Originally posted by Dunky
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 Tasonsäätö
Collapse
X
-
BMW Service
P.o4oo925441
[email protected]
Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat
-
-
Yeah baby! Lo'rider on historiaa. Ei sihise enää mikään.
Peräkontin purku 5 minuuttia ja sitten TI- hallin 4-pistenosturille. Rauhallisesti tehden isännän kaverina ollessa meni vähän yli tunti.
Tällä kertaa oli kyseessä siis oikeanpuoleinen ilmasäiliö. Ensin tutkittiin rauhassa, mitä kannattaa alkaa irrottamaan, kun oli todettu, että se ei tule sieltä purkamatta jotakin edestä. Auto on siis 530i touring. Tässä mallissa riittää, että ottaa pois pakoputken keskipöntön (se 2-haarainen, joka on taka-askelin tienoolla) oikeanpuoleisen haaran takimmaisen kannattimen (osa #7, 2 kpl 13 mm kannalla olevaa mutteria, kannattaa olla lyhyt niveljatko räikkään), oikeanpuoleisen vetoakselin irti vetoakselin tumpista (osat #2 ja #3, E12 torx-hylsy, ohut n. 5 cm pitkä putkimallinen on paras) ja käsijarruvaijerin pois takimmaisesta koukusta. Vetoakseli auton perää kohti sivuun niin paljon kuin se menee. Itse ilmasäiliö on kiinni kahdella 10 mm kannalla olevalla pultilla. Niiden irroittamiseen tarvitsee n. 25 cm jatkoa räikkään, mulla oli pitkä ja lyhyt, niveljatkokin voi olla hyvä hylsystä seuraavana.
Sitten irroitettiin kompuralta tuleva letku ilmasäiliön letkun liittimestä ja liitin ilmajousesta. Taivutetut kärkipihdit on hyvät liittimen muovisten lukitussalpojen painamiseen. Kun lukitussalpoja painaa (puristaa yhteen kevyesti), niin sitten voi talttapäämeisselillä paksumman letkulähdön juuresta varovasti kammeta ylöspäin ja liitin irtoaa helposti. Sitten vain kuminen läpivienti lattian läpi ja ujuttelemaan ilmasäiliötä pois auton alta.
Hommassa on hyvä olla kaveri mukana, se helpottaa huomattavasti vanhan säiliön ulosujuttelua, kun toinen voi ohjailla letkua ja liitintä ulos kontin puolelta ulos, kun toinen kikkailee säiliötä pois. Vielä tärkeämpi se kaveri on siinä vaiheessa, kun uutta säiliötä ujuttelee paikalleen. Letku on sen verran jäykkää, liittimen reiästä läpi saamiseksi oli hyvä, kun saa itse sen auton alta hollille, niin kaveri voi napata siitä kiinni läpimenoreiästä ja vetäistä kontin puolelle. Läpiviennin suojakumi kannatta liu'uttaa reiästä läpi ja lähelle liitintä, kunhan liittimen saa ensin reistä läpi. Se ei mene kuin yhdessä asennossa. Sitten säiliö on helppo ujutella paikalleen, kun kaveri varmistaa, että letku ei tipahta uudestaan läpi eikä liitin vaurioidu läpivientireikään. Sitä säiliötä pitää nimittäin kieputella paikalleen.
Loppu onkin sitten kasausta. Säiliön kiinnityspultit kiinni, vetoakseli kiinni, pakoputken kannatin kiinni ja lopuksi kontin puolelle ja ilmaletku kiinni ilmajouseen, kompuran letku kiinni liittimeen ja läpivientikumi paikalleen. Ja homma valmis, kunhan kontin sisustukset kasaan. Katselin tulevaisuuden varalta vaihtotyötä myös vasemman puolen säiliön kannalta ja samaa kauraa vaikuttaisi olevan. Eli käsijarruvaijeri pois koukusta, vetari irti vetarin tumpista ja sitten pitäisi olla reitti vapaa. Pakoputki ei taida olla edessä vasemmalla puolella. Amerikan foorumeilla oli joku irroittanut perän ja laskenut sen roikkumaan alemmaksi; tähän ei ole tarvetta. Siellä puhuttiin myös apurungon irroittamisesta, johon myöskään ei tosiaankaan ole tarvetta. Työajaksikin puhuttiin 4-5 tuntia. Nyt kun tietää, mitä tekee, niin menee varmasti alle tunnissa.Last edited by Ha2; 06-04-2010, 10:26. Reason: vielä oli lyöntivirheitä ja tarkensin muutamia sanojaE61 525d LCI
Comment
-
-
Originally posted by Thuppu View PostKokeilin hetki sitten nypätä irti ton modulin mut ei tapahtunu mitään. Sitten kun nyppäs irti virtajohdot pumppuyksikölle niin heitti ton susp. selflevel inact herjan mittaristoon.
Yritin vielä säätää tota perää ja oikea puoli kyllä liikkuu niinkuin pitää, mutta toi vasen ei reagoi. Sitten hand controlilla kyllä taas toimii, perä tippuu ja nousee niinkuin pitää.
Tota koodaamista kait vielä pitää kokeilla. Tää ongelma alkoikin kun koodasin koko auton(muusta syystä) ja toi tasonsäätö nollautui jonka jälkeen meinasin laskea perää sen -50mm. Heitinkin ton lukeman suoraan INPAan mutta samalla kun alkoi laskea perää niin heitti ton susp. selflevel inact herjan kehiin.
Onko noissa tiedoissa jotain hämärää?
Comment
-
-
Originally posted by Rahu View PostJaa, no X5:t on sitten varmaan valmistettu itsemurha kandidaateille?Bmw e61 535 d touring M-sport 11/2004 "TÄYSITEHOINEN"
Ja autoa janottaa alla näkyvään tapaan...
http://tankkaus.com/cars/public_grap...33/2016/2015/3
e39 -530d touring 11/1999
ex:Bmw e21 320 6 syl "kaasari" 1979
Automaattivaihteiston huuhteluöljynvaihto
Comment
-
-
Originally posted by Thuppu View PostMikä ihme tota tasonsäätöä vaivaa? Koko talven oon kattellut ku perä on kulkenu vinossa ja otin itseäni niskasta kiinni ja koodasin ton EHC-modulin jolloin perä nousi pystyyn ja oikeni. Laskin eka 20mm ja meni hyvin, molemmat puolet tasan. Laitoin lisää madallusta toiset 20mm ja laski hyvin. Muutaman millin heitto oli... Laitoin vasemmalle puolelle 15mm laskua ja oikealle 10mm. Mutta ainoastaan oikea puoli enää laski, vasen jumahti taas tohon. Koodasin modulin vielä toiseen kertaan ja yritin mut sama juttu, n. -40mm laskee toi vasen puoli ja jumahtaa siihen. Oikea puoli kyllä laskee vaikka -80mm... Mikä voi tota aiheuttaa? INPA:ssa noi vasemman ja oikean puolen lukemien ero kasvaa sitä myöden kun lyö lisää madallusta vaikkei mitään tapahdu. Aluksi noi lukemat kulki melko käsi kädessä todellisen laskun kanssa. Perää pitäis saada tiputettua n. 55mm.
Comment
-
-
Originally posted by 500sarjalainen View PostMitäs jos sulla on toisen puolen palje vaan yksinkertaisesti paskana ja se rupeaa jumittamaan tuossa korkeudessa. Vai onko se mekaanisesti mahdollista, en ole noiden palkeiden sielunelämään sen enempää perehtynyt.
E: Niihin antureiden liukupintoihin tulee niin sanottuja kuolleita kohtia, eli se anturi kuluu yksinkertaisesti puhki ikääntyessään. Toki sen voi mitata vastusmittarilla että toimiiko anturi oikealla tavalla, tosin en oo ite mitannu ikinä kyseisiä antureita, mutta luulisin sen onnistuvan.Last edited by Keke71; 10-04-2010, 23:12.E39 540iA Touring
Comment
-
-
Originally posted by 174000 View PostKun auton käynnistää, niin joskus peräpäästä jompikumpi puoli tuntuu vähän tärähtävän. Mistäköhän mahtaa johtua?
Ajoonlähtöä edeltävä tasonsäätö toimii ainakin minun sedanissa usealla tavalla (mutta sitä ei huomaa jos ei tiedä systeemin olemassaoloa); joskus perä nousee jo kun napsauttaa ovet kakella auki, joskus taas vasta kun auton käynnistää, ja tietty joka kerta ei tapahdu mitään jos perä sattuu olemaan auton mielestä sopivalla korkeudella.Ex: 523iA '97, 520iA '89
/// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"
Comment
-
-
Tasonsäädöstä / kompressorista
Tulipa tehtyä ilmankuivaimen pikahuolto, 530DTourinki ' 00 aloittaa neljännen talvensa Suomessa ja taitaa olla kuivaimen kapasiteetti aika kovilla kun vettä löytyi silican seasta reippaasti-> vanhat kuivatukseen ja Rainbow:in kissankusigeelit tilalle. Kuivaimen "kiristysjousi" oli aika ruosteisen näköinen, tuskin irtoavat ruostehiput parantavat venttiilien toimintaa joten sekin tuli putsattua & pintakäsiteltyä
Kuivaimen saa helposti irti kompressorista kunhan irroittaa säätöventtiileille menevän mustan paineiilmaletkun ja yhden töpselin. Ja ne kaksi piiiiitkää M6-pulttia. TISsitiedon mukaan pitää kalibroida jousituksen korkeus mutta eipä tuossa mitään muutoksia tullut kun aloitti ja lopetti hommat akun irroituksella. Kolmisen tuntia meni, ja kun näki miten paljon kosteutta oli systeemissä niin kannatti kyllä...mun tuurilla se harvoin nähty selflevel susp inactive- varoitus olis kuitenkin jäänyt pysyäkseen tauluun -30c lämpötilassa
Comment
-
-
terve kuomat!
itsellä vähän erillaisilla diaknooseilla varustettu ongelma.(ainakaan ei silmään pistänyt nopealla lukasulla)
eli "tason säätö" herja sytty koje tauluun kesken ajon ja huomasin että alkoi kolista, joten ilmat pois pusseista. Kun pysähty sen kyllä huomas kuinka matalalle auto menee. Kun auton sammutti ja laittoi uudestaan käyntiin niin mitään ei tapahtunut kompurassa. vasta noin 4h seisottaminen ja sitten ovien avaus pisti kompuran päälle. Kävi noin 2min. mutta mitään ei tapahtunut korkeudessa. Ei kuulunut pihinää sisältä eikä ulkoa. Edellisen omistajan mukaan pussit olisi vaihdettu joku vuosi sitte.
Ja tänään juuri purkasin kompuran näkyviin ja otin pussien yläpäät näkyviin yms. että olisin paikallistanut olematonta vuotoa. No ei se kompura lähteny päälle sitten tietenkään kun se oli eka sen 2min. taas käynyt. Ja en siinä ajassa kerennyt tekemään kaikkea purku hommaa. No irroitin silti molemmilta antureiltä vielä piuhat ja otin renkaat pois. Irroitin myös kompuralta tulevan liittimen kontista. Sitten laitoin kaikki liittimet takas paikalleen ja renkaat kiinni ja auto alas. Nojasin vähän kontin reunaan ja nyt lähtikin kompura päälle JA NOSTI perän oikeaan korkeuteen???!!!!??? kiva homma että alkoi toimia. Mutta tekee aikavarmasti tuon uudestaan.
kysymys:
1. onko tällöin vika kompurassa? missä siellä? en usko ilmavuotoihin koska ei kuulunut sihinää ja vika korjautui itsestään.
2.Kosketus häiriö? niin missä?
kiitos ja anteeksi.
Comment
-
-
Originally posted by end-o View Postterve kuomat!
itsellä vähän erillaisilla diaknooseilla varustettu ongelma.(ainakaan ei silmään pistänyt nopealla lukasulla)
eli "tason säätö" herja sytty koje tauluun kesken ajon ja huomasin että alkoi kolista, joten ilmat pois pusseista. Kun pysähty sen kyllä huomas kuinka matalalle auto menee. Kun auton sammutti ja laittoi uudestaan käyntiin niin mitään ei tapahtunut kompurassa. vasta noin 4h seisottaminen ja sitten ovien avaus pisti kompuran päälle. Kävi noin 2min. mutta mitään ei tapahtunut korkeudessa. Ei kuulunut pihinää sisältä eikä ulkoa. Edellisen omistajan mukaan pussit olisi vaihdettu joku vuosi sitte.
Ja tänään juuri purkasin kompuran näkyviin ja otin pussien yläpäät näkyviin yms. että olisin paikallistanut olematonta vuotoa. No ei se kompura lähteny päälle sitten tietenkään kun se oli eka sen 2min. taas käynyt. Ja en siinä ajassa kerennyt tekemään kaikkea purku hommaa. No irroitin silti molemmilta antureiltä vielä piuhat ja otin renkaat pois. Irroitin myös kompuralta tulevan liittimen kontista. Sitten laitoin kaikki liittimet takas paikalleen ja renkaat kiinni ja auto alas. Nojasin vähän kontin reunaan ja nyt lähtikin kompura päälle JA NOSTI perän oikeaan korkeuteen???!!!!??? kiva homma että alkoi toimia. Mutta tekee aikavarmasti tuon uudestaan.
kysymys:
1. onko tällöin vika kompurassa? missä siellä? en usko ilmavuotoihin koska ei kuulunut sihinää ja vika korjautui itsestään.
2.Kosketus häiriö? niin missä?
kiitos ja anteeksi.
Jos kompura käy, mutta perä ei nouse ja on varma ettei ole vuotoja niin todennäköisesti johtuu siitä, että kompura ei jaksa nostaa painetta (kuten itselläni oli) tai magneettiventtiilit ei aukea. Venttiilit voi testata kytkemällä 12 volttia venttiileiden nastoihin jolloin solenoidin kuuluu vetää.BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Originally posted by markok View PostJos kompura ei käynnisty ollenkaan voisi vikaa koittaa etsiä kompuran releeltä joka on kompuran vieressä. Käynnistymisessähän on tietyt ehdot eli aina ei pyöri vaikka perä olisikin alhaalla. Kompura käy aikansa ja jos mitään ei tapahdu kompura lopettaa toimintansa. Takuuvarmasti kompuran kuuluu lähteä pyörimään kun perä on liian alhaalla ja käynnistää auton hetken seisomisen jälkeen.
Jos kompura käy, mutta perä ei nouse ja on varma ettei ole vuotoja niin todennäköisesti johtuu siitä, että kompura ei jaksa nostaa painetta (kuten itselläni oli) tai magneettiventtiilit ei aukea. Venttiilit voi testata kytkemällä 12 volttia venttiileiden nastoihin jolloin solenoidin kuuluu vetää.
ja otin kuivaimen irti ja laitoin rakeet uunissa noin n.45min(ei näyttäny lilluvan mitenkään vedessä, mutta väri kyllä muuttu selkeesti). Ja putsasin kosteudet säiliön seinämiltäja ruosteet jousesta.
Tässä samassa otin sen "pää" mangnetti venttiilin irti ja kokeilin piuhoilla suoraan akusta virtaa. mutta mitään ei tapahtunut?!?(jousi ja se luistin ei ollut silloin sisällä). onko tämä siis hajalla?
En halunnut purkaa kahta muuta venttiiliä koska silloin olisi taas paineet karannut palkeista ja ties koska sinne uudestaan kertynyt.
Comment
-
Comment