Originally posted by kalevik
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E34 kysymyksiä ja vastauksia II
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Sähkö on sinistä ja sattuu!
-
-
Originally posted by JusZsE View PostJoo kyseessä on 2 eri autoa. Startti pitää heti kun alkaa pyöriä hirveetä mekkalaa, mutta ei jumita yhtään ku lähtee käyntiin. Sama myös suorilla virroilla. Purin jo toisen startinkin ja kaikki oli kodallaan. Pitää vielä mitata tuleeko virrat oikein startille. Onko tuota starttia mahdollista asentaa vinoon, vaikka näyttää olevan suorassa?
Kaksi autoa poistaa melko tehokkaasti sen esittämäni ilmiön mahdollisuuden, ja siitähän ei ole edes voi nyt olla kyse.
Startti siis metelöi heti kun moottori alkaa pyöriä?
Tottakai minkä vaan voi asentaa väärin, mutta että monta kertaa ja kahteen eri moottoriin/autoon? Starttia on kyllä hankala saada väärin asennettua, reikä on tarkka, joten se on paikallaan tai sitten reilusti päin helv.. jonka kyllä näkee silmällä, eikä saane edes pultteja kiinni. Ja toki olet varmistanut että malli on varmasti ko. koneeseen tarkoitettu?
Automaatin starttiääni on erilainen kuin manuaalin, johtuen vetolevystä joka ei niin vaimenna hammasmelua kuin raskas vauhtipyörä. Olen 525 iA:n käynnistämistä kuullut paljonkin ja kyllä sen automaatiksi erottaa, mutta ei siinä puolen sekunnin aikana mitään "hirveetä mekkalaa" kyllä kuulu.
Niissä hampaissa on muuten valmiiksi viistetyt etureunat, auttaa päällekytkeytymistä.
Kaksi eri autoa, automaatti ja manuaali, useita starttimoottoreita, uusia ja vanhoja, jokin nyt kyllä mättää mutta mikä :thinkE61 525i, Suzuki VS1400
Exät: Jaana, Susanna, Maija
Comment
-
-
Noniin, nyt rupeaa pikkuhiljaa neuvot loppumaan. M60B30 savuttaa taasen.
On vaihdettu imusarjan tiivisteet, huohotinventtiili ja tiivisteet, kaasuläpän tiivisteet,
imuvuodot tarkistettu huolella ja upouusi Boschin MAF:fi asennettu.
Pakokaasut haisee rikkaalle ja välillä tuoksahtaa bensakin sisällä.
Ja tuo härveli tunkee reippaasti valkoista savua, varsinkin tyhjäkäynnillä, bensaakin palaa ajotietokoneen mukaan n.1desi/10 sec tyhjäkäynnillä.
Mitä siis seuraavaksi, voiko lambda aiheuttaa tota, entä nokka-akselien asentoanturi?
Edittiä: Ja lisätään vielä, että tarvike MAF:illa ei savuttanut ollenkaan mutta taas pätki täyskaasulla pahasti eikä käynyt tyhjäkäyntiä kylmänä :think
Edittiä2: No Lambdahan se täytyy olla. Bensaa saa vain liikaa kerta se tankistakin häiviää niin nopiasti. Jospa sitä kävis vikakoodit luettamassa ja jos pienikin maininta lambdoista niin vaihtoon.
Edittiä3: Ja taas mietiskelin, eikai nyt rikkinäinen lambda noin radikaalisti voi noita arvoja muutella... Pfffff....Last edited by Skunkki^; 15-07-2011, 18:39.KIA Optima PHEV
Exät:
520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28
Comment
-
-
Originally posted by kalevik View PostTästä pitäisi kyllä saada ääninäyte?
Kaksi autoa poistaa melko tehokkaasti sen esittämäni ilmiön mahdollisuuden, ja siitähän ei ole edes voi nyt olla kyse.
Startti siis metelöi heti kun moottori alkaa pyöriä?
Tottakai minkä vaan voi asentaa väärin, mutta että monta kertaa ja kahteen eri moottoriin/autoon? Starttia on kyllä hankala saada väärin asennettua, reikä on tarkka, joten se on paikallaan tai sitten reilusti päin helv.. jonka kyllä näkee silmällä, eikä saane edes pultteja kiinni. Ja toki olet varmistanut että malli on varmasti ko. koneeseen tarkoitettu?
Automaatin starttiääni on erilainen kuin manuaalin, johtuen vetolevystä joka ei niin vaimenna hammasmelua kuin raskas vauhtipyörä. Olen 525 iA:n käynnistämistä kuullut paljonkin ja kyllä sen automaatiksi erottaa, mutta ei siinä puolen sekunnin aikana mitään "hirveetä mekkalaa" kyllä kuulu.
Niissä hampaissa on muuten valmiiksi viistetyt etureunat, auttaa päällekytkeytymistä.
Kaksi eri autoa, automaatti ja manuaali, useita starttimoottoreita, uusia ja vanhoja, jokin nyt kyllä mättää mutta mikä :thinkSähkö on sinistä ja sattuu!
Comment
-
-
Originally posted by Pinxi View PostNoniin, nyt rupeaa pikkuhiljaa neuvot loppumaan. M60B30 savuttaa taasen.
On vaihdettu imusarjan tiivisteet, huohotinventtiili ja tiivisteet, kaasuläpän tiivisteet,
imuvuodot tarkistettu huolella ja upouusi Boschin MAF:fi asennettu.
Pakokaasut haisee rikkaalle ja välillä tuoksahtaa bensakin sisällä.
Ja tuo härveli tunkee reippaasti valkoista savua, varsinkin tyhjäkäynnillä, bensaakin palaa ajotietokoneen mukaan n.1desi/10 sec tyhjäkäynnillä.
Mitä siis seuraavaksi, voiko lambda aiheuttaa tota, entä nokka-akselien asentoanturi?
Edittiä: Ja lisätään vielä, että tarvike MAF:illa ei savuttanut ollenkaan mutta taas pätki täyskaasulla pahasti eikä käynyt tyhjäkäyntiä kylmänä :think
Edittiä2: No Lambdahan se täytyy olla. Bensaa saa vain liikaa kerta se tankistakin häiviää niin nopiasti. Jospa sitä kävis vikakoodit luettamassa ja jos pienikin maininta lambdoista niin vaihtoon.
Edittiä3: Ja taas mietiskelin, eikai nyt rikkinäinen lambda noin radikaalisti voi noita arvoja muutella... Pfffff....Sähkö on sinistä ja sattuu!
Comment
-
-
Originally posted by JusZsE View PostMulla tuli mieleen läpivuotava suutin/suuttimet.. Jos bensaa menee aivan helkutisti..KIA Optima PHEV
Exät:
520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28
Comment
-
-
Originally posted by Pinxi View PostJoo oikeestaan tuo kävi ittelläkin mielessä mutta 1000e uusiin suuttimiin poissulkee ton vaihtoehdon, ei voi vuotaa
Mulla oli aiemmin tarvikelambdat, jotka hajos aika pian. Kone hörhötti tyhjäkäynnillä ja pätki kiihdytyksessä ja bensa haisi reilusti. Eli kyllä niiden toiminnalla on paljonkin merkitystä jos ovat rikki/antavat vääriä jännitteitä. Ja jos taas seos on perseellään, niin sitten ei myös kattikaan toimi optimaalisesti.
Comment
-
-
Originally posted by JusZsE View PostTässä olisi nyt video pätkä startin melusta.. http://www.youtube.com/watch?v=RkMHuS1PSK8
Alussa kuulostaa normilta, mutta alkaa kyllä ihme kolina. Jokin on irti mutta mikä?
Jos starttteja avattu/vaihdeltu, tuskin ne kaikki rikki ovat.
Onko startti kunnolla kiinni ? Tuon kyllä olisit huomannut jos suoralla piuhalla olet koettanut.
Vetolevy? Hammaskehä irti vetolevystä. Tallissa kyllä on M51D25 automaatin vetolevy, mutta en nyt muista ihan tarkkaan rakennetta. Taitaa olla hitsattu, ei muista.
Hammaskehästä puuttuu/rikki hammas. Ei näy välttämättä startin aukosta, koska moottorilla on taipumus pysähtyä muutamaan tiettyyn kohtaan ja vika voi olla näkymättömissä.
Hammaskehä poikki. Tällaiseen en ole kyllä ikuna itse törmännyt, juttua kuullut.
Vetolevy halki/halkeamassa? varmaan pitäisi mekkalaa muutenkin.
Vetolevy irti? sama homma kuin yllä.
Turbiini irti vetolevystä? Tämä kyllä tuhoaa laatikon äkkiä, joten toivottavasti ei.
Laatikossa murtuma startin kiinnityksissä?
Tai sitten startti on aikoinaan ollut löysässä ja kuluttanut petinsä laatikossa vinoksi, nyt ei auta kiristyskään?
Eipä näillä vihjeillä vikaa korjata, mutta kun nyt nämäkin tutkii ja pois sulkee. Saattaa se oikeakin vika löytyä, jos ei joku näistä ole.
Älä nyt vain kerro että toisessa autossa on/oli samanlainen ääni, vaikka on manuaalilaatikollaE61 525i, Suzuki VS1400
Exät: Jaana, Susanna, Maija
Comment
-
-
Originally posted by kalevik View PostNo en olisi kyllä uskonut jos olisit tuota ääntä yrittänyt selittää. Tuolta varmaan kuulosti legendaarinen T-mallin käynnistys (kuin kaadettaisi romukuorma kujalle
Alussa kuulostaa normilta, mutta alkaa kyllä ihme kolina. Jokin on irti mutta mikä?
....
Eniten tuo kuulostaa siltä, että startti jäisi jotenkin "kauas" vetopyörästä ja pomppii rattailta pois? 8 Carlsbergiä sisälläni sanoo että startin kiinnitys on piälessä?KIA Optima PHEV
Exät:
520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28
Comment
-
-
Originally posted by Pinxi View PostJos oikein ymmärsin niin startteja kokeiltu useammassa autossa?
Eniten tuo kuulostaa siltä, että startti jäisi jotenkin "kauas" vetopyörästä ja pomppii rattailta pois? 8 Carlsbergiä sisälläni sanoo että startin kiinnitys on piälessä?Sähkö on sinistä ja sattuu!
Comment
-
-
Originally posted by JusZsE View PostNyt on viennetty ja kiennetty startteja 3kpl essun taas.. Ääni on sama ollu itsellä joka vehkeessä jopa manulootallisessa b20:ssä aikoinaa. Piti itekkin oikeen tolppa hakea lonkereoiden kaveriks että tuosta alkais selvää ottamaan.. Startti on varmasti kiinni paikoillaan, homma jo niin tuttu että 3-5min nii startti on irti tai kiinni! Jos täällä pohdintaa jaksaa joku jatkaa nii voin räpsiä kuviakin vielä.. Mutta nyt hetkeksi olutta..
Tallilla ihmettelin sitä M51D25 vetolevyä, tuskin halkeaa. Irti voi toki olla. Ja ne hampaat voisi tarkistaa koko kehältä.
Onko startti kiinni myös takapäästä? siis syylärin puoleisesta päästä.E61 525i, Suzuki VS1400
Exät: Jaana, Susanna, Maija
Comment
-
-
Originally posted by asse21 View PostKyllä sieltä voimakas rutina vain kuuluu kardaanin suunnalta, kun tuossa polkasin risteyksessä voimakkaasti ja samalla käännyin...Originally posted by asse21 View PostTärisee aina vaan...
Eli tuo 540ia ei lopeta tärinöitä.
Vaihdettu. raidetangot
-alatukivarret (lemförder)
-reaktiotangot (lemförder & powerflexit)
-koiranluut (meyle hd)
-kardaanin kannatinlaakeri
-rättinivel
Paljon paremmin menee jo, mutta edelleen satasen vauhdissa paikat irtoilee hampaista.
Epäilen itse voimansiirtoa, kun vaihtaessa lyö ikäänkuin tyhjää tms.
Eli jossain klappia reilusti, mutta mitä veikkaisitte seuraavaksi.
Käytin tuossa tampereella benkara-autolla kardaanijumpassa autoa: sanoivat, että vanhatkin osat olivat hyviä.
Mutta eivät ilmeisesti mitään sen kummemmin ole tarkistaneet
Olishan nuo nyt pitänyt huomata! ei auta ku taas jumpata putket pois edestä, jotta saa nuo vaihdettua...E39 523i
i3
Comment
-
Comment