memebuy23buy

E39 ilmastoinnin kennon flekti ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Administrator
    replied
    Olipahan tässäkin topicissa lukemista ja asiaakin mutta minulle jäi epäselväksi miten tärkeä tuo ilmastoinnin flekti on ilmastoinnin päälle saamiseksi.
    Auto E39 M54B25 on valmistunut 9/01 manuaali-ilmastoinnilla, nyt tilanne on että ilmastoinnin kompura ei mene päälle napista.

    Kompura lähtee pyörimään kun magneettikytkimeen syöttää suoran plussan ja ilmastointi toimii myös INPA:lla pakkokytkettynä. Niin ja kylmäaineet on tallella ja järjestelmässä ei ollut vuotoja, järjestelmä täytettiin 2 päivää sitten 750g ainetta.

    Vikakoodi AUX fanin oikosulku, sulakkeet (muistaakseni 9 ja 20) hanskalokeron rivistä tarkastettu ja vaihdettu. Flekti ei siis toimi missään tilanteessa.

    Kuivaimen paineanturin vastukset mitattu yleismittarilla ja mittarin ollessa asennossa 20K rusk.must.-harm.must. 6,?? ja rusk.must.-kelt.vihr. 11,??.

    Tänään hain uuden paineanturin, releet 61 36 8 373 700 ja 61 36 6 915 327 sekä isot sulakkeet hanskalokeron taakse.

    Kysymys kuuluu, että pitäisikö ilmastoinnin toimia vaikka ilman tuota lisäflektiä vai voiko tuo flekti olla kompastinkivenä ettei auto suostu kompuraa käynnistämään?

    Edellisessä 97 mallisessa samalla paikalla oleva flekti oli myöskin mykkä mutta automaatti-ilmastointi toimi moitteetta.

    Olisin kiitollinen avusta, minä ja perheeni saatamme menehtyä tuonne kuumuuteen.


    Foorumille tattikset monesta hyvästä tiedosta ja useista nauruista!
    Last edited by Administrator; 31-07-2009, 13:30.

    Leave a comment:


  • antsajtp
    replied
    Originally posted by Terou View Post
    Oiskohan täälläkin tuo flekti kuollut. Ei ole hetkeen toiminut. Käsillä pyörittäen ropeli pyörii varsin helposti, eli ei ole jumissa. Näkyy olevan tuo uudempi malli. Mustan ja ruskean johdon välillä on jännite, eli virta tulee. Kelta/ruskeasta johdosta mittari värähti, että se ohjausjohtokaan ei ole ainakaan irtipoikki. Ja INPA sanoo:
    125 E-fan
    KS-->VB/Ground or open circuit

    Voiko olla muuta vielä kuin tuo itse flekti sökö? Varmaan uutta tilailtava.

    Auto: E39 530iAT -01 108tkm
    Omaan kulkineeseen vaihtelin parisen vuotta sitten uuden flektin, ja tänä keväänä avasin huvin vuoksi vanhan puhaltimen moottorin auki. Sisällä oli piirilevylle tuleva signaalijohto lähes hapettunut poikki, samoin kuin piirilevyltä moottorin käämeille menevät "lattaliittimet" olivat todella pahasti hapettuneet. En ole vielä jaksanut kolvata/puhdistaa noita toiminnan toteamiseksi, mutta uskon vahvasti että nuo ovat syyllinen flektin äkilliseen kuolemiseen. Mikälie suunnitteluvirhe, kun kosteus on noin pahasti päässyt mellastamaan.
    Tämä vaan tiedoksi, jos joku haluaa yrittää korjata puhallinta ennenkuin sijoittaa n.350e uuteen.

    Leave a comment:


  • Terou
    replied
    Oiskohan täälläkin tuo flekti kuollut. Ei ole hetkeen toiminut. Käsillä pyörittäen ropeli pyörii varsin helposti, eli ei ole jumissa. Näkyy olevan tuo uudempi malli. Mustan ja ruskean johdon välillä on jännite, eli virta tulee. Kelta/ruskeasta johdosta mittari värähti, että se ohjausjohtokaan ei ole ainakaan irtipoikki. Ja INPA sanoo:
    125 E-fan
    KS-->VB/Ground or open circuit

    Voiko olla muuta vielä kuin tuo itse flekti sökö? Varmaan uutta tilailtava.

    Auto: E39 530iAT -01 108tkm

    Leave a comment:


  • peltone
    replied
    Originally posted by MMM525 View Post
    Siili meni vaihtoon ja johan alkoi puhallus toimimaan. Osa maksoi 90€ Metroautosta, Motonetissä olisi mennyt tilaukseen. On tainnut oireilla puhallus jo pidempään, kun ilmaa tulee niin ettei lakki pysy päässä

    Onneksi tuli käytyä lukemassa foorumia, rahaa olisi palanut kun liikkeessä oltaisiin alettu tutkia ilmastointilaitteen nesteitä tms.

    Tässä kuvakooste esivastuksen vaihdosta. Aikaa meni noin 45min.
    FAQ-ainesta

    Leave a comment:


  • MMM525
    replied
    Originally posted by MMM525 View Post
    Joo sitä ihmettelinkin kun luin tätä ketjua, eli uudemmassa mallissa flekti ei välttämättä pyöri, vaikka ilmastointi olisi päällä.

    Puhallus ei toimi ollenkaan kun on ilmastointi on päällä. Kun otan ilmastoinnin pois päältä, niin puhallus toimii, tosin melko voimattomalta se vaikuttaa.

    edit. no ei toimi puhallus kun on auto on paikallaan, n. 60km/h alkoi puhaltamaan heikonlaisesti. Pitää koittaa tutkia puhaltimen siiliä.
    Siili meni vaihtoon ja johan alkoi puhallus toimimaan. Osa maksoi 90€ Metroautosta, Motonetissä olisi mennyt tilaukseen. On tainnut oireilla puhallus jo pidempään, kun ilmaa tulee niin ettei lakki pysy päässä

    Onneksi tuli käytyä lukemassa foorumia, rahaa olisi palanut kun liikkeessä oltaisiin alettu tutkia ilmastointilaitteen nesteitä tms.

    Tässä kuvakooste esivastuksen vaihdosta. Aikaa meni noin 45min.
    Last edited by MMM525; 24-06-2014, 22:41.

    Leave a comment:


  • arpuC
    replied
    Originally posted by aaronp View Post
    No jos on niin kulunut ettei pyöritä kompuraa niin toisaalta miksei?
    No kohtahan se selvinnee. Oli meinaan molemmat hihnat täysin alusta loppuun halkeamilla ja kompuran kiristinrulla viimeisillään. Josko nuo luistavat hihnat selittävät ilmastointi ja ohjauspuolen viat.

    Leave a comment:


  • herja
    replied
    Originally posted by herja View Post
    Täällä taas 1/97 E39 ilmastointi ei puhalla kunnolla kylmää, näin lämpöisellä jaksaa jäähdyttää ihan vähän mutta ei niin kuin pitää. Ainetta on kun oli juuri huollossa ja nokalla oleva kenno juuri putsattu paskasta, voisko vaikka magneettikytkin luistaa tjsp?
    Kävin käyttämässä vähän autoa, magneettikytkin pitää ja kompura pyörii kuten nokalla oleva flektikin. Kompuran kylmäputki lähtö ei vaan jäähdy vaikka kuinka odottelee, ainetta kyllä on. Mikä helvetti tuota vaivaa, vähän vituttaa kun ulkona on 25 astetta ja autossa 45.

    edit. motarilla tuntuisi puhaltavan viileää mutta pitäähän ton nyt parkissakin puhaltaa kylmää ja jäähdyttää se lähtevän puolen putki...

    edit2. eli siis aineet ei jostain syystä kierrä ainakaan parkissa

    edit3. moottorin kierrokset vaikuttaa ilmastoinnin tehoon, enemmän kierroksia -> enemmän kylmää
    Last edited by herja; 24-06-2009, 18:38.

    Leave a comment:


  • tmth
    replied
    Originally posted by aaronp View Post
    No jos on niin kulunut ettei pyöritä kompuraa niin toisaalta miksei?
    Sen kyllä kuulee huonompikuuloinenkin henkilö, jos tuo moniurahihna luistaa Omassa E39 oli hieman käytönpuutetta ilmastoinnissa, ja kompura jumittui välillä. Kun käytin sitä lyhyitä aikoja kerrallaan, niin alkoi toimimaan kunnolla.

    Leave a comment:


  • aaronp
    replied
    Originally posted by arpuC View Post
    Voikos kulunut hihna vaikuttaa tuohon ilmastointiin?
    No jos on niin kulunut ettei pyöritä kompuraa niin toisaalta miksei?

    Leave a comment:


  • arpuC
    replied
    Voikos kulunut hihna vaikuttaa tuohon ilmastointiin?

    Leave a comment:


  • herja
    replied
    Täällä taas 1/97 E39 ilmastointi ei puhalla kunnolla kylmää, näin lämpöisellä jaksaa jäähdyttää ihan vähän mutta ei niin kuin pitää. Ainetta on kun oli juuri huollossa ja nokalla oleva kenno juuri putsattu paskasta, voisko vaikka magneettikytkin luistaa tjsp?

    Leave a comment:


  • aaronp
    replied
    Originally posted by rasanttu View Post
    Se käynnistyy ja puhaltaa hetken ja sammuu ja käynnistyy taas. Sellasella syklillä. Kuumalla jauhaa jatkuvasti.

    Kuuluuko sen jäähdyttimen flektin pyöriä jatkuvasti? Meiläläisellä ainakin pyörii.
    Mikäli tarkoitat siis viskolla olevaa jäähdyttimen flektiä niin kyllä se periaatteessa aina pyörii mutta koneen ollessa kylmä visko ei lukitu ja pyörintänopeus on aika hiljanen ja sen pysäyttää rohkea vaikka kädellä. Kun visko lämpenee niin tuota ei kannata kokeilla

    Leave a comment:


  • rasanttu
    replied
    Se käynnistyy ja puhaltaa hetken ja sammuu ja käynnistyy taas. Sellasella syklillä. Kuumalla jauhaa jatkuvasti.

    Kuuluuko sen jäähdyttimen flektin pyöriä jatkuvasti? Meiläläisellä ainakin pyörii.

    Leave a comment:


  • MMM525
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Ei pyöri, 9/98 vanhemmissa pyörii, mutta uudemmissa ohjaus on paineen mukaan. Toki flekti helteellä pyörii lähes kokoajan.
    Joo sitä ihmettelinkin kun luin tätä ketjua, eli uudemmassa mallissa flekti ei välttämättä pyöri, vaikka ilmastointi olisi päällä.

    Mitä tuo tarkoittaa? Toimiiko puhallus vai ei? Jos ei, niin silloin puhaltimen siili pitäisi tutkia. Searchillä löytyy paljon juttua.
    Puhallus ei toimi ollenkaan kun on ilmastointi on päällä. Kun otan ilmastoinnin pois päältä, niin puhallus toimii, tosin melko voimattomalta se vaikuttaa.

    edit. no ei toimi puhallus kun on auto on paikallaan, n. 60km/h alkoi puhaltamaan heikonlaisesti. Pitää koittaa tutkia puhaltimen siiliä.
    Last edited by MMM525; 23-06-2009, 17:35.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by MMM525 View Post
    Metroautossa sanottiin, että flekti pyörii aina jos ilmastointi on päällä.
    Ei pyöri, 9/98 vanhemmissa pyörii, mutta uudemmissa ohjaus on paineen mukaan. Toki flekti helteellä pyörii lähes kokoajan.

    Ilmaa ei tule mistään kun laittaa ilmastoinnin päälle (lumihiutale nappi).
    Mitä tuo tarkoittaa? Toimiiko puhallus vai ei? Jos ei, niin silloin puhaltimen siili pitäisi tutkia. Searchillä löytyy paljon juttua.

    Leave a comment:

Working...
X