Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Kysymyksiä ja vastauksia XV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TheRipper
    Bimmer Enthusiast
    • May 2012
    • 4975
    • Paimio

    Originally posted by HTK12 View Post
    Jarruputkien pettäminen ainakin omien kokemusten perusteella se yleisin tähän vaivaan. Kyllähän siinä jokinlainen homma kun pitää vaihtaa sieltä vänkärin jalatilan kohdilta taakse asti. Vaihda samalla ne molemmat taka putket, kohta pettää se toinen kuitenkin.

    Itse en irroittanut tankkia kun ei en laittanut alkuperäisiin kiinnikkeisiin kiinni. Ellei letkuja ole vaihdettu, niin ne samalla vaihtoon. Itsellä oli alkuperäiset letkut takana ja kuskin puoleinen ei kyllä lähtenyt irti putkesta suosiolla. Kannattaa myös vilkaista ne konehuoneen lyhyet jarruletkun pätkät. Ovat melko lämpimässä paikassa ja itsellä petti toinen. Onneksi olin kotinurkilla niin varovasti ajoin kotiin. Samalla toki vaihtuu sitten jarrunesteet, joten sitäkin hyvä litra olla, niin saa edestä myös vaihdettua.
    Juu kyllä molemmat samalla kertaa. Letkut onkin jo vaihdettu takaa.

    Aikas moinen vääntäminen niissä taitaa olla kun katselin mistä kulkevat, mutta on siis tehtävissä sentään.

    Pahuksen pahus, motonetissa vain toinen putki tarjolla ja tietysti ei se mikä on rikki...

    Muualta en nyt äkkiseltään löytänyt...tässä juhannuksen aikaan olisi ollut kiva vääntää tuon kanssa....

    Onkohan nuo liittimet ihan jotain standardeja että jos vaikka ihan metriputksesta itse taivuttelisi/rakentelisi tuon?

    Väliaikaista korjauspätkää väliin tuskin pystyy tekemään, yleensä ainakin tehdasputket on olleet niin kovia ettei työkalulla saa sitä huullosta tehtyä liittimelle? Ja täsmääkö koko edes?
    Last edited by TheRipper; 18-06-2020, 13:07.
    F10 523iA 2010

    Ex: E39 528iA 1997
    Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
    Ex: E65 745iA 2003
    Ex: E46 318i 1998
    Ex: E34 525iA 1989

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10949
      • Joensuu

      Originally posted by TheRipper View Post
      Juu kyllä molemmat samalla kertaa. Letkut onkin jo vaihdettu takaa.

      Aikas moinen vääntäminen niissä taitaa olla kun katselin mistä kulkevat, mutta on siis tehtävissä sentään.

      Pahuksen pahus, motonetissa vain toinen putki tarjolla ja tietysti ei se mikä on rikki...

      Muualta en nyt äkkiseltään löytänyt...tässä juhannuksen aikaan olisi ollut kiva vääntää tuon kanssa....

      Onkohan nuo liittimet ihan jotain standardeja että jos vaikka ihan metriputksesta itse taivuttelisi/rakentelisi tuon?
      Ovat ihan motonet kamaa ne liittimet. 7.6m kiepistä itse tein molemmat taka putket. Varaosaluettelossa lukee jopa liittimien koot ja putkien pituudet.

      Edit: ehditkin jo editoimaan. Ihan turha alkaa mitään tilapäisvirityksiä tekemään. Onhan se mahdollista tehdä, mutta jatkot on Suomessa kielletty (katsastuksessa hylky), enkä näe niiden laittamisessa mitään järkeä. Väliaikaisesta virityksestä tulee usein pysyvä.. E39:ssä putket on yleensä niin ruosteessa, että ei mitään järkeä alkaa patentoimaan. Jossain vain kesällä ajetussa M5 ehkä ei, mutta ympärivuoden käytössä olevissa ovat kyllä aika happamat yleensä. Putki on myös ihan vakiokamaa, saman kokoista saa motonetistä. Toki kuparinikkelistä ne uudet kannattaa tehdä, paljon mukavampi käsitellä eikä ruostu kuten ne vakio teräsputket.
      Last edited by HTK12; 18-06-2020, 13:14.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • TheRipper
        Bimmer Enthusiast
        • May 2012
        • 4975
        • Paimio

        Originally posted by HTK12 View Post
        Ovat ihan motonet kamaa ne liittimet. 7.6m kiepistä itse tein molemmat taka putket. Varaosaluettelossa lukee jopa liittimien koot ja putkien pituudet.
        Juu huomasin itsekin nyt nuo liittimet.

        Noh ei mittään...motonettiin ja kieppejä ja liittimiä hakemaan.

        Kuvasta pääteltynä "urospuoleisia" molempien päiden tarvittavat liittimet?
        F10 523iA 2010

        Ex: E39 528iA 1997
        Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
        Ex: E65 745iA 2003
        Ex: E46 318i 1998
        Ex: E34 525iA 1989

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10949
          • Joensuu

          Originally posted by TheRipper View Post
          Juu huomasin itsekin nyt nuo liittimet.

          Noh ei mittään...motonettiin ja kieppejä ja liittimiä hakemaan.

          Kuvasta pääteltynä "urospuoleisia" molempien päiden tarvittavat liittimet?
          Juu uros liittimet, huomaa vaan, että erikokoisia liittimiä käytössä. Tämä tehty varmaan ihan siksi, ettei niitä putkia saa vahingossa ristiin.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • TheRipper
            Bimmer Enthusiast
            • May 2012
            • 4975
            • Paimio

            Originally posted by HTK12 View Post
            Juu uros liittimet, huomaa vaan, että erikokoisia liittimiä käytössä. Tämä tehty varmaan ihan siksi, ettei niitä putkia saa vahingossa ristiin.
            Tjaa...toisen puolen pyörälle erikokoinen liitin kuin toisen? Tuohon täytyykin kiinnittää huomiota.

            Kiitokset taas avusta.
            F10 523iA 2010

            Ex: E39 528iA 1997
            Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
            Ex: E65 745iA 2003
            Ex: E46 318i 1998
            Ex: E34 525iA 1989

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10949
              • Joensuu

              Originally posted by TheRipper View Post
              Tjaa...toisen puolen pyörälle erikokoinen liitin kuin toisen? Tuohon täytyykin kiinnittää huomiota.

              Kiitokset taas avusta.
              Siellä vänkärin kohdalla auton alla toinen liitos on m10 toinen m12. Tämä hyvä huomioida kun ostaa ne liittimet. Toki ne vanhatkin on mahdollista käyttää uudelleen, jos ei satu oikea kokoista.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • TheRipper
                Bimmer Enthusiast
                • May 2012
                • 4975
                • Paimio

                Originally posted by HTK12 View Post
                Siellä vänkärin kohdalla auton alla toinen liitos on m10 toinen m12. Tämä hyvä huomioida kun ostaa ne liittimet. Toki ne vanhatkin on mahdollista käyttää uudelleen, jos ei satu oikea kokoista.
                Juu. Ostin uudetkin kun kerta hinta oli 1,90€ pari mutta jos tuli vahingossa väärät niin tosiaan katselin myös että vanhat voi hyvinkin uusiokäyttää olivat niin hyvässä kunnossa.
                F10 523iA 2010

                Ex: E39 528iA 1997
                Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                Ex: E65 745iA 2003
                Ex: E46 318i 1998
                Ex: E34 525iA 1989

                Comment

                • bemmi535ttouring
                  Newbiemmer
                  • Oct 2015
                  • 8
                  • joensuu

                  Jjjjjjk

                  Originally posted by bemmi535ttouring View Post
                  Eli imm irroitettuna vetää paremmin etenki alhaalta kun imm paikallaa ollessa. Softa päivitetty imm takia ja uus imm vaihettu ja kokeiltu nyt 3lla eri imm missähän vois olla vika? Myös ahtopaineen säädin ja imusarjampaine tunnistin ja alipaine letkut uusittu
                  ei ois idoita?

                  Comment

                  • SamFor
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2019
                    • 33
                    • Hamina

                    Mistähän kannattaisi lähteä vikaa paikantamaan, oireina +80 kmh nopeuksissa esiintyvä pieni takapään tärinä/tutina? Vielä tuo ei ole kovinkaan huomattavaa ja kun auto oli lastattuna tuntui parantavan vähän tilannetta. Huono asfaltti tuntuu myös korostavan tuota. Samanlaista pientä tärinää ilmenee myös kiihdyttäessä hitaammasta vauhdista, ja etenkin paikaltaan kaasu pohjassa kiihdyttäessä renkaat tuntuvat pomppivan jo ihan kunnolla. Muuten auto kulkee kyllä ihan suoraan, ei vetele mihinkään.

                    Takakelkan puslat? Aiemmasta alustan takapään osien historiasta ei ole ilmapusseja lukuunottamatta tietoa, mutta tuskin siellä hirveästi alkuperäistä on jäljellä, 330 tkm jo mittarissa. Auto siis 530i touring.
                    E53 X5 4.6is -03

                    Ex: E39 530i Touring -01

                    Comment

                    • DarkWarder65
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2013
                      • 281
                      • Helsinki

                      Olisko pyyhkimies katkasijassa vika, kun laittaa päälle sillai että pitäs pyyhkästä kerran niin jää päälle ja ei lopeta pyyhkimistä, ennen kun sammuttaa moottorin ja sitten käynnistää sen taas, ja välillä tekee niin että painaa kerran liikahtaa vähän ja taas vähän ja sillon ei toi myöskään pissapoika. ja kun pyyhkimet on päällä niin pyyhkii vain yhdellä nopeudella.
                      Onko katkasijassa se vika mahdollisesti vai pyyhkijän moottorissa vai moduulissa, itsellä sellanen mielikuva että vika olis katkasijassa?

                      Auto siis e39 535i M62 1998
                      E39 535i M62 1998

                      Comment

                      • Petrokvich
                        Newbiemmer
                        • Nov 2017
                        • 5
                        • Lieto

                        Vaihdoin kennon tossa jokuaika takaperin ja nyt kuumien kelien alettua huomasin että auto ei oikeen suostu puhaltamaan kunnolla. Täysteholla puhaltaa niin että huomaa mutta alemmilla tehoilla ei miltei edes huomaa että puhaltais mitään. Puhallin kyllä huutaa normaalisti.

                        Comment

                        • Muurahainen
                          BTCF Member
                          • Dec 2006
                          • 9194
                          • Nurmijärvi

                          Originally posted by Petrokvich View Post
                          Vaihdoin kennon tossa jokuaika takaperin ja nyt kuumien kelien alettua huomasin että auto ei oikeen suostu puhaltamaan kunnolla. Täysteholla puhaltaa niin että huomaa mutta alemmilla tehoilla ei miltei edes huomaa että puhaltais mitään. Puhallin kyllä huutaa normaalisti.
                          Miten raitisilman filtterit?

                          Comment

                          • Petrokvich
                            Newbiemmer
                            • Nov 2017
                            • 5
                            • Lieto

                            Originally posted by Muurahainen View Post
                            Miten raitisilman filtterit?
                            Filtterit on 2kk vanhat, mutkat on kunnolla paikoillaan. Eikai ole kotelo voinut jostain jäädä falskaamaan perkeleesti :think

                            Comment

                            • Pexx
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2004
                              • 170
                              • Keminmaa

                              Minkä merkkiset jarrut kannattaa ostaa?

                              Brembo, Bosch, Meyle
                              Zimmermann myös vahva ehdokas.

                              Tommosia puntaroin autodocista.
                              Last edited by Pexx; 25-06-2020, 20:46.

                              Comment

                              • HTK12
                                BTCF Member
                                • Jul 2011
                                • 10949
                                • Joensuu

                                Originally posted by Pexx View Post
                                Minkä merkkiset jarrut kannattaa ostaa?

                                Brembo, Bosch, Meyle

                                Tommosia puntaroin autodocista.
                                No meylen itse jättäisin kyllä heti pois laskuista.
                                e39 540iA E85

                                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎