Itsellä ilmeisesti kuskin penkin liittimessä vikaa kun bägin valon nollaa ja siirtää penkin eteen, niin valo syttyy.
Näkyykö se liitin ilman penkin irrotusta? Löytyskö keltään siitä liittimestä kuvaa, kun autossa sähköpenkit niin näkyi olevan erilaisia liittimiä penkin alla useampi.
Apukuskin tunnistematossa oli vikaa itselläkin. Aina kun joku tuli kyytiin niin syttyi ja paloi jonkin aikaa. Sain fiksattua sen tällä perinteisellä palikalla.
Kunnes...
Tutkiskelin narinoiden lähteitä. Irroitin apukuskin penkin oikealla puolella olevan pilarin muovin ja vilkaisin sinne. No jotain piuhoja oli ja vyö näkyi. Iskin läjään ja kun heitin auton käyntiin niin airbagin valo palaa koko ajan.
Onko mitään villiä veikkausta, olisiko tuo minun ropailu voinut viottaa jotain johtoja. Tämän jälkeen kyllä ronkin sitä tunnistematon mötikkää koska epäilin sen menneen rikki, mutta tuskin?
Apukuskin tunnistematossa oli vikaa itselläkin. Aina kun joku tuli kyytiin niin syttyi ja paloi jonkin aikaa. Sain fiksattua sen tällä perinteisellä palikalla.
Kunnes...
Tutkiskelin narinoiden lähteitä. Irroitin apukuskin penkin oikealla puolella olevan pilarin muovin ja vilkaisin sinne. No jotain piuhoja oli ja vyö näkyi. Iskin läjään ja kun heitin auton käyntiin niin airbagin valo palaa koko ajan.
Onko mitään villiä veikkausta, olisiko tuo minun ropailu voinut viottaa jotain johtoja. Tämän jälkeen kyllä ronkin sitä tunnistematon mötikkää koska epäilin sen menneen rikki, mutta tuskin?
Tämä selvisi sillä että vein korjaamolle.
Tunnistematon moduuli oli ehjä eli vika ei tullut sieltä.
Vika paikallistettiin kuskin penkin alla oleviin johtosarjoihin. Oli kuulemma vähän näytetty kolvia ja aseteltu paremmin ja valo ei pala enää. Nice one. Nyt kehtaa taas ajaa... mutta ei paljon naurata että jo toinen airbag fiksi kyseessä, nooh ei onneksi mikään tuhannen euron menoerä ainakaan tällä kertaa.
Onko kellään minkään näköistä kytkentäkaaviota tai muuta tuohon airbag systeemiin?
Kävin lukemassa vikakoodit ja ilmoitti etu ja taka ovien airbageja, etuoven vika kuittaantui samantien pois, mutta takaoven ei, vastusarvo pitäis mitata vielä ja sit alkaa käymään liittimiä läpi. Mistä nuo johdot mahtaa kulkea, ja minkä värisenä? Katsastukseen ois aikaa 6 päivää...
Onko kellään minkään näköistä kytkentäkaaviota tai muuta tuohon airbag systeemiin?
Kävin lukemassa vikakoodit ja ilmoitti etu ja taka ovien airbageja, etuoven vika kuittaantui samantien pois, mutta takaoven ei, vastusarvo pitäis mitata vielä ja sit alkaa käymään liittimiä läpi. Mistä nuo johdot mahtaa kulkea, ja minkä värisenä? Katsastukseen ois aikaa 6 päivää...
Edit: Ja siis otsikon mukainen e39 kyseessä, 528i
Viimeksi pari viikkoa sitten vastaava keissi, jossa molempien kuskinpuolen ovibägeistä herjasi liian suuresta vastuksesta. Ovipahvit irti ja liitin bägiltä irti (akku irrotettu). Liittimen putsaus (oxide clean), puhallus kuivaksi. Perään kontaktin hoitoainetta/kontaktin parannusrasvaa. Molemmat viat korjaatuivat tuolla. Jos vika ei ole tuossa itse bägin liittimessä, seuraavaksi tutkintaan pilarista oveen lähtivän moninapaliittimen kontaktit.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Airbagin valo palaa ja katsastuksen deadline lähenee.
Autoa katsottu eri testereillä ja vika pitäisi saada paikannettua. Itse aluksi epäilin tunnistinmattoa mutta eipä vika taidakkaan siinä olla.
Joku halvempi vikavalojen nollauslaite näytti että vika on "Passenger Airbag". Eikä suostunut nollaamaan. Tämän jälkeen putsailin itse pussin liittimet, oven bägin liittimen sekä penkin alta liittimen.
No tämän jälkeen käytin autoa testerissä taas. Tällä kertaa Boschin testeri kyseessä mikä näytti seuraavia ongelmia:
- 11 Toimintajännite
- F0 ohjainlaitevirhe
- 0B Laukaisupiiri 1 akun erotus Oikosulku (plusjänn.)
- F0 ohjainlaitevirhe
Jos joku osaa sanoa mistä kannattaa lähteä vikaa etsimään niin olis hemmetin hyvä. Kiitos jo etukäteen!
Nyt: Bmw e39 530d Sedan -99 Bmw e39 540i Sedan -01
Exät: Bmw e39 528i Touring Bmw e36 328i Sedan Bmw e39 523i Sedan + muutama virhemerkki
Sillä boschilla olisi pitänyt nollata nuo ja katsoa mitä jää jäljelle.
Todennäköisesti vanhoja koodeja ainakin osa kun kerran alijännitteestäkin on merkintä jäänyt.
Boschillakin koitettiin nollata ja ei suostunut nollaamaan. Jotkin noista tosiaan oli "hetkellisiä" vikoja mutta eipä nollaantunut.. Auto myös käynyt ihan bemarin liikkessä mutta siellä eivät olleen saanut yhteyttä koko autoon mikä sinällään jännä juttu myös. :think
EDIT: Akun olen myös kattonut ja jännitteet ja lataus oli kohillaan.
Nyt: Bmw e39 530d Sedan -99 Bmw e39 540i Sedan -01
Exät: Bmw e39 528i Touring Bmw e36 328i Sedan Bmw e39 523i Sedan + muutama virhemerkki
Tokihan se bägiyksikkö voi olla oikeastikkin rikki, mistä myös herjannut.
Kokeilisin ehkäpä vielä kuitenkin harrastajan toimesta oikeilla softilla.
Tai sitten vaihtoehtoisesti hommaat toisen yksikön valmiiksi ja koodaa sen samalla uusiksi ja katsoo jääkö jotain vikoja vielä päälle.
Yksikkö sijaitsee keskikonsolin alla.
Nii, tuo ohjainlaite-vika (internal error -vika) estää koodien nollauksen elikkä se purkki on jumissa, mikä hyvin yleistä tuonikäisissä purkeissa. Korjauksena tuohon on joko purkin eeprommin uudelleenohjelmointi taikka uusi/käytetty vaihtopurkki.
Sehän se voi olla, ihmetyttään vaan miksi tämä "halvempi" nollauslaite sanoi viaksi vain "passenger airbag" eikä mitään ohjainlaitteesta... Ja boschhi ei taas mitään matkustajan turvatyynystä.. Ettei vaan turhaan tuu hommattua uutta yksikköä jos vika onkin vain jossain liittimissä. Ja mitähän tuo "Laukaisupiiri 1" tarkoittaa?
Nyt: Bmw e39 530d Sedan -99 Bmw e39 540i Sedan -01
Exät: Bmw e39 528i Touring Bmw e36 328i Sedan Bmw e39 523i Sedan + muutama virhemerkki
Comment