Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Nelipyöräsuuntaus. II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by comanche View Post
    Aloin miettiä tuota tosiaan jos tekisi iskaritorniin cambersäädöt leventämällä kiinnityskohtia. Aivan kuten e46 on vakiona.

    Onko jotain syytä miksi toimenpidettä ei tulisi tehdä?
    Ei maksa vaivaa. Etupäässä ihan oikeasti jotakin rikki ja aika paljon.
    Eli ensin ehjät osat paikalleen, uusi mittaus ja sen jälkeen voi miettiä hienosäätöä tekemällä torneihin ”vingulla” säätöä.

    Comment

    • arpuC
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 1377

      Omat:
      Etu
      Camber:
      V: -1,07
      O: -1,23

      Auraus:
      V:0,07
      O:0,07

      Taka
      Camber
      V/O: -2,01

      Auraus:
      V:0,07
      O:0,07

      Maksimi kulkukulma: 0,00
      Miks sä sytytit Bemarin palaa?
      En löydä enää sun luo
      Teitkö sä tän tahallaan?
      Nyt kaikki palaa.

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10081
        • KVLA

        ^ Ehkä passelit arvot 205/65R15 renkaille.Isommille renkaille ainakin itse rupeaisin säätämään campereita pystympään vähintään 30 minuuttia molemmista päistä.Etenkin oikea etu-camper on jo pahasti yli.Napa saanut kipeää (vai jossain välyksiä)?

        Comment

        • arpuC
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 1377

          Originally posted by Heguli 31 View Post
          ^ Ehkä passelit arvot 205/65R15 renkaille.Isommille renkaille ainakin itse rupeaisin säätämään campereita pystympään vähintään 30 minuuttia molemmista päistä.Etenkin oikea etu-camper on jo pahasti yli.Napa saanut kipeää (vai jossain välyksiä)?
          235/35r19+ 275/30r19... coilit joka nurkassa keskeltä kaareen 320mm ja takaa 330mm eli kaaret renkaan tasassa... camberiahan tuossa ei paljoa säädellä...lähtöarvoihin nähden kulkee nyt paremmin kuin ennen säätöjä. Laitan ne arvot vielä kun saan lapun käsiin... nyt ei ainakaan vetele ja hae ja kaikinpuolin toistaiseksi kulkee kuin juna

          Omat:
          Etu
          Camber:
          V: -1,07
          O: -1,23

          Auraus:
          V:0,07 oli -0,44
          O:0,07 oli -0,17

          Taka
          Camber
          V/O: -2,01 oli v:-2,20 ja o: -2,35

          Auraus:
          V:0,07 oli 0,13
          O:0,07 oli 0,11

          Maksimi kulkukulma: 0,00 oli -0,01
          Tuollaiset ennen ja jälkeen. Päin vittujahan ne oli alun alkaen ja takanahan oli narinahela täysin loppu toiselta puolelta. Ja ennen, kuin Hemi tulee sanomaan, että noilla arvoilla on sisäkantit sliksit, niin eipä vain ole parin kesän jälkeen vaan keskeltä on kulunut enemmän, kuin reunoista. Renkaina Pirellin Pzerot edessä 3,0 ja takana 3,2 baria. (Urasyvyydet keskellä takana 2mm, reunoissa 4 tai 5mm. Mittavirhetoleranssi 1metri)
          Last edited by arpuC; 22-09-2015, 19:22.
          Miks sä sytytit Bemarin palaa?
          En löydä enää sun luo
          Teitkö sä tän tahallaan?
          Nyt kaikki palaa.

          Comment

          • spyke
            Bimmer Rookie
            • Aug 2006
            • 125
            • Helsinki

            Mikähän mahtaa olla -97 528 sedanissa, kun takaa ei saa aurauksia kohilleen?
            Säädätetty vuosien aikana 4 kertaa eri paikoissa ja osia vaihdeltu sitä mukaa kun jotain on löytynyt. Mm narinahelat, takaiskarit, tukivarret takaa mahdollisesti jo kaikki, mutta aina sama. Säätövarat ei riitä ja jää auraamaan liikaa siten, että 265/18 renkaat menee aina sisältä kankaille kesän 8 000 km aikana.
            Syyssateiden tullessa onkin sitte merkillisen vaarallinen ajettava.
            Talvikiekot vaikuttaisi kestävän paremmin, eikä niissä ole samaa kulumista näkynyt.
            E38 728 -99

            Comment

            • jukkae
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 3506
              • 70800

              Paljonko camberit olleet? Niin ja liika auraus eikö kuluta ulkoreunaa.....
              Last edited by jukkae; 24-09-2015, 18:47.

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10081
                • KVLA

                Originally posted by spyke View Post
                Mikähän mahtaa olla -97 528 sedanissa, kun takaa ei saa aurauksia kohilleen?
                Säädätetty vuosien aikana 4 kertaa eri paikoissa ja osia vaihdeltu sitä mukaa kun jotain on löytynyt. Mm narinahelat, takaiskarit, tukivarret takaa mahdollisesti jo kaikki, mutta aina sama. Säätövarat ei riitä ja jää auraamaan liikaa siten, että 265/18 renkaat menee aina sisältä kankaille kesän 8 000 km aikana.
                Syyssateiden tullessa onkin sitte merkillisen vaarallinen ajettava.
                Talvikiekot vaikuttaisi kestävän paremmin, eikä niissä ole samaa kulumista näkynyt.
                Negatiivista camperia liikaa,kuten tuossa jo epäiltiinkin.Noilla (taka)renkailla camperit pitäisi olla siellä -1.30 asteen tietämillä.
                Last edited by Heguli 31; 25-09-2015, 09:04.

                Comment

                • zener
                  Moderator
                  • Oct 2004
                  • 14509
                  • Oulu

                  Originally posted by jukkae View Post
                  Paljonko camberit olleet? Niin ja liika auraus eikö kuluta ulkoreunaa.....
                  Jos sitä aurausta on reilummin liikaa, ni rengas kyllä kuluu kohtuullisen tasaisesti, mutta joutuin.

                  EDIT: mutta joo, siis jos sisäreunat menee kankaille ni camberia liikaa.
                  E65 730dA '04 klick
                  F10 520dA '11 klick
                  E34 520iA (2.8l) '91 klick

                  Instagram


                  "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                  Comment

                  • spyke
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2006
                    • 125
                    • Helsinki

                    Joo, nyt oli kysymyksessä my bad. Camberia on siis liikaa, eikä aurausta kuten vahingossa kirjoitin.
                    Camberia ei siis saada tarpeeksi pieneksi oikealta takaa. Minimissään menee johonkin 1.45.
                    Onko saatavilla jotain epäkeskoja sinne, missä olisi isompi säätövara?
                    Kelkka tai joku on varmasti saanut jossain vaiheessa elämäänsä kipeätä tai mikä muu tuon voi aiheuttaa?
                    Last edited by spyke; 25-09-2015, 17:05. Reason: tekstin korjaus
                    E38 728 -99

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by spyke View Post
                      Joo, nyt oli kysymyksessä my bad. Camberia on siis liikaa, eikä aurausta kuten vahingossa kirjoitin.
                      Camberia ei siis saada tarpeeksi pieneksi vasemmalta takaa. Minimissään menee johonkin 1.45.
                      Onko saatavilla jotain epäkeskoja sinne, missä olisi isompi säätövara?
                      Kelkka tai joku on varmasti saanut jossain vaiheessa elämäänsä kipeätä tai mikä muu tuon voi aiheuttaa?
                      Onko ongelma molemminpuolinen?

                      Comment

                      • spyke
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2006
                        • 125
                        • Helsinki

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Onko ongelma molemminpuolinen?
                        Vain oikealla on ongelma ettei säädöt riitä. Vasemmalla riittäisi, mutta ajettavuuden kannalta on päädytty säätämään suht samoihin lukuihin.
                        E38 728 -99

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by spyke View Post
                          Vain oikealla on ongelma ettei säädöt riitä. Vasemmalla riittäisi, mutta ajettavuuden kannalta on päädytty säätämään suht samoihin lukuihin.
                          Niin no, jotakin siellä on siinä tapauksessa ”rikki”, eli mitä on vaihdettu tähän mennessä? Entä onko epäkeskon hahlo ok, eli että ei ole ”levinnyt”?

                          Comment

                          • spyke
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2006
                            • 125
                            • Helsinki

                            Rikki on varmasti jotain.
                            Kirjanpitoni on hieman epäselvä, mutta päättelisin että taakse on vaihdettu ylemmät tukivarret, takaiskarit ja narinahelat. Alatukivarsiin vaihdoin vain helat. Epäkeskon reikä näytti normaalilta, kun sen pultin vaihdoin. En ole kuitenkaan pro mekaanikko, eli saattaahan se olla katsomisen arvoinen paikka jonkun viisaamman kanssa.
                            Auto ei ole mikään helmi, vaikka mielestäni montaa uudempaakin parempi on. Kiinnostus ei kuitenkaan tahdo riittää enään hirveän pitkälle tuon laittamisessa, mutta syöhän sekin kun renkaat menee kesässä piloille.
                            E38 728 -99

                            Comment

                            • zener
                              Moderator
                              • Oct 2004
                              • 14509
                              • Oulu

                              Joitan tapauksia on tullut, että säädöt ei vain riitä. Yhdessä E39 Touringissa vakiojousillakaan ei camber säätö riittänyt -2astetta paremmaksi vaikka takana oli kaikki osatkin uutta ja epäkeskojen säädöt ehjät. Mistä sitten moinen johtuu, niin hankala tietää. Monessa tapauksessa juurikin toinen puoli riittää pitemmälle, kuin toinen.
                              E65 730dA '04 klick
                              F10 520dA '11 klick
                              E34 520iA (2.8l) '91 klick

                              Instagram


                              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by spyke View Post
                                Auto ei ole mikään helmi, vaikka mielestäni montaa uudempaakin parempi on. Kiinnostus ei kuitenkaan tahdo riittää enään hirveän pitkälle tuon laittamisessa, mutta syöhän sekin kun renkaat menee kesässä piloille.
                                Siis saahan nyt toki kulmat aina kohdalleen kun käyttää hieman mielikuvitusta ja ”vinkua”. Eli lisäsäätöä eri kiinnityksiin/tukivarsiin jos säätövarat ei riitä. Siihen epäkeskoonkin saa hieman lisää säätöä kun käyttää vähän mielikuvitusta.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎