan mutta taas pätki täyskaasulla pahasti eikä käynyt tyhjäkäyntiä kylmänä :think
        Edittiä2: No Lambdahan se täytyy olla. Bensaa saa vain liikaa kerta se tankistakin häiviää niin nopiasti. Jospa sitä kävis vikakoodit luettamassa ja jos pienikin maininta lambdoista niin vaihtoon.
        Edittiä3: Ja taas mietiskelin, eikai nyt rikkinäinen lambda noin radikaalisti voi noita arvoja muutella... Pfffff....
        Last edited by Skunkki^; 15-07-2011, 18:39.
        KIA Optima PHEV

        Exät:
        520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

        Comment

        • JusZsE
          Bimmer Rookie
          • Jul 2008
          • 134
          • Järvenpää

          Originally posted by kalevik View Post
          Tästä pitäisi kyllä saada ääninäyte?

          Kaksi autoa poistaa melko tehokkaasti sen esittämäni ilmiön mahdollisuuden, ja siitähän ei ole edes voi nyt olla kyse.

          Startti siis metelöi heti kun moottori alkaa pyöriä?

          Tottakai minkä vaan voi asentaa väärin, mutta että monta kertaa ja kahteen eri moottoriin/autoon? Starttia on kyllä hankala saada väärin asennettua, reikä on tarkka, joten se on paikallaan tai sitten reilusti päin helv.. jonka kyllä näkee silmällä, eikä saane edes pultteja kiinni. Ja toki olet varmistanut että malli on varmasti ko. koneeseen tarkoitettu?

          Automaatin starttiääni on erilainen kuin manuaalin, johtuen vetolevystä joka ei niin vaimenna hammasmelua kuin raskas vauhtipyörä. Olen 525 iA:n käynnistämistä kuullut paljonkin ja kyllä sen automaatiksi erottaa, mutta ei siinä puolen sekunnin aikana mitään "hirveetä mekkalaa" kyllä kuulu.

          Niissä hampaissa on muuten valmiiksi viistetyt etureunat, auttaa päällekytkeytymistä.

          Kaksi eri autoa, automaatti ja manuaali, useita starttimoottoreita, uusia ja vanhoja, jokin nyt kyllä mättää mutta mikä :think
          Tässä olisi nyt video pätkä startin melusta.. http://www.youtube.com/watch?v=RkMHuS1PSK8
          Sähkö on sinistä ja sattuu!

          Comment

          • JusZsE
            Bimmer Rookie
            • Jul 2008
            • 134
            • Järvenpää

            Originally posted by Pinxi View Post
            Noniin, nyt rupeaa pikkuhiljaa neuvot loppumaan. M60B30 savuttaa taasen.
            On vaihdettu imusarjan tiivisteet, huohotinventtiili ja tiivisteet, kaasuläpän tiivisteet,
            imuvuodot tarkistettu huolella ja upouusi Boschin MAF:fi asennettu.
            Pakokaasut haisee rikkaalle ja välillä tuoksahtaa bensakin sisällä.

            Ja tuo härveli tunkee reippaasti valkoista savua, varsinkin tyhjäkäynnillä, bensaakin palaa ajotietokoneen mukaan n.1desi/10 sec tyhjäkäynnillä.

            Mitä siis seuraavaksi, voiko lambda aiheuttaa tota, entä nokka-akselien asentoanturi?

            Edittiä: Ja lisätään vielä, että tarvike MAF:illa ei savuttanut ollenkaan mutta taas pätki täyskaasulla pahasti eikä käynyt tyhjäkäyntiä kylmänä :think
            Edittiä2: No Lambdahan se täytyy olla. Bensaa saa vain liikaa kerta se tankistakin häiviää niin nopiasti. Jospa sitä kävis vikakoodit luettamassa ja jos pienikin maininta lambdoista niin vaihtoon.
            Edittiä3: Ja taas mietiskelin, eikai nyt rikkinäinen lambda noin radikaalisti voi noita arvoja muutella... Pfffff....
            Mulla tuli mieleen läpivuotava suutin/suuttimet.. Jos bensaa menee aivan helkutisti..
            Sähkö on sinistä ja sattuu!

            Comment

            • Skunkki^
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 688
              • Espoo

              Originally posted by JusZsE View Post
              Mulla tuli mieleen läpivuotava suutin/suuttimet.. Jos bensaa menee aivan helkutisti..
              Joo oikeestaan tuo kävi ittelläkin mielessä mutta 1000e uusiin suuttimiin poissulkee ton vaihtoehdon, ei voi vuotaa
              KIA Optima PHEV

              Exät:
              520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

              Comment

              • pheno
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 1995
                • Tampere

                Originally posted by Pinxi View Post
                Joo oikeestaan tuo kävi ittelläkin mielessä mutta 1000e uusiin suuttimiin poissulkee ton vaihtoehdon, ei voi vuotaa
                Halpa kokeilu on ottaa lambdojen piuhat irti auton alta. Tällöin ecu ei säädä ruiskutusta niiden antamien arvojen mukaan ollenkaan.

                Mulla oli aiemmin tarvikelambdat, jotka hajos aika pian. Kone hörhötti tyhjäkäynnillä ja pätki kiihdytyksessä ja bensa haisi reilusti. Eli kyllä niiden toiminnalla on paljonkin merkitystä jos ovat rikki/antavat vääriä jännitteitä. Ja jos taas seos on perseellään, niin sitten ei myös kattikaan toimi optimaalisesti.

                Comment

                • zener
                  Moderator
                  • Oct 2004
                  • 14440
                  • Oulu

                  Rikas seos hajottaa ne katitkin äkkiä, kerta bensakin haisee.
                  E65 730dA '04 klick
                  F10 520dA '11 klick
                  E34 520iA '91 klick

                  Instagram


                  "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                  Comment

                  • kalevik
                    BTCF Member
                    • Apr 2009
                    • 957
                    • Salo

                    Originally posted by JusZsE View Post
                    Tässä olisi nyt video pätkä startin melusta.. http://www.youtube.com/watch?v=RkMHuS1PSK8
                    No en olisi kyllä uskonut jos olisit tuota ääntä yrittänyt selittää. Tuolta varmaan kuulosti legendaarinen T-mallin käynnistys (kuin kaadettaisi romukuorma kujalle

                    Alussa kuulostaa normilta, mutta alkaa kyllä ihme kolina. Jokin on irti mutta mikä?

                    Jos starttteja avattu/vaihdeltu, tuskin ne kaikki rikki ovat.

                    Onko startti kunnolla kiinni ? Tuon kyllä olisit huomannut jos suoralla piuhalla olet koettanut.

                    Vetolevy? Hammaskehä irti vetolevystä. Tallissa kyllä on M51D25 automaatin vetolevy, mutta en nyt muista ihan tarkkaan rakennetta. Taitaa olla hitsattu, ei muista.

                    Hammaskehästä puuttuu/rikki hammas. Ei näy välttämättä startin aukosta, koska moottorilla on taipumus pysähtyä muutamaan tiettyyn kohtaan ja vika voi olla näkymättömissä.

                    Hammaskehä poikki. Tällaiseen en ole kyllä ikuna itse törmännyt, juttua kuullut.

                    Vetolevy halki/halkeamassa? varmaan pitäisi mekkalaa muutenkin.

                    Vetolevy irti? sama homma kuin yllä.

                    Turbiini irti vetolevystä? Tämä kyllä tuhoaa laatikon äkkiä, joten toivottavasti ei.

                    Laatikossa murtuma startin kiinnityksissä?

                    Tai sitten startti on aikoinaan ollut löysässä ja kuluttanut petinsä laatikossa vinoksi, nyt ei auta kiristyskään?

                    Eipä näillä vihjeillä vikaa korjata, mutta kun nyt nämäkin tutkii ja pois sulkee. Saattaa se oikeakin vika löytyä, jos ei joku näistä ole.

                    Älä nyt vain kerro että toisessa autossa on/oli samanlainen ääni, vaikka on manuaalilaatikolla
                    E61 525i, Suzuki VS1400
                    Exät: Jaana, Susanna, Maija

                    Comment

                    • Skunkki^
                      BTCF Member
                      • Jul 2007
                      • 688
                      • Espoo

                      Originally posted by kalevik View Post
                      No en olisi kyllä uskonut jos olisit tuota ääntä yrittänyt selittää. Tuolta varmaan kuulosti legendaarinen T-mallin käynnistys (kuin kaadettaisi romukuorma kujalle

                      Alussa kuulostaa normilta, mutta alkaa kyllä ihme kolina. Jokin on irti mutta mikä?

                      ....
                      Jos oikein ymmärsin niin startteja kokeiltu useammassa autossa?

                      Eniten tuo kuulostaa siltä, että startti jäisi jotenkin "kauas" vetopyörästä ja pomppii rattailta pois? 8 Carlsbergiä sisälläni sanoo että startin kiinnitys on piälessä?
                      KIA Optima PHEV

                      Exät:
                      520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

                      Comment

                      • JusZsE
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2008
                        • 134
                        • Järvenpää

                        Originally posted by Pinxi View Post
                        Jos oikein ymmärsin niin startteja kokeiltu useammassa autossa?

                        Eniten tuo kuulostaa siltä, että startti jäisi jotenkin "kauas" vetopyörästä ja pomppii rattailta pois? 8 Carlsbergiä sisälläni sanoo että startin kiinnitys on piälessä?
                        Nyt on viennetty ja kiennetty startteja 3kpl essun taas.. Ääni on sama ollu itsellä joka vehkeessä jopa manulootallisessa b20:ssä aikoinaa. Piti itekkin oikeen tolppa hakea lonkereoiden kaveriks että tuosta alkais selvää ottamaan.. Startti on varmasti kiinni paikoillaan, homma jo niin tuttu että 3-5min nii startti on irti tai kiinni! Jos täällä pohdintaa jaksaa joku jatkaa nii voin räpsiä kuviakin vielä.. Mutta nyt hetkeksi olutta..
                        Sähkö on sinistä ja sattuu!

                        Comment

                        • kalevik
                          BTCF Member
                          • Apr 2009
                          • 957
                          • Salo

                          Originally posted by JusZsE View Post
                          Nyt on viennetty ja kiennetty startteja 3kpl essun taas.. Ääni on sama ollu itsellä joka vehkeessä jopa manulootallisessa b20:ssä aikoinaa. Piti itekkin oikeen tolppa hakea lonkereoiden kaveriks että tuosta alkais selvää ottamaan.. Startti on varmasti kiinni paikoillaan, homma jo niin tuttu että 3-5min nii startti on irti tai kiinni! Jos täällä pohdintaa jaksaa joku jatkaa nii voin räpsiä kuviakin vielä.. Mutta nyt hetkeksi olutta..
                          Olutta vasta huomenna

                          Tallilla ihmettelin sitä M51D25 vetolevyä, tuskin halkeaa. Irti voi toki olla. Ja ne hampaat voisi tarkistaa koko kehältä.

                          Onko startti kiinni myös takapäästä? siis syylärin puoleisesta päästä.
                          E61 525i, Suzuki VS1400
                          Exät: Jaana, Susanna, Maija

                          Comment

                          • r.w.
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2007
                            • 2510
                            • Länsirannikko

                            Originally posted by JusZsE View Post
                            Mulla tuli mieleen läpivuotava suutin/suuttimet.. Jos bensaa menee aivan helkutisti..
                            Vuotava suutin vaan ei näy kulutusmittarissa kuin korkeintaan epäsuorasti.
                            1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                            Comment

                            • gogo
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2010
                              • 60
                              • Joensuu

                              Originally posted by kalevik View Post
                              Onko startti kiinni myös takapäästä? siis syylärin puoleisesta päästä.
                              Ei ole, kiinni pelkästään kytkinkopan puolelta
                              E34 m50b25

                              Comment

                              • asse21
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2005
                                • 1243
                                • Tampere

                                Originally posted by asse21 View Post
                                Kyllä sieltä voimakas rutina vain kuuluu kardaanin suunnalta, kun tuossa polkasin risteyksessä voimakkaasti ja samalla käännyin...
                                Originally posted by asse21 View Post
                                Tärisee aina vaan...
                                Eli tuo 540ia ei lopeta tärinöitä.
                                Vaihdettu. raidetangot
                                -alatukivarret (lemförder)
                                -reaktiotangot (lemförder & powerflexit)
                                -koiranluut (meyle hd)
                                -kardaanin kannatinlaakeri
                                -rättinivel

                                Paljon paremmin menee jo, mutta edelleen satasen vauhdissa paikat irtoilee hampaista.
                                Epäilen itse voimansiirtoa, kun vaihtaessa lyö ikäänkuin tyhjää tms.
                                Eli jossain klappia reilusti, mutta mitä veikkaisitte seuraavaksi.

                                Käytin tuossa tampereella benkara-autolla kardaanijumpassa autoa: sanoivat, että vanhatkin osat olivat hyviä.
                                Mutta eivät ilmeisesti mitään sen kummemmin ole tarkistaneet
                                Hiton benkara-auto! Vaihteiston kannatinkumet ovat irti/poikki.
                                Olishan nuo nyt pitänyt huomata! ei auta ku taas jumpata putket pois edestä, jotta saa nuo vaihdettua...
                                E39 523i
                                i3

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎