Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin part 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makkis
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 5152
    • Kouvola, Savisto

    Originally posted by Tume View Post
    Täällä myös 530xd:ssä sama vika, ACC heittää päältä heti kun hieman reippaammin kiihdyttää. Eli käytännössä ei toimi koskaan Autossa on edellisen omistajan mukaan Tuikun softa. D17C tulee ACC:lle saman tien kun DDE:lle lävähtää 4116 ja 4CF3 jotka herjaavat ilmeisesti DPF:n puuttumisesta ja pakokaasun vastapaineesta. Olisiko tälle tehtävissä jotain? Ohjelmasta en haluaisi luopua, auto vetää hienosti ja toimii muuten hyvin.
    Originally posted by VolvoTDi View Post
    Ottaa ohjelmasta DPF:n pois niin ei tule noita herjoja, hyvin yksikertainen tapahtuma.
    Jep, ilmeisesti dpf poistettu softauksen jälkeen, joten sitä ei ole otettu softasta pois. Tai sit sitä ei ole pyydetty pois.
    Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
    Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
    Virallinen Xhp jälleenmyyjä

    Comment

    • Tume
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2005
      • 250
      • Helsinki

      Kiitoksia, tämä selvensi asiaa. Olisko vinkkejä kuka vois hoitaa homman pk-seudulla?
      F11 530xd M-sport -16, E39 530i M-sport -01, Manta A 2.4 -74

      Ex: 5x F1X, 10× E6X, 8× E39, 2× E36, 2× E34

      Comment

      • Supra^
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 5150
        • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

        Kysellääs täällä kun tietoa vois tyhmälle vaikka tulla...
        Pitkästä aikaa näiden kimpussa taas, ja pisti silmään seuraavanlainen:
        Miten on mahdollista että samalla osanumerolla valmistettuja ja myytäviä Boschin MAFfeja (BMW osanumero 13627788744) on eri softissa täysin eri kalibraatiolla?

        E46 330d
        640kg/h = 2.054 ms
        max 720kg/h = 1.710 ms

        E9x 320d
        640kg/h = 2.876 ms
        max 720kg/h = 2.394 ms

        E9x 330d
        640kg/h = 2.876 ms
        max 850kg/h = 1.613 ms


        Tuossa E9x 320d vs 330d ei ole mitään ihmeellistä, linearisaatiokartta on korkeinta arvoa lukuunottamatta sama, joten se on vaan rajattu pienemmälle maksimille 320d:ssä.

        Mutta... E46:ssa koko linearisaatio on täysin eri skaalalla noihin verrattuna, ja MAF kuitenkin on samalla osanumerolla, joten tämä aiheuttaa nyt tällä hetkellä vähän harmaita hiuksia.
        Musti 8HP
        Nokivasara M47
        TeiniCoupé DCT
        E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

        Ex:
        E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

        Comment

        • repsa
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 1366
          • Lempäälä

          Siis onko tuo ms lukema suihkusuuttimen aukioloaika vai mikä ?
          5c jetta 1.2TSI 140/220
          530e m-sport alpinweiss3 vakio
          a4 cabi 220/300
          vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

          Comment

          • Supra^
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 5150
            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

            Originally posted by repsa View Post
            Siis onko tuo ms lukema suihkusuuttimen aukioloaika vai mikä ?
            ms lukema on ilmamassamittarin DDE:lle antaman pulssin ajallinen pituus. Pulssin pituus vaihtelee mitatun ilmamassan mukaan.
            Musti 8HP
            Nokivasara M47
            TeiniCoupé DCT
            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

            Ex:
            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

            Comment

            • repsa
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 1366
              • Lempäälä

              Jäi tälläin flunssassa tämä mietityttämään, tää massamittarihomma.



              0 928 400 529 on E46 03--05 välin mittari, ja samalla numerolla saa myös itselleen E90 sopivan mittarin.
              tuolla on taulukko noista eri maffeista, ja samalla OE nrolla se näyttäs olevan. HFM6 tyyppinen massamittari.

              http://www.vaglinks.com/vaglinks_com...Mass_Meter.pdf tuossa on aika hyvä seloste mitenkä toimii, tuo aika (pulssin leveys) on siis pienempi mitä suurempi massa imeytyy moottoriin.

              En oikein kyllä löytänyt mitään syytä miksi tuo olisi eri (anturin näkökulmasta/näyttämästä) kuin se että voiko ilmanvirtaukselle olla eri plenumeissa olla erilaiset korjauskertoimet ? Eli koitan selittää että jos virtaus on laminaarinen niin näyttämät on varmasti samat samalla osanrolla olevassa anturissa, mutta jos virtaus ei olekaan samanlainen tulee heittoa mittaukseen koko mitta-alueelle.
              5c jetta 1.2TSI 140/220
              530e m-sport alpinweiss3 vakio
              a4 cabi 220/300
              vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

              Comment

              • Supra^
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 5150
                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                Niinpä... MAFfin jälkeinen imuputki turbolle on eri osanumerolla E46 M57N vs E9x M57N2, eikä muodollisesti juurikaan eroa... Tulopuolella molemmissa samanlainen ilmansuodatin samanlaisessa kotelossa.
                Musti 8HP
                Nokivasara M47
                TeiniCoupé DCT
                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                Ex:
                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                Comment

                • repsa
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1366
                  • Lempäälä

                  No, silti pienelläkin erolla saa ison virtausnopeuden muutoksen putkiston sisällä ; tai laminaarisen liikkeen muuttumaan turbulentiksi.
                  5c jetta 1.2TSI 140/220
                  530e m-sport alpinweiss3 vakio
                  a4 cabi 220/300
                  vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                  Comment

                  • Supra^
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 5150
                    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                    Originally posted by repsa View Post
                    No, silti pienelläkin erolla saa ison virtausnopeuden muutoksen putkiston sisällä ; tai laminaarisen liikkeen muuttumaan turbulentiksi.
                    Varmaankin näin, mutta toisaalta eikö tuo anturin rakenne (=MAFfin kotelo) jo pyri noita mahdollisia pyörteitä/virtauksia tasaamaan. Sen takiahan se putki siinä ympärillä on tietyn mittainen/halkaisijalla. :think
                    Musti 8HP
                    Nokivasara M47
                    TeiniCoupé DCT
                    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                    Ex:
                    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                    Comment

                    • repsa
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 1366
                      • Lempäälä

                      _pyrkii_ joo. Se että saavutettaisiin laminaarinen virtaus mittaelementtiin pitäs olla ennen ja jälkeen anturin rihlausta kohtuullisen pitkä suora putki, ja silloinkin virtausnopeudella on vaikutusta; mitä nopeampaa mennään niin sitä vähemmän ilma siirtyy putken reunoilta.
                      5c jetta 1.2TSI 140/220
                      530e m-sport alpinweiss3 vakio
                      a4 cabi 220/300
                      vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                      Comment

                      • Supra^
                        BTCF Member
                        • Jul 2005
                        • 5150
                        • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                        Originally posted by repsa View Post
                        _pyrkii_ joo. Se että saavutettaisiin laminaarinen virtaus mittaelementtiin pitäs olla ennen ja jälkeen anturin rihlausta kohtuullisen pitkä suora putki, ja silloinkin virtausnopeudella on vaikutusta; mitä nopeampaa mennään niin sitä vähemmän ilma siirtyy putken reunoilta.
                        Siltikään en usko tuota eroa mitä eri softat väittää noissa olevan. Esim. n. 4.08ms pulssileveydellä toinen softa määrittää virtauksen 310kg/h, ja toinen 480kg/h, yli 50% ero.
                        Musti 8HP
                        Nokivasara M47
                        TeiniCoupé DCT
                        E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                        Ex:
                        E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                        Comment

                        • repsa
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 1366
                          • Lempäälä

                          isoltahan tuo kuulostaa, mutta mittarithan ei taida olla ekun konfiguroitavissa, vaan tapahtuu niinpäin että se mittari mittaa ja näyttää mitä se itse sieltä ilmavirrasta on lukenivaan. Muutokset sit skaalataan dde:n päässä, varmaankin perustuen valmistajan tekemiin mittauksiin.

                          En tästä osaa tän kummemmin tuumata lisäksi kuin että jos tuo mietityttää vielä enemmän, niin etsi käsiisi joku kenellä on esim solidworksin simulation paketti mikä sisältäs ton fluidi-osuuden simulaation. Ja sit onnekkaasti piirtään ne pari imuputkea ja kattoon kuinka se virtaus käyttäytyy kun on tarpeeks ilmavirtaa.
                          5c jetta 1.2TSI 140/220
                          530e m-sport alpinweiss3 vakio
                          a4 cabi 220/300
                          vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                          Comment

                          • Tume
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2005
                            • 250
                            • Helsinki

                            Originally posted by Tume View Post
                            Täällä myös 530xd:ssä sama vika, ACC heittää päältä heti kun hieman reippaammin kiihdyttää. Eli käytännössä ei toimi koskaan Autossa on edellisen omistajan mukaan Tuikun softa. D17C tulee ACC:lle saman tien kun DDE:lle lävähtää 4116 ja 4CF3 jotka herjaavat ilmeisesti DPF:n puuttumisesta ja pakokaasun vastapaineesta. Olisiko tälle tehtävissä jotain? Ohjelmasta en haluaisi luopua, auto vetää hienosti ja toimii muuten hyvin.
                            Tähän ACC-ongelmaan löytyi lopultakin ratkaisu. Aluksi auton ohjelmasta poistettiin Motorbitillä Dpf, mutta se ei tuonutkaan helpotusta. D17C ilmestyi Acc:n eculle heti kun vähän reilummin suoristi nilkkaa, vaikka DDE:lle ei enää mitään herjoja tullutkaan. En lähde kommentoimaan yksityiskohtia kun en niistä paljon ymmärrä, mutta lopulta Pekka teki kokonaan uuden ohjelman, ja nyt pelaa sekä ACC, että voiman tuotto. Vääntökäyrät ja syöttömäärät siellä oli avainasemassa, ja jotain muutakin mikä ei maallikolle ihan täysin auennut.
                            F11 530xd M-sport -16, E39 530i M-sport -01, Manta A 2.4 -74

                            Ex: 5x F1X, 10× E6X, 8× E39, 2× E36, 2× E34

                            Comment

                            • tuikku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 1353

                              .
                              Hiukkasasialle en osaa mitään muuta selitystä antaa, kun että sen poistoa ei ole koskaan pyydettykään.
                              Aktiivikruisen herja tulee herkimmin aivan alkupään nelikoihin.
                              Pääsee eroon vähentämällä vetoja, huijaamalla ruiskutusta todellista pienemmälle, korjaamalla vertailevaa väännönrajoitin käyrää laatikon ohjelmasta, tai pienellä tuurilla napsauttamalla vaan vikakoodin poikkeen.
                              Joko sitä ei ole huomattu silloin, tai en ole vielä silloin tiennyt, miten asia ratkaistaan, ei ole oikein yleinen vaiva.
                              Last edited by tuikku; 06-02-2018, 01:04.
                              CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                              Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                              Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                              tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                              Comment

                              • LongJohn
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2017
                                • 269
                                • Kuopio

                                Apropoo aiheeseen liittyen: Onko rajumpi vireistys näkynyt miten öljynkulutuksessa?

                                Siis oletuksella että ahtimet ja muut paikat on kunnossa. Vaihtovälin kaikki pudottanee 10-15tkm joka tapauksessa..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎