Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kysymyksiä ja vastauksia III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bomb5
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2011
    • 726
    • Kivijärvi

    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
    edit: Helvetti, mullahan muuten kolahtaa aina sammutettaessa... No, muita ongelmia ei ole, joten koliskoot ainakin vielä
    Riippuu tietenkin siitä kolinasta, millainen se on, mutta se voi tulla myös muusta voimansiirron välyksestä. Mulla ei muuttunut juuri mitenkään tuo sammutuksen ääni kytkin ylhäällä, vaikka vaihtoi uuden vauhtiksen. Ääni ei ole mitenkään paha tai kova, mutta ei myöskään kuulu sammuttaessa kytkin poljettuna, joten painan aina kytkimen pohjaan ennen sammutusta, niin eipähän turhaan rytkytä kardaania/laatikkoa. Kyseessä siis 1-3 nopeaa peräkkäistä pientä kolausta/heilahdusta. Pidän ainakin tuota normaalina äänenä.
    Last edited by Bomb5; 09-04-2013, 13:00.
    E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

    Comment

    • Bomb5
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2011
      • 726
      • Kivijärvi

      Originally posted by KimmoKoo View Post
      Itse vaihdatin viime syksynä omaan autoon tuon kaksoismassavauhtipyörän. Tosin mulla tuo on manuaalilaatikolla ja vian huomasi kun "ryömitti" autoa. Pieneen vastamäkeen ryömittäessä tärisi koko laitos niin, ettei paikat pysyneet hampaissa.. Toki tärinää ilmeni myös hieman lievemmin aina liikkeelle lähdettäessä.
      Pääsitkö näkemään / kokeilemaan, miten väljä ko. vauhtipyörä oli? Kuinka paljon kehällä oli tyhjää liikettä jousissa? Youtubessa on videoita, missä väljää on jo useita senttejä, varmaan semmoset jo kolisseet aika hyvin.
      E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

      Comment

      • Bmw Dreamer
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 2762
        • Kouvola

        Originally posted by m5bimmeri View Post
        Miten saa helpoimmin bensaa tankista -98 528i:stä ? Lappoaminen ei onnistu kun ohutkaan letku ei mene sihdin ohi, vai mikä siellä on esteenä... Olen kuullut että siihen konehuoneessa olevan bensatukin päähän nipalla letku ja pumppu pyörimään. Mutta miten sen pumpun saa pyörimään ellei autoa käynnistä, ja onnistuuko auton käydessä ?
        Paluulinjasta letku kannuun ja auto käymään. Venäjänreissaajat teke näin.

        Bomb5, hmm, niin no, voi tuo todennäköisestikin olla jostain muusta toi kolina, ei osa verrata ku en oo varmasti kuullu väljän vauhtipyörän kolahdusta. :think
        BMW 520d Touring '06 314tkm
        BMW 530D Touring '99 552tkm
        BMW 320da Touring '02 427tkm
        Volvo V70 D5 '02
        Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
        Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
        Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

        Case IH 5140 Maxxum

        Comment

        • KimmoKoo
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2012
          • 206
          • Oulu / Suomussalmi

          Originally posted by Bomb5 View Post
          Pääsitkö näkemään / kokeilemaan, miten väljä ko. vauhtipyörä oli? Kuinka paljon kehällä oli tyhjää liikettä jousissa? Youtubessa on videoita, missä väljää on jo useita senttejä, varmaan semmoset jo kolisseet aika hyvin.
          En valitettavasti päässyt kokeilemaan, enkä hoksannut kysyä. Auto oli pajalla useamman päivän, joten en päässyt aina ihmettelemään tilannetta.
          E39 530d M-sport Touring, IMOLAROT 2 -02 Showroom
          E39 523i -00 ANTHRAZIT METALLIC
          Ex:
          E39 523iA -00 Touring
          E39 520i
          E38 728i
          E39 523i

          Comment

          • anteroro
            BTCF Member
            • Jan 2009
            • 434
            • oulu

            Originally posted by Fastpiksu View Post
            Vielä kytkinhommaa: Jos jollakulla tuntuu että luistaa, muttei tiedä luistaako vauhtipyörä vai kytkinlevy, niin tässä pikku vinkki:
            Kytkinlevy kun luistaa, siitä lähtee kohtalaisen kitkerä haju, kun taas omien kokemusten perusteella vauhtipyörän luistossa moista ei tapahdu.

            Rikkinäinen kaksoismassa-vauhtipyörä myös useimmiten kolahtaa kun auton sammuttaa.
            uskallan olla erimieltä :think hajut tuli vauhtiksesta ja kolinaa ei pitänyt sammuttaessa. välyskin oli samanlainen kuin uudessa..
            E30 325 M-tech II DCT
            9.97s/238kmh

            Comment

            • rizzo
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2007
              • 5418
              • Oulu

              Noniin nyt ollaan taas fiksumpia (Kiitos Arnolds). Elikkä moottorista 0 vikakoodia ja kaikki muutenkin täysin ok.

              Noh, sittempä päästin Arskan testaamaan kytkintä ja hän oli sitä mieltä että luistaa. Kyllähän se tosi ylhäältä ottaa :think Nyt sitten illaksi pähkinä: otanko riskin ja tilaan vaan sen kytkimen ja jätetään vauhtipyörä kauppaan? Sammuttaessa ei kuulu mitään kolinaa tai muutakaan ääntä vauhtiksesta.



              Mitäpä ootte mieltä. Olisiko Fastpiksu aka Saskalla mielenkiintoa joku päivä duunin jälkeen käydä kokeilemassa ja sanoa mielipide?

              Comment

              • peto2
                BTCF Member
                • Jan 2007
                • 8257
                • Järvikylä (Nakkila)

                joo eli se vauhtipyörä ei edes voi luistaa.. vauhtipyörän jouset voi kuolleentua (ja varmasti kuolleentuu jossain vaiheessa) jolloin alkaa kolkottamaan ensin sammuttaessa ja pahaksi kun pääsee niin myös tyhjäkäynnillä.

                ainoa paikka joka voi luistaa on kytkin ja rengas. jos luistoa tapahtuu muualla, matka päättyy siihen mihin kineettinen energia riittää
                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                ex:
                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                Comment

                • rizzo
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2007
                  • 5418
                  • Oulu

                  Originally posted by peto2 View Post
                  joo eli se vauhtipyörä ei edes voi luistaa.. vauhtipyörän jouset voi kuolleentua (ja varmasti kuolleentuu jossain vaiheessa) jolloin alkaa kolkottamaan ensin sammuttaessa ja pahaksi kun pääsee niin myös tyhjäkäynnillä.

                  ainoa paikka joka voi luistaa on kytkin ja rengas. jos luistoa tapahtuu muualla, matka päättyy siihen mihin kineettinen energia riittää
                  Just olin tulossa lisäämään tuohon että käännetään näin päin: miten viallinen vauhtipyörä oireilee En ole massikeisari joten laitetaahan SACHSia tilaukseen. Kiitos peto avusta

                  Comment

                  • Fastpiksu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2010
                    • 1571
                    • Kajaani-Paltamo

                    Tiedän kyllä ihan lähipiiristä kaksi tapausta, jossa luiston on aiheuttanut nimenomaan vauhtipyörä. On oireilleet aivan kuin kytkinlevy luistaisi, mutta ei ole tulleet kytkinpaketilla kuntoon, vaan molempiin on vaihettu myös vauhtipyörät että autot on saatu kuntoon.. Toista näistä olen ajanutkin vian ollessa päällä, oireili aivan kuin kytkin luistaisi kiihdyttäessä, haju vaan puuttui. Nämä kylläkin 530d ja 330d reilun 300hv/700nm tehoilla.
                    Chevrolet Express van
                    Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
                    E36 325i group F

                    Ex:
                    e34 525i
                    e34 525tds "superturbo"
                    e39 530d M-Sport

                    Comment

                    • tmth
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 2194
                      • Kangasala

                      Originally posted by anteroro View Post
                      uskallan olla erimieltä :think hajut tuli vauhtiksesta ja kolinaa ei pitänyt sammuttaessa. välyskin oli samanlainen kuin uudessa..
                      Älä uskalla. Kykinlevy se on mistä haju tulee.

                      Tässä jokin video massapyörästä.

                      F10 & R55
                      ex:
                      E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

                      Comment

                      • m5bimmeri
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2011
                        • 250
                        • Suomi

                        [QUOTE=Bmw Dreamer;3001910]Paluulinjasta letku kannuun ja auto käymään. Venäjänreissaajat teke näin.

                        Mikä niistä letkuista on se paluuletku, löytyiskä kuvaa tai selkeää neuvoa sijainnista ?
                        Köyhä ja BMW, huono yhtälö...

                        Comment

                        • anteroro
                          BTCF Member
                          • Jan 2009
                          • 434
                          • oulu

                          Originally posted by tmth View Post
                          Älä uskalla. Kykinlevy se on mistä haju tulee.

                          Tässä jokin video massapyörästä.
                          varmaa ois pitäny kuvata ku sitä vauhtista väännetään rautaputkella ruuvipenkissä ettei näistä tarvis aina inttää
                          E30 325 M-tech II DCT
                          9.97s/238kmh

                          Comment

                          • opTA
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2011
                            • 924
                            • Suomi

                            Jarrunesteiden/uusien jarruletkujen vaihto olisi ajankohtainen ja siihen kysymystä...

                            Miten helpoiten/parhaiten saa vaihdettua..?
                            Ensin jarrunesteet pumppaamalla ulos kulma kerrallaan --> säiliö tyhjäksi ja sitten letkujen vaihto vaiko mitenpäin että tulisi oikea oppisesti tehtyä ?

                            Mikäli joku voisi kerrata lyhyen selostuksen kanssa työn toimintatavan, niin olisi hyvä juttu, ettei tule sitten tehtyä mitään väärää/tyhmää tunarointia tms.

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10949
                              • Joensuu

                              Originally posted by opTA View Post
                              Jarrunesteiden/uusien jarruletkujen vaihto olisi ajankohtainen ja siihen kysymystä...

                              Miten helpoiten/parhaiten saa vaihdettua..?
                              Ensin jarrunesteet pumppaamalla ulos kulma kerrallaan --> säiliö tyhjäksi ja sitten letkujen vaihto vaiko mitenpäin että tulisi oikea oppisesti tehtyä ?

                              Mikäli joku voisi kerrata lyhyen selostuksen kanssa työn toimintatavan, niin olisi hyvä juttu, ettei tule sitten tehtyä mitään väärää/tyhmää tunarointia tms.
                              Älä nyt missään nimessä säiliötä pumppaa tyhjäksi. Ihan tyhjäksi jos päästät niin menee ilmaa ABS pumppuun ja ilmaamiseen tarvitsee sitten testerin. Esim. INPA:lla onnistuu. Vaihdat vaan ensit letkut, imaiset vanhat nesteet säiliöstä pois, uudet tilalle ja sitten ilmaat valitsemallasi tavalla. Paineella ilmaa systeemi on kyllä todellä kätevä ja onnistuu vaikka yksin. Ihan jos haluaan pilkulleen tehdä niin pitäisi vielä testerillä pyörittää ABS-pumppua.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              • Lapa735ia
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2007
                                • 303
                                • Martinniemi

                                Lämpömittari

                                Meni tds:stä lämpömittari mykäksi.
                                Mistä päin löytyy ko. anturi, jolta mittaristo tuota lämpöä mittaa?
                                Jompikumpi linkin takaa löytyvistä antureista? 6 tai 10, vai joku muu?


                                Näyttää tuolla imusarjan alla olevan tilaa aika hintsusti, miten lie käytännössä vaihtaminen onnistuu?
                                E39 525 TDSA touring
                                Ex: E39 523ia touring, E34 525ia touring, E34 535i, E32 735

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎