Ajattelin kirjotella vähän kokemuksia yhen tutisevan e39:n kohdalta. 530d, automaatti. Aluksi autossa oli pientä tutinaa (vänkärin penkki, aurinkolipat, jne) sekä jarruttaessa ratti täristi.
Ei muutakuin auto montulle semmosten levyjen päälle, joita pystyy liikutteleen erisuuntiin, ja varmistamaan mitkä nivelet on väljänä. Tarkastelun jälkeen etureaktiotangot+takatuennan helat vaihtoon. Jarru tärinät hävisi, kuten oli odotettuakin, mutta tutina ei. Sen jälkeen käytiin renkaat+jarrut läpi. Tasapainotettu moneen kertaan ja uudet kumit ostettu. Vanteissa (alkuperäiset) ei lommoja ja ovat suorat. Jarrut ja navat putsattu. Myös vialliset moottorintukikumet vaihdettiin. Tutina jatkuu.
Foorumia ja osanvaihtolottoa lukenee ajattelin, että vika ei kyllä voi olla alustan osissa, kun parhaat ovat vaihtaneet koko alustan iskareita myöten uusiksi tutinan silti jatkuessa. Auto jälleen montulle, perä ilmaan, renkaat pois, pukit alatuennan alle ja auton paino laskettiin niiden päälle, jotta vetoakselit saadaan luonnolliseen asentoon. Sitten ei muutakuin ajoja. Vauhdin ollessa noin 50-60 km/h alkaa koko kori tärisemään ja myös kuskinpenkillä sen tuntee todella selvästi. Tutinaa/värinää jatkuu aina tuonne 85-90 km/h asti, jonka jälkeen tärinät loppuu, ja "kyyti" on tasaista aina tuonne 120 km/h asti. Kovempaa en ajanut.
Oman jären mukaan tämä vain vahvistaa sitä teoriaa, että tutinat EIVÄT voi johtua renkaista,alustasta,iskareista. Perustelen tätä sillä, että ainoat liikkuvat osat tai osat joiden sisällä on liikettä ovat: moottori, vaihdelaatikko, kardaani, perämurikka sekä vetonivelet. Noniin, toinen meni siis auton alle monttuun tutkimaan, että mistä tärinät tulee ja mistä johtuu. Silmillä havaittavaa värinää/tärinää ei osissa ole. Kaikki kardaanin osat, rättinivel, laakeri, ristikkonivel sekä vakionopeusnivel ovat SILMÄMÄÄRÄISESTI kunnossa. Ajettaessa n. 80 km/h 5.vaihteella ja löysättäessä kaasun, kuuluu selvä kolahdus/tärähdys siitä kohdasta, josta kardaani menee laatikkoon. Ymmärtääkseni akselissa, joka tulee vaihdelaatikosta on boorit, johon kardaani on työnnetty ja se pääsee siinä joitain millejä liikkumaan pituussuunnassa. Liekkö tärähdyksellä ja sillä asialla jotain yhteyttä.
Tällä hetkellä tilanne on nyt tässä ja pidän todennäköisenä faktana sitä, että kardaanin joku osa/nivel on syypää tutinoihin. Ja perustelut miksi. Ensinnäkin omalla kohdalla, Ainoat osat jotka siellä on liikkessä on kardaani ja sen hilppeet. Toiseksi muutama tyyppi, jotka on takavetoisten kanssa ollut tekemisessä sanoo, että ensimmäisenä näihin vaihdetaan ristikkoniveliä. Syynä siihen kuluvat pikkuvekit jotka alkavat täristämään ajansaatossa. Kolmanneksi ulkomaisilta foorumeilta mitä kahlannut vastaavanlaisia tapauksia niin Järkiään kaikissa ongelma on ollut kardaani. Kaikista ei ole todellista syyllistä (ristikko,cv joint?) selvinny, koska ovat vaihtaneet koko kardaanin kerralla.
Bmw:n ristikkonivel on tehty sen verta hankalaksi vaihtaa, että sen osaa vain ne muutamat pätevät tehdä. Tai varmaan sen saa vaihdettua, mutta onko se sitten sellainen, että se toimii oikein eikä aiheuta värinöitä? Seuraavaksi, mikäli suomesta löytyy pätevä paja, ajattelin hommata uuden rättinivelen, kannatinlaakerin ja vakionopeusnivelen. Ottaa kardaanin irti autosta, viedä sen pajalla ja sanoa et vaihtaa ristikkonivelen, laittaa uudet osat kiinni+tasapainotus. Eiköhän noilla eväillä jotain tapahdu...
Asennettaessa on erittäin tärkeää, että kardaani tulee oikeaan linjaan vaihdelaatikon ja perän suhteen. Vaihdelaatikon tukikumit ovat voineet väsyä myös sen verran, että ne on hyvä vaihtaa. Koko ongelman aiheuttajaksi en niitä kuitenkaan usko. Ne värinät, jotka esiintyvät yli 100 nopeudessa ovat yleensä renkaista johtuvia, joten niitä ei kannata sekottaa tähän asiaan.
Ja tämän kirjoituksen tarkotuksena ei ole poissulkea muita teorioita tai hyppiä kenenkään varpailla. Niille joilla tutinoita on, suosittelen tutkimaan autoa ensin todella tarkkaan, että mistä se voisi johtua. Täälläkin on jo monta esimerkkiä, jotka ovat, valitettavasti, käyttäneet alyttömiä määriä egejä ns. turhiin osiin.
Ei muutakuin auto montulle semmosten levyjen päälle, joita pystyy liikutteleen erisuuntiin, ja varmistamaan mitkä nivelet on väljänä. Tarkastelun jälkeen etureaktiotangot+takatuennan helat vaihtoon. Jarru tärinät hävisi, kuten oli odotettuakin, mutta tutina ei. Sen jälkeen käytiin renkaat+jarrut läpi. Tasapainotettu moneen kertaan ja uudet kumit ostettu. Vanteissa (alkuperäiset) ei lommoja ja ovat suorat. Jarrut ja navat putsattu. Myös vialliset moottorintukikumet vaihdettiin. Tutina jatkuu.
Foorumia ja osanvaihtolottoa lukenee ajattelin, että vika ei kyllä voi olla alustan osissa, kun parhaat ovat vaihtaneet koko alustan iskareita myöten uusiksi tutinan silti jatkuessa. Auto jälleen montulle, perä ilmaan, renkaat pois, pukit alatuennan alle ja auton paino laskettiin niiden päälle, jotta vetoakselit saadaan luonnolliseen asentoon. Sitten ei muutakuin ajoja. Vauhdin ollessa noin 50-60 km/h alkaa koko kori tärisemään ja myös kuskinpenkillä sen tuntee todella selvästi. Tutinaa/värinää jatkuu aina tuonne 85-90 km/h asti, jonka jälkeen tärinät loppuu, ja "kyyti" on tasaista aina tuonne 120 km/h asti. Kovempaa en ajanut.
Oman jären mukaan tämä vain vahvistaa sitä teoriaa, että tutinat EIVÄT voi johtua renkaista,alustasta,iskareista. Perustelen tätä sillä, että ainoat liikkuvat osat tai osat joiden sisällä on liikettä ovat: moottori, vaihdelaatikko, kardaani, perämurikka sekä vetonivelet. Noniin, toinen meni siis auton alle monttuun tutkimaan, että mistä tärinät tulee ja mistä johtuu. Silmillä havaittavaa värinää/tärinää ei osissa ole. Kaikki kardaanin osat, rättinivel, laakeri, ristikkonivel sekä vakionopeusnivel ovat SILMÄMÄÄRÄISESTI kunnossa. Ajettaessa n. 80 km/h 5.vaihteella ja löysättäessä kaasun, kuuluu selvä kolahdus/tärähdys siitä kohdasta, josta kardaani menee laatikkoon. Ymmärtääkseni akselissa, joka tulee vaihdelaatikosta on boorit, johon kardaani on työnnetty ja se pääsee siinä joitain millejä liikkumaan pituussuunnassa. Liekkö tärähdyksellä ja sillä asialla jotain yhteyttä.
Tällä hetkellä tilanne on nyt tässä ja pidän todennäköisenä faktana sitä, että kardaanin joku osa/nivel on syypää tutinoihin. Ja perustelut miksi. Ensinnäkin omalla kohdalla, Ainoat osat jotka siellä on liikkessä on kardaani ja sen hilppeet. Toiseksi muutama tyyppi, jotka on takavetoisten kanssa ollut tekemisessä sanoo, että ensimmäisenä näihin vaihdetaan ristikkoniveliä. Syynä siihen kuluvat pikkuvekit jotka alkavat täristämään ajansaatossa. Kolmanneksi ulkomaisilta foorumeilta mitä kahlannut vastaavanlaisia tapauksia niin Järkiään kaikissa ongelma on ollut kardaani. Kaikista ei ole todellista syyllistä (ristikko,cv joint?) selvinny, koska ovat vaihtaneet koko kardaanin kerralla.
Bmw:n ristikkonivel on tehty sen verta hankalaksi vaihtaa, että sen osaa vain ne muutamat pätevät tehdä. Tai varmaan sen saa vaihdettua, mutta onko se sitten sellainen, että se toimii oikein eikä aiheuta värinöitä? Seuraavaksi, mikäli suomesta löytyy pätevä paja, ajattelin hommata uuden rättinivelen, kannatinlaakerin ja vakionopeusnivelen. Ottaa kardaanin irti autosta, viedä sen pajalla ja sanoa et vaihtaa ristikkonivelen, laittaa uudet osat kiinni+tasapainotus. Eiköhän noilla eväillä jotain tapahdu...

Asennettaessa on erittäin tärkeää, että kardaani tulee oikeaan linjaan vaihdelaatikon ja perän suhteen. Vaihdelaatikon tukikumit ovat voineet väsyä myös sen verran, että ne on hyvä vaihtaa. Koko ongelman aiheuttajaksi en niitä kuitenkaan usko. Ne värinät, jotka esiintyvät yli 100 nopeudessa ovat yleensä renkaista johtuvia, joten niitä ei kannata sekottaa tähän asiaan.
Ja tämän kirjoituksen tarkotuksena ei ole poissulkea muita teorioita tai hyppiä kenenkään varpailla. Niille joilla tutinoita on, suosittelen tutkimaan autoa ensin todella tarkkaan, että mistä se voisi johtua. Täälläkin on jo monta esimerkkiä, jotka ovat, valitettavasti, käyttäneet alyttömiä määriä egejä ns. turhiin osiin.
Comment