Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kaikkone
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2010
    • 933
    • Villähde

    Originally posted by Magirus View Post
    Hiukan tuli perehdyttyä taas asiaan ja voiskohan vika olla osa nro: 2 kuvassa?

    Onko osaa mahdollista vaihtaa/purkaa ilman kannen irrotusta?
    Kyseinen osa on kannen pohjassa öljykiertojärjestelmässä joten et pysty vaihtamaan osaa ilman kannen irroitusta. Kannen pohjahan on tunnetusti lohkoa vasten. :P

    Comment

    • timohe
      Newbiemmer
      • Jun 2011
      • 9
      • Helsinki

      Tehdään nyt uusi kysymys kun ei taaskaan tuolla searchilla meinaa mitään löytyä.

      Eli autona on 530dat ja ongelma on että lämmöt nousee tappiin asti. Lämmityslaitteesta tulee kuumaa ja nesteitä on ... voisiko "toivoa" että vain termostaatti antanut periksi.

      Vai onko jotain muuta joka voisi aiheuttaa moista mokomaa ?

      Ja semmoiset ongelmat jäi sanomatta että tehot häviää kun lämmöt nousee ylös.

      Ja tuuletin ei pyöri, kun autosta ottaa virrat pois. Vai kuuluisiko tuulettimen pyöriäkään ?
      Ilmastoinnin tuuletin toimii.
      Last edited by timohe; 22-07-2011, 18:18. Reason: Hyvä muisti, mutta vaan niin lyhyt
      --- E39 530dat -99 ---

      Comment

      • Jh5xx
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2010
        • 496
        • Kiuruvesi

        Reaktiotangot????

        Onko kellään kokemusta pystyykö reaktiotankoja lämmittää ennen aurauskulmien säätämistä.
        Kestävätkö lämmittämisen on nimittäin tiukassa!
        E70 X5 LCI
        - P-Sawo Connection -
        - Aja sinä mennessä niin minä otan tullessa -
        -vikakoodin lukua ja nollausta inpalla/bmw scannerilla sekä live datan lukua-

        Suoritan Tukkivannesahausta/Hirrensorvausta

        Ex: E91 318d
        Ex: E61 525d toukka
        Ex: E46 330d sedan
        Ex: E46 328 Coupe
        Ex: E39 530d Sedan

        Ex: E39 525i Sedan
        Ex: E39 523i Toukka
        + Useita ex kikottimia

        Comment

        • Gize
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 551
          • Tampere

          Originally posted by timohe View Post
          Tehdään nyt uusi kysymys kun ei taaskaan tuolla searchilla meinaa mitään löytyä.

          Eli autona on 530dat ja ongelma on että lämmöt nousee tappiin asti. Lämmityslaitteesta tulee kuumaa ja nesteitä on ... voisiko "toivoa" että vain termostaatti antanut periksi.

          Vai onko jotain muuta joka voisi aiheuttaa moista mokomaa ?

          Ja semmoiset ongelmat jäi sanomatta että tehot häviää kun lämmöt nousee ylös.

          Ja tuuletin ei pyöri, kun autosta ottaa virrat pois. Vai kuuluisiko tuulettimen pyöriäkään ?
          Ilmastoinnin tuuletin toimii.
          Termostaatista nyt tietysti liikkeelle, ei edes maksa paljoa. Voi tietysti testata jos ei suosiolla uutta laita. Todennäköisesti myös visko hengetön, koska kyllä sen + sähköflektin avulla pitäisi edes alle "tappiin asti" pysyä. Kuitenkin kun tuo sähköflektihän lähtee vetään "overrun" sit kun lämmöt tietyn rajan yli.

          Nyt en tajunnut tuota jälkimmäistä. Siis eikö visko pyöri _ollenkaan_ käsin kun auto sammuksissa? Vai eikö pyöri muuten vaan (kuten ei pitäisikään, kun hihnallahan tuo pyörii...)

          Muista vaihtoehdoista jos nesteet kunnossa niin paha ilmalukko, mutta sitä ei (kai?) näissä koneissa esiinny. Muistelin vain tuota e36-padan ilmausta, ja melko tuskallinen prosessi saada kaikki ilma pois... Ja kai vesipumppukin voi olla sanonut kaput.

          Jos ilmastoinnin flekti toimii, VARMASTI? (Minkä vuoden auto? Uudemmissa erilainen ohjaussysteemi, jos vanha niin toimiihan kaikki vaiheet?), itse vaihtaisin termostaatin ja tarkastaisin viskon kunnon, ja vaihtaisin mikäli kaput. Jos ei näillä pysy lämmöt kurissa niin sitten vesipumpun kimppuun ja siitä eteenpäin.

          Onko kellään kokemusta pystyykö reaktiotankoja lämmittää ennen aurauskulmien säätämistä.
          Kestävätkö lämmittämisen on nimittäin tiukassa!
          Muistelisin että omasta e36:sta aikoinaan kulmia säädettäessä lämmitettiin, en tosin ole aivan satavarma. Mutta etkös liikkeeseen vienyt? Kyllä ne sielä joutuu vastuun ottamaan jos ei kestä, ja kyllä asiantunteva asentaja tietää voiko lämmittää. Jos eivät suostu tai tiedä niin vaihda liikettä
          Kulkineet:
          BMW 730dA -03
          BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
          BMW 323i -95
          Honda CBR600Fighter
          EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

          3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

          Comment

          • Clavurion
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 9159
            • Oulu

            Originally posted by timohe View Post
            Tehdään nyt uusi kysymys kun ei taaskaan tuolla searchilla meinaa mitään löytyä.

            Eli autona on 530dat ja ongelma on että lämmöt nousee tappiin asti. Lämmityslaitteesta tulee kuumaa ja nesteitä on ... voisiko "toivoa" että vain termostaatti antanut periksi.

            Vai onko jotain muuta joka voisi aiheuttaa moista mokomaa ?

            Ja semmoiset ongelmat jäi sanomatta että tehot häviää kun lämmöt nousee ylös.

            Ja tuuletin ei pyöri, kun autosta ottaa virrat pois. Vai kuuluisiko tuulettimen pyöriäkään ?
            Ilmastoinnin tuuletin toimii.
            Tarkistaisin kuitenkin ensin diagnostiikalla, onko kyse todellisesta ylikuumenemisesta, vai onko vika lämpöanturissa tai mittaristossa. Lämpöanturilla on oma NTC-vastus mittaristolle ja toinen moottorinohjaukselle. Eli diagnostiikalla vertaa moottorinohjauksen antamaa lämpötilaa ja mittariston näyttämään (isolla ajotietokoneella mittariston salavalikon näyttämää).

            Edit: Nyt uudelleen luettuna tehottomuus voisi viitata kuitenkin todelliseen ongelmaan lämmöissä. Toimiiko viskoflekti, tarraako lämpimänä? Jos sekä visko että sähköflekti ovat mykkänä, niin voi toki näillä keleillä nousta ylilämmöille.
            Last edited by Clavurion; 23-07-2011, 00:59.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Dunky
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 4927
              • Kotka

              Originally posted by Jph523 View Post
              Onko kellään kokemusta pystyykö reaktiotankoja lämmittää ennen aurauskulmien säätämistä.
              Kestävätkö lämmittämisen on nimittäin tiukassa!
              Älä nyt ihmeessä tankoja ala lämmittämään!
              Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

              Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

              Comment

              • tmth
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 2194
                • Kangasala

                Originally posted by Jph523 View Post
                Onko kellään kokemusta pystyykö reaktiotankoja lämmittää ennen aurauskulmien säätämistä.
                Kestävätkö lämmittämisen on nimittäin tiukassa!
                Minkä takia reaktiotankoja pitäisi lämmittää aurauskulmia säädettäessä?

                F10 & R55
                ex:
                E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

                Comment

                • kaikkone
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2010
                  • 933
                  • Villähde

                  Onkos joku noita ohjaustehostimen letkuja joskus vaihdellut?
                  Tarviiko siinä jotain erikoistyökalua? alkaa syömää miestä kun letkut sotkee muuten niin "siistin" konetilan :F

                  Comment

                  • +Jompp3-
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2011
                    • 47
                    • Mikkeli

                    Onkohan mikä 523:ssa vikana, kun valot "tuikuttaa". Ajovalot ja sisävalot molemmat tuikuttaa. Ja esim jarrua painaessa kun jarruvalo syttyy niin näyttäs että kaikki valot toimii ehkä 20sek normaalistin kun taas alkaa "tuikuttaan". Oiskohan joku maavika mahdollinen. :think
                    -e39 523i
                    -Yamaha R1

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by kaikkone View Post
                      Onkos joku noita ohjaustehostimen letkuja joskus vaihdellut?
                      Tarviiko siinä jotain erikoistyökalua? alkaa syömää miestä kun letkut sotkee muuten niin "siistin" konetilan :F
                      On vaihdellut. Ei tarvitse erikoistyökaluja, paitsi jos laitat alkuperäiset letkunkiristimet, niin niille sopivat pihdit (esim. Biltemasta) tai tylsät hohtimet.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Jakuza
                        BTCF Member
                        • Nov 2006
                        • 516
                        • Brisbane

                        Originally posted by kaikkone View Post
                        Onkos joku noita ohjaustehostimen letkuja joskus vaihdellut?
                        Tarviiko siinä jotain erikoistyökalua? alkaa syömää miestä kun letkut sotkee muuten niin "siistin" konetilan :F
                        Normiklemmarit tilalle ja hieman kireämmälle? Itsellä ei ainakaan ole vuotanut kevään jälkeen, kun vaihdoin nuo.

                        Comment

                        • timohe
                          Newbiemmer
                          • Jun 2011
                          • 9
                          • Helsinki

                          Originally posted by Gize View Post
                          Termostaatista nyt tietysti liikkeelle, ei edes maksa paljoa. Voi tietysti testata jos ei suosiolla uutta laita. Todennäköisesti myös visko hengetön, koska kyllä sen + sähköflektin avulla pitäisi edes alle "tappiin asti" pysyä. Kuitenkin kun tuo sähköflektihän lähtee vetään "overrun" sit kun lämmöt tietyn rajan yli.

                          Nyt en tajunnut tuota jälkimmäistä. Siis eikö visko pyöri _ollenkaan_ käsin kun auto sammuksissa? Vai eikö pyöri muuten vaan (kuten ei pitäisikään, kun hihnallahan tuo pyörii...)

                          Muista vaihtoehdoista jos nesteet kunnossa niin paha ilmalukko, mutta sitä ei (kai?) näissä koneissa esiinny. Muistelin vain tuota e36-padan ilmausta, ja melko tuskallinen prosessi saada kaikki ilma pois... Ja kai vesipumppukin voi olla sanonut kaput.

                          Jos ilmastoinnin flekti toimii, VARMASTI? (Minkä vuoden auto? Uudemmissa erilainen ohjaussysteemi, jos vanha niin toimiihan kaikki vaiheet?), itse vaihtaisin termostaatin ja tarkastaisin viskon kunnon, ja vaihtaisin mikäli kaput. Jos ei näillä pysy lämmöt kurissa niin sitten vesipumpun kimppuun ja siitä eteenpäin.

                          Elikkäs ilmastoinnin tuuletin (sähkötuuletin) alkaa pyöriä, kun laittaa virrat päälle, mutta ei pyöri kun avaimen ottaa pois virtalukosta. Onko tämä ihan normaalitoiminta ?
                          Jäähdyttäjan tuuletin (eli viskotuuletin ?) kun käynnistää koneen ... ja molemmat näyttävät silmämääräisesti pyörivän normaalisti.

                          Muistelin vaan että vanhempieni Audi 100 -89 tuuletin alkoi pyöriä itsekseen kun auto sammutti, jos lämmöt oli korkeella.

                          Auto on vuosimallia -99, ja öljyt oli ihan mustat eli ei pitäisi olla nesteet sekaisin.
                          Ja en tiedä liittyykö tähän ongelmaan, mutta ilmastointi työntää liian kylmää ilmaa sisälle.
                          --- E39 530dat -99 ---

                          Comment

                          • Gize
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2007
                            • 551
                            • Tampere

                            Originally posted by timohe View Post
                            Elikkäs ilmastoinnin tuuletin (sähkötuuletin) alkaa pyöriä, kun laittaa virrat päälle, mutta ei pyöri kun avaimen ottaa pois virtalukosta. Onko tämä ihan normaalitoiminta ?
                            Jäähdyttäjan tuuletin (eli viskotuuletin ?) kun käynnistää koneen ... ja molemmat näyttävät silmämääräisesti pyörivän normaalisti.

                            Muistelin vaan että vanhempieni Audi 100 -89 tuuletin alkoi pyöriä itsekseen kun auto sammutti, jos lämmöt oli korkeella.

                            Auto on vuosimallia -99, ja öljyt oli ihan mustat eli ei pitäisi olla nesteet sekaisin.
                            Ja en tiedä liittyykö tähän ongelmaan, mutta ilmastointi työntää liian kylmää ilmaa sisälle.
                            e39stä en mene varmaksi sanomaan, mutta elän luulossa että ilmastoinnin flekti ei pyöri virrat pois päältä.

                            Suosittelen silmämääräisen toiminnan lisäksi tarkastamaan viskon. Jos visko tarraa oikein kiinni, se on kuin yhtä puuta ja humisee kuin vanha volle mikäli meinaa lämmöt nousta. Sitä ei pysäytä sitten sormin, eli älä kokeile, esim. sanomalehti viskon propellin eteen. Jos visko pysähtyy, ei toimi. Jos sanomalehdestä tulee silppua, toimii.

                            Öljyt muuten mustuu dieseleissä melkosen nopsaan, tarkastahan kans ettei paisarissa ole mitään ylimääräistä.

                            Tosiaan ilmastoinnin flekti oikein toimiessaan hurisee sitten kanssa todella kovaa, kun lämmöt nousee.

                            Täältä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=69828 lisää flektivian määrityksiä.

                            Miten tuo lämpöjen nousu sulla ilmenee? Ja eikö ne tule alas millään, moottoritiellä tai muuten? Ei keitä kuitenkaan?

                            Viallinen visko ja ilmastoinnin flekti ei välttämättä muuten oireile kovin helposti. Tuo vanha e36 oli reilun 2 kesää ollut alla, kunnes huomasin ettei kumpikaan pelaa. Ajettiin pikku-e:tä hevoskärry perässä, +30c ulkona. Isolla tiellä ei mitään, mutta ilmastointi päällä kun peruuteltiin koetta painava kärry perässä niin rupesi vähän lämpöjä nostaan Sen jälkeen joutu hiukan tutustumaan bemarin jäähdytysjärjestelmään
                            Kulkineet:
                            BMW 730dA -03
                            BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
                            BMW 323i -95
                            Honda CBR600Fighter
                            EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

                            3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by Gize View Post
                              e39stä en mene varmaksi sanomaan, mutta elän luulossa että ilmastoinnin flekti ei pyöri virrat pois päältä.
                              Kyllä se voi pyöriä (ja on todistetusti pyörinyt), siis ainakin noissa joissa on "portaaton" tuuletin, eli 9/98 jälkeen tehdyissä.
                              E39 528iA

                              Comment

                              • timohe
                                Newbiemmer
                                • Jun 2011
                                • 9
                                • Helsinki

                                Originally posted by Gize View Post
                                e39stä en mene varmaksi sanomaan, mutta elän luulossa että ilmastoinnin flekti ei pyöri virrat pois päältä.

                                Suosittelen silmämääräisen toiminnan lisäksi tarkastamaan viskon. Jos visko tarraa oikein kiinni, se on kuin yhtä puuta ja humisee kuin vanha volle mikäli meinaa lämmöt nousta. Sitä ei pysäytä sitten sormin, eli älä kokeile, esim. sanomalehti viskon propellin eteen. Jos visko pysähtyy, ei toimi. Jos sanomalehdestä tulee silppua, toimii.

                                Öljyt muuten mustuu dieseleissä melkosen nopsaan, tarkastahan kans ettei paisarissa ole mitään ylimääräistä.

                                Tosiaan ilmastoinnin flekti oikein toimiessaan hurisee sitten kanssa todella kovaa, kun lämmöt nousee.

                                Täältä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=69828 lisää flektivian määrityksiä.

                                Miten tuo lämpöjen nousu sulla ilmenee? Ja eikö ne tule alas millään, moottoritiellä tai muuten? Ei keitä kuitenkaan?

                                Viallinen visko ja ilmastoinnin flekti ei välttämättä muuten oireile kovin helposti. Tuo vanha e36 oli reilun 2 kesää ollut alla, kunnes huomasin ettei kumpikaan pelaa. Ajettiin pikku-e:tä hevoskärry perässä, +30c ulkona. Isolla tiellä ei mitään, mutta ilmastointi päällä kun peruuteltiin koetta painava kärry perässä niin rupesi vähän lämpöjä nostaan Sen jälkeen joutu hiukan tutustumaan bemarin jäähdytysjärjestelmään
                                Lämmöt nousi Kehä 1:stä ajaessa ihan normaalisti 60:iä, ei ruuhkassa seisoessa. Eli tuuletusta moottorilla pitäisi olla. Tosin motarille asti en päässyt, koska lämpöjen noustessa tehot katosivat autosta. Hyvä että pääsi kotiin asti nilkuttamaan.

                                Kun sammuttaa ja antaa sähköflektin pyöriä, niin lämmöt kyllä laskee. Auto käynnissä paikallaan ei tunnu laskevan. Mutta kun lähtee taas ajamaan, niin vähän ajan päästä lämmöt taas tapissa. Ihan keittämiseen asti ei tainnut päästä, kertaalleen kuitenkin kokeillessa auto vinkaisi "Coolant Temp:stä" ja hetken päästä sammui.

                                Paisuntasäiliö oli minusta täynnä nestettä joka väriltään näytti ihan ok, mutta en sen tarkemmin tajunnut katsella. Öljy todellakin normaalia dieselmustaa, tarkoitin että ei ole harmaata. Kylläkai dieselissäkin öljy menee harmaaksi vesien sekoittuessa ?

                                Molemmat flektit tuntuvat toimivan ihan ok auton käydessä, mutta pitää kokeilla vielä tuolla sanomalehdellä. Ja pitää lukea tuo linkittämäsi ketju läpi.
                                --- E39 530dat -99 ---

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎