Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6327
    • P-Pohjanmaa

    Originally posted by TurboD
    Kyllähän -02 vähillä kilsoilla pitäisi olla uutta vastaava auto. Hieman puslien väsyminen ihmetyttää omassakin autossa, tosin kyllä 7 vuodessa kumitavara saattaa vanheta. Onko bemut tehty huonoista osista vai järkyttävä massako saa alustan väsymään ennen aikojaan?
    Kuten äsken mainitsin kävin e39 juuri katsastaan.
    Katsatusmies puhui että tytöllänsä oli vm e46 bemu,joka kolisi keulasta.
    No olivat ajaneet auton nosturille ja palajastui että alatukivarsissa oli selvät väljyydet ja autolla oli tulloin ajettu 58 tkm kun vika oli huomattu.
    No valittivat maahantuojalle ja sen piikkiin vaihtoiomma loppupeleissä kuulemma meni,ja jonkin sortin valmistevikakin nissä maahantuojan mukaan on.
    Joten kaikki on mahdollista..
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport

    Comment

    • Juuhhaan
      Newbiemmer
      • Dec 2005
      • 10

      tutinasta vielä

      Onkohan vika korvien välissä kun tuntuu, että nyt ilmojen kylmettyä tutinat ja tärinät on pienentyneet. Vai löytyisikö tälle looginen selitys ?

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Näinhän se juuri usein tekee. Kumipuslat ja rasvat nivelissä(väljissäkin) kohmettuu, jolloin tuo välyksien aiheuttama resonoinikin pienenee.

        Comment

        • MakeJ
          BTCF Member
          • Jun 2005
          • 324
          • Hml

          Tutina söi tääläkin, mutta ei enään!

          Tulipa tossa joulun pyhinä vaihdettua farkun takakelkan puslat ja täytyy sanoa, että vaihtokunnossa ne tosiaan oli. Näytti juuri tältä:



          Autossa mittarissa noin 200tkm ja valmistettu -99. Tuoto saksasta noin vuosi sitten.

          Ikävä tutina siis hävisi 110km/h nopeudessa. Lisäksi nyt auto tuntuu selvästi jämäkämmältä ja perä ei jymähdä montuissa eikä myöskään jää tutisemaan niin kuin ennen.

          Vaihto operaatio ei nyt ihan niin helppo ollut kuin täälä on annettu ymmärtää. Vanhat kumit oli ainakin mulla PERKELEEN lujassa kiinni. Kannattaa tehdä kerralla tarpeeksi järeä ulosvetäjä, ettei hajoa kesken Onneksi uudet menee liukasteen kanssa paikalleen todella helposti.
          E60 535dA LCI -07 M-sport
          E39 530dAT -99 "M-sport"

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Näillä puslilla tutina on jo 100% varma. Varsikin tuo 530D farkku syö noita kelkan puslia aika kiitettävään tahtiin.
            Selvästi alimitoitettu kohta 530D:n väännölle jota ei ole inssit huomioineet autoa suunnitellessaan v.93-95.

            Comment

            • 525TDS Touring
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 483
              • Sahalahti

              Originally posted by Hemi
              Näillä puslilla tutina on jo 100% varma. Varsikin tuo 530D farkku syö noita kelkan puslia aika kiitettävään tahtiin.
              Selvästi alimitoitettu kohta 530D:n väännölle jota ei ole inssit huomioineet autoa suunnitellessaan v.93-95.
              Kyllä 525TDS farkussa menee ihan samaan kuntoon suunnilleen samoilla kilometreillä. Taitaa olla enemmän materiaali ym. kysymys.
              Ex-525TDSa Touring -98
              Ex-MB E220T CDi -02
              E61 520D -09
              F11 518d -16

              Comment

              • Juuhhaan
                Newbiemmer
                • Dec 2005
                • 10

                Tutina vie hermot

                Mun auto e39/02 menee Espoon Laakkoselle ensi viikolla tukivarsien ja apurungon puslien tarkistukseen, samalla katsovat voisiko tutina/tärinä tulla jostain muualtakin.

                Löytyykö tapauksia joissa apurungon puslien vaihto ei ole auttanut tutinaan? Mitä muita asioita huollon kannattaisi tarkistaa ?

                Comment

                • vaviah
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2003
                  • 632
                  • Turku

                  Originally posted by Juuhhaan
                  Löytyykö tapauksia joissa apurungon puslien vaihto ei ole auttanut tutinaan? Mitä muita asioita huollon kannattaisi tarkistaa ?
                  Löytyy tapauksia muistaakseni täällä ainakin kaksi. Jos luet sitä toista alkuperäistä keskustelua samasta aiheesta, niin huomaat! Linkki löytyy sinne tästä ketjusta.

                  Itselläni on uudet iskarit ostettuna ja vien auton ma iskarien vaihtoon ja samalla käydään läpi alatukivarret ja reaktiotangot. Vaihdetaan näitäkin, jos mikään vähänkään viittaa minkäänasteiseen kulumaan.
                  X1 18d sDrive -18
                  320i GT xDrive -13
                  i3 BEV -13
                  X1 18dA xDrive -16
                  X5 3.0iA -00
                  320d Touring -00
                  528iA Touring -97
                  325 CiA -93
                  316i -94
                  316 -88

                  Comment

                  • veku
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6327
                    • P-Pohjanmaa

                    Originally posted by Juuhhaan
                    Mun auto e39/02 menee Espoon Laakkoselle ensi viikolla tukivarsien ja apurungon puslien tarkistukseen, samalla katsovat voisiko tutina/tärinä tulla jostain muualtakin.

                    Löytyykö tapauksia joissa apurungon puslien vaihto ei ole auttanut tutinaan? Mitä muita asioita huollon kannattaisi tarkistaa ?
                    Eli minullahan ei vaikuttanut yhtään mitään tuo puslien vaihto.
                    Varmaan ekana kannattaa katsoa että vanteen renkaan sovitus on kunnossa eli napa yms on puhdas.Sen jälkeen vanteessa\renkaassa jos on pystyheittoa niin renkaiden vaihto edestä taakse tms,näillä toimilla sain oman vapinan loppumaan ja nyt saa nauttia kyydistä
                    F11 M550D
                    E39 M5
                    F26 3.0 Da M-Sport
                    E61 535D M-Sport

                    Comment

                    • Lanttu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 1643

                      Yleensäkin nyrkkisääntönä on hyvä pitää sellaista että laittaa taakse ne pyörät joissa on enemmän tasapainotuspainoja.

                      Comment

                      • bemu2000
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 17797
                        • Jämsä

                        Originally posted by Lanttu
                        Yleensäkin nyrkkisääntönä on hyvä pitää sellaista että laittaa taakse ne pyörät joissa on enemmän tasapainotuspainoja.
                        no ei todellakaan. ainakaan tässä tapauksessa, jos tärinä takaa tulee.
                        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                        Vanteet edullisesti
                        Nostureita ja rengaskoneita

                        Comment

                        • veku
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6327
                          • P-Pohjanmaa

                          Originally posted by bemu2000
                          no ei todellakaan. ainakaan tässä tapauksessa, jos tärinä takaa tulee.
                          Näin on,mulla ilmeisesti kuskin puolen "takavanteessa" tai renkaassa oli pystyheittoa ja vaihtaminen eteen lopetti minun tapauksessa tutinat.
                          Nyt ei ratti vapise ajossa eikä tutinaa huomaa.
                          Tasapanoitus on on sitten eri asia siitä ei ole kokemusta bemussa,mutta sehän on niitä ensimmäisiä asioita josta tutinaa on hyvä lähteä poistamaan.
                          F11 M550D
                          E39 M5
                          F26 3.0 Da M-Sport
                          E61 535D M-Sport

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Pyörän tasapainoituksella ei nyt tämän ongelman kanssa ole mitään tekemistä(kunhan nyt joten kuten peruspainoissa), vaan renkaan selkäheitto on se mikä on tämän resonassin synnyttävä sysäys. Jos/kun välyksiä löytyy kelkasta, puslista tai nivelistä kertaantuu tutina koko alustaan/autoon.
                            Eli tuon selkäheiton poisto on se ensimmäinen toimenpide poistettaessa nämä tutinavaivat. Tosin täysin välyksetön alusta kestää melko suurtakin selkäheittoa tutisematta/tärisemättä. Kuitenkin ainakin yli 200tkm ajetuissa ja varsinkin 530D farkuissa sen verran välyksiä jo alkaa muutenkin olemaan että tuon selkäheiton kanssa saa olla HYVIN kriittinen.

                            Comment

                            • vaviah
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2003
                              • 632
                              • Turku

                              No niin. Nyt on etupään pyöräntuennat käyty läpi. Työn teki todella bemareihin erikoistunut ammattilainen. Mitään väljyyksiä ei havaittu. Iskarit olivat kuluneet kylläkin reilusti. Nyt siis edessä uudet iskarit ja koiranluut. Kaikki muu 200 tkm jaettua -97 originaalia. Auto tuntuu ajoltaan kuin uudelta! Kaikki vapina, jarrujen täristys, ratin vatkaus, ym. ovat poissa. En saanut myöskään takapään tutinaa esiin, mutta keli ei toisaalta sallinut ajoa 120 km/h kovin pitkiä matkoja...
                              X1 18d sDrive -18
                              320i GT xDrive -13
                              i3 BEV -13
                              X1 18dA xDrive -16
                              X5 3.0iA -00
                              320d Touring -00
                              528iA Touring -97
                              325 CiA -93
                              316i -94
                              316 -88

                              Comment

                              • touring39
                                BTCF Member
                                • May 2005
                                • 3901
                                • Kaarina

                                Jännitys tiivistyy täällä... Maanantaina 6.3. DAT on menossa ME Autoon Raisioon takapuslien vaihtoon. Hinta-arvio:

                                Osat maksaa 268 € ja työt 150 €

                                Eli noin 130 Egee halvemmalla kuin Metroauto. Kummallista kyllä, talvirenkailla ja ruostuneilla peltivanteilla tärinää ei ole ollut lainkaan talven mittaan, mutta terävät töyssyt kyllä lyö läpi kamalasti, eli vaikkei tärinä häipyiskään, puslat lienee syytä vaihtaa silti.
                                Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                                Ex:
                                e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎