Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ostamassa ja käyttökokemuksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pmv
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 2032
    • tornio

    Originally posted by juha1 View Post
    siis webasto on jokaisessa 530d:ssä joka lähtenyt tehtaalta, ymmärsinkö oikein..? voiko olla tosi...
    Webasto löytyy, mutta usein ei ole siis sellainen esilämmittävä, vaan nimenomaan lisälämmitin.

    Muuten kyllä voi sanoa että ihan kohtuu kiesiä olet hommaamassa. Ruostetta (tai hemi-disclaimerina:Sinkin reagointia) näistä kyllä löytyy, farmarien takalunkat voivat olla hyvinkin huonoja.

    530d:t on kaikki 9/98 jälkeen valmistuneita ja näissä iso muutos on 9/2000, jossa tuli hivenen tehokkaampi kone. Turbo siinä vissiin vaihtui, ei omat kokemukset ole huonoja näistä ahtimista.

    Manuaalilaatikot ja kytkimet on oman kokemuksen/huhupuheen mukaan luotettavia. Väärin käyttämällä nekin saa rikki.

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      Originally posted by pmv View Post
      Webasto löytyy, mutta usein ei ole siis sellainen esilämmittävä, vaan nimenomaan lisälämmitin.
      Koodaamalla tai kellolla sen saa myös esilämmittäväksi. Jokin karvalakki-radiotyyppi ei tainnut tuohon taipua, mutta olikohan vanhempien mallien peruja.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • juha1
        Newbiemmer
        • Aug 2011
        • 5
        • Meri-Lappi

        kyllähän kiesi kiinnostaa kovasti, jos sellaisen tohtii vaan hankkia..

        sanotaanko että liikaaki ollu mielessä tuollainen nykyisin. :think

        toki pirssi on hieno, linjakas (myös farkku, ei ole liian konttivehje) ja aina kattellu sillä silmällä, mutta aikanaan tuon lankun ku hommasin niin ajattelin et sillä ajelen pitkään, onhan tuo nyt ollutkin jo 9 vuotta, jotain ollut siinäkin mutta aika luotettava vehje kuiten. perustekniikkaa ja paikallinenkin osaa tehdä sille aina jotain jos tulee. ja kohtuuhintaan.

        sitä tässä mietinkin, että jo hämminkiä tulee niin meneekö jo lottovoittajan autoksi huoltojen suhteen, itsellä kun ei ole mahdollisuutta juurikaan huoltaan tilojen ja muidenkin juttujen puolesta, saati että peukalo keskellä kämmentä ja pahasti..

        vaikka onhan kemin alueellakin liikkunu pari yksilöä, entisiä takseja molemmat, joten varmasti jo kohtuudella kilsoja takana ja vielä liikkuvat molemmat, jututtanu en ole omistajia kuitenkaan..

        eli onko tuollainen sellainen pirssi jolla vois ajella "suht huoletta" sellaiset kymmenen vuotta..? :think itse kun hankin auton yleensä aina pitemmäksi ajaksi, enkä tee kuten muut että ku auto on kunnossa niin innostus haihtuu ja menee vaihtoon.. suotta sitä välirahaa makselee jatkuvasti, halvemmaksi tulee ajella pitempään ja ostaa sitten uus käytetty tilalle. ellei tosiaan se lottovoitto tule..

        mutta toisaalta, jos karvalakkimalli sattuisi olemaan, niin luulis että siihen sitte tulis suht vähän vikoja jos ei vikakohteita ole niin paljon..?

        mutta voihan se ola että käy sitten niinkin että niitä varusteita alkaa kaipaamaan sitä mukaa kun niitä huomaa olevan olemassa. vaikkei niitä välttämättä oikeasti tarviskaan..

        itse asiassa en edes tiedä vielä mitä kaikkia varusteita noihin on tungettu aikanaan, automaatti, ilmastointi, abs:t, nahkat olis kiva olla olemassa ja helpot hoitaa ja pitää puhtaana, vaikka kaikki väittää että ne on talvella kylmät ja kesällä kuumat, muita varusteita juurikaan en ole edes ajatellu. johtuneekohan siitä että alla ns. suomi-mersu johon tottunut. ja suomi-mersussahan ei ole tunnetusti edes sähköikkunoita..

        toisaalta, vanha peli kyllä kulkee ja tikittää, mitä nyt muutama pieni kukka jotka maalari toki sais helpolla pois ja edelleen kohtuuhintaan, mutta tuo kuume ku vaan vaivaa perhana..

        Comment

        • Korpraali
          BTCF Member
          • Nov 2009
          • 524
          • Turku

          Mites näissä kolmeysissä nämä koneet kestävät, jos on paljon ajeltu ja huolettu säännöllisesti, niin onko havaittavissa väljyyttä koneenpuolella jossain, kuten männänrenkaat niin väljät, että puhaltaa läpi? :think 530i houkuttelisi :think
          BMW F30 335i xDrive ///M-Sport Individual

          Ex: BMW E60 535d LCI ///M-Sport Individual, BMW E60 535d ///M-Sport, E39 535i ///M-Sport, E39 528i

          Comment

          • Juhis
            BTCF Honorary Member
            • Jul 2002
            • 19178
            • -

            No nuo kolmelitraiset M54 koneet syö muutenkin öljyä. Eli se ei johdu ainakaan ajomäärästä, koska vähänkin ajetut kuluttavat enemmän tai vähemmän öljyä vaihtovälien välillä. En usko olevan ominaisuuksissa olennaista eroa esim. 100tkm ja 300tkm ajettujen moottoreiden välillä, jos molemmat on täsmällisesti huollettuja. Lähinnä huohotinremppaa ja vanoksen tiivisteitä yms nuo M54 saattaa kaivata. Mutta näihinkään ajomäärällä ei välttämättä isoa merkitystä.
            All good things come to those who wait.

            Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

            Sound Factory Bar & Nightclub

            Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

            Comment

            • ka00z
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 1805
              • Varsinais-Suomi

              Originally posted by juha1 View Post
              kyllähän kiesi kiinnostaa kovasti, jos sellaisen tohtii vaan hankkia..

              sanotaanko että liikaaki ollu mielessä tuollainen nykyisin. :think

              toki pirssi on hieno, linjakas (myös farkku, ei ole liian konttivehje) ja aina kattellu sillä silmällä, mutta aikanaan tuon lankun ku hommasin niin ajattelin et sillä ajelen pitkään, onhan tuo nyt ollutkin jo 9 vuotta, jotain ollut siinäkin mutta aika luotettava vehje kuiten. perustekniikkaa ja paikallinenkin osaa tehdä sille aina jotain jos tulee. ja kohtuuhintaan.

              sitä tässä mietinkin, että jo hämminkiä tulee niin meneekö jo lottovoittajan autoksi huoltojen suhteen, itsellä kun ei ole mahdollisuutta juurikaan huoltaan tilojen ja muidenkin juttujen puolesta, saati että peukalo keskellä kämmentä ja pahasti..

              vaikka onhan kemin alueellakin liikkunu pari yksilöä, entisiä takseja molemmat, joten varmasti jo kohtuudella kilsoja takana ja vielä liikkuvat molemmat, jututtanu en ole omistajia kuitenkaan..

              eli onko tuollainen sellainen pirssi jolla vois ajella "suht huoletta" sellaiset kymmenen vuotta..? :think itse kun hankin auton yleensä aina pitemmäksi ajaksi, enkä tee kuten muut että ku auto on kunnossa niin innostus haihtuu ja menee vaihtoon.. suotta sitä välirahaa makselee jatkuvasti, halvemmaksi tulee ajella pitempään ja ostaa sitten uus käytetty tilalle. ellei tosiaan se lottovoitto tule..

              mutta toisaalta, jos karvalakkimalli sattuisi olemaan, niin luulis että siihen sitte tulis suht vähän vikoja jos ei vikakohteita ole niin paljon..?

              mutta voihan se ola että käy sitten niinkin että niitä varusteita alkaa kaipaamaan sitä mukaa kun niitä huomaa olevan olemassa. vaikkei niitä välttämättä oikeasti tarviskaan..

              itse asiassa en edes tiedä vielä mitä kaikkia varusteita noihin on tungettu aikanaan, automaatti, ilmastointi, abs:t, nahkat olis kiva olla olemassa ja helpot hoitaa ja pitää puhtaana, vaikka kaikki väittää että ne on talvella kylmät ja kesällä kuumat, muita varusteita juurikaan en ole edes ajatellu. johtuneekohan siitä että alla ns. suomi-mersu johon tottunut. ja suomi-mersussahan ei ole tunnetusti edes sähköikkunoita..

              toisaalta, vanha peli kyllä kulkee ja tikittää, mitä nyt muutama pieni kukka jotka maalari toki sais helpolla pois ja edelleen kohtuuhintaan, mutta tuo kuume ku vaan vaivaa perhana..
              Kuten Cell jo jossakin kohtaa mainitsi, Bemarissa tuntuu laatuvaikutelma materiaaleissa, ajotuntumassa ja ulkonäössä (makuasia). 10-vuotta on aika pitkä aikahaarukka, ja siihen mahtuu kyllä remonttia e39 enemmän kuin perus ripulikiikku Carinassa.

              Toiselta kantilta ajateltuna jos työkalut pysyvät kädessä, miksei samantien ajaisi laadukkammalla, hiljaisemmalla ja tyylikkäällä (makuasia) autolla? Ne on edelleen näitä elämän valintoja: halvalla ja paljon vai mukavasti?
              W124 voll, markalla pidemmälle

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7456
                • Oulu

                Originally posted by ka00z View Post
                10-vuotta on aika pitkä aikahaarukka, ja siihen mahtuu kyllä remonttia e39 enemmän kuin perus ripulikiikku Carinassa.
                Ennen oli Carina monta vuotta ja nyt ollut E39 kohta 6 vuotta. Onhan siihen mahtunut pientä remonttia todellakin, mutta monet jutut sellaisia mitä ei olisi ollut mitenkään pakko tehdä. Eli kaikenkaikkiaan olen ainakin itse ollut tyytyväinen, koska auto tarjoaa kuitenkin hiukan enemmän kuin tuollainen Carina. Enkä ole tehnyt hirveästi edes itse noita hommia, mutta ei tuo nyt silti ole järkyttävän kalliiksi tullut, vaikka varmasti halvemmallakin voisi kyllä ajaa.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • ka00z
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 1805
                  • Varsinais-Suomi

                  Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                  Ennen oli Carina monta vuotta ja nyt ollut E39 kohta 6 vuotta. Onhan siihen mahtunut pientä remonttia todellakin, mutta monet jutut sellaisia mitä ei olisi ollut mitenkään pakko tehdä. Eli kaikenkaikkiaan olen ainakin itse ollut tyytyväinen, koska auto tarjoaa kuitenkin hiukan enemmän kuin tuollainen Carina. Enkä ole tehnyt hirveästi edes itse noita hommia, mutta ei tuo nyt silti ole järkyttävän kalliiksi tullut, vaikka varmasti halvemmallakin voisi kyllä ajaa.
                  Juu, mutta lähinnä ideologiatasolla yritin tehdä esimerkkiä. On minulla vieläkin tuollainen Carina tallissa, jos oikein paha päivä sattuu (perhekalleus )

                  Omat bemarit on toiminut lähes moitteetta, ja enemmän nämä tämänikäisenä yksilöitä toki jo ovat.
                  W124 voll, markalla pidemmälle

                  Comment

                  • pere
                    Bimmer Rookie
                    • May 2009
                    • 172
                    • Berlin

                    Minä taas olen ollut yllättynyt siitä miten halvaksi e39 530dat -03:n pitäminen on tullut. Huoltojen (200 - 250 - 200 - 330e /25k km) lisäksi ei ole juuri muuta tarvinnut tehdä. Reilun kahden vuoden aikana on menny vain akku (300e) ja EGR-termostaatti (joku 40e) ja tehty yksi 400e jarruremontti (palat + takalevyt). Samalla on kuitenkin tullut ajettua jo melkein 65k km.

                    Kulutus on ollut matka-ajossa 6l satasen keskinopeudella ja taajamapyörittelyssä n. 7.5. Talvella on mennyt pahimmillaan 9l/100km.

                    Tokihan tuolla kokonaismassalla juotuu veroja maksamaan vähän enemmän kuin 1000kg pikkudieselistä, mutta ainakaan Pohjolalla tai Tapiolalla vakuutukset eivät ole olleet kuin satasen-pari kalliimmat mitä saman ikäisessä TDI Cordobassa oli. Cordoba toki vei 4-5l/100km, mutta ehkä noissa autoissa nyt jotain muitakin eroja on Huoltoihin Cordobassa sai menemään enemmän rahaa kuin e39:ssä. Huoltoväli oli 15k ja hintaa tuli aina joku 350-400e vähän riippuen siitä mitä muuta piti tehdä samalla.

                    E39 540iA -99:n ylläpito sitten tulikin jo vähän hintavammaksi. Vajaan vuoden ja alle 10k km:n aikana auton korjauksiin (jouset, jarrut, alustan osia...) taisi mennä saman verran rahaa mitä tuon dieselin huoltoihin ja korjauksiin sinä aikana kun se minulla on ollut yhteensä. Ja 98:a paloi 12-14l/100km. Tosin olihan se 4.4l V8 myös muutamaa kertaluokkaa hauskempi laite kuin tuo dieseli

                    PS. Ostakaa joku tuosta se halvaksi tullut dieseli pois: http://www.nettiauto.com/bmw/530/4236356 kun se jää tarpeettomaksi maasta muuton vuoksi...
                    Last edited by pere; 17-09-2011, 08:40. Reason: huoltohinnat tarkistettu laskusta...
                    e61 535dAT -08

                    ex: e39 530dAT -03, e39 540iA -99

                    Comment

                    • Laku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 17549
                      • Turku

                      Hintavan akun olet löytänyt :think...
                      Näillä mennään:
                      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                      Comment

                      • Ramzez
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2009
                        • 6104
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Laku View Post
                        Hintavan akun olet löytänyt :think...
                        Ettei olisi käyty marmorilla?

                        Comment

                        • pere
                          Bimmer Rookie
                          • May 2009
                          • 172
                          • Berlin

                          Originally posted by Ramzez View Post
                          Ettei olisi käyty marmorilla?
                          Saman 300e Tampereen Akku-Expert (vai mikä se paikka nyt oli, mistä täällä päin akkunsa kuulemma kannattaa ostaa) olisi siitä 90Ah AGM pyytänyt ja olisi pitänyt kaiken lisäksi odotella viikko, joten kyllä, kävin hakemassa marmorilta kun sai heti
                          e61 535dAT -08

                          ex: e39 530dAT -03, e39 540iA -99

                          Comment

                          • joko
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2004
                            • 1968
                            • Seinäjoki

                            Originally posted by pere View Post
                            Saman 300e Tampereen Akku-Expert (vai mikä se paikka nyt oli, mistä täällä päin akkunsa kuulemma kannattaa ostaa) olisi siitä 90Ah AGM pyytänyt ja olisi pitänyt kaiken lisäksi odotella viikko, joten kyllä, kävin hakemassa marmorilta kun sai heti

                            Hmm. bosch 90Ah AGM akku maksoi heinäkuussa 178e muistaakseni... Kyllä on nuossakin kovat katteet, kun epäilen että tuossa 178e hinnassa on vielä kaikki satkun yli menevä katetta. Lähtöhinta tais olla juurikin jotain 298e tai vast. huuhaata
                            F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                            W906 319 sprinter - 14

                            Comment

                            • Tiku
                              BTCF Member
                              • Jan 2011
                              • 47
                              • Kainuu

                              Voiko pelkkään webastoon luottaa

                              Hei vaan

                              Mielessä E39 vm. 2003 ostaminen, ja autossa on ainoastaan webasto, ei lohkolämmitintä. Ovatko nämä tehdasasenteiset kuinka luotettavia, vai olisiko syytä asentaa lisäksi lohkolämmitin ihan vain kaiken varalle? Joka aamu kun olisi pakko päästä matkaan olipa pakkasta paljon tai vielä enemmän.

                              Onko näitä myös huollettava samaan tahtiin kuin volvon ardicceja? Niistä ei hirmu paljon kehuja kuule?

                              Comment

                              • Mad_Mike
                                BTCF Member
                                • Apr 2009
                                • 177
                                • Oulun seutu

                                Originally posted by Tiku View Post
                                Hei vaan

                                Mielessä E39 vm. 2003 ostaminen, ja autossa on ainoastaan webasto, ei lohkolämmitintä. Ovatko nämä tehdasasenteiset kuinka luotettavia, vai olisiko syytä asentaa lisäksi lohkolämmitin ihan vain kaiken varalle? Joka aamu kun olisi pakko päästä matkaan olipa pakkasta paljon tai vielä enemmän.

                                Onko näitä myös huollettava samaan tahtiin kuin volvon ardicceja? Niistä ei hirmu paljon kehuja kuule?
                                Itellä oli edellisen 530d:n kans senverran onkelmia orggis weban kans, että voin sanoa, ettei ei ole kovin luotettava kampe jos ei ole uusittu vielä mitään osia ja kilometrejä alkaa oleen 200tkm paikkeilla. (kiertovesipumppu,ohjainkortti+hehku piti vaihtaa.)
                                Ja mulla se webasto ei kyllä lämmittänyt auton sisätiloja kunnolla lämpimäksi. Suosittelen laittamaan säteilylämmittäjän akkulaturilla ja sisäpistokkeella webaston rinnalle. JOS haluaa varmistaa autonlämpenemisen myös sillon kun on oikeasti kylmä -25C--> Ja tuo akkulaturin käyttö webaston yhteydessä on kyllä suositeltavaa varsinkin jos ajomatkat ei ole kovin pitkiä.
                                530XD LCI M-Sport

                                ex E39 530iA M-Sport
                                ex E39 530dAT

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎