Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 kysymyksiä ja vastauksia XI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MikkoJII
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 1807
    • Lapua

    Originally posted by Fubar View Post
    e61 pre-fl 530d polttoainemittari ei nouse täyteen vaikka tankkaan niin pitkään että pistooli naksahtaa. Mittari näyttää tuossa vaiheessa noin 3/4 tankkia.
    Onko tämä e61 ominaisuus vai onko mittaristossa joku vika kun ei nouse näyttämään täyttä?
    Auto on sen verran uusi tuttavuus että olen tankannut vasta kolme kertaa, mutta sama ilmiö on tullut eteen joka kerta.
    Ei kai tuotakaan pitäisi tarvita tankata niin että pistoolilla herkuttelee viimeisen neljänneksen pistoolia naksuttelemalla?
    Yhdessä e39 korimalln autossani tankkaus oli "herkkää" ja pistoolin piti aina olla juuri oikeassa asennossa jotta tankkiin sai tavaraa. Tämä oli foorumin mukaan lähes tyyppivika, mutta e6x korista en löytänyt kirjoituksia yllä kuvatusta ongelmasta.
    Onko muilla tullut tällaista vastaan?

    Paljoko ajotietokoneen range näyttää?
    E32 750i 11/89

    Comment

    • Fubar
      BTCF Member
      • Aug 2003
      • 194
      • Kuopio

      Originally posted by MikkoJII View Post
      Paljoko ajotietokoneen range näyttää?
      Tarkkaan en muista, mutta olisiko ollut luokkaa 700-750km nyt viimeisellä tankkauksella. Ekan kerran kun tankkasi täyteen hakureissun jälkeen (pelkkää matka-ajoa takana) niin mielestäni nousi jonkin verran yli 900km.
      Kuulostaako "riittävältä", vai vaikuttaako siltä että tankki ei oikeasti tule täyteen?
      Nyt termarin vaihdon ja muiden pikkuremonttien jälkeen (akku oli irti) ajettu vasta muutama sata kilsaa ja kulutus ajotietokoneen mukaan n. 8l/100km. Viimeisin tankkaus näiden kilometrien sisällä.
      E61 530d -06, E61 530xd -06, E34 540i/6 touring -95
      ex. E39 530d touring -03, E39 M5 -00, E39 520d touring -01, E30 324tda touring -89, E30 316 1.8 2d -86

      Comment

      • -challenger-
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2009
        • 2150
        • L a h t i

        Nosta pistoolia sillee ettei se naksu ni katot tuleeko yli.. Itsellä naksun jälkeen muistaakseni joskus tankannu parilla eurolla viel lisää ni sitte purskahtanu ylitte. Mut mittari on kyllä aina näyttäny täyttä.. Jotain vikaahan sulla siinä varmaan sitten on..

        Comment

        • MikkoJII
          BTCF Member
          • Oct 2003
          • 1807
          • Lapua

          Originally posted by Fubar View Post
          Tarkkaan en muista, mutta olisiko ollut luokkaa 700-750km nyt viimeisellä tankkauksella. Ekan kerran kun tankkasi täyteen hakureissun jälkeen (pelkkää matka-ajoa takana) niin mielestäni nousi jonkin verran yli 900km.
          Kuulostaako "riittävältä", vai vaikuttaako siltä että tankki ei oikeasti tule täyteen?
          Nyt termarin vaihdon ja muiden pikkuremonttien jälkeen (akku oli irti) ajettu vasta muutama sata kilsaa ja kulutus ajotietokoneen mukaan n. 8l/100km. Viimeisin tankkaus näiden kilometrien sisällä.
          Omassa range näyttää tällä hetkellä 686km ja täydestä tankista on ajettu noin 50km ja keskikulutus 9.9l/100km ajotietokoneen mukaan (auto on seisonut tyhjäkäynnillä jonkin verran), että sinällään hankala tulkita tuon rangen perusteella, mutta tuntuu, että ollaan kyllä oikeilla lukemilla. Omassa keskikulutus pyörii siinä 8l/100km, joka koostuu pääasiassa 15km työmatka-ajosta suuntaansa. Omassa autossa kuulee kyllä siitä tankkausputkesta selvästi, että alkaa olla täynnä kun kuuluu semmonen ääni, että ilma pakenee tankkaus putkesta.

          Mittariston salavalikko-> http://mr-fix.info/bmw-e60-e61-hidden-menu-obc/
          - Aloita vaikka mittaristotestillä (02.00) ja tsekkaa meneekö polttoainemittari fyysisesti näyttämään täyttä tankkia
          - Tankin polttoainetasoja näkee salavalikon kohdasta 06.00
          - Salavalikon kohdasta 20.00 näkee onko polttoaineen kulutuksen laskemiseen tehty korjauksia jos keskikulutuksen laskeminen epäillyttää (1000 on tehtaan arvo)

          Tuossa vertailuksi oman auton mittariston salavalikon arvot lähes täydellä tankilla.
          06.00 = 33,3 ja 29,7, 63
          20.00 = 1000
          Last edited by MikkoJII; 11-02-2021, 19:37.
          E32 750i 11/89

          Comment

          • Dixon
            BTCF Member
            • Dec 2015
            • 62
            • Oulu

            Ei pitäs nämä tarvita herkuttelua. Ei oo oma ainakkaa ranttu tankkaamiselle toisin ku joku bensa e36 tai e46 oli. 800-950km itellä ranget tankki täynnä ~8l keskikulutuksella, 535d.
            E61 535D

            E46 330D

            Comment

            • Jesse93
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2012
              • 940
              • Mustio

              Lci 525d sammunut muutaman kerran ajosta kun pysähtynyt risteykseen, kerran lähti jo hinurilla kun ei tahtonut käydä. Vikakoodia herjasi hehkuboksista pelkästään. Huomannut myös nyt kun maantietä ajelee töihin niin lämmetessään välillä tehot poissa, ei tahdo mäkeen kiihtyä. Muutamaa päivää ennen herjas high rate of battery discharge mutta ei ole tullut enään kun lataillut akkua. Akkukaapelikampania vastikää tehty. Auto ollut lämpimässä tallissa tuon discharge herjan jälkeen

              Voisko maffi oireilla noin
              Last edited by Jesse93; 12-02-2021, 07:35.
              E91 320D & E46 320D & E30 325iX & E61 525D

              Comment

              • jonsered92
                BTCF Member
                • Jun 2012
                • 470
                • JKL

                Mitkä pinnit abs moduulin liittimessä menee oikealle takarenkaalle? Pitäs selvittää onko johdot ehjät vai mikä hätänä.. Anturin vaihdolla ei tullu kuntoon. Anturin luona oli johto menossa poikki ja sen korjasin muttei auttanut..
                Nyt:e60 530xda herkuilla
                ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

                Comment

                • Jesse93
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2012
                  • 940
                  • Mustio

                  Originally posted by Jesse93 View Post
                  Lci 525d sammunut muutaman kerran ajosta kun pysähtynyt risteykseen, kerran lähti jo hinurilla kun ei tahtonut käydä. Vikakoodia herjasi hehkuboksista pelkästään. Huomannut myös nyt kun maantietä ajelee töihin niin lämmetessään välillä tehot poissa, ei tahdo mäkeen kiihtyä. Muutamaa päivää ennen herjas high rate of battery discharge mutta ei ole tullut enään kun lataillut akkua. Akkukaapelikampania vastikää tehty. Auto ollut lämpimässä tallissa tuon discharge herjan jälkeen

                  Voisko maffi oireilla noin
                  Hiukan tutkin tänään ja ahtoputkessa nuppineulanpään kokonen reikä tyypillisessä paikassa imusarjalle noustessa hiukan ennen mutkaa sekä railpaineanturin piuhasta eriste kulunut puhki mutta ei vielä piuhoja poikki kummiskaan. Voisko siinä olla syypää? Tuskin noin pieni ahtovuoto vaikuttaa noin
                  Last edited by Jesse93; 13-02-2021, 07:18.
                  E91 320D & E46 320D & E30 325iX & E61 525D

                  Comment

                  • Fubar
                    BTCF Member
                    • Aug 2003
                    • 194
                    • Kuopio

                    Originally posted by MikkoJII View Post
                    Omassa range näyttää tällä hetkellä 686km ja täydestä tankista on ajettu noin 50km ja keskikulutus 9.9l/100km ajotietokoneen mukaan (auto on seisonut tyhjäkäynnillä jonkin verran), että sinällään hankala tulkita tuon rangen perusteella, mutta tuntuu, että ollaan kyllä oikeilla lukemilla. Omassa keskikulutus pyörii siinä 8l/100km, joka koostuu pääasiassa 15km työmatka-ajosta suuntaansa. Omassa autossa kuulee kyllä siitä tankkausputkesta selvästi, että alkaa olla täynnä kun kuuluu semmonen ääni, että ilma pakenee tankkaus putkesta.

                    Mittariston salavalikko-> http://mr-fix.info/bmw-e60-e61-hidden-menu-obc/
                    - Aloita vaikka mittaristotestillä (02.00) ja tsekkaa meneekö polttoainemittari fyysisesti näyttämään täyttä tankkia
                    - Tankin polttoainetasoja näkee salavalikon kohdasta 06.00
                    - Salavalikon kohdasta 20.00 näkee onko polttoaineen kulutuksen laskemiseen tehty korjauksia jos keskikulutuksen laskeminen epäillyttää (1000 on tehtaan arvo)

                    Tuossa vertailuksi oman auton mittariston salavalikon arvot lähes täydellä tankilla.
                    06.00 = 33,3 ja 29,7, 63
                    20.00 = 1000
                    Jep, tu salavalikko on jo tuttu kun sielä lämopöjä on tulltu seurailtua.
                    Tuota mittaristotestiä en saanu äsken tekemään mitään, täytyy kokeilla huomenna uudestaan.
                    Vajaalla tankilla tuo 6-valikon arvot näytti järkeviltä suhteessa sinun lukemiin.
                    20 valikkoa ei ole peukaloitu, siellä on edelleen 1000.
                    Hieman reilulla puolella tankilla range nytti vajaa 500km ja edellisestä tankkauksesta on nyt ajettu 220km. Hieman tämä nyt haiskahtaa että ei se tankki oikesti mene täyteen tankkaamalla, täytyy ensi kerran vielä yrittää "herkutella" ja samalla katsoa 6-valikon kautta mitä arvot näyttää.
                    Toinen vaihtoehto on että tankki menee täyteen, mutta tuo mittarin viisari jotenkin jumittaa nuo muut lukemat kun tuntuu aika järkeviltä.
                    Täytyy jatkaa tutkimuksia kun hieman erikoiselta tämä tilanne tuntuu ja vielä on muutama epäselvä asia jotka pitää varmistaa. Lisäksi muihin autoihin vertailuun taitaa nyt mennä marginaaliin kun ajoprofiili ei ole varmuudella sama eikä kokemusta juuri samanlaisesta autosta ole olemassa minulla.
                    E61 530d -06, E61 530xd -06, E34 540i/6 touring -95
                    ex. E39 530d touring -03, E39 M5 -00, E39 520d touring -01, E30 324tda touring -89, E30 316 1.8 2d -86

                    Comment

                    • Jesse93
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2012
                      • 940
                      • Mustio

                      Railpaineanturin valko/kelta piuha oli eriste rikki, ja koneen suojamuovissa oli juuri sen kohtaa lämpösuoja joka johtaa sähköä. Suojaan osuu myös egr putken klemmari jos kiristysruuvi on ylöspäin (se oli mulla irti kun tsekkasin oliko tulpattu joten en ole varma oliko ylöspäin) mutta jäljistä päätellen on osunut lämpösuojaan josta siis anturin johto on päässyt maadottumaan. Toi piuha taitaa olla just virta. En pääse vielä testaa kun ahtoputki pitää paikkaa mutta toivotaan että vika oli siinä
                      Originally posted by Jesse93 View Post
                      Lci 525d sammunut muutaman kerran ajosta kun pysähtynyt risteykseen, kerran lähti jo hinurilla kun ei tahtonut käydä. Vikakoodia herjasi hehkuboksista pelkästään. Huomannut myös nyt kun maantietä ajelee töihin niin lämmetessään välillä tehot poissa, ei tahdo mäkeen kiihtyä. Muutamaa päivää ennen herjas high rate of battery discharge mutta ei ole tullut enään kun lataillut akkua. Akkukaapelikampania vastikää tehty. Auto ollut lämpimässä tallissa tuon discharge herjan jälkeen

                      Voisko maffi oireilla noin
                      Originally posted by Jesse93 View Post
                      Hiukan tutkin tänään ja ahtoputkessa nuppineulanpään kokonen reikä tyypillisessä paikassa imusarjalle noustessa hiukan ennen mutkaa sekä railpaineanturin piuhasta eriste kulunut puhki mutta ei vielä piuhoja poikki kummiskaan. Voisko siinä olla syypää? Tuskin noin pieni ahtovuoto vaikuttaa noin
                      Attached Files
                      Last edited by Jesse93; 13-02-2021, 13:16.
                      E91 320D & E46 320D & E30 325iX & E61 525D

                      Comment

                      • Fubar
                        BTCF Member
                        • Aug 2003
                        • 194
                        • Kuopio

                        Originally posted by Fubar View Post
                        Jep, tuo salavalikko on jo tuttu kun sielä lämopöjä on tulltu seurailtua.
                        Tuota mittaristotestiä en saanu äsken tekemään mitään, täytyy kokeilla huomenna uudestaan.
                        Vajaalla tankilla tuo 6-valikon arvot näytti järkeviltä suhteessa sinun lukemiin.
                        20 valikkoa ei ole peukaloitu, siellä on edelleen 1000.
                        Hieman reilulla puolella tankilla range nytti vajaa 500km ja edellisestä tankkauksesta on nyt ajettu 220km. Hieman tämä nyt haiskahtaa että ei se tankki oikesti mene täyteen tankkaamalla, täytyy ensi kerran vielä yrittää "herkutella" ja samalla katsoa 6-valikon kautta mitä arvot näyttää.
                        Toinen vaihtoehto on että tankki menee täyteen, mutta tuo mittarin viisari jotenkin jumittaa nuo muut lukemat kun tuntuu aika järkeviltä.
                        Täytyy jatkaa tutkimuksia kun hieman erikoiselta tämä tilanne tuntuu ja vielä on muutama epäselvä asia jotka pitää varmistaa. Lisäksi muihin autoihin vertailuun taitaa nyt mennä marginaaliin kun ajoprofiili ei ole varmuudella sama eikä kokemusta juuri samanlaisesta autosta ole olemassa minulla.
                        Tänään kävin ihan asiakseni tankkaamassa ja ihmettelemässä tätä asiaa vielä.
                        Mittaritesti ok, polttoainemittari menee täyteen saakka.
                        Tankkauksen ekan naksahduksen jälkeen yritin "herkutella" tankkiin vielä lisää ainetta, tästä ei apua sillä heti ekalla yrityksellä naksahduksen jälkeen polttoaine roiskui täyttöaukosta pihalle heti puolen litran jälkeen. -->Näyttäisi siis että "täyteen" se menee.
                        Tankkauksen jälkeen mittari nousi ehkä hieman ylemmäksi näyttäen noin 7/8 osaa täyttä.
                        Salavalikosta lukemat tankkauksen jälkeen n. 36 24 60. Nämä jäävät hieman MikkoJII:n lukemista.
                        Näyttäisi siis että sekä anturit että mittari näyttävät "oikein", mutta jostain syystä tankkiin ei mene riittävästi ainetta. Täytyy vielä jossain vaiheessa kokeilla pysäköidä auto tankkauksen yhteydessä niin että tankin luukun puoli jää huomattavasti ylemmäksi kuin toinen puoli. Josko silloin saisi tankin täyteen saakka.
                        Hieman näyttäisi siltä että joka tankkauksella tankkiin on mennyt aina hieman enemmän ainetta kuin aikaisemmin sillä litroista laskettu kulutus on koko ajan hieman noussut, vaikka ajo on ollut enemmän maantieajoa ja nyt uudella termarilla lämmötkin on nyt oikealla alueella. MIelestäni mittari jäi myös aiemmin huomattavasti lähemmäksi 3/4 osan viivaan kuin tänään.
                        Kauhean paljon tätä ei viitsi enää tutkia kun ei tästä ole muuta haittaa kuin se että hieman useammin pitää tankilla käydä..
                        E61 530d -06, E61 530xd -06, E34 540i/6 touring -95
                        ex. E39 530d touring -03, E39 M5 -00, E39 520d touring -01, E30 324tda touring -89, E30 316 1.8 2d -86

                        Comment

                        • 523i
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2009
                          • 319
                          • Iisalmi

                          523i - 06 n52b25 koneella. Osaako joku kertoa jäähdytinnesteen lämpötila anturin O renkaan kokoa?
                          Vuotaa siitä anturin juuresta 🤔

                          Comment

                          • MikkoJII
                            BTCF Member
                            • Oct 2003
                            • 1807
                            • Lapua

                            Originally posted by Fubar View Post
                            Tänään kävin ihan asiakseni tankkaamassa ja ihmettelemässä tätä asiaa vielä.
                            Mittaritesti ok, polttoainemittari menee täyteen saakka.
                            Tankkauksen ekan naksahduksen jälkeen yritin "herkutella" tankkiin vielä lisää ainetta, tästä ei apua sillä heti ekalla yrityksellä naksahduksen jälkeen polttoaine roiskui täyttöaukosta pihalle heti puolen litran jälkeen. -->Näyttäisi siis että "täyteen" se menee.
                            Tankkauksen jälkeen mittari nousi ehkä hieman ylemmäksi näyttäen noin 7/8 osaa täyttä.
                            Salavalikosta lukemat tankkauksen jälkeen n. 36 24 60. Nämä jäävät hieman MikkoJII:n lukemista.
                            Näyttäisi siis että sekä anturit että mittari näyttävät "oikein", mutta jostain syystä tankkiin ei mene riittävästi ainetta. Täytyy vielä jossain vaiheessa kokeilla pysäköidä auto tankkauksen yhteydessä niin että tankin luukun puoli jää huomattavasti ylemmäksi kuin toinen puoli. Josko silloin saisi tankin täyteen saakka.
                            Hieman näyttäisi siltä että joka tankkauksella tankkiin on mennyt aina hieman enemmän ainetta kuin aikaisemmin sillä litroista laskettu kulutus on koko ajan hieman noussut, vaikka ajo on ollut enemmän maantieajoa ja nyt uudella termarilla lämmötkin on nyt oikealla alueella. MIelestäni mittari jäi myös aiemmin huomattavasti lähemmäksi 3/4 osan viivaan kuin tänään.
                            Kauhean paljon tätä ei viitsi enää tutkia kun ei tästä ole muuta haittaa kuin se että hieman useammin pitää tankilla käydä..

                            Jännä kyllä tuo ilmiö, että tankkiin on mennyt pikkuhiljaa enemmän ja enemmän ainetta. Suhahtaako tankin korkista ilmat kun sen aukaisee?
                            E32 750i 11/89

                            Comment

                            • Fubar
                              BTCF Member
                              • Aug 2003
                              • 194
                              • Kuopio

                              Originally posted by MikkoJII View Post
                              Jännä kyllä tuo ilmiö, että tankkiin on mennyt pikkuhiljaa enemmän ja enemmän ainetta. Suhahtaako tankin korkista ilmat kun sen aukaisee?
                              Joo hieman erikoinen tämä tapaus on. Ei suhahda kun korkkia avaa. Joten huohotin on ilmeisesti auki. Sen epäilin itsekin aluksi olevan asiaan osallinen, kun auto oli edellisellä omistajalla seisonut viimeisen vuoden aikana useita kertoja jopa kuukausia kerrallaan käyttämättömänä.
                              Ajellaan taas viikko ja ihmetellään seuraavan tankkauksen jälkeen taas tilannetta...
                              E61 530d -06, E61 530xd -06, E34 540i/6 touring -95
                              ex. E39 530d touring -03, E39 M5 -00, E39 520d touring -01, E30 324tda touring -89, E30 316 1.8 2d -86

                              Comment

                              • 523i
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2009
                                • 319
                                • Iisalmi

                                N52b25 koneen paisuntasäiliössä oleva kelluke, kuuluuko sen mittatikun olla irti siitä kellukkeesta? Huollon jälkeen huomasin että sehän on ihan vinossa siellä ja voi nostaa kokonaan pois pelkän tikun säiliöstä. Tuli lisättyä vähä ekstraa nyt nestettä sen takia, pitääkö poistaa vai työntääkö jostain pihalle?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎