Sori vaan pojat en pysty enään lukemaan tätä topiccia vakavalla naamalla.. tää homma on muutaman osalta riistäytyny aivan käsistä.. vaihdetaan osaa ihan hatusta heittämällä.. sitte jotain autokeskuksen testejä.. mullakin testasivat onko välystä alustassa: Potkasivat 2x takarenkaaseen! ei herneitä eikä muuitakaa palkokasveja.. koittakaa selvitä!
Mä ainakin olen joutunut ottamaan tähän säätörumbaan jo aikaa sitten huumoripohjaisen kannan... ei tätä muuten olisi tähän asti jaksanut
F11 520dA (N47N) -13
ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03
Jos ongelman lähde on keskittyminen, se tarkoittaa silloin että vanteisiin sorvatut keskitysrenkaat ovat epäonnistuneet...ja tässä tapauksessa myös takapäässä pitäisi olla samanmoisia löydöksiä. hyvä pointti...täytyy tutkia.
Onko sulla keskitysrenkaat siellä?
Voihan nyt... Sanottasko, että alkaa johtaa kyllä jäljet melko rivakkaa sinne sylttytehtaalle.
Ennenkuin tuhlaat yhtään enempää rahaa noihin alustaremppoihin, niin hae jostain lainaan OEM vannesetti, jossa ehjät kumet alla, ja (ilman soviterekaita) asennat ne autoon ja kokeilet.
Voihan nyt... Sanottasko, että alkaa johtaa kyllä jäljet melko rivakkaa sinne sylttytehtaalle.
Ennenkuin tuhlaat yhtään enempää rahaa noihin alustaremppoihin, niin hae jostain lainaan OEM vannesetti, jossa ehjät kumet alla, ja (ilman soviterekaita) asennat ne autoon ja kokeilet.
Ennustus: tutinat gone.
Tero
OEM-vanteita hyvillä renkailla on kokeiltu monet kerrat ja oireet ovat olleet samat, eli tähän asti ei ole homma ollut kiinni pelkästään renkaista tai vanteista.
Palikoita on vaihdeltu, kun mitään järjellistä selitystä tuolle ratin vatkaamiselle ei ole löytynyt omalla tietämyksellä eikä minkään sortin asiantuntijoidenkaan toimesta. Ja niin kauan kun alustassa on ollut vielä jotain vaihtamatta jokainen itseään asiantuntijaksi kutsuva on ollut sitä mieltä että vian on pakko olla siinä vielä vaihtamatta olevassa osassa, mikä sinänsä on ollut ihan loogistakin. Nyt ei ole enää mitään vaihdettavaa, joten vika piilee jossain muualla. Nyt kun löysällä ollut tukivarsi on kiristetty on tarkoitus kokeilla toisia renkaita jälleen kerran.
Alla oleviin vanteisiin sorvautettiin sovitteet koska eivät olleet ihan tiukat navalle (vaikka on sovitteeton malli). Originaalit vanteethan eivät myöskään istu kovin tiukasti navalle.
Enkä kyllä yhtään ihmettele tuolla ratin vatkaamisella, vaikka joku jo uusittukin osa olis jo antanut periksi. Merkkiliikkeen asentajan ensimmäinen kommentti oli "OHO!! Jopas vatkaa!" (vauhtia oli vasta 60 km/h), mikä kertonee hieman vatkauksen voimasta.
Niin, ja jos joku tietää mistä niitä hyviä OEM-vannesettejä saa näppärästi lainaan voipi kertoa mullekin Itse en ole kyselyistä huolimatta onnistunut saamaan yksiäkään renkaita kokeiluun (paitsi naapuriltani).
No, nyt tämä menee kokeilemaan oem-vanteita...
F11 520dA (N47N) -13
ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03
Edelleen, olispa mielenkiintonen tietää mitä luokkaa on etuauraus. Rullamitta esiin?
No suoraan mittana en osaa heittää, mutta asteina (o/v): 0.02/0.02, yht: 0.04.
OEM-vanteet renkaineen (17") vähensivät hieman vatkauksen voimaa, mutta eivät merkittävästi eli sama tulos kuin niin monta kertaa aiemminkin.
Maahantuojan tekninen neuvonta ei osannut(=halunnut?) neuvoa asiassa sen enempää kuin että joskus joissain autoissa on ohjaustehostimen pumpun putkistoissa ollut ongelmaa joka on aiheuttanut ajoittaista tehostuksen pumppaamista. Täytynee nyt tuokin koettaa sulkea pois, josko tuolta pumpulta vaan saa tuon hihnan jotenkin helposti pois ja takaisin.
Toinen arvaus oli, jos napoja vaihdettaessa on jäänyt paskaa kiinnityspinnoille... mutta tuossa tapauksessa ongelma luultavasti esiintyisi koko ajan eikä vain ajoittain.
Se on selvää, että osa tuosta vatkauksesta johtuu siitä että renkaissa on lievää heittoa/epätasapainoa ja myös tien epätasaisuutta mutta kysymys on edelleen sama, miksi se tulee noin voimakkaasti läpi rattiin asti ja vain ajoittain. Osan aikaa ei ole minkäänlaista vatkausta. Vatkauksen voimakkuuskin vaihtelee suuresti satunnaisesti.
Alatukivarren kiristyksen jälkeen se tuo ongelma muuntui siten, että tuo vatkaus tuntuu jopa pienessä vauhdissa (=kävelyvauhti) kun aavistuksen kääntää rattia keskiasennosta suuntaan tai toiseen, mutta ei enää tunnu aivan keskialueella.
Kyllä tässä lähemmäs ratkaisua on päästy eri asia vain on löytyykö lopullinen syy koskaan ja/tai viitsinkö pelata peliä loppuunasti vai otanko jokerikortin ja vaihdan koko vehkeen toiseen.
F11 520dA (N47N) -13
ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03
Pe-te, en nyt ihan varmuudella tiedä oletko jo testannut mutta tuon selkäheiton analysointi onnistuu ihan kotipihassa tai tallissa. Tunkilla auto ylös ja pyörität käsin rengasta, lasket autoa niin kauan että rengas alkaa hipoa maata. Sitten kattelet vasten valoa lattian ja renkaan välistä että pysyyko rako tasaisena kun rengas pyörii. Ja tarkkaile koko kulutuspinnan leveyttä eikä vain toista kulmaa. Heittoa ei saa olla yhtään! Jos heitto on 1 mm luokkaa niin varmasti tutisee. Tai no, sun autossa on niiin paljon uusia osia että sen luulis jo sietävän pientä selkäheittoa.
Onko tuo mitta viimeisimpien tukivarsijumppien jälkeen, vai sillon kun puslat oli 'kierteellä'?
Tuo on noin reilun viikon takaa. Silloin ei ollut vielä 100% varmaa että tukivarret on oikein kiristetty. Tuollainen pystysuuntaisen pompotuksen tunne oli kyllä jo tuolloinkin (alkoi tuntumaan itseasiassa n. 300-500 km suuntaamisen jälkeen).
F11 520dA (N47N) -13
ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03
Pe-te, en nyt ihan varmuudella tiedä oletko jo testannut mutta tuon selkäheiton analysointi onnistuu ihan kotipihassa tai tallissa. Tunkilla auto ylös ja pyörität käsin rengasta, lasket autoa niin kauan että rengas alkaa hipoa maata. Sitten kattelet vasten valoa lattian ja renkaan välistä että pysyyko rako tasaisena kun rengas pyörii. Ja tarkkaile koko kulutuspinnan leveyttä eikä vain toista kulmaa. Heittoa ei saa olla yhtään! Jos heitto on 1 mm luokkaa niin varmasti tutisee. Tai no, sun autossa on niiin paljon uusia osia että sen luulis jo sietävän pientä selkäheittoa.
On tuota tullut testailtua monellakin tavalla. Kyllä noissa eturenkaissa sen millin verran ainakin tuota pystyheittoa on, mutta näyttäis olevan nimenomaan sisäreunalla. Keskikohta ja etureuna ei juurikaan pompi. Mutta kuten todettua, tuohon vatkaukseen tuolla ei tuntunut olevan juuri merkitystä tässä tapauksessa sillä noissa talvirenkaissa OEM-vanteilla ei ole pystyheittoa ja silti tulee liki samanmoinen vatkaus. Tuo vannekoon pienennys ja korkeampi kumikin jo vaimentaa sen verran. Kyllähän tuokin tuntuu, mutta en usko sen olevan ongelman ydin. Ja aika paha pystyheitto pitäis olla jotta kävelyvauhdissakin sen tuntisi.
F11 520dA (N47N) -13
ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03
On tuota tullut testailtua monellakin tavalla. Kyllä noissa eturenkaissa sen millin verran ainakin tuota pystyheittoa on, mutta näyttäis olevan nimenomaan sisäreunalla. Keskikohta ja etureuna ei juurikaan pompi. Mutta kuten todettua, tuohon vatkaukseen tuolla ei tuntunut olevan juuri merkitystä tässä tapauksessa sillä noissa talvirenkaissa OEM-vanteilla ei ole pystyheittoa ja silti tulee liki samanmoinen vatkaus. Tuo vannekoon pienennys ja korkeampi kumikin jo vaimentaa sen verran. Kyllähän tuokin tuntuu, mutta en usko sen olevan ongelman ydin. Ja aika paha pystyheitto pitäis olla jotta kävelyvauhdissakin sen tuntisi.
Mutta onko tuota pystyheittoa tutkittu nimen omaan niin että renkaat on autossa paikoillaan? Voi olla että renkaassa ei ole heittoa mutta vanteen/navan keskitys aiheuttaa heiton.
Mutta onko tuota pystyheittoa tutkittu nimen omaan niin että renkaat on autossa paikoillaan? Voi olla että renkaassa ei ole heittoa mutta vanteen/navan keskitys aiheuttaa heiton.
Juurikin paikallaan tutkin tänään ja eilen. Rengaskoneelle en ole vielä ehtinyt kuskaamaan. Samalla tavalla paikallaan katsoin tänään talvirenkaan heiton (jota ei ole). Talvirengas oem-vanteella. Näin ollen ei vaikuttaisi siis navankaan heitolta.. ainakaan pystysuunnassa.
Mutta kuten todettua, koska samanlainen vatkaus tulee myös oem-vanteilla (joilla siis ei pystyheittoa ole) en edelleenkään usko vanteiden olevan ongelman ydin vaan tuo vatkaus tulee muualta... loppu tärinä/tutina mikälie voi hyvinkin olla ja varmasti onkin renkaista peräisin, mutta tuo pahin vatkaus tulee kyllä aika varmasti jostain muualta kuin vanteista/renkaista. Silloin kun ei vatkaa, kyyti on oikein mukavaa... oli alla mitkä renkaat vaan.
F11 520dA (N47N) -13
ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03
Juurikin paikallaan tutkin tänään ja eilen. Rengaskoneelle en ole vielä ehtinyt kuskaamaan. Samalla tavalla paikallaan katsoin tänään talvirenkaan heiton (jota ei ole). Talvirengas oem-vanteella. Näin ollen ei vaikuttaisi siis navankaan heitolta.. ainakaan pystysuunnassa.
Mutta kuten todettua, koska samanlainen vatkaus tulee myös oem-vanteilla (joilla siis ei pystyheittoa ole) en edelleenkään usko vanteiden olevan ongelman ydin vaan tuo vatkaus tulee muualta... loppu tärinä/tutina mikälie voi hyvinkin olla ja varmasti onkin renkaista peräisin, mutta tuo pahin vatkaus tulee kyllä aika varmasti jostain muualta kuin vanteista/renkaista. Silloin kun ei vatkaa, kyyti on oikein mukavaa... oli alla mitkä renkaat vaan.
No hyvä, ja anteeksi jankkaus. Se on vain täysin turhaa hakea vikaa jostakin mystisemmästä paikasta jos renkaissa on aavistuskin pystyheittoa.
Sitten kun kyllästyt totaalisesti tuohon vianhakuun ja päätät laittaa pirssin myyntiin niin laita mulle privaa, saattasin olla kiinnostunut.:think
No hyvä, ja anteeksi jankkaus. Se on vain täysin turhaa hakea vikaa jostakin mystisemmästä paikasta jos renkaissa on aavistuskin pystyheittoa.
Eipä mitään. Tottahan se on, ettei kannata ihmetellä muualta jos renkaat on surkeat. Tässä tapauksessa en vaan jaksa uskoa, että kaikki kokeilemani renkaat ja vanteet olisivat surkeita, etenkin kun kahta satsia lukuunottamatta kaikki ovat olleet uusia (renkaat ja vanteet). Ja toisessa noistakin satseista renkaat ovat uudet ja viime talvena olivat vielä vapinattomat...
Sitten kun kyllästyt totaalisesti tuohon vianhakuun ja päätät laittaa pirssin myyntiin niin laita mulle privaa, saattasin olla kiinnostunut.:think
Pidetään mielessä. Katsotaan nyt kauanko jaksan säätää tän kanssa. Joko olen hyvin lähellä ratkaisua tai sitten sitä ei edes tule löytymään järjellisin ponnisteluin ja satsauksin. Toki hyvän tarjouksen tullessa kohdalle myyn heti
Last edited by Pe-te; 22-09-2009, 19:08.
Reason: lisäys
F11 520dA (N47N) -13
ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03
Voi olla että renkaassa ei ole heittoa mutta vanteen/navan keskitys aiheuttaa heiton.
Tämä veikkaus on luultavasti lähellä totuutta. Käytin juuri renkaita rengaskoneella eikä niissä ole silmällä nähtävää pystyheittoa. Sen sijaan kun renkaita pyörittelee kiinni autossa, edessä kuskin puolella pystyheitto on huomattava. Myös apukuskin puolella näkyy hienoinen, joskin selvä heitto eli kylläpä niin taitaa olla että joko uudet navat ovat heitolliset tai sitten asennuksessa on sössitty kunnolla. Koetin vaihtaa myös renkaita takaa eteen, eikä tuossa heitossa tullut muutosta (ja takana ollessa heittoa ei näy) joten tuo napa luultavimmin se syyllinen.
Koska itse en nyt saa tuon käden ollessa kipsissä tehtyä oikein mitään järkevää, täytynee varata tällä kertaa merkkihuollon puolelle aika napojen heiton mittaukseen ja asennuksen tarkastukseen / uusimiseen. Tiedä sitten täytyykö koettaa saada rahansa noista KL:n navoista pois ja pistää merkkileimatut vai ottaa uudet tarvikenavat.
Last edited by Pe-te; 23-09-2009, 14:32.
Reason: kirjoitusvirheen korjaus
F11 520dA (N47N) -13
ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03
Comment