Siili meni vaihtoon ja johan alkoi puhallus toimimaan. Osa maksoi 90€ Metroautosta, Motonetissä olisi mennyt tilaukseen. On tainnut oireilla puhallus jo pidempään, kun ilmaa tulee niin ettei lakki pysy päässä
Onneksi tuli käytyä lukemassa foorumia, rahaa olisi palanut kun liikkeessä oltaisiin alettu tutkia ilmastointilaitteen nesteitä tms.
Tässä kuvakooste esivastuksen vaihdosta. Aikaa meni noin 45min.
Oiskohan täälläkin tuo flekti kuollut. Ei ole hetkeen toiminut. Käsillä pyörittäen ropeli pyörii varsin helposti, eli ei ole jumissa. Näkyy olevan tuo uudempi malli. Mustan ja ruskean johdon välillä on jännite, eli virta tulee. Kelta/ruskeasta johdosta mittari värähti, että se ohjausjohtokaan ei ole ainakaan irtipoikki. Ja INPA sanoo:
125 E-fan
KS-->VB/Ground or open circuit
Voiko olla muuta vielä kuin tuo itse flekti sökö? Varmaan uutta tilailtava.
Oiskohan täälläkin tuo flekti kuollut. Ei ole hetkeen toiminut. Käsillä pyörittäen ropeli pyörii varsin helposti, eli ei ole jumissa. Näkyy olevan tuo uudempi malli. Mustan ja ruskean johdon välillä on jännite, eli virta tulee. Kelta/ruskeasta johdosta mittari värähti, että se ohjausjohtokaan ei ole ainakaan irtipoikki. Ja INPA sanoo:
125 E-fan
KS-->VB/Ground or open circuit
Voiko olla muuta vielä kuin tuo itse flekti sökö? Varmaan uutta tilailtava.
Auto: E39 530iAT -01 108tkm
Omaan kulkineeseen vaihtelin parisen vuotta sitten uuden flektin, ja tänä keväänä avasin huvin vuoksi vanhan puhaltimen moottorin auki. Sisällä oli piirilevylle tuleva signaalijohto lähes hapettunut poikki, samoin kuin piirilevyltä moottorin käämeille menevät "lattaliittimet" olivat todella pahasti hapettuneet. En ole vielä jaksanut kolvata/puhdistaa noita toiminnan toteamiseksi, mutta uskon vahvasti että nuo ovat syyllinen flektin äkilliseen kuolemiseen. Mikälie suunnitteluvirhe, kun kosteus on noin pahasti päässyt mellastamaan.
Tämä vaan tiedoksi, jos joku haluaa yrittää korjata puhallinta ennenkuin sijoittaa n.350e uuteen.
Myynnissä E39/E36-osia
***Optiikka löytyy kamerasta, ei autosta***
Olipahan tässäkin topicissa lukemista ja asiaakin mutta minulle jäi epäselväksi miten tärkeä tuo ilmastoinnin flekti on ilmastoinnin päälle saamiseksi.
Auto E39 M54B25 on valmistunut 9/01 manuaali-ilmastoinnilla, nyt tilanne on että ilmastoinnin kompura ei mene päälle napista.
Kompura lähtee pyörimään kun magneettikytkimeen syöttää suoran plussan ja ilmastointi toimii myös INPA:lla pakkokytkettynä. Niin ja kylmäaineet on tallella ja järjestelmässä ei ollut vuotoja, järjestelmä täytettiin 2 päivää sitten 750g ainetta.
Vikakoodi AUX fanin oikosulku, sulakkeet (muistaakseni 9 ja 20) hanskalokeron rivistä tarkastettu ja vaihdettu. Flekti ei siis toimi missään tilanteessa.
Kuivaimen paineanturin vastukset mitattu yleismittarilla ja mittarin ollessa asennossa 20K rusk.must.-harm.must. 6,?? ja rusk.must.-kelt.vihr. 11,??.
Tänään hain uuden paineanturin, releet 61 36 8 373 700 ja 61 36 6 915 327 sekä isot sulakkeet hanskalokeron taakse.
Kysymys kuuluu, että pitäisikö ilmastoinnin toimia vaikka ilman tuota lisäflektiä vai voiko tuo flekti olla kompastinkivenä ettei auto suostu kompuraa käynnistämään?
Edellisessä 97 mallisessa samalla paikalla oleva flekti oli myöskin mykkä mutta automaatti-ilmastointi toimi moitteetta.
Olisin kiitollinen avusta, minä ja perheeni saatamme menehtyä tuonne kuumuuteen.
Foorumille tattikset monesta hyvästä tiedosta ja useista nauruista!
Olipahan tässäkin topicissa lukemista ja asiaakin mutta minulle jäi epäselväksi miten tärkeä tuo ilmastoinnin flekti on ilmastoinnin päälle saamiseksi.
Auto E39 M54B25 on valmistunut 9/01 manuaali-ilmastoinnilla, nyt tilanne on että ilmastoinnin kompura ei mene päälle napista.
Kompura lähtee pyörimään kun magneettikytkimeen syöttää suoran plussan ja ilmastointi toimii myös INPA:lla pakkokytkettynä. Niin ja kylmäaineet on tallella ja järjestelmässä ei ollut vuotoja, järjestelmä täytettiin 2 päivää sitten 750g ainetta.
Vikakoodi AUX fanin oikosulku, sulakkeet (muistaakseni 9 ja 20) hanskalokeron rivistä tarkastettu ja vaihdettu. Flekti ei siis toimi missään tilanteessa.
Kuivaimen paineanturin vastukset mitattu yleismittarilla ja mittarin ollessa asennossa 2K(saattoi olla myös 20K) rusk-sin 6,?? ja rusk-kelt 11,??.
Tänään hain uuden paineanturin, releet 61 36 8 373 700 ja 61 36 6 915 327 sekä isot sulakkeet hanskalokeron taakse.
Kysymys kuuluu, että pitäisikö ilmastoinnin toimia vaikka ilman tuota lisäflektiä vai voiko tuo flekti olla kompastinkivenä ettei auto suostu kompuraa käynnistämään?
Edellisessä 97 mallisessa samalla paikalla oleva flekti oli myöskin mykkä mutta automaatti-ilmastointi toimi moitteetta.
Olisin kiitollinen avusta, minä ja perheeni saatamme menehtyä tuonne kuumuuteen.
Foorumille tattikset monesta hyvästä tiedosta ja useista nauruista!
(hyvä nimimerkki oli vapaana)
Itselläni ainakin ollut jonkun aikaa tuo flekti mykkänä, mutta kyllä ilmastointi toimii. Auto samaa vuosimallia, tosin automaatti-ilmastoinnilla.
Itselläni ainakin ollut jonkun aikaa tuo flekti mykkänä, mutta kyllä ilmastointi toimii. Auto samaa vuosimallia, tosin automaatti-ilmastoinnilla.
Näin minäkin uskoisin, ettei tuo lisäflekti ole noin ehdoton ilmastoinnin toiminnalle tai peräti päälle kytkeytymisen ehto.
Asian sivusta kysymys Teroulle, miten tuollaisessa facelifti umpiossa jälkiasennus xenonit toimivat? Onko valokuvio ihan hanurista vai kehtaako valoja pitää päälläkin?
Näin minäkin uskoisin, ettei tuo lisäflekti ole noin ehdoton ilmastoinnin toiminnalle tai peräti päälle kytkeytymisen ehto.
Asian sivusta kysymys Teroulle, miten tuollaisessa facelifti umpiossa jälkiasennus xenonit toimivat? Onko valokuvio ihan hanurista vai kehtaako valoja pitää päälläkin?
On ehdoton.. järjestelmässä nousee paineet muuten liian korkeaksi.. ja jostain lopulta paikka pettää.. ajossa voi käyttää ilmastointia ajo viima jäähdyttää mutta paikallaan ollessa EI. ilmastointi lähtee kyllä päälle vaikka flekti ei toimi..
On ehdoton.. järjestelmässä nousee paineet muuten liian korkeaksi.. ja jostain lopulta paikka pettää.. ajossa voi käyttää ilmastointia ajo viima jäähdyttää mutta paikallaan ollessa EI. ilmastointi lähtee kyllä päälle vaikka flekti ei toimi..
Eli vikaa etsiessä voi flektin toimimattomuuden rajata pois syistä, jotka pitää kompuran mykkänä.
Täytyy tänään vaihtaa releet, isot sulakkeet ja paineanturi. Jos näillä korjauksilla kompura ei ala toimimaan pitänee vikaa alkaa etsimään uudelta kantilta.
Tietääkö kukaan mitä arvoja ehjältä paineanturilta pitäisi saada?
katsot ensin että releille tulee virtaa ja tarkista releiden liittimet..
tutkit kompuralle menevän johdon.
laitat flektille suoraan virtaa näkee onko vika painekytkimessä vai flektissä..
Mittasin tuon uuden paineanturin irrallaan, rusk.must.-harm.must. 4,55 ja rusk.must.-kelt.vihr. ei lukemaa.
Miksi et katso Inpalla mitä paineanturi näyttää? Vai eikö sitä näy manuaali-ilmastoinnissa? Sen pitäisi, ainakin automaatti-ilmastoinnissa, näyttää 1,4-2,4V. Jos jännite (kesällä) on selvästi alle tuon 1,4V, on järjestelmä tyhjä tai anturille tulevissa johdoissa on vikaa. Puhallin lähtee pyörimään tuossa 1,5-1,6V kohdalla.
Oletko muuten tutkinut pitääkö systeemi tyhjentää ennen kuin paineanturin voi vaihtaa? Luultavasti pitää...
Entä toimiiko puhallin Inpalla ohjattuna? Sitähän voi säätää portaattomasti Inpan kautta.
katsot ensin että releille tulee virtaa ja tarkista releiden liittimet..
tutkit kompuralle menevän johdon.
laitat flektille suoraan virtaa näkee onko vika painekytkimessä vai flektissä..
Täytyy huomenissa koittaa keritä. Sehän taitaa olla kuitenkin sama, että onko flektissä vikaa koska sen ei pitäisi estää kompuraa käynnistymästä, paineanturi voi.
Miksi et katso Inpalla mitä paineanturi näyttää? Vai eikö sitä näy manuaali-ilmastoinnissa? Sen pitäisi, ainakin automaatti-ilmastoinnissa, näyttää 1,4-2,4V. Jos jännite (kesällä) on selvästi alle tuon 1,4V, on järjestelmä tyhjä tai anturille tulevissa johdoissa on vikaa. Puhallin lähtee pyörimään tuossa 1,5-1,6V kohdalla.
Oletko muuten tutkinut pitääkö systeemi tyhjentää ennen kuin paineanturin voi vaihtaa? Luultavasti pitää...
Entä toimiiko puhallin Inpalla ohjattuna? Sitähän voi säätää portaattomasti Inpan kautta.
En päässyt Inpalla ilmastointiin käsiksi, voikohan tuohon manuaali-ilmastointiin päästäkään, vaan kompuran sai laitettua päälle DMEltä.
Noita jännitteitä löysinkin tänään Autodataa tutkiessani, täytyy niihinkin paneutua kun pääsen tyhjentämään ilmastointia vasta ensiviikolla.
Noh, onneksi sataa niin ilmastointikaan ei ole niin välttämätön, vaikka kyllä se näin kosteellakin tekisi eetvarttia.
mistäköhän johtuu, että kun flektin mustasini ja mustapuna johdoille ja tietenkin ruskealle maa-johdoille syöttää virtaa, niin tuuletin pyörii niin kuin pitääkin, mutta kun siihen alimman nopeuden, eli mustaan johtoon antaa virtaa, niin ei lähde flekti pyörimään?
Olen syöttänyt siis virtaa ennen niitä vastuksia, ja vastuksien jälkeen kuorin johtoa ja syötin virtaa mutta ei pyöri. Onko siis johto mahdollisesti poikki ennen sitä flektiä?
Sitten se itse kysymys. Haluaisin, että tuo pyörisi myös alimmalla nopeudella, niin onko mitään purkkaviritystä, millä sen saisi pelaamaan? Auto alkaa kyllä 14volttia syöttämään sille mustalle ja ruskealle piuhalle kun ilmastoinnin pistää päälle, mutta se ei kerran sitä mustaa johtoa pitkin mene edemmäksi, niin olisiko se mahdollista liittää esimerkiksi mustasini johtoon vastusten perään? Eli tuuletin pyörisi tällöin samantien täydellä nopeudella. Vai aiheutuuko tästä jotain kuormaa jollekin osalle liikaa? :think
Asian sivusta kysymys Teroulle, miten tuollaisessa facelifti umpiossa jälkiasennus xenonit toimivat? Onko valokuvio ihan hanurista vai kehtaako valoja pitää päälläkin?
Offtopic: Tuossa facelift-projektoriumpiossa valokuvio on varmasti ihan kuten pitääkin. Laittoi sitten H7 xenonpolttimon tai sovitteella alkuperäistyyppisen D2S-polttimon (vaikka ihan Philipsin polttimot). Pistä privaa, jos xenonpäivitys kiinnostaa.
Comment