Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tukep
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 75
    • Oulu

    Ajattelin kirjotella vähän kokemuksia yhen tutisevan e39:n kohdalta. 530d, automaatti. Aluksi autossa oli pientä tutinaa (vänkärin penkki, aurinkolipat, jne) sekä jarruttaessa ratti täristi.

    Ei muutakuin auto montulle semmosten levyjen päälle, joita pystyy liikutteleen erisuuntiin, ja varmistamaan mitkä nivelet on väljänä. Tarkastelun jälkeen etureaktiotangot+takatuennan helat vaihtoon. Jarru tärinät hävisi, kuten oli odotettuakin, mutta tutina ei. Sen jälkeen käytiin renkaat+jarrut läpi. Tasapainotettu moneen kertaan ja uudet kumit ostettu. Vanteissa (alkuperäiset) ei lommoja ja ovat suorat. Jarrut ja navat putsattu. Myös vialliset moottorintukikumet vaihdettiin. Tutina jatkuu.

    Foorumia ja osanvaihtolottoa lukenee ajattelin, että vika ei kyllä voi olla alustan osissa, kun parhaat ovat vaihtaneet koko alustan iskareita myöten uusiksi tutinan silti jatkuessa. Auto jälleen montulle, perä ilmaan, renkaat pois, pukit alatuennan alle ja auton paino laskettiin niiden päälle, jotta vetoakselit saadaan luonnolliseen asentoon. Sitten ei muutakuin ajoja. Vauhdin ollessa noin 50-60 km/h alkaa koko kori tärisemään ja myös kuskinpenkillä sen tuntee todella selvästi. Tutinaa/värinää jatkuu aina tuonne 85-90 km/h asti, jonka jälkeen tärinät loppuu, ja "kyyti" on tasaista aina tuonne 120 km/h asti. Kovempaa en ajanut.

    Oman jären mukaan tämä vain vahvistaa sitä teoriaa, että tutinat EIVÄT voi johtua renkaista,alustasta,iskareista. Perustelen tätä sillä, että ainoat liikkuvat osat tai osat joiden sisällä on liikettä ovat: moottori, vaihdelaatikko, kardaani, perämurikka sekä vetonivelet. Noniin, toinen meni siis auton alle monttuun tutkimaan, että mistä tärinät tulee ja mistä johtuu. Silmillä havaittavaa värinää/tärinää ei osissa ole. Kaikki kardaanin osat, rättinivel, laakeri, ristikkonivel sekä vakionopeusnivel ovat SILMÄMÄÄRÄISESTI kunnossa. Ajettaessa n. 80 km/h 5.vaihteella ja löysättäessä kaasun, kuuluu selvä kolahdus/tärähdys siitä kohdasta, josta kardaani menee laatikkoon. Ymmärtääkseni akselissa, joka tulee vaihdelaatikosta on boorit, johon kardaani on työnnetty ja se pääsee siinä joitain millejä liikkumaan pituussuunnassa. Liekkö tärähdyksellä ja sillä asialla jotain yhteyttä.

    Tällä hetkellä tilanne on nyt tässä ja pidän todennäköisenä faktana sitä, että kardaanin joku osa/nivel on syypää tutinoihin. Ja perustelut miksi. Ensinnäkin omalla kohdalla, Ainoat osat jotka siellä on liikkessä on kardaani ja sen hilppeet. Toiseksi muutama tyyppi, jotka on takavetoisten kanssa ollut tekemisessä sanoo, että ensimmäisenä näihin vaihdetaan ristikkoniveliä. Syynä siihen kuluvat pikkuvekit jotka alkavat täristämään ajansaatossa. Kolmanneksi ulkomaisilta foorumeilta mitä kahlannut vastaavanlaisia tapauksia niin Järkiään kaikissa ongelma on ollut kardaani. Kaikista ei ole todellista syyllistä (ristikko,cv joint?) selvinny, koska ovat vaihtaneet koko kardaanin kerralla.

    Bmw:n ristikkonivel on tehty sen verta hankalaksi vaihtaa, että sen osaa vain ne muutamat pätevät tehdä. Tai varmaan sen saa vaihdettua, mutta onko se sitten sellainen, että se toimii oikein eikä aiheuta värinöitä? Seuraavaksi, mikäli suomesta löytyy pätevä paja, ajattelin hommata uuden rättinivelen, kannatinlaakerin ja vakionopeusnivelen. Ottaa kardaanin irti autosta, viedä sen pajalla ja sanoa et vaihtaa ristikkonivelen, laittaa uudet osat kiinni+tasapainotus. Eiköhän noilla eväillä jotain tapahdu...

    Asennettaessa on erittäin tärkeää, että kardaani tulee oikeaan linjaan vaihdelaatikon ja perän suhteen. Vaihdelaatikon tukikumit ovat voineet väsyä myös sen verran, että ne on hyvä vaihtaa. Koko ongelman aiheuttajaksi en niitä kuitenkaan usko. Ne värinät, jotka esiintyvät yli 100 nopeudessa ovat yleensä renkaista johtuvia, joten niitä ei kannata sekottaa tähän asiaan.

    Ja tämän kirjoituksen tarkotuksena ei ole poissulkea muita teorioita tai hyppiä kenenkään varpailla. Niille joilla tutinoita on, suosittelen tutkimaan autoa ensin todella tarkkaan, että mistä se voisi johtua. Täälläkin on jo monta esimerkkiä, jotka ovat, valitettavasti, käyttäneet alyttömiä määriä egejä ns. turhiin osiin.

    Comment

    • Clavurion
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2005
      • 9159
      • Oulu

      Tukep:

      Ihan mielenkiintoista settiä. Sen verran kuitenkin, että ilman kuormitusta asiasta ei saa todellista kuvaa. Melkoisen hankala vaan löytää dynoa, jossa pääsisi samalla monttuun ihmettelemään voimansiirron toimintaa.

      Kardaanin tasapainotukseen taitaa Kempeleestäkin löytyä joku paja, mutta ei mitään kokemusta niiden osaamistasosta. Ko-met taitaa olla suositeltavin, jos hyvän haluaa.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • Tukep
        Bimmer Rookie
        • Jul 2007
        • 75
        • Oulu

        Originally posted by Clavurion View Post
        Tukep:

        Ihan mielenkiintoista settiä. Sen verran kuitenkin, että ilman kuormitusta asiasta ei saa todellista kuvaa. Melkoisen hankala vaan löytää dynoa, jossa pääsisi samalla monttuun ihmettelemään voimansiirron toimintaa.

        Kardaanin tasapainotukseen taitaa Kempeleestäkin löytyä joku paja, mutta ei mitään kokemusta niiden osaamistasosta. Ko-met taitaa olla suositeltavin, jos hyvän haluaa.
        On varmasti näinkin, että kuorman puuttuvuudella on jotain tekemistä asian kanssa. Mielestäni se ei kuitenkaan poista sitä seikkaa, että tällä tavalla "pyörittämällä" saadaan kaikki alustan nivelet, iskarit ja ennenkaikkea, renkaat pois laskuista. Toki jos saatais kuorma "päälle", saatais myös kardaani "toimimaan" oikealla tavalla ja mahdolliset väljyydet/viat selville.

        Comment

        • Exami
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 986
          • Hyvinkää, Tuusula

          Omia kokemuksia: Tärinä alkoi ~vuosi sitten.. sen jälkeen uusittu: taakse kaikki paitsi: vetarit + takakelkan isotpuslat, eteen kaikki paitsi: raidetanko + raidetangon päät. Tärinät: ei ole loppunut, kardaani tarkistettu, rättinivel vaihdettu yms yms.

          nyt lämpimänä etupääkolistaa (päivä lämpimässä tallissa ja ajamaan) mutta pakkasesta lähdettäessä ei.. tiedä häntä vituttaa ja rahaa palanu muutama penni.. niin ja täristää sekä jyristää joten lisää osia ostamaan
          sigpic
          Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

          Comment

          • TsKo
            Bimmer Rookie
            • Oct 2009
            • 127
            • Loppi

            Joo se pukkas samanlaista vikaa omassa e39teedeeässässä alko perjantaina kun olin hesassa töissä ja ilmeni ensi naksuttavana äänenä joka tuli jostain auton takapäästä voimansiirrosta. Kotiinpäin ajellessa vedossa täristi hieman ja piti välillä hankaavaa ääntäkin. Himassa sitten rupesin tutkimaan ja takapyörät ilmassa, vaihde päällä eikä kuulu mitään, ei d:llä eikä pakilla. Myöskään käsin pyörittelemällä ei mitään selvää välystä tunnu ei kardaanin nivelissä eikä vetareissa. Jarruistakaan ei kuulu mitään ylimääräistä.

            Auton alla taivastellessani ja voimansiirron osia ihmetellessä tuli mieleen etuvetoisten vetonivelien rikkinäisenä pitämä naksutus ja kas sehän on vakionopeusnivel minkä on bmw insinöörit laittaneet kardaanin päähän.:think no sehän on ekaksi helpoin tutkia ja oikeen tarkasti kun kokeilee käsin pyöritellä niin tuntuu aivan olematon välys. Epäuskoisena kumminkin purin nivelen irti ja pesin purettuani sen osiksi.

            Lopputuloksena paljastui yksi siniseksi mennyt kuula joka oli syönyt huomattavan montun nivelen sisäkooliin ja olkokehällä oli kanssa kulumajälkeä useammassa kuulaurassa.
            Varmahan ei voi olla ennenkuin kasaa auton uudella nivelellä, mutta ainakin toi nivel on risa.

            Elikkäs ainakin vahvasti epäilen naksutuksen tulevan tuosta montusta siinä sisäkehällä, vaikkei siinä oikeen selvää välystä ollutkaan. Kannattaa siis tutkia ihan fyysisesti sen nivelen sisuskalut vaikka tuntuu ehjältä.

            Pitäis vaan keksiä mistä ton nivelen sais muualta kun orkkiksena orkkis hinnalla
            e70 X5 40d -11
            ex e39 530D touring -00
            ex e39 TDSa touring -99

            Comment

            • Puuhis
              Bimmer Rookie
              • May 2006
              • 77
              • Turku

              On tullu luettua silmät kipeinä tätä topickia.
              Oma E30 530 D tutisee myös.
              Alkuviikosta vaihdettiin etu-oikea pitkittäinen alatukivarsi, tuntuu että sen jälkeen tutinat vaan lisääntyivät!
              äsken tallissa kävin heiluttelemassa pyöriä, molemmat etupyörät loskaavat kun "katsastusotteella" heiluttaa pitkittäissuunnassa. Kuskinpuoli vähemmän.
              Minusta kyllä laittaisin laakeri viaksi.
              Tutina ja tärinä ei juurikaan tunnu ratissa, tutina suurimmillaan n.70km/h nopeudessa.
              Aivan random tutinaa. Puntti oikein vipattaa...
              BMW E87 120d -04

              Ex-
              E46 320d Touring M-sport II -01
              E36 316ti compact -94
              E46 320 DAT -00
              E39 530 dAT -03
              E46 318i AT -01

              Comment

              • VaihtoVirta
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2006
                • 558
                • Kuusamo

                Originally posted by Puuhis View Post
                On tullu luettua silmät kipeinä tätä topickia.
                Oma E30 530 D tutisee myös.
                Alkuviikosta vaihdettiin etu-oikea pitkittäinen alatukivarsi, tuntuu että sen jälkeen tutinat vaan lisääntyivät!
                äsken tallissa kävin heiluttelemassa pyöriä, molemmat etupyörät loskaavat kun "katsastusotteella" heiluttaa pitkittäissuunnassa. Kuskinpuoli vähemmän.
                Minusta kyllä laittaisin laakeri viaksi.
                Tutina ja tärinä ei juurikaan tunnu ratissa, tutina suurimmillaan n.70km/h nopeudessa.
                Aivan random tutinaa. Puntti oikein vipattaa...
                Kannattaisi aina vaihtaa molemmalle puolelle alatukivarret. On myös mahdollista, että jos auto on tutissut jo pitemmän aikaa, on renkaat ottaneet itseensä ja ovat kierot. Itse vaihdoin E34:seen kaikki etupään tukivarret + puslat, takakelkan isot puslat ja takatukivarsien poikittaiset puslat, ja tutina jatkui. Renkaat vaihtoon -> Johan loppui

                Comment

                • mak
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2008
                  • 30
                  • Tampere

                  Täällä myös yksi tutisevan e39:n omistaja… käsittääkseni tähän tutinaongelmaan ei ole löydetty selitystä..?

                  Mielenkiintoinen tuo Tukepin kirjoitus/teoria… sellainen asia tuli mieleen, että jos tuon saman testin tekisi vielä ilman renkaita, niin saisi varmuudella poissuljettua niiden tasapainotusvirheet ja samalla myös alustan välykset. Renkaiden tasapainotushan ei koskaan ole täydellinen, vaan niissä on aina hieman heittoa. Tasapainotusvirhe aiheuttaa pientä värinää, joka väljän pyöräntuennan kanssa voi tietyllä nopeudella aiheuttaa tämän tutinan koko autoon, (vrt resonanssi).

                  Jos autoa ajetaan pukeilla ilman renkaita, ja tutina pysyy edelleen samanlaisena, voidaan varmuudella sanoa että sen aiheuttaa joko kardaani tai vetoakseli.

                  Pystyisiköhän joku ajamaan tuon saman testin ilman renkaita…? Olisi mielenkiintoista kuulla tuloksista.

                  Comment

                  • Tukep
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2007
                    • 75
                    • Oulu

                    Originally posted by mak View Post
                    Täällä myös yksi tutisevan e39:n omistaja… käsittääkseni tähän tutinaongelmaan ei ole löydetty selitystä..?

                    Mielenkiintoinen tuo Tukepin kirjoitus/teoria… sellainen asia tuli mieleen, että jos tuon saman testin tekisi vielä ilman renkaita, niin saisi varmuudella poissuljettua niiden tasapainotusvirheet ja samalla myös alustan välykset. Renkaiden tasapainotushan ei koskaan ole täydellinen, vaan niissä on aina hieman heittoa. Tasapainotusvirhe aiheuttaa pientä värinää, joka väljän pyöräntuennan kanssa voi tietyllä nopeudella aiheuttaa tämän tutinan koko autoon, (vrt resonanssi).

                    Jos autoa ajetaan pukeilla ilman renkaita, ja tutina pysyy edelleen samanlaisena, voidaan varmuudella sanoa että sen aiheuttaa joko kardaani tai vetoakseli.

                    Pystyisiköhän joku ajamaan tuon saman testin ilman renkaita…? Olisi mielenkiintoista kuulla tuloksista.

                    Hieman hätäsesti luit mun postauksen läpi. Testit ajettiin ilman takarenkaita, kuten sillon kirjotin: "Auto jälleen montulle, perä ilmaan, renkaat pois, pukit alatuennan alle ja auton paino laskettiin niiden päälle, jotta vetoakselit saadaan luonnolliseen asentoon. Sitten ei muutakuin ajoja. Vauhdin ollessa noin 50-60 km/h alkaa koko kori tärisemään ja myös kuskinpenkillä sen tuntee todella selvästi. Tutinaa/värinää jatkuu aina tuonne 85-90 km/h asti, jonka jälkeen tärinät loppuu, ja "kyyti" on tasaista aina tuonne 120 km/h asti. Kovempaa en ajanut."

                    Comment

                    • mak
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2008
                      • 30
                      • Tampere

                      Niin tosiaan kävi, sori.

                      Tämän perusteella vika on kardaanissa tai vetoaksel(e)issa...

                      Comment

                      • Puuhis
                        Bimmer Rookie
                        • May 2006
                        • 77
                        • Turku

                        Kylläpäs taas elämä hymyilee...
                        Tutinat poissa !

                        Etupyörän laakeri kiristettiin ja renkaat vaihdettiin.
                        Renkaista oli vyöt paskana. Oikein pullistu aiheuttaen soikion muotoisen vierintäkehän.

                        Samalla tarkistettu takakelkan puslat ym, kunnossa pitäisi olla.
                        BMW E87 120d -04

                        Ex-
                        E46 320d Touring M-sport II -01
                        E36 316ti compact -94
                        E46 320 DAT -00
                        E39 530 dAT -03
                        E46 318i AT -01

                        Comment

                        • Tukep
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2007
                          • 75
                          • Oulu

                          Originally posted by Puuhis View Post
                          Kylläpäs taas elämä hymyilee...
                          Tutinat poissa !

                          Etupyörän laakeri kiristettiin ja renkaat vaihdettiin.
                          Renkaista oli vyöt paskana. Oikein pullistu aiheuttaen soikion muotoisen vierintäkehän.

                          Samalla tarkistettu takakelkan puslat ym, kunnossa pitäisi olla.
                          Hieno homma et selvisi. Niinku näkee niin on kyllä semmosia lottokoneita nää vehkeet. Ei taida yhtä ja ainoaa syytä olla näihin tutinoihin

                          Comment

                          • Tontsa
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2003
                            • 201
                            • Uusimaa

                            Omassa kolmet renkaat ollu,takakelkan puslat ja jarrut vaihdettu + jotain muuta pientä.
                            Tärinät pysyny.

                            Nyt on kovissa kiihdytyksissä ruvennu kardaanitunnelista kuulumaan rutinaa. Eli sieltäpä syy saattaa löytyä ,omalla kohdalla ainakin.

                            4 vuotta täristelty menemään, heh.
                            Audi S3 -07

                            Ex: Skoda 120, Opel Kadett -68, Ford Taunus L -76,
                            Ford Escort LX -84, Ford Sierra -85, Toyota Carina 2 -88,
                            Toyota Celica GT -89, Toyota Corolla Si -94, Toyota Celica/Supra -84,
                            BMW 730i -89, Audi S4 -92, Toyota Corolla -89,
                            BMW 530dA -00, Audi S3 -07

                            Comment

                            • Tukep
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2007
                              • 75
                              • Oulu

                              Noniin, hieman teknisiä kysymyksiä tähän väliin.

                              Eli kun otan vetoakselin irti laipastaan (torx-ruuveista) ja jätän tumpit paikalleen perään, niin kuinka herkästi perän pitäisi pyöriä käsin pyörittämällä. Toinen puolihan tietenkin pyörii aina toiseensuuntaan kuin toinen. Pitäisikö sen pyöriä tyyliin yhtä kevyesti kuin joku eturengas pyörii, kun sitä pyörittelee, vai pitäisikö siellä selvästi tuntua jotain pykäliä. Eli pyörisi ikäänkuin pykälittäin.

                              Jos joku, joka oikeasti tietää miten se ehyenä käyttäytyy, viitsisi hieman asiaa valaista niin olisin enemmän kuin kiitollinen.

                              nimim. Vieläkin tutisee

                              Comment

                              • mosku
                                Newbiemmer
                                • Jan 2010
                                • 15
                                • Lohja

                                Originally posted by Tukep View Post
                                Noniin, hieman teknisiä kysymyksiä tähän väliin.

                                Eli kun otan vetoakselin irti laipastaan (torx-ruuveista) ja jätän tumpit paikalleen perään, niin kuinka herkästi perän pitäisi pyöriä käsin pyörittämällä. Toinen puolihan tietenkin pyörii aina toiseensuuntaan kuin toinen. Pitäisikö sen pyöriä tyyliin yhtä kevyesti kuin joku eturengas pyörii, kun sitä pyörittelee, vai pitäisikö siellä selvästi tuntua jotain pykäliä. Eli pyörisi ikäänkuin pykälittäin.

                                Jos joku, joka oikeasti tietää miten se ehyenä käyttäytyy, viitsisi hieman asiaa valaista niin olisin enemmän kuin kiitollinen.

                                nimim. Vieläkin tutisee
                                Jos tarkoitat pelkän perän/murikan herkkyyttä siten että vetarit ja kardaani on irti niin tulisi pyöriä kyllä herkästi. Mitenköhän kuvailis... laita pikkurilli :thinkkardaanin pultin reikään niin siitä pitäisi pystyä pyörittämään.

                                Jos et ole irroittanut kardaania niin silloinhan siellä on monta mahdollista vikapaikkaa pyörimässä mukana kuten, kannatinlaakeri,vakionopeusnivel ja vaihteisto.

                                Kuvailemassa tilanteessa olet pyörittänyt vain tasauspyörästöä ja onko ollut vielä vaihde päällä?. Jos autossa jonkinsortin tasauspyörästönlukko niin silloin saattaa ollaa jäykkäkin pyöritellä tuo tasauspyörästö.
                                -e39 528iA Touring -97
                                -e36 325i group-F -91

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎