Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mijuko
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2010
    • 951
    • ۩□□۩

    http://www.btcf.fi/forum/showthread....63#post2023284:think

    Comment

    • kaikkone
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2010
      • 933
      • Villähde

      Olisi kai pitänyt mainita että on kyseessä M52 kone ilman toista vanosta :P eli vanhempi malli.
      Kaasuläpät yms tosiaan on purettu (jos ne on ne kääntyvät läpät, moneen otteseen kun viimekesänä vaihtelin imusarjan tiivisteet & syksyllä kansiremppa

      Comment

      • Purni
        BTCF Member
        • May 2007
        • 915
        • Vantaa

        Originally posted by kaikkone View Post
        Tuotanoin, Onko joku täällä tehnyt tosiaan tuon takavasemman renkaan laakerin vaihdon ilman vetarin irrotusta? Tai ihan vain tunkin päällä?.
        Alkaa kohta luovuusloppumaan, tänään loppui työkalut kun aattelin vetaria irroitella. (ei ollut tarpeeksi lyhyttä jatkopalaa jonka kanssa uskaltaisi vasaralla paukutella.

        Toinen edelleen miljoonannen kerran kysyn:
        Onko tuo nyt ominaisuus vai vika. Eli kun painaa kaasua ja nostaa, niin noston jälkeen auto miettii vielä hetken että mitä tapahtui. Sitten vasta kierrokset alkaa laskea, ja ne ei laske rivakasti vaan löysästi.
        Tyhjäkäyntimoottorin/venttiilin mikälie se nyt on putsailin ja ei mitään vaikutusta.
        Alkaa olemaan rasittava ominaisuus.
        Ei onnistu ilman vetarin irroitusta.
        Tässä omat kuvat takalaakerien vaihdosta, Yritettiin vaikka millä saada vetaria ulos mut ei niin ei.


        Lopuksi löytyi sitten työkalu millä sen sai. Autona E39 M5
        Muutama napakka isku ja vetari lähti, toiselta puolelta irtos ihan tuurnan ja pajavasaran avulla.
        Kesämiina: E39 M5 S/C
        Talvimiina: E70 X5 530sd

        Comment

        • Purni
          BTCF Member
          • May 2007
          • 915
          • Vantaa

          Sori, tuli aika iso kuva, ei jaksa alkaa muokkaa
          Kesämiina: E39 M5 S/C
          Talvimiina: E70 X5 530sd

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Originally posted by Purni View Post
            Ei onnistu ilman vetarin irroitusta.
            BMW:n mukaan onnistuu. Bentleyn kirja taas neuvoo ottamaan irti alatuennan pultin (narinahelan läpi menevän) ja molemmat ylätukivarret. Kumpikaan ei käske irrottamaan vetoakselia.
            E39 528iA

            Comment

            • baku
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2006
              • 347
              • Kausala

              [QUOTE=kaikkone;2358656]Tuotanoin, Onko joku täällä tehnyt tosiaan tuon takavasemman renkaan laakerin vaihdon ilman vetarin irrotusta? Tai ihan vain tunkin päällä?.
              Alkaa kohta luovuusloppumaan, tänään loppui työkalut kun aattelin vetaria irroitella. (ei ollut tarpeeksi lyhyttä jatkopalaa jonka kanssa uskaltaisi vasaralla paukutella.
              QUOTE]

              Minä ainakin vaihdoin laakerit molemmille puolille taakse irrottamatta vetaria. Torxit sieltä takaa on aika paskamaiset irrottaa, mutta sopivalle korkeudelle tunkkaamalla ja sopivankokoisilla räikkä/ nivelsysteemeillä pultit lähti auki. Loppuosa olikin helppo, kunhan tarpeeksi järeä ulosvetäjä löytyi, kaksi pientä väänsin harjoitellessa solmuun... Mitään sen kummempaa paukuttelua ei tarvinnut.

              Auto on 528 touring 9/98.
              F20 116d
              E63 645
              E28 528
              F30 320d x-drive
              F31 335d x-drive

              ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

              KTM 1290 Super Adventure
              K1200S
              ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

              Comment

              • Purni
                BTCF Member
                • May 2007
                • 915
                • Vantaa

                Originally posted by TJJ View Post
                BMW:n mukaan onnistuu. Bentleyn kirja taas neuvoo ottamaan irti alatuennan pultin (narinahelan läpi menevän) ja molemmat ylätukivarret. Kumpikaan ei käske irrottamaan vetoakselia.
                Noh sanotaan näin, joudut irroittamaan navan, eli jossa vetari on kiinni. Toki et joudu tolleen irroittamaan vetaria perästä. Mut navasta joudut koska muuten et saa laakeria ulos. Eli se "vaikeampi" osuus on edessä. Vetarin irroitus perästä on helppoa, 6 pulttia.
                Kesämiina: E39 M5 S/C
                Talvimiina: E70 X5 530sd

                Comment

                • Purni
                  BTCF Member
                  • May 2007
                  • 915
                  • Vantaa

                  [QUOTE=baku;2358825]
                  Originally posted by kaikkone View Post
                  Tuotanoin, Onko joku täällä tehnyt tosiaan tuon takavasemman renkaan laakerin vaihdon ilman vetarin irrotusta? Tai ihan vain tunkin päällä?.
                  Alkaa kohta luovuusloppumaan, tänään loppui työkalut kun aattelin vetaria irroitella. (ei ollut tarpeeksi lyhyttä jatkopalaa jonka kanssa uskaltaisi vasaralla paukutella.
                  QUOTE]

                  Minä ainakin vaihdoin laakerit molemmille puolille taakse irrottamatta vetaria. Torxit sieltä takaa on aika paskamaiset irrottaa, mutta sopivalle korkeudelle tunkkaamalla ja sopivankokoisilla räikkä/ nivelsysteemeillä pultit lähti auki. Loppuosa olikin helppo, kunhan tarpeeksi järeä ulosvetäjä löytyi, kaksi pientä väänsin harjoitellessa solmuun... Mitään sen kummempaa paukuttelua ei tarvinnut.

                  Auto on 528 touring 9/98.
                  Hmm, taitaa olla vähän erilaiset systeemit sit perusmalleis kun vertaa M5:seen.
                  Kesämiina: E39 M5 S/C
                  Talvimiina: E70 X5 530sd

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by Purni View Post
                    Noh sanotaan näin, joudut irroittamaan navan, eli jossa vetari on kiinni. Toki et joudu tolleen irroittamaan vetaria perästä. Mut navasta joudut koska muuten et saa laakeria ulos. Eli se "vaikeampi" osuus on edessä. Vetarin irroitus perästä on helppoa, 6 pulttia.
                    M5 tosiaan on erilainen ja siinä pitää BMW:n ohjeenkin mukaan ottaa napa irti jotta laakerin vaihto onnistuu.
                    Tuolla juttua laakerinvaihdosta normaaliin E39-malliin: http://forums.bimmerforums.com/forum....php?t=1011827
                    E39 528iA

                    Comment

                    • Purni
                      BTCF Member
                      • May 2007
                      • 915
                      • Vantaa

                      Originally posted by TJJ View Post
                      M5 tosiaan on erilainen ja siinä pitää BMW:n ohjeenkin mukaan ottaa napa irti jotta laakerin vaihto onnistuu.
                      Tuolla juttua laakerinvaihdosta normaaliin E39-malliin: http://forums.bimmerforums.com/forum....php?t=1011827
                      Jebaa, asia selvä.
                      Noi linkitetyt kuvat ei näy ellei rekisteröidy tonne foorumille.
                      Kesämiina: E39 M5 S/C
                      Talvimiina: E70 X5 530sd

                      Comment

                      • Jax_KiBez
                        BTCF Member
                        • Jan 2010
                        • 2062
                        • Pirkanmaa

                        Taas pakko heittää täysin turha kysymys, mutta rupes eilen mietityttää kun mittailin 0-100km/h aikoja ja sain GPS:ällä parhaimmillaan 9,4sec, kun käsittääkseni BMW kertoo 8,3sec.

                        Tietysti auto on 280tkm ajettu alkuperäisellä turbolla, mutta voivatko renkaat, nimittäin RunFlatit vaikuttaa oleellisesti kiihtyvyyteen kun painavat kuitenkin helvetisti enemmän kuin normaalirenkaat? Eikös hyrrävoimat jotain vaikuta tässäkin kohtaa?
                        Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                        Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                        _____________________________________
                        Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                        Tästä mun kaluston showroomiin
                        Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                        Comment

                        • kaikkone
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2010
                          • 933
                          • Villähde

                          Originally posted by TJJ View Post
                          M5 tosiaan on erilainen ja siinä pitää BMW:n ohjeenkin mukaan ottaa napa irti jotta laakerin vaihto onnistuu.
                          Tuolla juttua laakerinvaihdosta normaaliin E39-malliin: http://forums.bimmerforums.com/forum....php?t=1011827

                          Mmhm, ymmärsinkö oikein, eli kun on tilanne se että on saanut liukuvasaralla paukuetttua sen navan irti niin akseli pääsisi liikkumaan hiukan ylös ja alas? jolloin tietysti pääsee paljon paremmin niihin neljään ruuviin kiinni.

                          Comment

                          • rizzo
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2007
                            • 5418
                            • Oulu

                            Originally posted by Jax_KiBez View Post
                            Taas pakko heittää täysin turha kysymys, mutta rupes eilen mietityttää kun mittailin 0-100km/h aikoja ja sain GPS:ällä parhaimmillaan 9,4sec, kun käsittääkseni BMW kertoo 8,3sec.

                            Tietysti auto on 280tkm ajettu alkuperäisellä turbolla, mutta voivatko renkaat, nimittäin RunFlatit vaikuttaa oleellisesti kiihtyvyyteen kun painavat kuitenkin helvetisti enemmän kuin normaalirenkaat? Eikös hyrrävoimat jotain vaikuta tässäkin kohtaa?
                            Automaatti vissiin sulla? Jos paikaltaan lähdet lämäsemällä kaasun pohjaan niin menee tuo 1 sec enemmän. Kokeileppa antaa kierroksia jarrua vasten ja siitä sitten lähdet

                            edit: hienostippa selitin, krapulan piikkiin.

                            Comment

                            • Samppae39
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2009
                              • 1640
                              • Vähäkyrö

                              Originally posted by Purni View Post
                              Noh sanotaan näin, joudut irroittamaan navan, eli jossa vetari on kiinni. Toki et joudu tolleen irroittamaan vetaria perästä. Mut navasta joudut koska muuten et saa laakeria ulos. Eli se "vaikeampi" osuus on edessä. Vetarin irroitus perästä on helppoa, 6 pulttia.
                              Itse koin helpommaksi ratkaisuksi irrottaa vetari. Se ei tosin oikealla puolen ollut helppoa sekään, vasemmalta lähti nätisti. Napa oli helpompi vetää laakerista irti, kun sai sen ruuvipenkkiin kiinni. Sitten ku vetari on irti, niin laakerin thorxeihinkin pääsee hyvin käsiks.

                              Comment

                              • Jax_KiBez
                                BTCF Member
                                • Jan 2010
                                • 2062
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by rizzo View Post
                                Automaatti vissiin sulla? Jos paikaltaan lähdet lämäsemällä kaasun pohjaan niin menee tuo 1 sec enemmän. Kokeileppa antaa kierroksia jarrua vasten ja siitä sitten lähdet

                                edit: hienostippa selitin, krapulan piikkiin.
                                Tottakai tottakai, eihän automaatilla voi edes muuten lähettää kunnolla eli siis ihan jarrua vasten ahtopaineita ylös 1-2sec sitten jarru irti ja lämä tiskiin, näin meni viime kesänä 8,5sec. Mutta nyt periaatteessa mikään ei ole muuttunut paitsi renkaat ja n. 1sec tullut lisää, eikä auto oikeastaan tunnu yhtää tuhnulta.
                                Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                                Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                                _____________________________________
                                Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                                Tästä mun kaluston showroomiin
                                Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎