ostin äskettäin 523 vm97 ja nyt on alkanut abs ja luiston esto valot tillittämään,valot palaa heti käynnistäessä ja sammuu parin sekunnin jälkeen sitten kerkeän ajamaan jonkun matkaa jolloin jarrut/luistonesto nykii ja sitte syttyy valot palamaan ja nykiminen loppuu,nopeus mittari valehtelee huomattasti n.15-20km/h eli ei ole kokonaan eloton onko jollain ideoita/kokemuksia tälläisesta?
ostin äskettäin 523 vm97 ja nyt on alkanut abs ja luiston esto valot tillittämään,valot palaa heti käynnistäessä ja sammuu parin sekunnin jälkeen sitten kerkeän ajamaan jonkun matkaa jolloin jarrut/luistonesto nykii ja sitte syttyy valot palamaan ja nykiminen loppuu,nopeus mittari valehtelee huomattasti n.15-20km/h eli ei ole kokonaan eloton onko jollain ideoita/kokemuksia tälläisesta?
On. Vikakoodinlukuun mars
Ja veikataan takavasenta anturia...
Itsellä ABS/DSC valot syttyi ilman mitään tiettyä kaavaa. Sammui aina käynnistettäessä. Vikakoodit herjas paineanturia. Putsasin liittimen ja nyt on pari päivää ollu OK. Toivottavasti on pysyvä fixaus.
Käytin kaikki anturit irti ja puhdistin ne, lähti tosi helposti (auton käyttöönotto 3/03, nyt n.175tkm) Antureiden koloissa ei lampulla tarkasteltuna ollut juurikaan mitään moskaa. Parissa anturissa oli kökköä, ihme kun edes toiminut mitenkään. Nyt abs/asc-valot syttyvät huomattavasti harvemmin, ja silloinkin vaatii pienen töyssyn. Ennen puhdistusta vikakoodit herjasi oikean puolen etu- ja taka-anturia.
Koko soppa alkoi kun innostuin maalaamaan (vain näkyvältä puolelta) ruosteenväriset levyt ja satulat, näkyivät niin rumasti uusien vanteiden läpi. Alkuun tietysti teräsharjaa ja jarrukliineriä reilusti. Teräsharja ei käynyt lähelläkään mitään johtoja..
Anturin reiästä vaikka jarrukliineriä napaa pyöritellen ja paineilmaa perään. Etunavassa on pohjalla valumareikä, takana melko suljettu potero.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Käytin kaikki anturit irti ja puhdistin ne, lähti tosi helposti (auton käyttöönotto 3/03, nyt n.175tkm) Antureiden koloissa ei lampulla tarkasteltuna ollut juurikaan mitään moskaa. Parissa anturissa oli kökköä, ihme kun edes toiminut mitenkään. Nyt abs/asc-valot syttyvät huomattavasti harvemmin, ja silloinkin vaatii pienen töyssyn. Ennen puhdistusta vikakoodit herjasi oikean puolen etu- ja taka-anturia.
Koko soppa alkoi kun innostuin maalaamaan (vain näkyvältä puolelta) ruosteenväriset levyt ja satulat, näkyivät niin rumasti uusien vanteiden läpi. Alkuun tietysti teräsharjaa ja jarrukliineriä reilusti. Teräsharja ei käynyt lähelläkään mitään johtoja..
Todennäköisesti jomman kumman anturin johto pätkii, eli autoa tunkatessa lienee saanut lopullisen katkoksen, joustoliikehän niitä nitkuttaa koko ajan. Vikakoodit uudelleen lukuun ja kyseinen anturi vaihtoon.
Todennäköisesti jomman kumman anturin johto pätkii, eli autoa tunkatessa lienee saanut lopullisen katkoksen, joustoliikehän niitä nitkuttaa koko ajan. Vikakoodit uudelleen lukuun ja kyseinen anturi vaihtoon.
Ok, kiitoksia paljon vinkeistä.. Täytyy käydä koodien luvussa ja hakea sitten uutta anturia. Mahdollisesti vielä jarrukliinerihoitoa anturikolon kautta.
Ei millään jaksa uskoa että abs-boksi antautuisi juuri samalla hetkellä kun "tuunaa" jarrusatulat. Ensimmäisen kerran tosiaan abs/asc-valot syttyi kun maalailun jälkeen laskin auton alas ja laitoin käyntiin. Auto on ollut mulla nyt n.6kk eikä ole palanut häiriövalot aiemmin.
Tuossa ei lukenut mitään merkkiä, mutta ulkomuoto oli liitintä myöten lähes identtinen alkuperäisen (siemens) kanssa, jossain ketjussa joku oli saanut valon sammumaan tuolla lähes ilmaisella anturilla (24€ kuluineen postilaatikkoon tuotuna).
Ei muutosta, valot palaa ja herjaa edelleen samaa "Right front speed sensor cable". Live-Datalla oikea etupyörä ei näytä nopeutta, muut kolme näyttää.
Täytyy vielä koettaa vaihtaa etuanturit keskenään, jos vika siirtyy vasemmalle niin haen marmoritiskiltä alkuperäisen anturin. Jos vika pysyy oikealla, taitaa joutua boksin korjaukseen (vekatronics vai elektromeka?).
Tuskin anturin liitoskohdan ja boksin välinen johto voi olla poikki...?
Nyt ilmeni abs boksin kanssa uusi on ongelma.Aluksi syttyi abs ja luistoneston valot palamaan kun boksi oli lämmennyt tarpeeksi, nopeusmittari meni myös samassa mykäksi.Boksi oli irti ja korjattavana jonka jälkeen nopeusmittari toimii mutta abs ja luistoneston valot palavat edelleen.Boksi "jurisee" myös nyt kokoajan vaikka auto ei olisi edes käynnissä tai avaimet virtalukossa-lopettaa jurinan vasta kun kaapelin irrottaa boksilta.Mikähän tuossa nyt on vialla?Korjaajan mukaan piirilevyn liitokset kunnossa, sekä myös maadoitus korjattu piirilevyllä.Auto 520i-99 touring.Pitääkö tuosta jotenkin erikseen käydä nollaamassa vikakoodit?Ennen boksin takaisinlaittoa oli akku irti parituntia.Onko boksi uusissa?
Nyt ilmeni abs boksin kanssa uusi on ongelma.Aluksi syttyi abs ja luistoneston valot palamaan kun boksi oli lämmennyt tarpeeksi, nopeusmittari meni myös samassa mykäksi.Boksi oli irti ja korjattavana jonka jälkeen nopeusmittari toimii mutta abs ja luistoneston valot palavat edelleen.Boksi "jurisee" myös nyt kokoajan vaikka auto ei olisi edes käynnissä tai avaimet virtalukossa-lopettaa jurinan vasta kun kaapelin irrottaa boksilta.Mikähän tuossa nyt on vialla?Korjaajan mukaan piirilevyn liitokset kunnossa, sekä myös maadoitus korjattu piirilevyllä.Auto 520i-99 touring.Pitääkö tuosta jotenkin erikseen käydä nollaamassa vikakoodit?Ennen boksin takaisinlaittoa oli akku irti parituntia.Onko boksi uusissa?
Pumppu pyörii ilmeisesti kokoajan, boksissa edelleen vikaa tuon pumpun ohjauksen osalta todennäköisesti.
Nyt ilmeni abs boksin kanssa uusi on ongelma.Aluksi syttyi abs ja luistoneston valot palamaan kun boksi oli lämmennyt tarpeeksi, nopeusmittari meni myös samassa mykäksi.Boksi oli irti ja korjattavana jonka jälkeen nopeusmittari toimii mutta abs ja luistoneston valot palavat edelleen.Boksi "jurisee" myös nyt kokoajan vaikka auto ei olisi edes käynnissä tai avaimet virtalukossa-lopettaa jurinan vasta kun kaapelin irrottaa boksilta.Mikähän tuossa nyt on vialla?Korjaajan mukaan piirilevyn liitokset kunnossa, sekä myös maadoitus korjattu piirilevyllä.Auto 520i-99 touring.Pitääkö tuosta jotenkin erikseen käydä nollaamassa vikakoodit?Ennen boksin takaisinlaittoa oli akku irti parituntia.Onko boksi uusissa?
Pumpun ohjauksen langoitus on aivan anturilinjojen langoituksen vieressä joten riski sen vioittumiseen korjaustyön yhteydessä on suuri, minullekin on joskus näitä sattunut. Nykyisin ko langoituksen kunto tulee aina tarkistettua. Mikäli noita kultalangoilla tehtyjä langoituksia joutuu korjaamaan on syytä olla erityisen varovainen sillä padi piirilevyn puolella voi irrota herkästi. Myös pumppua ohjaava pääteaste saattaa palaa oikosulkuun jos pumppu on pyörinyt pitkään. Voin korjata tarvittaessa myös sellaisen yksikön mistä on pääteaste palanut tai padit irronneet piirilevyltä.
Samaa surullisen kuuluisaa vikaa myös minun autossani, 520 touring -01. Paikallisessa merkkihuollossa tänään koitettu poistaa vikaa uusilla anturoilla, ei poistunut -> eli todennäköisesti ohjainyksikkö sökönä. Uuden hinta toistatuhatta ekua. Ei hirveästi kiinnosta maksaa moista summaa. Ideoita mistä alkaa uutta/käytettyä toimivaa metsästämään hieman huokeammalla hinnalla?
Comment