vaihdatin öljyt ja tuli mustat pihalle... huoltomies tuumi että vain ajan kysymys millon laatikko korkkaa.
Joo kylläpä se tuossa vaiheessa on jo ehtoo puolella. Mulla 317tkm mittarissa ja talvella lootan öljyjäähyä vaihdellessa öljyt oli puhtaat ja kellertävät niinkuin kuuluu.
Joo kylläpä se tuossa vaiheessa on jo ehtoo puolella. Mulla 317tkm mittarissa ja talvella lootan öljyjäähyä vaihdellessa öljyt oli puhtaat ja kellertävät niinkuin kuuluu.
mutta tosiaan rengastuksella en oon huomannu onneksi mitään eroa laatikon toimintaa, kierrokset pysyny suurin piirtein samana ja lukittuu oikeen niin kaippa tuo pellaa :think
Vw Passat 1.8i -98
Subaru Impreza WRX STi -95
Ex:
E39 528iA -96
E34 535i sedan -90
e36 325i Sedan -93
Nostampa tätä hieman ja kerrottakoon että tuli hommattua sigun e39:siin uudet vanteet ja renkaat. Auto siis facelifti tolla uudella stepillä ja mittarissa noin 140tkm. Uudet vanteet on 8x18" ja 9x18" ja renkaiksi pyöräytin eteen 215/40 ja taakse 225/40. Takarengas on siis vakio 17" renkaaseen verrattuna millin isompi ja eturengas muutaman millin pienempi. Tässä sitten tuli ajeltua koelenkkiä vähän erilaisilla teillä ja eri nopeksilla. Mittarivirhe pysy suunnilleen samoissa eli 90km/h kun on mittarissa niin nopeustaulu näyttää 85km/h. Melkein paremmin kaupungissa vaihtaa nyt toi laatikko kun vakio m-sportin 17" vanteilla joissa päällä tänä keväänä vaihetut 235/45 ja 255/40 renkaat. Vakio renkailla tuntui että laatikko ottaa aina hirveet kierrokset ja jauhaa hirmu pitkään ennen kuin vaihtaa vaihetta mutta nyt se vaihtaa paljon jouheammin noilla uusilla renkailla. Lukko ilmeisesti menee päälle noin 90km/h kohilla ja sit 110km/h vauhdissa kierroksia on jo jotain 2200. Vakio renkailla oli suunnilleen samat lukemat mittarissa kun lukko kolahti päälle ja sit yli satasen vauhdissa kierrokset jo reilusti yli 2000. Voikohan tästä nyt sitten kuitenkin tulla jotain harmia kun kuitenki kaupungissa suurimman osan ajelen ja siellä loota vaihtaa omasta mielestä nätimmin noilla uusilla renkailla kun vakio 17"?
BMW e38 740iA Individual -99
BMW e61 525iA touring -05
Exät:
BMW e39 520iA touring -02
Toyota Corolla 1.3 -99
BMW e39 525iA sedan -03
BMW e60 LCI 525iA X-drive -08
BMW e39 520iA sedan ///M-sport -03
Mercedes Benz w203 C180 -01
BMW e46 318i sedan -98
Rengaskoko on ihan metsässä. Renkaat on liian pienet ja keskenään erikokoiset. Ennemmin tai myöhemmin tulee ongelmia laatikon ja ajonvakautuksen kanssa.
mutta keskenään noiden eroksihan ei jää kuin 4mm onko se nyt niin paha? no joo tiedän että pienethän ne muutenkin on mutta katellaan nyt jos rupee jostain päin herjaamaan toi auto niin kait se on sit laitettava oikeen kokoset nakit alle
BMW e38 740iA Individual -99
BMW e61 525iA touring -05
Exät:
BMW e39 520iA touring -02
Toyota Corolla 1.3 -99
BMW e39 525iA sedan -03
BMW e60 LCI 525iA X-drive -08
BMW e39 520iA sedan ///M-sport -03
Mercedes Benz w203 C180 -01
BMW e46 318i sedan -98
mutta keskenään noiden eroksihan ei jää kuin 4mm onko se nyt niin paha? no joo tiedän että pienethän ne muutenkin on mutta katellaan nyt jos rupee jostain päin herjaamaan toi auto niin kait se on sit laitettava oikeen kokoset nakit alle
Nämä Bemarien automaatit, erityisesti -98 ja uudemmat tuntuvat olevan erityisen tarkkoja rengastuksen suhteen. Laatikon vaihtologiikka ei välttämättä pelaa oikein ja jos et tunnista oireita, tulee väärästä rengastuksesta iso lasku.
Niin on, eikä voi kyllä hyvällä omallatunnolla sanoa että E39 näyttää hyvältä jollain 215/40R18 kumilla.
ei se kyllä hyvältä näytä vanteesta ylitse tursuavalla liian paksulla nakillakaan tai no, itse en ainakaa tykkää sellasesta pullakumista, hieman venyä nii ah :P
BMW e38 740iA Individual -99
BMW e61 525iA touring -05
Exät:
BMW e39 520iA touring -02
Toyota Corolla 1.3 -99
BMW e39 525iA sedan -03
BMW e60 LCI 525iA X-drive -08
BMW e39 520iA sedan ///M-sport -03
Mercedes Benz w203 C180 -01
BMW e46 318i sedan -98
ei se kyllä hyvältä näytä vanteesta ylitse tursuavalla liian paksulla nakillakaan tai no, itse en ainakaa tykkää sellasesta pullakumista, hieman venyä nii ah :P
mutta keskenään noiden eroksihan ei jää kuin 4mm onko se nyt niin paha? no joo tiedän että pienethän ne muutenkin on mutta katellaan nyt jos rupee jostain päin herjaamaan toi auto niin kait se on sit laitettava oikeen kokoset nakit alle
Tunnistatko varmasti kaikki mahdolliset ongelmat moottorin, laatikon, ajonhallinnan ja jarrujen toimintalogiikassa mitä ko.rengastus 100% varmuudella enemmän tai vähemmän aiheuttaa?
Nimittäin tuo seka"sikiö" rengastus vaikuttaa kaikkeen edellä mainuttujen asioiden toimintalogiikkaan.
Ei välttämättä niin paljoa että asia koettaisiin viaksi, varsinkin mikäli suoraa vertailukohtaa ei ole, mutta tasan varmasti se vaikuttaa.
Oletko muuten ihan varma että laatikko tällä hetkellä edes lukitsee(se kuudes pykälä)?
Voi nimittäin olla myöhäistä siinä vaiheessa jos/kun niitä herjoja alkaa tulemaan ja mm.laatikko ottaa väärästä toimintalogiikasta tai jatkuvasta luistamisesta itseensä?
ei se kyllä hyvältä näytä vanteesta ylitse tursuavalla liian paksulla nakillakaan tai no, itse en ainakaa tykkää sellasesta pullakumista, hieman venyä nii ah :P
Onko kuvaa nuista sun kumeista auton alla?
Itsellä on 245/35/19 joka kulmassa kymppituumasilla ja nekin näyttää pieniltä tolla m-sport alustalla. Siks hommasin "venyt" ku tarkotus laskea tuota aika radikaalisti.
ei ole vielä kuvia kun heitin ne alle vasta pari päivää sitten ja joo siis eihän sitä varmaksi tiedä mitä vikaa sieltä sitten paljastuu ajan kanssa. täytyy nyt ainakin nämä pari kk vielä mitä kesärenkailla pystyy ajelemaan niin tolla setillä mennä ja sit ens kevääks mahdollisesti vaihtaa ainakin toi eturengas vaikka 225/40 niin sitten ei ainakaan renkaiden välistä eroa ole ja sit eturengas on vain 4mm vakiota pienempi ja se takarengas on sen millin isompi..
BMW e38 740iA Individual -99
BMW e61 525iA touring -05
Exät:
BMW e39 520iA touring -02
Toyota Corolla 1.3 -99
BMW e39 525iA sedan -03
BMW e60 LCI 525iA X-drive -08
BMW e39 520iA sedan ///M-sport -03
Mercedes Benz w203 C180 -01
BMW e46 318i sedan -98
Comment