Kappas. Tämä viesti mennyt täysin ohi.
Bensaa vie mielestäni ihan normaalisti. Noin 10 litraa sadalle, pääasiassa maantie ja motari ajoa ajellessa. Ja vasta käytin katsastuksessa ja päästöistä meni läpi. Tarkempaa tietoo niistä ei ole, kun ei minkäänlaista tietoa tullut katsastus lappuun.
Laakerin vaihto "edennyt".
Niin pitkälle meni kaikki hyvin, kunnes olin siinä vaiheessa, että enää pelkkä laakerin ulkokehä oli kiinni siinä pesässään.
Aluksi koitin ihan vaan paukutella sitä pois sopivaa lyönti "tuurnaa" apuna käyttäen.--> Ei mihinkään.
Käskin tuttavan sorvata jykevän ulosvetimen ("kuppi" minne laakeri vedetään ja vasta prikka jolla laakeri vedetään tähän kuppiin. Kauttaaltaan 10mm paksua terästä+ M12 kierretankoa.), mutta siinä kävi pieni kämmi. Luulin että laakeripesä on läpi asti samalla halkaisijalla, mutta siellähän oli laakerin takana kapeempi kohta.
Noh, eipä hätä tämän näköinen. Sattumalta löysin juuri laakerin kuulauraan sopivan prikan. Tämä oli 5mm paksu. Laitoin vielä lisäksi 2 hieman pienempää 4mm paksua prikkaa vahvikkeeksi. Ja eikun vetämään.
Jonkun aikaa siinä väänsin ja laakeri tuntuikin tulevan pikkuhiljaa pois. Kunnes "NAKS" ja mutterista kierteet paskaks.
Seuraavaksi sain kuin sainkin vielä mutterin pyöritettyä tankosta pois. otin vetäjän irti ja kas. Laakeri edelleen samoissa asemissa, mutta prikoista oli tullut hienoja kuppeja.
TIUKASSAKO?
Noh. Pitää vielä sorvauttaa 10mm paksu ja tällä kertaa oikean kokoinen prikka ja vaihtaa kierretanko kokoa tai kahta isompaan.
Viikon seisonu auto parkkiksella osina. Että en suosittele tätä hommaa kellekkään.
Kaiken huippu. Sama mies joka sorvasi ulosvetäjän, oli kahta viikkoo aikasemmin vahtanu golffiinsa takapyörän laakerin, ja oli hakannut entisen irti vasaralla ja ruuvimeisselillä. Laakeri pesässä oikein uran tätä varten. Ja lähtenyt helposti. Mutta BMW.
Meinas mullaki mennä toivo samantapaisessa projektissa toisessa vehkeessä, lopulta testasin niinkin "helppoa" tapaa että kaasulla pesää lämpöseks ja laakerin ulkokehälle jääpussia/kylmäsprayta ja johan rupes irtoamaan
Meinas mullaki mennä toivo samantapaisessa projektissa toisessa vehkeessä, lopulta testasin niinkin "helppoa" tapaa että kaasulla pesää lämpöseks ja laakerin ulkokehälle jääpussia/kylmäsprayta ja johan rupes irtoamaan
Varmasti auttaa paljon jos sais lämpöä. Muttakun ei itellä eikä kellään paikallisilla kavereillakaan oo vehkeitä millä lämmittää.
Oisin kyllä kuvitellu, että lähtee ilmankin kun vaan on kunnon ulosvedin. Tietenki voisin käydä ostaa kylmäspaytä jos ne nyt mitään auttaa.
Ulkokehäkin irti "pesästään"? Luulis, että se laakeri lämpee ja laajenee entistä tiukempaan kiinni.
Hitsi vermeet olis ehkä saatavilla.
Laakeri siihen kuntoon että ei oo muutaku se ulkokehä jäljellä. Sitte migillä tuurruuttaa sinne sisäkehälle vähän ympäri niin lämpee. Näin ne on lähteny sen jälkeen ihan vasaralla naputtelemalla irti.
Niin pitkälle meni kaikki hyvin, kunnes olin siinä vaiheessa, että enää pelkkä laakerin ulkokehä oli kiinni siinä pesässään.
Aluksi koitin ihan vaan paukutella sitä pois sopivaa lyönti "tuurnaa" apuna käyttäen.--> Ei mihinkään.
Käskin tuttavan sorvata jykevän ulosvetimen ("kuppi" minne laakeri vedetään ja vasta prikka jolla laakeri vedetään tähän kuppiin. Kauttaaltaan 10mm paksua terästä+ M12 kierretankoa.), mutta siinä kävi pieni kämmi. Luulin että laakeripesä on läpi asti samalla halkaisijalla, mutta siellähän oli laakerin takana kapeempi kohta.
Lohdutuksen sanoina kerrottakoon, että olin myös samassa tilanteessa, valmiina luovuttamaan. Valelin jo armasta E34:ni bensiinillä ja etsin tulitikkuja. Sitten päätin että perkele, joka leikkiin ryhtyy se leikin kestäköön. Sunnuntai-ilta klo 2030 ja eiku soittoa paikallisen autokorjaamon pomolle että tällänen on tilanne, osaakko auttaa vai sytytänkö?
Sain mieheltä neuvoja, sekä prässin. Klo 2130 pesin kädet ja kävin palauttamassa prässin takaisin korjaamolle uusi laakeri takapyörän navassa.
Summa summarum: en enää ikinä lähde tuohon operaatioon ilman kunnon välineitä (lue: sitä prässiä) ja vähintään kolmen viikon korkeanpaikanleiriä. Joten hommaa prässi lainaan, taikka ota koko takakynkkä käteesi ja käy prässäytyttämässä se lähimmässä koneistamossa tai metallipajassa, mistä nyt löydät prässin.
edit: Tai jos on hitsausvehkeet ym käytettävissä niin niillä saa myös kohtuu kätevästi, kuten käy yllä olevista viesteistä ilmi!
Mites tuo luistonesto toimii? Enkä nyt varsinaisesti tarkoita miten se toimii, sen tiedän vaan miten tuo valo. Itsellä ei pala kun käynnistän auton vaan jonkun ajan kuluttua se syttyy eikä lähde pois vaikka napista painaa. Jos auton käynnistää ja painaa napista menee päälle ja pois, mutta ei enää hetken ajettua.
Yksi kerta aamulla kun lähdin töihin oli märkää ja paskat renkaat alla (lue; vähän pintaa) niin lähdin vähän äkäisemmin niin takarenkaat jäivät sutimaan jolloin valo välkähti mittaristossa ja kun pitoa tuli se sammui.. En oikein hiffaa, että miten tuon valon kuuluu palaa?
Toinen kyssäri; Mites tuo perän huohotusreikä? Missä se sijaitsee, enkä tiedä tarkalleen mikä perä on omassa 540 (tarkistin realoem sivustolta, että olisiko ollut type 210?)
Meinasin tänään pestä perästä öljyt pois kun huohotusreikä on ilmeisesti tukkeutunut, mutta meitin vain, että missä se huohotusreikä on?
Kolmas kyssäri; Ovien ala osassa ne mistä vesi kuuluu tulla ulos. Omassa on ainakin kuskin oven reikä/reiät ihan tukossa. Kuinka ne saa aukaistua, jotta oven sisällä oleva vesi pääsee valumaan ulos? Jos ovea heiluttaa reippaasti tulee vesi hissukseen ulos aukoista, joten tukossa ne varmasti on..:think
Neljäs kyssäri; Onko kellään tietoa saako M60B40 koneeseen lohkolämmittimen? Käykö tuohon mottiin ihan perus lohkari sarja vai tarviiko olla joku home made?
E90 07 335D
Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!
Mites tuo luistonesto toimii? Enkä nyt varsinaisesti tarkoita miten se toimii, sen tiedän vaan miten tuo valo. Itsellä ei pala kun käynnistän auton vaan jonkun ajan kuluttua se syttyy eikä lähde pois vaikka napista painaa. Jos auton käynnistää ja painaa napista menee päälle ja pois, mutta ei enää hetken ajettua.
Yksi kerta aamulla kun lähdin töihin oli märkää ja paskat renkaat alla (lue; vähän pintaa) niin lähdin vähän äkäisemmin niin takarenkaat jäivät sutimaan jolloin valo välkähti mittaristossa ja kun pitoa tuli se sammui.. En oikein hiffaa, että miten tuon valon kuuluu palaa?
Toinen kyssäri; Mites tuo perän huohotusreikä? Missä se sijaitsee, enkä tiedä tarkalleen mikä perä on omassa 540 (tarkistin realoem sivustolta, että olisiko ollut type 210?)
Meinasin tänään pestä perästä öljyt pois kun huohotusreikä on ilmeisesti tukkeutunut, mutta meitin vain, että missä se huohotusreikä on?
Kolmas kyssäri; Ovien ala osassa ne mistä vesi kuuluu tulla ulos. Omassa on ainakin kuskin oven reikä/reiät ihan tukossa. Kuinka ne saa aukaistua, jotta oven sisällä oleva vesi pääsee valumaan ulos? Jos ovea heiluttaa reippaasti tulee vesi hissukseen ulos aukoista, joten tukossa ne varmasti on..:think
Neljäs kyssäri; Onko kellään tietoa saako M60B40 koneeseen lohkolämmittimen? Käykö tuohon mottiin ihan perus lohkari sarja vai tarviiko olla joku home made?
Kun luistonesto on päällä valo ei pala, kun luistonestoa tarvitaan valo välkkyy, jos valo jää palamaan eikä saa pois napista on jossain vikaa.
Jollain kapealla/terävällä varovasti ronklii niitä reikiä, jossei aukee niin ovipahvi pois ja kattomaan mitä paskaa siellä sisällä on.
Tuohon koneeseen löytyy Defan säteilylämmittimiä (2kpl) jotka kuulema veemäiset asentaa pakosarjojen alle. Muistaakseni löytyi lämmittimiä jotka laitettiin valley panin kohdalle kiinni mutta ovat harvinaisia. Letkulämmittimiä voi kai myös koittaa, en tiedä miten bemarin jäähdytysjärjestelmä virtaisi lämmintä moottoriin mutta foorumilta taisi löytyä jotain kokemusta tästä.
Jollain kapealla/terävällä varovasti ronklii niitä reikiä, jossei aukee niin ovipahvi pois ja kattomaan mitä paskaa siellä sisällä on.
Tuohon koneeseen löytyy Defan säteilylämmittimiä (2kpl) jotka kuulema veemäiset asentaa pakosarjojen alle. Muistaakseni löytyi lämmittimiä jotka laitettiin valley panin kohdalle kiinni mutta ovat harvinaisia. Letkulämmittimiä voi kai myös koittaa, en tiedä miten bemarin jäähdytysjärjestelmä virtaisi lämmintä moottoriin mutta foorumilta taisi löytyä jotain kokemusta tästä.
Jotenkin arvasinkin, että jossain on vikaa kun ei lähde hetken ajettua enää päälle. Missäs kohtaa autoa suunnilleen tuo luistonesto löytyy. Laatikon vaiko perän päästä?
Kuuluuhan noissa ovien alapuolella olla sellaiset mustat muoviset suojaus rinkulat tai mitkä hemmetti nyt onkaan josta vesi valuu ulos? Tuo systeemi ilmeisesti estää sen, ettei ulkopuolelta pääse mitn paskaa oven sisälle?:think
Pakosarjoissa on ilmeisesti ihan omat paikat noille säteilylämmittimille? Mites ne toimii vai toimiiko samalla tapaa kun normaali lohkolämmitin?
Kiitokset taas Vibaalle vastauksista Ollaan taas (ehkä) hitusen viisaampia..
E90 07 335D
Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!
Noniin, taas vaihteeksi asiaa ohjauksesta ja sen väljyydestä. Elikkä tuata noin niin.
Alkuun heti mainittakoon, että keskimmäinen raidetanko, rt-päät ja apusimpukan hela on vaihdettu ilman vaikutusta. Myös kaikki mahd. pultit ja mutterit on väännetty hammastiukkuuteen (siis tiukkuuteen jolloin hampaat alkavat näkyä vääntäessä).
Eli ohjaus on siis väljä, ohittaessa kaistaa vaihdettaessa saa rattia vääntää joku ~90astetta vastaan oikealle. Normaalisti suoraan ajettaessa ratti on kyllä sitten suorassa, kun joutuu vääntämään vastaan vasemmalle.
Otin auton pukeille ja aloin selvittelemään ja paikantamaan vikaa, ja seuraavaa saatiin selville: Kun rattia kääntelee noin 10astetta, rattiakseli kääntyilee normaalisti simpukalle asti, mutta renkaat eivät liiku mihinkään. Samalla kuuluu kolahtelua jokaisen suunnanvaihdon kohdalla. Otin kiinni keskimmäisestä raidetangosta ja väänsin kuskin puolelle päin, jolloin kolahtelu lakkasi, ja ratissa tuntui selvä parannus, ilman väljyyttä. Sama toistettiin vääntäen tällä kertaa apparin puolta kohti, jolloin kolahtelu jatkui, samoin väljyys tuntui aina vaan.
Eli simpukan säätö ei nyt auta, tuo sama väljä on muuallakin kuin keskialueella. Jostain muistelisin lukeneeni simpukan säädöistä, että sieltä löytyisi eri suuntiin jonkinmoinen säätö.. Jos jollain on tietoa niin jakakaa, kaikki pienimmätkin oljenkorret ovat erittäin tervetulleita.
Jotenkin arvasinkin, että jossain on vikaa kun ei lähde hetken ajettua enää päälle. Missäs kohtaa autoa suunnilleen tuo luistonesto löytyy. Laatikon vaiko perän päästä?
Kuuluuhan noissa ovien alapuolella olla sellaiset mustat muoviset suojaus rinkulat tai mitkä hemmetti nyt onkaan josta vesi valuu ulos? Tuo systeemi ilmeisesti estää sen, ettei ulkopuolelta pääse mitn paskaa oven sisälle?:think
Pakosarjoissa on ilmeisesti ihan omat paikat noille säteilylämmittimille? Mites ne toimii vai toimiiko samalla tapaa kun normaali lohkolämmitin?
Kiitokset taas Vibaalle vastauksista Ollaan taas (ehkä) hitusen viisaampia..
Luistonesto toimii abs antureilla ja jarruttelee sitten pyöriä sopivasti.
Myös eml läppä löytyy imusarjan edestä.
Säteilylämmitin lämmittää moottorin kylkeä, tulee kiinni pakosarjan pultin alle.
E34:een ei ole kyllä varsinaisesti luistonestoa saanutkaan, vaan sutimisenesto ts. ASC. 540i:ssä on toinen kaasuläppä luistonestolle, jota servomoottori vaijerin välityksellä käyttää. Yleensähän noista on vaijeri hajalla/jumittelee.
Comment