Muutamat rekkahuollon kaverit yritti noita venttiilejä metsästää mutta lopputulema oli että niitä ei saa kuin bmw hommattua...
Mutta asiaan, vaihteen vuoksi e39 tasosäätö taas herjailee. Kompura huutaa mutta kuivaajamöykyn perässä oleva venttiili päästää paineet pihalle.
Voisiko joku kertoa miten tuo kompura ja kolme venttiiliä toimii? Vakiotila noilla venttiileillä taitaa olla jännitteetön ja kun kompura lähtee käyntiin niin kaikille kolmelle venttiilille menee virta ja ne aukeavat päästäen paineen ilmapusseille?
Jos sitä huomenna pääsis koodienlukuun...mutta pahoin pelkään että mitään ratkaisevaa sieltä ei löydy.
Tuota miten ilmapussit korvataan jousilla ja iskareilla, riittääkö ilmapussien irtiotto ja uudet romut tilalle vai pitääkö tehdä jotain arvokkaitakin muutoksia?
Edit: eekäkö iskarithan siellä on vaikka ois ilmapussitkin, molemmissa järjestelmissä taitaa olla samanlaiset iskarit? Eli jouset vaan ilmapussien tilalle, miten tapahtuu.
Edit II: No ei menny sekään oikein vaan eri varaosanumerot antaa iskareille ilmapussien ja jousien yhteydessä, liekköhän noilla mitään eroa?
Haluais kans M sport jouset tourinkiin taakse pussien tilalle. Ei vaan tahdo löytyy tietoa.
Voisko joku kertoa? Onhan noita vaihdeltu.
Mullapas kävi seuraavaa: Vaihdoin etupyörään laakerin jolloin auto oli hiukan epämääräsessä asennosssa kun nostin vain yhestä kulmasta.
Noh laskin alas ja rupesin kattoo et ei helvetti ihan toisella poskella.
Ei noussut sit millään ylös. NOh sit ongelmaa tutkimaan.
Tasonsäätöanturi irti ja ihmetteleen.
Vaihoin puolet keskenään ja testasin käsin liikuttamalla niitä et molemmat toimii mut toinen puoli ei reagoi.
Syy tähän oli et yksi niistä kolmesta johdosta oli hierautunu rikki ja vesi oli kapillariilmiönä lähteny johdossa ylöspäin. se oli aivan hapettunu se johto jouduin uusimaan sen liittimestä liittimeen. No onneks hajos siihen eikä muualle. Mut sellanen kuus tuntii meni ko väkersin tota.
Sit alko pelaan jippii. mut vielä on ongelma et toinen puoli on 1,5cm alempana. se tarviis kait säätää kohalleen softalla??? osaako kukaan sanoa?
Ja vielä et miksi siinä on vain vasemmanpuoleises anturissa se katkasu et liian ylös ei nouse? Ko se vasen puoli noussu ensin ihan ylös kun nostin oikeesta etukulmasta ni se paino sen puolen alas ja s.e nosti sen ihan ääripäähän jolloin kun laskin oikeen puolen alas ni se ei noussu koska tää vasen anto tietoo et o liia ylhäällä.
No sit täyty nostaa perseestä molemmat takarenkaat ilmaan hetkeks ja laskee ni alko pelittään. Ja anturit kun oli irrallaan ja vaihdoin niiden paikkaa ni ei oikeel puolella oo erikseen silti sitä (ei ole siis anturista kiinni)? luulis olevan.
Releet naksuu vaan vasemmanpuoleisesta. Siis oikeesta puolesta säätyy kyllä (ja rele naksuu kans) et jos laskee liikaa ni nostaa ja pysää ko nousee tarpeeks. Mut tos vasuris on vielä yks asento lisää??? Olipas vaikeesti selitetty... Oikee ja vasen siis katsottuna perästä päin.
Last edited by Oxygen; 07-12-2011, 13:22.
Reason: asiaa lisää
Teollisuudessa ainakin käytetään tätä vastaavaa rae tyyppiä kuin mitä alkuperäiset ovat. Sitä en tosin tiedä mistä he nämä hankkivat ja onko edes yksityis henkilöille myynnissä. Itse joudun työpaikalla välillä käsittelemään vastaavia rakeita joihin on imeytetty indikaattori väri. Tämä väri on jotain syöpävaarallista ainetta, joten tätä mallia ei ainakaan ole kuluttajamarkkinoilla myynnissä.
Toisaalta onhan täällä osa saanut hyviä tuloksia Sinooperin rakeillakin. Omasta mielestä Sinooperin rakeet ovat vain helpommin rikkoontuvia ja kostuessaan ja rikkoutuessaan muodostaa liian tiiviin massan minkä läpi ilma ei virtaa riittävästi.
Raskaankaluston paineilmajarruissa on samanlaiset rakeet, vanhoissa Volvoissa on purettava kuivuri ja korjaussarjan saa Oulussa vaikka Pekantilta noin 55€. Ostin tuon paketin ja nyt olisi sankollinen ylimääräisiä rakeita, Oulun seudulla saa hakea kahvikupillisella.
Tahto jäätyä jo näillä pakkasilla ja ajelinkin kerran parikymmentä kilsaa perä lintassa, mutta onneksi löyty foorumilta hyvät ohjeet ja nyt pitäisi olla kuiva. Oli kyllä jopa yllättävän helppo huolto.
Ois semmonen ongelma että auton (530d farkku -02) nostaa auton perän ääriasentoon. Eli aina kun avaa auton lukot niin kompura yrittää nostaa vielä auton perää vaikka se on jo tapissa. Onko vika tasonsäätöantureissa vai missä? Oisko jollain ollu vastaavaa?
Ois semmonen ongelma että auton (530d farkku -02) nostaa auton perän ääriasentoon. Eli aina kun avaa auton lukot niin kompura yrittää nostaa vielä auton perää vaikka se on jo tapissa. Onko vika tasonsäätöantureissa vai missä? Oisko jollain ollu vastaavaa?
vikakoodinlukuun äkkiä.. yhdestä vastaavasta tapauksesta olen kuullut ja sillon räjähti pussi.
Ois semmonen ongelma että auton (530d farkku -02) nostaa auton perän ääriasentoon. Eli aina kun avaa auton lukot niin kompura yrittää nostaa vielä auton perää vaikka se on jo tapissa. Onko vika tasonsäätöantureissa vai missä? Oisko jollain ollu vastaavaa?
Vika todennäköisesti tasonsäädön antureissa/johdoissa.
Tuli tänään purettua omasta(E39 vm.2003) pihalla pakkasessa tuo kompuran kuivain koska oli pari kertaa ilmoittanut tuosta inaktiivisuudesta. Kannatti avata...oli aivan umpijäässä koko kuivain. Ihme miten siellä on ilma enää mennyt. Laitoin Sinooperin rakeita kun en muista tiennyt. Rakeet selkeästi isompia kuin alkuperäiset. En tiedä pitäiskö kuivata alkuperäiset ja laittaa takaisin vai antaa olla ja toivoa parasta. Mutta kiitos tälle palstalle...kaveri vihjaisi että täältä löytyisi apua....ja löytyi...
Tuli tänään purettua omasta(E39 vm.2003) pihalla pakkasessa tuo kompuran kuivain koska oli pari kertaa ilmoittanut tuosta inaktiivisuudesta. Kannatti avata...oli aivan umpijäässä koko kuivain. Ihme miten siellä on ilma enää mennyt. Laitoin Sinooperin rakeita kun en muista tiennyt. Rakeet selkeästi isompia kuin alkuperäiset. En tiedä pitäiskö kuivata alkuperäiset ja laittaa takaisin vai antaa olla ja toivoa parasta. Mutta kiitos tälle palstalle...kaveri vihjaisi että täältä löytyisi apua....ja löytyi...
Kuivaa alkuperäiset rakeet ja laita takaisin. Sinooperin rakeet (jos samoja mitä itselläni oli) ei toimi pitkään. Nämä rakeet murenevat kostuessaan pieniksi muruiksi jonka läpi ilma ei kunnolla kulje.
Kuivaa alkuperäiset rakeet ja laita takaisin. Sinooperin rakeet (jos samoja mitä itselläni oli) ei toimi pitkään. Nämä rakeet murenevat kostuessaan pieniksi muruiksi jonka läpi ilma ei kunnolla kulje.
Eli siis rupeaa antamaan samaa herjaa? Mikä on kauaa? Kestääkö kevääseen asti(sais lämpimässä laittaa)?
Eli siis rupeaa antamaan samaa herjaa? Mikä on kauaa? Kestääkö kevääseen asti(sais lämpimässä laittaa)?
Omassa autossa toimi pari kuukautta. Voit kokeilla laittaa noita sinooperin rakeita johonkin kuppiin ja vähän vettä päälle ja katsoa mitä tapahtuu. Eihän sitä tiedä vaikka nekin rakeet olisivat kehittyneet. Ne mitä minulla oli alkoivat paukkua samantien murusiksi kun kastuivat.
Tuli tänään purettua omasta(E39 vm.2003) pihalla pakkasessa tuo kompuran kuivain koska oli pari kertaa ilmoittanut tuosta inaktiivisuudesta. Kannatti avata...oli aivan umpijäässä koko kuivain. Ihme miten siellä on ilma enää mennyt. Laitoin Sinooperin rakeita kun en muista tiennyt. Rakeet selkeästi isompia kuin alkuperäiset. En tiedä pitäiskö kuivata alkuperäiset ja laittaa takaisin vai antaa olla ja toivoa parasta. Mutta kiitos tälle palstalle...kaveri vihjaisi että täältä löytyisi apua....ja löytyi...
Olen tuon oman toukan kanssa painiskellut koskien selflevelsuspensioninak.
Joo, kompuran olen purkanut moneen kertaan ja muistaakseni olen jonkun jutuinki kuvien kera tänne laittanut ko. operaatiosta...
Mutta ostin aikoinaan kuivaimeen uudet ryynit sellasesta raskaan kaluston firmasta kuin Onnin auto Oy ja (varmaankin?) vieläkin myy niitä.
Mulla taitaa olla niitä rakeita kotona ylimääräisiä (samoja/samanlaisia) kuin kuivaimessa on ollut, jos oikein muistan.
Niitä vois myydä jos löydän ne.
Nyt on ollut enää toukan perä ongelma se että tasoanturin johdotuksissa tai tasoanturissa jotain feeluu, kun kiihdyttää rajummin taikka töyssyissä röykyttää enemmän tulee jokin turva moodi yms. ja nostaa perän täysin ylös. Toinen puoli on pyörännavasta 38cm ja toinen nousee 39cm:iin kotelon yläreunaan...
Tervehdys kaikille, kyseessä siis 528i tuuring vm.97 ja ongelman tasonsäätö merkkivalo.
Huolsin juuri viimeviikonloppuna kompuran kuivaimen forumilta saatujen erittäin hyvien ohjeiden mukaan, eli purut pois ja yleinen putsaus jne jne.
Olin jo hyvinkin toiveikas koko sunnuntai päivän kunnes koitti maanantai ja merkkivalo syttyi taas, noh pusseissa pysyy siis ilma hyvin ei vuotoja suhinoita pihinöitä kompura toimii etc.
Ongelma on siis sellainen et vikakoodinlukia ilmoittaa seuraavaa,
- control-time fault one sided.
ja sitten katsoin vielä perän datastream ja silmään pisti seuraava asia,
- voltage supply valve rear right 0,00V
- voltage supply valve rear left 9,03V
Auto toimii aivan normaalisti perä ei laske ja pysyy ajokorkeudessa mutta kyseinen merkkivalo syttyy aika ajoin kuten tänään aamulla mut ei sit enään iltapäivällä kun lähdin töistä pois. Kiitos ja anteeksi...
Seuraavaksi minunkin pitää tämä rakeenvaihto operaatio tehdä niin kysyn jo valmiiksi että onko sillä mitään erityistä väliä mitä rakeita sinne laitta jos jostakin prismasta yms. niitä katseleisi? Värejä oli joitain erilaisia ja ebaystäkin näkyi löytyvän n.20€/1kg posteineen jotain oranssin väristä ja muitakin.
Arvelin että jos tekis niin että kun vaihtaa rakeet niin sit jonkinajan päästä vaihtais vielä uudelleen niin jos sen kosteuden sais niin parhaiten pois.
näillä mennään:
Bmw e46 320d
Suzuki Hayabusa 1300R
Ex:
Volvo XC70 D5 AWD -10
Volvo V70 D5 -02
Volvo V70 T5 -98
VW Taro 2.4D -90 about 80hv
BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
-----------------------------
Seuraavaksi minunkin pitää tämä rakeenvaihto operaatio tehdä niin kysyn jo valmiiksi että onko sillä mitään erityistä väliä mitä rakeita sinne laitta jos jostakin prismasta yms. niitä katseleisi? Värejä oli joitain erilaisia ja ebaystäkin näkyi löytyvän n.20€/1kg posteineen jotain oranssin väristä ja muitakin.
Arvelin että jos tekis niin että kun vaihtaa rakeet niin sit jonkinajan päästä vaihtais vielä uudelleen niin jos sen kosteuden sais niin parhaiten pois.
Mikä ongelma siinä regeneroinnissa on?
Tietysti jos kämpiltä löytyy vaan mikrouuni niin sitten
Muuten uuniin 125 astetta ja kaksi tuntia -> rakeet takaisin ja kovaa ajoa.
Comment