Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39: etupää kolisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Dreamer
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 2762
    • Kouvola

    Takataka. tacatá

    Ite tuli vaihdettua edestä laakeri talvella kylmässä tallissa. Ei ollu ongelmaa, toki piti vähä iskaria vissii irrotella et sai ne pahimmat pultit auki...

    Mutta takana tosiaa, jos sattu olee se napamutteri tiukassa... Löytyyhän 36mm 12 kantanen avain sulta?
    BMW 520d Touring '06 314tkm
    BMW 530D Touring '99 552tkm
    BMW 320da Touring '02 427tkm
    Volvo V70 D5 '02
    Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
    Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
    Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

    Case IH 5140 Maxxum

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      Originally posted by Bmw Dreamer View Post
      Ite tuli vaihdettua edestä laakeri talvella kylmässä tallissa. Ei ollu ongelmaa, toki piti vähä iskaria vissii irrotella et sai ne pahimmat pultit auki...

      Mutta takana tosiaa, jos sattu olee se napamutteri tiukassa... Löytyyhän 36mm 12 kantanen avain sulta?
      Minä otin edestä raidetangon pään, kallistuksenvakaajan tangon ja tukivarren korin puoleisen pään irti, vasta sen jälkeen napa putosi tarpeeksi alas iskarista. Toki tuon väkisin vääntämällä olisi voinut tehdä vähemmällä purkamisella ja joillain tarvikeiskareilla (joissa on lyhyempi alaosa) homma olisi myös ollut helpompi. Kunnollisilla jousipuristimillakin tuo olisi onnistunut, mutta en viitsinyt testata mitä noilla minun puristimilla tapahtuu...

      36mm 12-k hylsy löytyy, täytynee aloittaa WD40 käsittelyt tänään ja jatkaa useina päivinä. Enemmän tuossa arveluttaa vetoakselin boorien jumittaminen ja niiden käänteisten torx-pulttien avaaminen.
      E39 528iA

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        Viskaa se WD40 mäkeen ja hanki joku toimiva aine tilalle kuten CRC mos2 penetrating oil. WD40 ennen käyttäneenä täytyy todeta, että melkoinen ero tehossa..
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          Originally posted by HTK12 View Post
          Viskaa se WD40 mäkeen ja hanki joku toimiva aine tilalle kuten CRC mos2 penetrating oil. WD40 ennen käyttäneenä täytyy todeta, että melkoinen ero tehossa..
          Kiitokset vinkistä, täytyy hakea tuota CRC:tä ja käyttää WD40 vaikka moottorin kiillotukseen.
          E39 528iA

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            Originally posted by TJJ View Post
            Kiitokset vinkistä, täytyy hakea tuota CRC:tä ja käyttää WD40 vaikka moottorin kiillotukseen.
            Joo osien puhdistukseen&kiillotuksen taitaa sopia hyvin tuo wd40, mutta irroitusöljynä on kyllä heikko.. Tuota CRC:tä löytyy vaikka motonetistä.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • Bmw Dreamer
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 2762
              • Kouvola

              Juu saatto olla et mäkin varmaa irrottelin vakaajan ja mitä kaikkea...

              Kiitti tuosta crc vinkistä! pitääkin hommata tuota. Aina tarvii... nyt on ihan perus crc:n yleisöljyä mitä käyttäny, niin eihän se jumiutuneisiin paikkoihin auta, mutta helpottaa avausta kyllä kun vaan saa pultit/mutterit aukeamaan.
              BMW 520d Touring '06 314tkm
              BMW 530D Touring '99 552tkm
              BMW 320da Touring '02 427tkm
              Volvo V70 D5 '02
              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

              Case IH 5140 Maxxum

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                Juu saatto olla et mäkin varmaa irrottelin vakaajan ja mitä kaikkea...

                Kiitti tuosta crc vinkistä! pitääkin hommata tuota. Aina tarvii... nyt on ihan perus crc:n yleisöljyä mitä käyttäny, niin eihän se jumiutuneisiin paikkoihin auta, mutta helpottaa avausta kyllä kun vaan saa pultit/mutterit aukeamaan.
                Niin kyllä mikä vaan öljy auttaa kunhan saa vaan pultin/mutterin pyörähtämään, mutta silloin yleensä kyllä jo lähtee ilman öljyjäkin.. Helpompi se on vaan laittaa kunnon irrotusöljyä kun tuhota osia/työkaluja
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • jasunautti
                  Newbiemmer
                  • Mar 2011
                  • 19
                  • Tampere

                  N Itse olen tapellu saman kolinan kanssa juuri tänään. Vaihdoin uuden pyörän navan kyse on mulla vasemmasta etupyörästä. Laakerin vaihdosta ei ollu apua kolina jatku.. Per. Mutta sit tutkin taas kerran tukivarret ja löytyhän sieltä vika etummainen alatukivarsi on tiensä päässä. Sitä ei meinannu huomata millään kangella vääntelin ja tuntu ihan hyvälle ja kolina poistu kun paino jarrun pohjaan niin päädyin laakerivikaan... Mutta ehjä oli tuli sit pantua usi laakeri ja otettua pois testin jälkeen ja nuukana miehenä vanha takas ja uus vaihtoon ja tukivarret tilalle.. Kolinat läks. Kaveri repimään rengasta ja toinen alle kokeileen nivelet ja helat siellä se pöpö piilee...
                  [email protected]

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                    Takataka. tacatá
                    Toinen takalaakeri on nyt vaihdettu. Oikeastaan helpompi homma kuin etulaakerin vaihto. Yksi torx jumitti, ei lähtenyt edes pulttipyssyllä. Lopulta se kuitenkin irtosi aika helposti räikän avulla, ilmeisesti CRC:n ansiosta.

                    Eli pyörä irti, mutterista lukitusläpät auki, pyörä kiinni, automaatti vapaalle, käsijarru päälle, vanteen keskitulppa irti. 36mm mutteri aukesi kahdella mutterinvääntimen painalluksella. Pyörä irti, jarrulevy irti, liukuvasara kiinni napaan, kaksi vetoa ja napa irtosi. Sitten vaan torxit irti, vetoakselin boorien puhdistus/rasvaus ja uusi laakeri paikalleen. Muutama isku kumivasaralla ja vetoakseli tuli tarpeeksi läpi jotta mutterin sai kiinni.

                    Toki tuossa aikaa silti meni ihmetellessä ja koska tein remontin pihassa, kunnon nosturilla tuon tekisi aika nopeasti. Minä ostin laakerin lisäksi uuden navan ja laitoin sen jo valmiiksi kiinni laakeriin, joten vanhan laakerikehän irrotusta ei tarvinnut harjoitella.

                    Sitten taas kuvitelmia(?) koeajolta: ihan kuin peräpää seuraisi nyt terävämmin etupään liikettä ja voisinpa vannoa, että liike on terävämpi kun kääntää rattia oikealle. Vaihdoin siis kuskin puoleisen laakerin. Lisäksi nyt takaa kuuluva rengasmelu on painottunut enemmän oikealle puolelle.

                    Huomenna sitten toinen laakeri, saas nähdä meneekö sekin näin helposti...
                    E39 528iA

                    Comment

                    • Bmw Dreamer
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 2762
                      • Kouvola

                      No tasan ei mee onnenlahjat, ite yritin sitä napamutteria saada auki, parin metrin jatko oli siinä, ja ei hievahtanukkaan, en uskaltanu appiukon väännintä katkasta...
                      Jotain puol metriä ainakin taipu se hässäkkä, mut mutteri ei antanu yhtään periksi...
                      Kyllä mä sen vielä joku päivä, sitte ku laakeri on oikeasti sökö.
                      BMW 520d Touring '06 314tkm
                      BMW 530D Touring '99 552tkm
                      BMW 320da Touring '02 427tkm
                      Volvo V70 D5 '02
                      Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                      Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                      Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                      Case IH 5140 Maxxum

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9157
                        • Oulu

                        Kuulostaa siltä, että TJJ:n laakerinvaihdossa on ollut kyllä tähtien asentokin kohdallaan.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          Tähtien asento lienee yhä kohdallaan, sillä nyt on toinenkin laakeri vaihdettu ja remontti melkein valmis. Toki tuossa voi vielä ABS-valot syttyä ja koko homma mennä uusiksi. Jos ei syty, niin taidanpa tehdä muutaman lottorivin...

                          Tässä mutteri vaati 5 pulttipyssyn painallusta ja navan irrotus 5 liukuvasaran vetoa. Minusta tuntuu, että tuohon 36mm mutteriin tuo pulttipyssy, tai joku muu jolla saa nopean terävän iskun, on se oikea väline. Ja liukuvasara on huippulaite tuohon navan irrotukseen. Mutta ehkä tuo CRC:n öljy onkin se ihmeaine jonka avulla kaikki irtoaa helposti.

                          Liukuvasara (töistä lainattu) on mallia omatekemä:
                          .
                          E39 528iA

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Kaikki toimii ja tässä nyt vielä lisää kuvitelmia koeajolta: takaa kuuluva rengasmelu ei painottunut enää takaoikealle vaan oli selvästi vähentynyt ja melu painottuu nyt eteen/tuulensuhinaan. Auto/perä reagoi entistä terävämmin nopeissa ohjausliikkeissä 80km/h nopeudessa, nyt jo (melkein) tuntuu kuin renkaat antaisi periksi eikä joku mysteerinen välikappale.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • schwarze
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2004
                              • 2017
                              • Kangasala

                              Originally posted by TJJ View Post
                              Liukuvasara (töistä lainattu) on mallia omatekemä:
                              Piti tuosta liukuvasaran adapterista kysyäkin, mutta tuossahan se näkyykin On kyllä aika pro kapistus myytkö mulle tuon adapterin?
                              Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                              Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by schwarze View Post
                                Piti tuosta liukuvasaran adapterista kysyäkin, mutta tuossahan se näkyykin On kyllä aika pro kapistus myytkö mulle tuon adapterin?
                                Adapteri, siis tuo napaan tuleva osa? Se kuuluu tuohon liukuvasaraan, tuo on alunperin tehty vain napojen irrotusta varten.
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎