Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Exami
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 986
    • Hyvinkää, Tuusula

    Originally posted by Pe-te View Post
    ...ja silti tuo kirottu ratin vispaaminen jatkuu. Mikä piru tuossa nyt voi olla kun etupäässä on nyt kaikki uutta.
    Iskarin yläpäät vaihdettu? tossa ollu juttua että mikäli reaktiotangot / tukivarret ei lopeta tärinöitä ni iskarinyläpäät uusiks.. onko ne vaihdettu? 41.5e / kpl autokeskus...

    EDIT: Nämä siis monesti aiheuttaa myös kolahtelua terävissä töyssyissä ja hiljasessa vauhdissa klonksahtelua.. ainekin 1:hden E39:sin kuullu että korjaantu tärinä vaihtamalla iskarin + yläpään.. mutta luultavasti yläpäässä oli se vika..
    Last edited by Exami; 27-08-2009, 20:58.
    sigpic
    Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

    Comment

    • Pe-te
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2008
      • 198
      • Ylöjärvi

      Originally posted by Exami View Post
      Iskarin yläpäät vaihdettu? tossa ollu juttua että mikäli reaktiotangot / tukivarret ei lopeta tärinöitä ni iskarinyläpäät uusiks.. onko ne vaihdettu? 41.5e / kpl autokeskus...

      EDIT: Nämä siis monesti aiheuttaa myös kolahtelua terävissä töyssyissä ja hiljasessa vauhdissa klonksahtelua.. ainekin 1:hden E39:sin kuullu että korjaantu tärinä vaihtamalla iskarin + yläpään.. mutta luultavasti yläpäässä oli se vika..
      Kuten sanottua, lähes kaikki on uusittu. iskarit (kaikkine tykötarpeineen), reaktiotangot, alatukivarret, vakaajat, navat, jarrulevyt+palat, ohjausvaihde. vanteet on uudet kuten myös renkaat. ja renkaat siis väännetty päälle viimeisen päälle, joten ellei jotain ole mennyt uudestaan rikki en omalla järjelläni saa vaihtoehdoiksi kuin a) ohjauskulmat jotenkin perseellään, b) vanteissa jotain omituista (molemmissä päissä 9Jx18", ehkä 9" liian leveä eteen...?)
      Iskarin yläpään laakerit otin kyllä KL-varaosista.

      Tällä hetkellä lyhyen ajon jälkeen ratti siis vispaa n. 1cm puolelta toiselle, etenkin huonolla/uraisella tienpinnalla ja pahiten vispaus tuntuu keskialueella kun rattia hieman liikuttaa puolelta toiselle. vispaus alkaa tuntumaan n. 60 km/h nopeudesta ylöspäin. keskialueella tuntuu edelleen myös sellainen "tyhjän" oloinen kohta, mutta luulisin ohjausvaihteen olevan nyt kunnossa sillä kolinat paikallaan rattia heiluttamalla katosivat tyystin.
      Ominaista vaivalle on myös, että monesti hyvällä tienpinnalla vispausta ei tunnu juuri lainkaan (joskaan nyt ohjausvaihteen vaihdon jälkeen en ole päässyt tuon piirteen olemassa oloa vielä toteamaan)

      Vaikea uskoa, että kyse olisi siitäkään että 18" renkaat eivät passaisi alle kun näissä näkee kookkaampiakin kiekkoja ja jos joku vielä kertoo ajavansa vapinattomalla ratilla ja alla _edessä_ 9" tai leveämpi vanne, niin uskon ettei se ole vanteen leveydestäkään kiinni. (Onhan jollain...?). Niin ja ET Mugelloissa on ET18.

      Taannoin kun omien vanteiden sorvauksen ajan oli lainassa 8Jx18" vanteet, ratin vapina oli vähäisempää kuin omilla vanteilla. Myös aiemmin kokeilluilla 17" vanteilla vapina katosi totaalisesti, mutta sitten taas omilla talvirenkailla (originaalit auton mukana tulleet 17" style66 vanteet + nastarenkaat) vapina tuntui, joskin vähäisempänä kuin 18".
      Samoin vispaaminen väheni kun huolella keskitin nuo lainassa olleet vanteet alle.

      Huomenna kulmien säätö, toivottavasti tilanne paranee... muuten kyllä tukka harmaantuu ennenaikaisesti.
      Last edited by Pe-te; 28-08-2009, 07:14. Reason: kirjoitusvirheiden korjaus
      F11 520dA (N47N) -13
      ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
      ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        Originally posted by Pe-te View Post
        Nyt on uusi ohjausvaihde.
        Mistä ostit?
        E39 528iA

        Comment

        • Pe-te
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2008
          • 198
          • Ylöjärvi

          Originally posted by TJJ View Post
          Mistä ostit?
          Vinkkaamastasi paikasta eli täältä: http://www.lenkgetriebe.net/cms/
          Hintaa tuli 339e + pantti 150e + rahti 35e = 524e
          F11 520dA (N47N) -13
          ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
          ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

          Comment

          • Exami
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 986
            • Hyvinkää, Tuusula

            Pe-Te:n autossa on pahasti jotain vialla.. ei voi muuta sanoa.. leikkö jarrulaahaa? harvemmin takapään osat aiheuttaa ratin vispaamista ja mikäli iskarit ja yläpäät vaihdettu ja reaktiotangot niin eipä siellä oikeen muuta voi enään olla väljää joka vaikuttas täristämiseen paitsi vanteet... iskari itessäänhän ei oikeen tärinään voi vaikuttaa.. itellä oli reaktio tangon puslat halki.. tärinä väheni PALJON kun ne vaihdettiin pois...

            Onhan uusi alkuperänen reaktiotanko kiristetty keula maassa?

            Tuleeko autossa kolahduksia / klonksumisia esim hiekkateillä?
            sigpic
            Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Originally posted by Pe-te View Post
              Vinkkaamastasi paikasta eli täältä: http://www.lenkgetriebe.net/cms/
              Hintaa tuli 339e + pantti 150e + rahti 35e = 524e
              Oliko uusi osa samanlainen kuin entinen vai onko uudessa säätöventtiilin muoto erilainen? Siis pyöreä vs. neliö. Mikä oli tuotteen osanumero lähetteessä/paketissa, siis se tuon firman oma koodinumero.
              E39 528iA

              Comment

              • Pe-te
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2008
                • 198
                • Ylöjärvi

                Originally posted by TJJ View Post
                Oliko uusi osa samanlainen kuin entinen vai onko uudessa säätöventtiilin muoto erilainen? Siis pyöreä vs. neliö. Mikä oli tuotteen osanumero lähetteessä/paketissa, siis se tuon firman oma koodinumero.
                koodinumero laskussa oli: ABM009AFD. säätöventtiili oli muistaakseni pyöreä kuten alkuperäisessäkin, mutta muutoin muoto ei ollut täsmälleen alkuperäisen kaltainen eli tuo ei tainnut olla samalta valmistajalta kuin originaali.
                F11 520dA (N47N) -13
                ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
                ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

                Comment

                • Pe-te
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2008
                  • 198
                  • Ylöjärvi

                  Originally posted by Exami View Post
                  Pe-Te:n autossa on pahasti jotain vialla.. ei voi muuta sanoa.. leikkö jarrulaahaa?
                  kyllä palat tuntuisi hitusen ottavan kiinni levyyn kun sitä pyörittelee. liu'ut ainakin voideltiin kun jarrulevyt ja palat vaihdettiin. satulat myös liikkuvat hyvin, mutta voihan se olla että männät hitusen jumii tms... mutta pieni laahauksen ääni tosiaan pyöritettäessä kuuluu molemmin puolin. Benkaran mielestä tosin tuo on ihan normaalia (aiemmissa kulkupeleissä ei kyllä ole laahaillut tippaakaan, eikä naapurin samanlaisessa vehkeessä jarrut laahaa tippaakaan).

                  Originally posted by Exami View Post
                  Onhan uusi alkuperänen reaktiotanko kiristetty keula maassa?
                  Tuotapa en tiedä kun Benkaralla tekivät tuon homman sillä välin kun itse olin töissä.... ei siellä kyllä monttua ole missä nuo voisi maassa kiristellä, joten liekö nosturilla kiristelty. Voisi tietty kokeilla avata ja kiristellä uusiksi kun vaan pääsis montulle.

                  Jos noita tukivarsia yms ei ole kiristelty maassa, vaikuttaako se esim. camber-arvoon ?

                  Originally posted by Exami View Post
                  Tuleeko autossa kolahduksia / klonksumisia esim hiekkateillä?
                  Ennen ohjausvaihteen vaihtoa kuului klonksumista, nyt en ole vielä ehtinyt tuota testailla.
                  EDIT: kävimpä tekemässä pikaisen testauksen. tie ei ollut kovinkaan paha, mutta jonkun verran kuoppaa kuitenkin... en kuullut minkäänlaisia kolahduksia tai klonksahduksia.

                  Siihen jos joku tietäjä osaisi vastata, että voiko tuo etupään camberin arvojen persiellään olo vaikuttaa vispaamista tuovasti niin olisin kiitollinen... uudet arvot liitteenä. Huomio etenkin etu oikean camber, joka on plussalla eikä miinuksella kuten ohjearvo kertoo.

                  Toinen vaihtoehto mitä olen järkeillyt voisi olla että vanne on liian leveä (9", ET18) eteen ja siten aiheuttaisi tuota vispausta. Tarkoitus on kokeilla vielä uudemman kerran 17" kesäpyöriä alle toisesta autosta jossa ne eivät tuo vapinoita/tärinöitä/vispausta ja laittaa mun vanteet ko. autoon alle ja kokeilla ristiin mitä tapahtuu. Viimeksi mulla loppui vispaus kuin seinään ja toiseen autoon tuli rattiin vispausta.

                  toisia 18" olisi hyvä kokeilla alle, mutta siihen ei nyt valitettavasti ole mahdollisuutta ellei joku ilmoittaudu vapaaehtoiseksi ristiinkokeiluun.

                  Tarkistin juuri myös aiemmat suuntausraportit ja kun auto on tullut allekirjoittaneelle (tosin 17" vanteilla mutta tällä ei kai merkitystä arvoihin?) camber arvot edessä olivat (v/o): -0.17/-0.13, tukivarsien, iskareiden + raidetankojen vaihdon jälkeen vastaavat arvot (18" renkailla) (v/o): -0.17 / +0.01 ja nyt siis (18" renkailla, v/o): -0.26 / +0.11 ! Liitteenä uusin suuntausraportti, sekä arvot ensimmäisestä mittauksesta ennenkuin mitään palikoita oli vaihdettu.

                  Mikä kumma tuon muutoksen on voinut saada aikaan (ellei jokin vaihdettu osa...)? Autoa ei ole ajettu mihinkään kuoppaan tms tässä välissä niin että paikat olisivat saaneet kipeää.
                  Attached Files
                  Last edited by Pe-te; 28-08-2009, 14:25. Reason: lisäyksiä
                  F11 520dA (N47N) -13
                  ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
                  ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

                  Comment

                  • Tome
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2003
                    • 548
                    • Joensuu

                    Tuohon camberin muuttumiseen vaikuttaa kaksi asiaa. Joko iskarin kiinnitys olkavarressa ei ole pohjassa tai todennäköisemmin syynä on se että alatukivarren (poikittaisen) sisäpään pultinreikä on aavistuksen väljä pultin halkaisijaan nähden jolloin varren sisäpää asettuu jompaankumpaan reunaan jolloin heittoa syntyy. Tai itse tukivarren mitat heittää.. Onko muuten minkä valmistajan tukivarret?
                    Last edited by Tome; 28-08-2009, 14:52.

                    Comment

                    • Pe-te
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2008
                      • 198
                      • Ylöjärvi

                      Originally posted by Tome View Post
                      Onko muuten minkä valmistajan tukivarret?
                      Lemförderit
                      F11 520dA (N47N) -13
                      ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
                      ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

                      Comment

                      • 325tds
                        BTCF Member
                        • Aug 2004
                        • 293

                        Uhraa 40€ ja käy ostaan kumpaankin jarrusatulaan eteen tiivistesarja ja puhdista huolella sylinteri ja tarvittaissa vaihda männät jos niissä vähänkin syöpymää.

                        Vaikka jarrunesteet vaihdetaan kahden vuoden välein jää sinne sylinteriin uskomaton määrä sakkaa joka ei välttämätä tule ulos nesteiden vaihdolla koska ilmaruuvi on sylinterin yläpuolella ja tästä seuraa männän jumiutumista silloin tällöin.

                        Väittäisin että tuon huollon jälkeen ratti pysyy käsissä

                        nimimerkillä vanhan liiton penaristi
                        E93 vaimon
                        ex
                        E70 3.0 SD
                        E46x2
                        M5 E39
                        325tds E36
                        M535i E28
                        323i E30
                        323 E21




                        BMW vuodesta -82 Laskelmoitua nautintoa

                        Comment

                        • Pe-te
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2008
                          • 198
                          • Ylöjärvi

                          Originally posted by 325tds View Post
                          Uhraa 40€ ja käy ostaan kumpaankin jarrusatulaan eteen tiivistesarja ja puhdista huolella sylinteri ja tarvittaissa vaihda männät jos niissä vähänkin syöpymää.

                          Vaikka jarrunesteet vaihdetaan kahden vuoden välein jää sinne sylinteriin uskomaton määrä sakkaa joka ei välttämätä tule ulos nesteiden vaihdolla koska ilmaruuvi on sylinterin yläpuolella ja tästä seuraa männän jumiutumista silloin tällöin.

                          Väittäisin että tuon huollon jälkeen ratti pysyy käsissä

                          nimimerkillä vanhan liiton penaristi
                          Täytyy varmaan tehdä noin ja sulkea pois jarrujen vaikutus asiaan.. tuo summa kun on jo uhratussa kokonaissummassa kuin pieru saharassa
                          F11 520dA (N47N) -13
                          ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
                          ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

                          Comment

                          • Exami
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2004
                            • 986
                            • Hyvinkää, Tuusula

                            Camberista: E39:sissä ei kuulu missääääään tilanteessa olla + camberia siinä kohtaa jossain on väljää / joku ei ole kunnolla paikoillaan.. kieltämättäkin tulee kysymykseen kuinka hyvin osat paikoillaan.. tai onko juuriki tukivarret kiristetty auto ylhäällä... vakio reaktiotangon puslat jää kovalle kierteelle ja varmasti painaa vastaan kovasti jos kiristetään auto ylhäällä.. E39:sissähän ei ole edes cambersäätöä edessä.. madalluksen kanssa hieman camberkasvaa mutta vakiokorkusena pitäis olla oletusarvoissa jos kaikki on kunnossa...

                            EDIT: kattelin tossa vanhoja suuntaus lappuja.. camberi ollu -0,17 ja -0,22 vakio korkusena.. kuhan pääsen kotio illlalla ni voin laittaa mitä oli nyt madalluksen kanssa.. muistelisin että jotain -1 ja -0.7 tjms.. että iso heitto.. mut pitää kattoa ne kotona.. ja tosiaan oli reaktiotangon puslat LOPPU tossa mittauksessa.. ja menee uudelleen kuhan saan uudet iskarinyläpäät paikoilleen.. kattellaan sitten taas lisemmin..
                            Last edited by Exami; 29-08-2009, 10:19.
                            sigpic
                            Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                            Comment

                            • Pe-te
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2008
                              • 198
                              • Ylöjärvi

                              Originally posted by Exami View Post
                              Camberista: E39:sissä ei kuulu missääääään tilanteessa olla + camberia siinä kohtaa jossain on väljää / joku ei ole kunnolla paikoillaan.. kieltämättäkin tulee kysymykseen kuinka hyvin osat paikoillaan.. tai onko juuriki tukivarret kiristetty auto ylhäällä... vakio reaktiotangon puslat jää kovalle kierteelle ja varmasti painaa vastaan kovasti jos kiristetään auto ylhäällä..
                              Äkkiseltään Benkaralla joskus työtä seuranneena eivät kiristele noita maassa vaan nimenomaan nosturilla eli oisko tuossa nyt sitten osasyy. Viimeksi kun auton alla kävin, katselin vähän että iskareiden alapäitä näkyi sieltä pannan alapuolelta erimittainen määrä eri puolilla... eli olisko nuokin vähän huonosti paikallaan...? Täytyypä piipahtaa maanantaina paikalla ja näyttää noita mittaustuloksia ennen osien vaihtoa ja sen jälkeen ja vihjaista tuosta että nuo tukivarret pitäisi kiristellä vasta kun auto normaaliasennossa.
                              F11 520dA (N47N) -13
                              ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
                              ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

                              Comment

                              • schwarze
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2004
                                • 2016
                                • Kangasala

                                Originally posted by Pe-te View Post
                                Äkkiseltään Benkaralla joskus työtä seuranneena eivät kiristele noita maassa vaan nimenomaan nosturilla eli oisko tuossa nyt sitten osasyy. Viimeksi kun auton alla kävin, katselin vähän että iskareiden alapäitä näkyi sieltä pannan alapuolelta erimittainen määrä eri puolilla... eli olisko nuokin vähän huonosti paikallaan...? Täytyypä piipahtaa maanantaina paikalla ja näyttää noita mittaustuloksia ennen osien vaihtoa ja sen jälkeen ja vihjaista tuosta että nuo tukivarret pitäisi kiristellä vasta kun auto normaaliasennossa.
                                Jestas Voi olla osasyy kyllä, TIS ja järki käskee kiristää nuo helat momentteihinsa vasta kun auto on normaaliasennossa. Mikäli näin ei menetellä, kumipusla joutuu sisäänjoustossa todella koville, eikä ole pitkäikäinen.
                                Iskunvaimentimessa on kartio, joka tulee olla tiukasti navassa olevaan vasteeseen, lisäksi iskunvaimennin tulee lukita paikoilleen kiristäen se oikealla momentilla! Ja se momentti on 81nm
                                Pitää vissiin pitää täällä meillä monttubileet, vai mitä Pe-te
                                Last edited by schwarze; 29-08-2009, 23:24. Reason: momentti
                                Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                                Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎