E60/61 kysymyksiä ja vastauksia XI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • toNmbbA
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2009
    • 2332
    • Espoo

    E60 ja 6HP26Z , 6 vaihteen kytkeytyessä ”muljahtaa”, aivan kuin perää lähtisi sivulle viemään tai sellainen jännä tunne, aivan kuin joku sivusta tönäisis.

    Mistä lähteä liikkeelle? Laatikon nollaus? Öljyt?
    Nykyisin: VW Crafter '20 + e61
    Ex:e30 x3, e34 x2, e36 x8, e39 x2, e46 x3, e60 x2, e61,e91 x2, e90.

    Comment

    • vilkar
      Newbiemmer
      • Oct 2020
      • 10
      • Pohjois-Savo

      Tervedys!

      E60 vm. -08 on pitänyt omituista kolinaa jonkun aikaa ja en googlailuilla oikein löytyänyt mitään vastauksia mistä moinen voisi johtua. Tarkemmin ottaen siis jostain pohjan seudulta saattaa kuulua pakilla tai ykkösellä liikkeelle lähdettäessä yksi tai joskus kaksi pientä kolahdusta/naksahdusta, joka kuuluu ikkuna auki hyvin auton sisälle asti. Ääni saattaa kuulua myös silloin, jos esim. kakkosvaihteella menee moottorijarrutus päälle. Ääni siis kuuluu silloin, kun autoon kohdistuu jonkunlainen liike, mutta sitä ei kuitenkaan kuulu isommilla vaihteilla enkä ole kovassa ajossakaan huomannut mitään ongelmaa. Jos kytkimen nostaa oikein rauhallisesti luisuttaen, ei ääntä hyvin todennäköisesti kuulu. Ääni ei ole siis mikään kova jysähdys eikä se kuulu aina edellä kuvatuissa tilanteissakaan. Auto on manuaalivaihteinen ja kilsoja mittarissa on reilu 116 000.

      Olen kerran käyttänyt autoa jo nosturilla autoliikkeessä ja siellä todettiin, että ääni kuuluu jostain perän seudulta. Ääni saatiin kuulumaan siten, että toinen mies oli auto ylhäällä antamassa kaasua ja nostamassa kytkintä tuntumakohtaan asti käsijarru päällä ja toinen kuunteli alapuolella mistä ääni tulee. Koska minä en ole havainnut ajotuntumassa mitään vikaa eikä koeajanut huoltomieskään lyhyellä testiajolla, ei asialle kuulemma tässä vaiheessa tarvitsisi ryhtyä tekemään mitään, mutta edessä voisi olla mahdollisesti perän vaihto, jos ongelma pahenee. Sen enempää äänen syntylähdettä ei tutkittu.

      Onko foorumilaisilla ollut vastaavia ongelmia E60 koristen kanssa tai hienostuneita arvauksia, mistä moinen mahtaisi johtua? Itseäni vähän häiritsee ja voi olla, että auto menee myyntiin auton tarpeen vähenemisen vuoksi lähitulevaisuudessa, niin tekisi mieli hoitaa vika kuntoon ennen myyntiin laittamista, jotta kaikien aika säästyisi. Ja ettei paskoisi mitään muuta siinä sivussa, vaikka ajo tuntuukin normaalilta. Kiitos jo etukäteen.

      Comment

      • edva
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2018
        • 317
        • Pirkkala

        Omassa oli vähän samanlaista oireilua joku vuosi ennen ku etukardaanin ristikko anto periks. Sun vehje kai takatuuppari, mut kai takakardaanissakin ristikot on. Tsekkaskohan paja sitä ollenkaan ku pitää irrottaa pakari ja palopellit? Tosin noilla kilsoilla ei kardaanien pitäs vielä koiria.
        e61 530xd LCI 3/2007

        Comment

        • vilkar
          Newbiemmer
          • Oct 2020
          • 10
          • Pohjois-Savo

          Originally posted by edva View Post
          Omassa oli vähän samanlaista oireilua joku vuosi ennen ku etukardaanin ristikko anto periks. Sun vehje kai takatuuppari, mut kai takakardaanissakin ristikot on. Tsekkaskohan paja sitä ollenkaan ku pitää irrottaa pakari ja palopellit? Tosin noilla kilsoilla ei kardaanien pitäs vielä koiria.
          Joo on takaveto tosiaan, jäi se mainitsematta. Eivät tsekanneet, olin siinä itse vieressä pällistelemässä. Eivät purkaneet tuolloin mitään osia.

          Niin minäkin olen miettinyt, että ei pitäisi näillä metreillä vielä kardaanissa olla vikaa, mutta jotain väljää jossain täytyy olla. Rahallahan tuosta selviää, mutta kysynpähän mielenkiinnosta, että paljonkos sinulla ristikon vaihto oli töineen?

          Comment

          • edva
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2018
            • 317
            • Pirkkala

            Originally posted by vilkar View Post
            Joo on takaveto tosiaan, jäi se mainitsematta. Eivät tsekanneet, olin siinä itse vieressä pällistelemässä. Eivät purkaneet tuolloin mitään osia.

            Niin minäkin olen miettinyt, että ei pitäisi näillä metreillä vielä kardaanissa olla vikaa, mutta jotain väljää jossain täytyy olla. Rahallahan tuosta selviää, mutta kysynpähän mielenkiinnosta, että paljonkos sinulla ristikon vaihto oli töineen?
            Koko kardaani menee vaihtoon, kun toinen etuperän puoleisista lenkeistä oli murtunut. Eikä näyttäny orkkisosan ristikot vaihdettavissa. Korjatkoon tietäjät jos oon väärässä.
            Ebaystä uus kardaani ristikoineen 250€ ja ite aattelin vaihtaa. Marmorilta uus kardaani ois ollu 1040€. Jakoboksi tarvii kalibroida vaihdon jälkeen, joten tarvii ohjelman. Tämä siis nelikon etukardaani. Takakardaanissa on sit kaikenlaista muuta mitä kantsii tehä samalla mm. kannatinlaakeri ja tärinäkumi tai mikälie. Vaatii myös enemmän töitä, kun tarvii tosiaan irrotella ainakin pakari, suojapellit yms.
            e61 530xd LCI 3/2007

            Comment

            • ruupanen
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2006
              • 5169
              • Joensuu

              2005 530d sytyttelee välillä moottorinhäiriövaloa ja istalla luettuna vikakoodi on: dde: thorttele actuator

              Mikä tuosta kaasuläpästä hajoaa? Uutta vaan tilalle vai voiko (kannattaako?) vanhaa korjata?
              E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

              Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2804
                • Tampere

                Originally posted by ruupanen View Post
                2005 530d sytyttelee välillä moottorinhäiriövaloa ja istalla luettuna vikakoodi on: dde: thorttele actuator

                Uutta vaan tilalle vai voiko (kannattaako?) vanhaa korjata?
                Laittaisin uutta (Pierburg) tilalle suoriltaan.
                IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                • -challenger-
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2009
                  • 2150
                  • L a h t i

                  Originally posted by ruupanen View Post
                  2005 530d sytyttelee välillä moottorinhäiriövaloa ja istalla luettuna vikakoodi on: dde: thorttele actuator

                  Mikä tuosta kaasuläpästä hajoaa? Uutta vaan tilalle vai voiko (kannattaako?) vanhaa korjata?


                  Saa niitä korjattuakin..

                  Comment

                  • Rami1981
                    Newbiemmer
                    • Oct 2020
                    • 14
                    • Tuusula

                    525D -07 LCI manuaali laatikolla alkanut nykimään kun ajaa tasaista vauhtia ja kierrokset n. 1500rpm 4 tai 5 vaihteella. 290tkm mittarissa ja DPF:ää ei ole modattu saati poistettu.

                    Eli pientä nypytystä ilmaantuu välillä lämpimällä koneella, auto kulkee periaatteessa normaalisti eikä tule vikoja näytölle. Koodeja en ole lukenut lähiaikoina. Tehot tuntuvat olevan tallella jos esim lyhyen pysähdyksen jälkeen menee jalka suorana.

                    Lieneekö DPF nyt tukossa vai kenties joku muu mikä ahdistaa?

                    Comment

                    • Bertram
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2010
                      • 122
                      • Tuusula

                      Originally posted by Rami1981 View Post
                      Lieneekö DPF nyt tukossa vai kenties joku muu mikä ahdistaa?
                      Pieni nypytys DPF-polton aikana voi olla jossain rajoissa "ominaisuus". Oletko havainnut että nypytys olisi mitenkään sidoksissa siihen?

                      Varmuudeksi kannattaa tietysti lukea koodit. Muuten esim tukkoinen MAP voisi aiheuttaa tuota. Ainakin sen voi helposti tarkistaa (tai vaihtaa) ja poistaa epäiltyjen listalta.
                      == e61 530d aut. Touring 05 ==
                      == e61 525i man. Touring 06 ==
                      == Ex: e39 530d man. Touring 5/02 Sondermodell ==

                      Comment

                      • Rami1981
                        Newbiemmer
                        • Oct 2020
                        • 14
                        • Tuusula

                        Originally posted by Bertram View Post
                        Pieni nypytys DPF-polton aikana voi olla jossain rajoissa "ominaisuus". Oletko havainnut että nypytys olisi mitenkään sidoksissa siihen?

                        Varmuudeksi kannattaa tietysti lukea koodit. Muuten esim tukkoinen MAP voisi aiheuttaa tuota. Ainakin sen voi helposti tarkistaa (tai vaihtaa) ja poistaa epäiltyjen listalta.
                        Saattaa se olla, tuntuu että usein tulee käryt nenään kun parkkiin pääsee, ja jos tiputtaa vaikka 3:lle niin ei enään tunnu. Pitää varmaan myös ajaa yksi motarilenkki jotta sykli ehtii käymään, lähiaikoina vaan lyhyttä ajoa. Pitää koittaa saada myös koodit luettua.

                        Comment

                        • MikkoJII
                          BTCF Member
                          • Oct 2003
                          • 1809
                          • Lapua

                          Originally posted by BMW525Xda View Post
                          Hud lasi varmaan puoltaa lasivakuutusta mutta tavalliset lasit ei jollet vaihdata kerran vuodessa lasia. Nykyisin lasivakuutus maksaa 80-120€/vuosi vakuutusyhtiöstä riippuen. Kyllä, kohta joku sanoo että se kuuluu ”loistokaskoon” jne. Mutta ilmaisia lounaita ei ole, se hinta on uitettu kyllä sinne ”loistokaskoon”.

                          Omaan E60 lasivakuutus 111,93€/v ja omavastuu 200€ lasin vaihdossa. Uusi lasi maksoi 340€ asennettuna (perus, sadetunnistin).

                          Kallista on vakuuttaa bulkkilaseja.
                          Olinkin tätä juuri tulossa kysymään, että onko järkeä ottaa edes lasivakuutusta sadetunnistimelliseen lasiin. OP-Pohjola antaa 91,38€/v lasivakuutukselle hinnaksi ja omavastuu 200€.

                          Jos ajatellaan tätä tarkemmin niin, että lasin vaihto osuu kahden tai kolmen vuoden päähän ja hinta pysyy samana:

                          2v x 91,38€+200€ = 382,76€
                          3v x 91,38€+200€ = 474,14€

                          Kalliiksi tulee vuosien saatossa tuo vakuutus. Eniten hyötyä kai tuosta on jos pitää vuoden ja joutuu lasin vaihtoon. Samaan lopputulemaan päädyn siis itsekin, että ei ole järkeä ottaa perus sadetunnistimelliseen lasiin.
                          E32 750i 11/89

                          Comment

                          • buubaa
                            Bimmer Rookie
                            • May 2013
                            • 140
                            • Lahti

                            Lci xenon umpioilla, onko kukaan kokeillut laittaa xenoneita enkeleihin? Ledejä nyt paria mallia kokeiltu ja ulomman rinkulan palamista päivällä edes huomaa.

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              Originally posted by buubaa View Post
                              Lci xenon umpioilla, onko kukaan kokeillut laittaa xenoneita enkeleihin? Ledejä nyt paria mallia kokeiltu ja ulomman rinkulan palamista päivällä edes huomaa.
                              Väitän että foorumilla on topicci jossa laitettiin 25W tai 35W xenonit rinkuloihin. Lämpenemisongelma niissä tais olla. Entäs LED tekniikka, niitä löytyy jo halvalla usealta valmisajalta :think

                              Comment

                              • Laku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2007
                                • 17571
                                • Turku

                                Originally posted by MikkoJII View Post
                                Olinkin tätä juuri tulossa kysymään, että onko järkeä ottaa edes lasivakuutusta sadetunnistimelliseen lasiin. OP-Pohjola antaa 91,38€/v lasivakuutukselle hinnaksi ja omavastuu 200€.

                                Jos ajatellaan tätä tarkemmin niin, että lasin vaihto osuu kahden tai kolmen vuoden päähän ja hinta pysyy samana:

                                2v x 91,38€+200€ = 382,76€
                                3v x 91,38€+200€ = 474,14€

                                Kalliiksi tulee vuosien saatossa tuo vakuutus. Eniten hyötyä kai tuosta on jos pitää vuoden ja joutuu lasin vaihtoon. Samaan lopputulemaan päädyn siis itsekin, että ei ole järkeä ottaa perus sadetunnistimelliseen lasiin.
                                Tässä nyt on sama case kuin kaikissa vapaaehtoisissa vakuutuksissa. Rohkeimmat elävät ilman kotivakuutustakin.
                                Näillä mennään:
                                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                                Comment

                                Working...
                                X