E60/61 kysymyksiä ja vastauksia XII

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • huotski
    replied
    Originally posted by 205/65-15H View Post
    E61 sähköratti säätyy syvyys-suunnassa mutta ei ylös/alas. Ajatuksia viasta, vianetsinnästä? Luulisin että jos olisi kontaktivika kytkimessä niin yksi suunta menisi epäkuntoon?
    Yrittääkö edes liikkua? Omassa e65 olisi sama vika ja kuuli että yrtti liikua. Helppo korjata jos se vielä "naksuu".

    Leave a comment:


  • 205/65-15H
    replied
    E61 sähköratti säätyy syvyys-suunnassa mutta ei ylös/alas. Ajatuksia viasta, vianetsinnästä? Luulisin että jos olisi kontaktivika kytkimessä niin yksi suunta menisi epäkuntoon?

    Leave a comment:


  • Fubar
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Suosittelen ohjainlaitteen ohjelmointia välittömästi sen vaihtotyön yhteyteen. Saattaa toimia ilmankin joten kuten tai sitten ei. En myöskään suosittele yrittämään etätoteutuksena jos ohjainlaitteen ohjelmistoversio edellyttää päivitystä. xHP:n lisenssi on mahdollista siirtää toiseen ohjainlaitteeseen ja tätä varten tulee toimia täsmälleen ohjelman kehittäjän ohjeiden mukaisesti. Tutustu niihin ihan ensimmäiseksi.
    En aio edes yrittää tuota ohjelmointia itse. Kuten kysymyksistä huomaa en asiasta ymmärrä edes alkeita. Tuota vinkkiä arvostan että ei kannata yrittää etänä, jos hommaan alkaa on siis yhytettävä joku paikallinen osaaja asiassa auttamaan.

    Originally posted by Clavurion View Post
    Eikö noi solenoidit ja muuntimen saa pikkusen edullisemmin, kun vähän kaivelee.



    https://www.ebay.de/itm/173745727395
    Kiitos. Näyttää tosiaan saavan jonkin verran halvemmalla.
    On jo vuosia harmittanut kun koulussa en ymmärtänyt riittävästi saksaa opiskella. Joutuu aina ebay.de:tä googlekääntäjän kanssa käyttämään.
    Tosin tuo solenoidisarja oli ymmärtääkseni sähkökepilliseen vaihteistoon, mutta samalta myyjältä löytyy kyllä se oikeakin setti jossa yksi musta solenoidi.
    Edelleen hinta tulee nopeasti laskettuna noin kaksinkertaiseksi pelkkään laatikon vaihtoon verrattuna.
    Toki etuna että ohjelmointia ei tarvitsisi tehdä kun samalla laatikolla edelleen matka jatkuisi ja ehkä mahdollisuus ongelman poistumiseen kokonaan on hieman suurempi (riippuen miten asentajan osaamisesta).

    Tällä hetkellä kuitenkin kovasti houkuttelee "budjettiratkaisuna" löytää kolariautosta "oireeton" laatikko. Jos sillä pääsisi seuraavat 50-75tkm niin homma olisi mielestäni vaivan väärti.

    Katsotaan mihin suuntaan tässä päätös kallistuu.
    Kiitokset hyvistä vinkeistä. Mukava nähdä että edelleen jotkut jaksaa foorumilla tietoa jakaa.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Fubar View Post
    Mekatroniikan zip-kitin asennuksesta, solenoidien vaihdosta ja tiivisteiden vaihdosta uskoisin kyllä selviäväni itse. Samoin turbiinin vaihdosta. Kunnostettu turbiini näyttää maksavan yli 800€, zip kit noin 300€, solenoidit noin 500€ ja siihen päälle vielä öljyt jne. -->Kokonaisuudessa yli 2x kalliimpi käytetyn vaihteiston vaihtamiseen verrattuna?
    Eikö noi solenoidit ja muuntimen saa pikkusen edullisemmin, kun vähän kaivelee.



    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Fubar View Post
    Foorumin suola, kolme aivan erilaista vastausta/kommenttia yhteen kysymykseen..

    Onnistunee etänä? Tarvitseeko autoa käyttää piuhan päässä jo silloin kun vanha laatikko on paikoillaan vai ainoastaan vaihdon jälkeen? Onko xHP mahdollista "siirtää" siihen "uuteen" laatikkoon?
    Olen eri mieltä. Ensimmäisessä vastattiin esitettyyn kysymykseen. Jäljempänä tarjottiin hyviä neuvoja, joita kannattaa myös harkita kun huolellisesti sisäänajetusta laatikosta kuitenkin kyse.

    Suosittelen ohjainlaitteen ohjelmointia välittömästi sen vaihtotyön yhteyteen. Saattaa toimia ilmankin joten kuten tai sitten ei. En myöskään suosittele yrittämään etätoteutuksena jos ohjainlaitteen ohjelmistoversio edellyttää päivitystä. xHP:n lisenssi on mahdollista siirtää toiseen ohjainlaitteeseen ja tätä varten tulee toimia täsmälleen ohjelman kehittäjän ohjeiden mukaisesti. Tutustu niihin ihan ensimmäiseksi.

    Leave a comment:


  • Fubar
    replied
    Foorumin suola, kolme aivan erilaista vastausta/kommenttia yhteen kysymykseen..
    Vastataan kuitenkin kaikkiin.

    Originally posted by JaniLap View Post
    Mekatroniikan ohjainlaite on koodattava autoon jos se vaihtuu toiseen. Siellähän se xHP:kin lymyää.
    Kiitokset. Onnistunee etänä? Tarvitseeko autoa käyttää piuhan päässä jo silloin kun vanha laatikko on paikoillaan vai ainoastaan vaihdon jälkeen? Onko xHP mahdollista "siirtää" siihen "uuteen" laatikkoon?

    Originally posted by Clavurion View Post
    Miksi ei mieluumin korjauta sitä oman mekatroniikkaa ja vaihda kunnostettua momentinmuunninta?
    Lähinnä raha, tuohon muutaman tonnin kärryyn olisi yritys kohtuurahalla pumpata lisää käyttövuosia. Käytetty laatikko, johtosarjan läpivienti, öljypohja, öljyt ja mekan tiivisteet (putkilot ja se laatikon ja mekan välinen kahden neliön muotoinen) olisi vaihdettavissa 550€-700€ kustannuksella kun ei omalle ajalle arvoa laske.
    Mekatroniikan zip-kitin asennuksesta, solenoidien vaihdosta ja tiivisteiden vaihdosta uskoisin kyllä selviäväni itse. Samoin turbiinin vaihdosta. Kunnostettu turbiini näyttää maksavan yli 800€, zip kit noin 300€, solenoidit noin 500€ ja siihen päälle vielä öljyt jne. -->Kokonaisuudessa yli 2x kalliimpi käytetyn vaihteiston vaihtamiseen verrattuna?

    Originally posted by Arnolds View Post
    Viet se Siekkiselle korjattavaksi https://siekkinen.net/index.html kun ei oo sulla pitkämatka.
    Tässä tulee kanssa raha vastaan. Käsittääkseni huolto maksaa useamman harrasteyksikön ja sitä summaa on hankala perustella muutaman tonnin kärryyn. Toki sen jälkeen laatikosta ei huolta tarvitsisi kantaa enää auton lopun eliniän aikana. Toivoisin että eliniän loppuun pääsisin myös sillä käytetyllä vaihteistolla.

    Kaikki edellä mainittuja vaihtoehtoja olen punninnut. Tällä hetkellä järkevimmältä tuntuu käytetyn vaihteiston vaihto vaikka toki siinä on riski että yhtä huono, tai jopa huonompi tilalle sattuu osumaan.
    Riskiä voi ehkä pienentää yrittämällä valikoida "luotettavan oloisen myyjän" (voi olla taruolento kuten joulupukki). Vaihteistoja näyttää olevan purkuautoista myynnissä niin paljon että kyseessä on oikein "ostajan markkinat".

    Leave a comment:


  • Arnolds
    replied
    Originally posted by Fubar View Post
    Olisi ajatus vaihtaa E61 530D rep-LCI:n humppaava automaattilaatikko käytettyyn samanlaiseen.
    Mekaaninen vaihtotyö onnistuu luultavasti ilman merkittäviä ongelmia, mutta miten on sähköpuolen laita?
    En onnistunut foorumilta löytämään varmaa tietoa että onko jotain koodattava vai ei?
    Onko todennäköistä että laatikko toimii täysin ilman koodausta, vai auttavasti, vai ei ollenkaan?
    Nykyisessä laatikossa on xhp, menetänkö sen jos/kun laatikon vaihdan toiseen?
    Viet se Siekkiselle korjattavaksi https://siekkinen.net/index.html kun ei oo sulla pitkämatka.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Fubar View Post
    Olisi ajatus vaihtaa E61 530D rep-LCI:n humppaava automaattilaatikko käytettyyn samanlaiseen.
    Mekaaninen vaihtotyö onnistuu luultavasti ilman merkittäviä ongelmia, mutta miten on sähköpuolen laita?
    En onnistunut foorumilta löytämään varmaa tietoa että onko jotain koodattava vai ei?
    Onko todennäköistä että laatikko toimii täysin ilman koodausta, vai auttavasti, vai ei ollenkaan?
    Nykyisessä laatikossa on xhp, menetänkö sen jos/kun laatikon vaihdan toiseen?
    Miksi ei mieluumin korjauta sitä oman mekatroniikkaa ja vaihda kunnostettua momentinmuunninta?

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Fubar View Post
    Olisi ajatus vaihtaa E61 530D rep-LCI:n humppaava automaattilaatikko käytettyyn samanlaiseen.

    Onko todennäköistä että laatikko toimii täysin ilman koodausta, vai auttavasti, vai ei ollenkaan?
    Nykyisessä laatikossa on xhp, menetänkö sen jos/kun laatikon vaihdan toiseen?
    Mekatroniikan ohjainlaite on koodattava autoon jos se vaihtuu toiseen. Siellähän se xHP:kin lymyää.

    Leave a comment:


  • Fubar
    replied
    E60/61 automaattilaatikon vaihto

    Olisi ajatus vaihtaa E61 530D rep-LCI:n humppaava automaattilaatikko käytettyyn "ehjään".
    Mekaaninen vaihtotyö onnistuu luultavasti ilman merkittäviä ongelmia, mutta miten on sähköpuolen laita?
    En onnistunut foorumilta löytämään varmaa tietoa että onko jotain koodattava vai ei?
    Onko todennäköistä että laatikko toimii täysin ilman koodausta, vai auttavasti, vai ei ollenkaan?
    Nykyisessä laatikossa on xhp, menetänkö sen jos/kun laatikon vaihdan toiseen?
    Last edited by Fubar; 21-09-2023, 18:47.

    Leave a comment:


  • Rattiukko
    replied
    5EBA, putsaus ja pyöritti ohjausta ääriasentoihin niin poistui.

    Leave a comment:


  • |foder|
    replied
    E61 530ixA prefacelift.
    Jääty kaupan pihaan.
    Mittaristoon tulee vain kello, ei anna edes ns sytytysvirtoja. Samalla navi ja radio herää kyllä.
    Rattilukko päällä eikä saa edes vapaalle.
    Virtaa on.
    Vikakoodeja ei anna, tai antaa koodia vaan ilmastoinnin huurtumisen anturilta, jota on antanut aina.

    Mikä neuvoksi? Täytyisi saada edes kaupan pihalta kotipihalle.

    E: IBS liittimen irroituksella lähti vaivatta käyntiin.
    Last edited by |foder|; 17-09-2023, 16:56.

    Leave a comment:


  • jape111
    replied
    5EBA steering-angle sensor, plausibility. Tollasta vikakoodia rupes pukkaa. Ei auta vaikka rattia pyörittelee ääriasentoihin. Onko muilla ollu samaa ongelmaa? Jos tota anturia koittais putsata niin miten kalibrointi onnistuu?

    Leave a comment:


  • pheno
    replied
    Löytyykö vielä ajantasalla olevaa ETK:ta e60/e61:lle ?

    Leave a comment:


  • Merkki
    replied
    Aktiiviohjauksessa pientä klappia ja foorumilta tuli luettua jo kuolleista topikeista että porukka näitä saanut korjattua vaihtamalla planeettapyörästöön liukulaakerit :think
    Kysymys kuuluu mistähän näitä osia saisi tilattua? nimim sormet syyhyten googletellut melkolailla tuloksetta

    Leave a comment:

Working...
X