Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ostamassa ja käyttökokemuksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    Originally posted by ooskari View Post
    Joo elikkä käytän nyt tätä topicia ettei tarvi tehdä uutta samanlaista.
    Elikkäs olisi kiinnostus lähinnä ostaa tuommoinen e39 530d bemari. Automaattilaatikko kiinnostaisi mutta luettuani täällä hieman asiaa laatikosta on alkanut epäilyttää sen kestävyys. Onko se tosiaan niin paska mitä väitetään vai särkyykö se vain revittämällä ja sutaamalla? Itsellä automaatti auto ja kyllä siinä laatikko on kestänyt tosi hyvin eikä ole mitään ongelmia. Auto on varmasti muuten hyvä ajaa ja varusteet tuntuvat olevan kohdillaa. Ulkonäkö myöskin.
    Mutta kaipaisin enemmän tietoa juuri tuosta 530d:stä. Sitten toinen vaihtoehto voisi olla saman korinen bensa. Luin jostain että siinä olisi parempi automaattilaatikko. Sen verrran luin että auto saisi olla -99:stä eteenpäin.
    Osta suosiolla bensa, vältät monet murheet eikä tarvitse kädet noessa ajella

    Bensakoneiden steppilaatikot kestää ikuisesti.

    Comment

    • Kentsu
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 1397
      • Tuusula

      Originally posted by Bmw Master View Post
      Bensakoneiden steppilaatikot kestää ikuisesti.
      Ei se nyt näinkään ole, kaiken saa paskaksi ja kaikki loppuu aikanaan. Luulen että tuo dieselin GM:n lootakin on luotettava asiallisella käytöllä ja öljynvaihdoilla, vaikka juttujen perusteella todennäköisemmin se leipoo kuin pienemmän väännön vastaanottava bensamallin ZF. Kuitenkin käytettyä kun ollaan ostamassa niin koskaan ei voi tietää mitä fjongaa se loota on saanut.
      Ex: 523iA '97, 520iA '89
      /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

      Comment

      • LasseE
        Bimmer Fanatic
        • May 2008
        • 416
        • Kontiolahti/Joensuu

        Miten muuten kierrosten määrä eroaa manuaalilla ja automaatilla e39? Automaatti kait ottaa n.1800 kier/min 100km/h mutta mites tuo manuaali?
        Itse mietin kanssa automaatin (stepin) ja manuaalin välillä,kyllähän tuo automaatti olisi mukavampi ainakin maantiellä pienten kierrosten ansiosta,mutta pätkäajossa kulutus voi nousta manuaalia korkeammalle :think
        Ex. E46 330d -05
        Ex. e61 530da -05
        Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
        Member of Team EastAudio
        Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7456
          • Oulu

          Originally posted by LasseE View Post
          Miten muuten kierrosten määrä eroaa manuaalilla ja automaatilla e39? Automaatti kait ottaa n.1800 kier/min 100km/h mutta mites tuo manuaali?
          Riipuu ihan moottorista, mutta yleensä automaatilla on selvästi pidempi viitosen kokonaisvälityssuhde: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=110378
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • eeno
            Bimmer Rookie
            • Jan 2008
            • 84

            Originally posted by ooskari View Post
            Joo elikkä käytän nyt tätä topicia ettei tarvi tehdä uutta samanlaista.
            Elikkäs olisi kiinnostus lähinnä ostaa tuommoinen e39 530d bemari. Automaattilaatikko kiinnostaisi mutta luettuani täällä hieman asiaa laatikosta on alkanut epäilyttää sen kestävyys. Onko se tosiaan niin paska mitä väitetään vai särkyykö se vain revittämällä ja sutaamalla? Itsellä automaatti auto ja kyllä siinä laatikko on kestänyt tosi hyvin eikä ole mitään ongelmia. Auto on varmasti muuten hyvä ajaa ja varusteet tuntuvat olevan kohdillaa. Ulkonäkö myöskin.
            Mutta kaipaisin enemmän tietoa juuri tuosta 530d:stä. Sitten toinen vaihtoehto voisi olla saman korinen bensa. Luin jostain että siinä olisi parempi automaattilaatikko. Sen verrran luin että auto saisi olla -99:stä eteenpäin.
            Jos et ajomäärien / polttoainetalouden puolesta dieseliä tarvitse, niin osta ihmeessä vaikka 530ia. Koeajoja tehneenä vakio 530da ei ole mikään äärimmäinen raketti, eli bensakoneiseen käytetyllä rahalla saa ehkä vähän enemmän liikettä Makuasioita tietty, kommentista huolimatta itse ostasin mielummin dieselin ja kilometrejäkin tulee sen verta paljon, ettei paljon muuta kannata harkitakkaan.

            530dat -01 --> on itsellä tähtäimessä. Piti ostaa väliautoksi v70 2.5 TDi kun en saanut säästettyä järjellisessä ajassa 530 hankintaan tarvittavaa raha määrää + puskurirahastoa (n. tonni alustaan ja 2,5 laatikkoon). Perusteluja: Kun olen BTCF-foorumia ja ennen kaikkea tätä topikkia nyt vuoden lukenut, niin olen ymmärtänyt, että e39 pitäminen ei välttämättä ole kovin edullista ja jos sellaisen meinaa hankkia niin rahoitusta ei kannata vetää niin tiukoille, että on heti talousvaikeuksissa kun esim. turbo tai laatikko laukeaa tai kun aletaan metsästämään alustasta tutinan aiheuttavia osia.

            Forumeilla tietysti huudellaan enmmän ongelmista kuin täysin moitteitta toimivista yksilöistä, eli e39 ei välttämättä ole myöskään mikään loputon rahareikä ja murheenkryyni niin kuin tekniikka ja ongelmat -palstoja lukiessa tulee helposti mieleen... onhan e39 kuitenkin erittäin hyvä auto. Kyse on enemmänki yksilöstä / auton pidosta / historiasta. Mutta jos em. ongelmiin (+ joihinkin abs, imusarjan läppä, huohotin, vesipumppu ym. säätöihin) varautuu ainakin henkisesti ja osittain taloudellisesti niin ei tule odottamattomia yllätyksiä. Ehkä... en tiedä luulen näin.

            Itse otin näin säästövaiheessa varman päälle ja ostin pomminvarman manuaali diesel volvon (tm). Nyt näyttää, että menee laatikko siitäkin, ainakin perusteelliseen huoltoon jos ei uusiksi n. 2 kiloeuroa... 230 tkm. Se sattuu kohdalle jos sattuu (auto on erittäin hyvin pidetty ja huollettu aina ajallaan), mielummin korjaisin steptronicia...

            Sanoisin, että melkeinpä kaikki tarvisemasi lisätieto löytyy tästä (ei enää niin kovin lyhyestä) topikista ja tarkentaviin kysymyksiin vastaukset tekniikka ja ongelmat osioista. Voi tuntua isolta hommalta lukea topikki läpi mutta kannattaa, mikäli olet todella e39:ä ostamassa. Jos tähän urakkaan lähdet niin tee samalla palvelus tuleville sukupolville ja kerää topikista kooste jota voidaan täydentää jatkossa

            Comment

            • Laku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 17548
              • Turku

              OT: Miten manuaalilaatikko voi Volvolla hajota 240tkm:ssä ?
              Näillä mennään:
              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

              Comment

              • eeno
                Bimmer Rookie
                • Jan 2008
                • 84

                Originally posted by Laku View Post
                OT: Miten manuaalilaatikko voi Volvolla hajota 240tkm:ssä ?
                OT: Sanoppa se :think Johtuisko siitä, että on tuotu saksasta neljä vuotta sitten

                Vaihteensiirto vähän takkuaa, saattaa tulla kuntoon fiksaamalla mutta not so happy -tarinoitakin kuullut vastaavanlaisista ongelmista. On muutenkin vähän sellainen niin kuin voi Ruotsissa suunnitellulta ja Belgiassa kokoonpannulta laitokselta odottaa. Enemmän kuin ok, jopa ihan hyvä, mutta jotain puuttuu...

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7456
                  • Oulu

                  Originally posted by Laku View Post
                  OT: Miten manuaalilaatikko voi Volvolla hajota 240tkm:ssä ?
                  Ainakin kaverin toiselle kaverille myymässä V40:ssä samanlaista ongelmaa. En muista kilometrejä tarkkaan, mutta siinä 200tkm ajettu se oli kun hajos.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • BMW aloittelija
                    Newbiemmer
                    • Feb 2009
                    • 4
                    • Helsinki

                    Minkälaisia kultuksia E39 eri koneilla ja vuosimalleilla on? Lähinnä tuo 520 kiinnostaisi. Millainen ero manuualilla ja automaatilla?


                    Onko 250.000 kilometria "liikaa" esim. 2000 malliselle 520? Onko eroa vaihteistotyypillä?

                    Comment

                    • jyrbba69
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2008
                      • 2394
                      • Kouvola

                      Tää onvaan mun mielipide, mutta älkää ostako sitä karvalakki mallia aina. Jää kaikki parhaus E39:sta muualle jos ostaa 2 litrasella koneella ja 250tkm ajetun karvalakin. Luulisi saavan samaan hintaan esim 96 (tms) 528sin.

                      -Jyri
                      2015 AMG GTS
                      -----------------------------

                      www.fotomonza.com kamerat ja tarvikkeet. Forumilaisille erikoishinnat!
                      [email protected]

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7456
                        • Oulu

                        Originally posted by BMW aloittelija View Post
                        Minkälaisia kultuksia E39 eri koneilla ja vuosimalleilla on?
                        Sigun auto maantiellä Suomen nopeusrajoituksia karkeasti noudattaen menee alkaen 7.7 l/100 km jos siis pidempää matkaa ajaa eikä pelkkää 80 km/h köröttelyä. Helposti menee maantielläkin hiukka yli 8 l/100 km jos on enemmän vauhtia. Omassa paljon 5 km pätkää viileälle koneella sisältävässä taajama-ajossa 37 km/h keskinopeudella menee sitten noin 10,6 l/100 km. Seka-ajossa sitten jotain tuolta väliltä. Reilu 11 l/100 km on suurin mikä on mennyt.

                        Tuskin 520i menee juuri vähemmällä. Yleisesti maantiellä automaatti voi viedä vähemmän kuin manuaali koska viitosen välitys on selvästi pidempi. Kaupungissa taas manuaali menee vähemmällä.
                        Last edited by Petri.Kekkonen; 14-02-2009, 17:56.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • Kaivo
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2003
                          • 866
                          • Helsinki/Nurmijärvi

                          Täytyy sanoa, että suomen liikenneoloissa jopa 01 520iA (2.2l, 170hp ) on aivan riittävä, jopa siis automaagina.. Showruumista huomaa, että ei myöskään ole minkään varustelut kingi, mutta aivan loistava käyttöauto.. tietysti, aina tehoa saisi olla lisää, mutta konkreettinen hyöty.. Kunhan käyttää aikaa hieman sopivan yksilön etsimiseen, niin varmasti löytää hyvän.

                          KUNHAN muistaa katella sellasseen kiesin, joka on tolla 2.2l 170hp koneella !
                          E39 530iA 2001

                          Comment

                          • 174000
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2008
                            • 1178
                            • Tuusula

                            Originally posted by BMW aloittelija View Post
                            Lähinnä tuo 520 kiinnostaisi.
                            Miten ihmeessä juuri 520 kiinnostaa?
                            ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                            '02 VW Golf 1.4i
                            Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                            ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                            Comment

                            • BMW aloittelija
                              Newbiemmer
                              • Feb 2009
                              • 4
                              • Helsinki

                              Originally posted by 174000 View Post
                              Miten ihmeessä juuri 520 kiinnostaa?
                              Lähinnä vakuutuksien ja kulutuksen takia. Onko muita ehdotuksia? Helsingin keskustassa asun ja paljon täällä ajan, joten 530 ei välttämättä ole se oikea?
                              Onko muuten kaikissa E39 sedanissa kahdessa osassa kaatuvat selkänojat vakiona?
                              Mistä näkee helpoiten ja nopeiten onko yksilö suomiauto, vai tuontia?
                              Last edited by BMW aloittelija; 14-02-2009, 21:45.

                              Comment

                              • HC91
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2007
                                • 999
                                • 29100/310053

                                Originally posted by BMW aloittelija View Post
                                Mistä näkee helpoiten ja nopeiten onko yksilö suomiauto, vai tuontia?
                                Varusteista... ensin mainitussa niitä on yleensä kovin niukalti
                                92' ///M5 3.8 individual
                                09' 320d xDrive
                                16' NIU N1 Sport
                                19' NIU U+ Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎