memebuy23buy

E60/61 kysymyksiä ja vastauksia XII

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Masander
    replied
    Originally posted by p0ks View Post
    Edellinen omistaja hukannut toisen takasuojuksen niin on paskaa umpion sisälläkin..
    Mutta hyvä pointti, ehkäpä ensin kokeilla kiillottamista.
    Kerran kokeilin bilteman settiä, en saanut sillä juuri mitään aikaan, mahdollisesti myös käyttäjästä jouhtuvaa vikaa...




    Näillä vedin omat umpiot ja siihen päälle joku uv-suojaa sisältävä pinnoite, lakka tms. Pysyny kiiltävinä 5v., toki alkaa olla kiveniskemää et vois jossain kohtaa hioa uusiks. Huonoja kokemuksia on niistä kiillotusseteistä missä ei tarvi käyttää porakonetta vaa hiotaa ja sit lyödään joku mömmö minkä pitäis kirkastaa umpio mut ne on iha bullshittiä.

    Leave a comment:


  • p0ks
    replied
    Originally posted by Masander View Post
    Onko heijastinpinnat tms siis huonossa kunnossa vai itse umpioiden ”lasit”? Varmaan helpoimmalla pääset jos kiillotat ne umpiot? Semmone porakoneeseen tuleva kiillotussetti ja kirkaslakka päälle.
    Edellinen omistaja hukannut toisen takasuojuksen niin on paskaa umpion sisälläkin..
    Mutta hyvä pointti, ehkäpä ensin kokeilla kiillottamista.
    Kerran kokeilin bilteman settiä, en saanut sillä juuri mitään aikaan, mahdollisesti myös käyttäjästä jouhtuvaa vikaa...

    Leave a comment:


  • Masander
    replied
    Originally posted by p0ks View Post
    Löytyy s524 adaptive headlights nykyisistä umpioista, ajattelin vaihtaa umpiot kun on niin sumet kirkkaampiin, mutta jos vaihdan perus xenon malleihin tuleeko jotain herjaa mittaristoon jos ei olekkaan adaptiiviset tai onko johdotuksissa jotain eroja? 2005 vuoden malli.
    Onko heijastinpinnat tms siis huonossa kunnossa vai itse umpioiden ”lasit”? Varmaan helpoimmalla pääset jos kiillotat ne umpiot? Semmone porakoneeseen tuleva kiillotussetti ja kirkaslakka päälle.

    Leave a comment:


  • p0ks
    replied
    Umpion vaihto

    Löytyy s524 adaptive headlights nykyisistä umpioista, ajattelin vaihtaa umpiot kun on niin sumeat, kirkkaampiin, mutta jos vaihdan perus xenon malleihin tuleeko jotain herjaa mittaristoon jos ei olekkaan adaptiiviset tai onko johdotuksissa jotain eroja? 2005 vuoden malli.
    Last edited by p0ks; 14-10-2023, 15:14.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Fubar View Post
    Laitetaan tähän vielä yksi varmistava kysymys.
    Olet ymmärtänyt aivan oikein. Mikäli itse ohjailaite ei vaihdu, niin suosittelen kuitenkin sen adaptaatiot resetoimaan askarteluiden päätteeksi.

    Leave a comment:


  • Fubar
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post

    Suosittelen ohjainlaitteen ohjelmointia välittömästi sen vaihtotyön yhteyteen. Saattaa toimia ilmankin joten kuten tai sitten ei. En myöskään suosittele yrittämään etätoteutuksena jos ohjainlaitteen ohjelmistoversio edellyttää päivitystä. xHP:n lisenssi on mahdollista siirtää toiseen ohjainlaitteeseen ja tätä varten tulee toimia täsmälleen ohjelman kehittäjän ohjeiden mukaisesti. Tutustu niihin ihan ensimmäiseksi.
    Laitetaan tähän vielä yksi varmistava kysymys.
    Jos päädyn vaihteiston vaihtamaan käytettyyn niin käsittääkseni koodausta ei tarvita jos vaihdan laatikon sisällä olevat ohjausboksit päittäin niin että autossa ollut (ja xHP:n omaava) boksi menee takaisin autoon "uuden laatikon" sisällä?
    Vai onko boksi auton lisäksi paritettu myös laatikkoon jollain tavalla?

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by 205/65-15H View Post
    Kun syitä vikaantumiseen näyttää olevan useita niin miten vian syytä kantsii alkaa selvittämään?
    Aja sitä alkuun testerillä, niin näkee onko moottorissa vikaa. Minulta löytyy tarvittaessa rattikolonnin moottori ylimääräisenä.

    Leave a comment:


  • 205/65-15H
    replied
    Kun syitä vikaantumiseen näyttää olevan useita niin miten vian syytä kantsii alkaa selvittämään?

    Leave a comment:


  • 205/65-15H
    replied
    On kyllä mielestäni ihan mykkä.

    Taitaa olla vika ohjauksessa? Sen vaihto on videon loppupuolella.

    Last edited by 205/65-15H; 23-09-2023, 22:54.

    Leave a comment:


  • huotski
    replied
    Originally posted by 205/65-15H View Post
    E61 sähköratti säätyy syvyys-suunnassa mutta ei ylös/alas. Ajatuksia viasta, vianetsinnästä? Luulisin että jos olisi kontaktivika kytkimessä niin yksi suunta menisi epäkuntoon?
    Yrittääkö edes liikkua? Omassa e65 olisi sama vika ja kuuli että yrtti liikua. Helppo korjata jos se vielä "naksuu".

    Leave a comment:


  • 205/65-15H
    replied
    E61 sähköratti säätyy syvyys-suunnassa mutta ei ylös/alas. Ajatuksia viasta, vianetsinnästä? Luulisin että jos olisi kontaktivika kytkimessä niin yksi suunta menisi epäkuntoon?

    Leave a comment:


  • Fubar
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Suosittelen ohjainlaitteen ohjelmointia välittömästi sen vaihtotyön yhteyteen. Saattaa toimia ilmankin joten kuten tai sitten ei. En myöskään suosittele yrittämään etätoteutuksena jos ohjainlaitteen ohjelmistoversio edellyttää päivitystä. xHP:n lisenssi on mahdollista siirtää toiseen ohjainlaitteeseen ja tätä varten tulee toimia täsmälleen ohjelman kehittäjän ohjeiden mukaisesti. Tutustu niihin ihan ensimmäiseksi.
    En aio edes yrittää tuota ohjelmointia itse. Kuten kysymyksistä huomaa en asiasta ymmärrä edes alkeita. Tuota vinkkiä arvostan että ei kannata yrittää etänä, jos hommaan alkaa on siis yhytettävä joku paikallinen osaaja asiassa auttamaan.

    Originally posted by Clavurion View Post
    Eikö noi solenoidit ja muuntimen saa pikkusen edullisemmin, kun vähän kaivelee.



    https://www.ebay.de/itm/173745727395
    Kiitos. Näyttää tosiaan saavan jonkin verran halvemmalla.
    On jo vuosia harmittanut kun koulussa en ymmärtänyt riittävästi saksaa opiskella. Joutuu aina ebay.de:tä googlekääntäjän kanssa käyttämään.
    Tosin tuo solenoidisarja oli ymmärtääkseni sähkökepilliseen vaihteistoon, mutta samalta myyjältä löytyy kyllä se oikeakin setti jossa yksi musta solenoidi.
    Edelleen hinta tulee nopeasti laskettuna noin kaksinkertaiseksi pelkkään laatikon vaihtoon verrattuna.
    Toki etuna että ohjelmointia ei tarvitsisi tehdä kun samalla laatikolla edelleen matka jatkuisi ja ehkä mahdollisuus ongelman poistumiseen kokonaan on hieman suurempi (riippuen miten asentajan osaamisesta).

    Tällä hetkellä kuitenkin kovasti houkuttelee "budjettiratkaisuna" löytää kolariautosta "oireeton" laatikko. Jos sillä pääsisi seuraavat 50-75tkm niin homma olisi mielestäni vaivan väärti.

    Katsotaan mihin suuntaan tässä päätös kallistuu.
    Kiitokset hyvistä vinkeistä. Mukava nähdä että edelleen jotkut jaksaa foorumilla tietoa jakaa.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Fubar View Post
    Mekatroniikan zip-kitin asennuksesta, solenoidien vaihdosta ja tiivisteiden vaihdosta uskoisin kyllä selviäväni itse. Samoin turbiinin vaihdosta. Kunnostettu turbiini näyttää maksavan yli 800€, zip kit noin 300€, solenoidit noin 500€ ja siihen päälle vielä öljyt jne. -->Kokonaisuudessa yli 2x kalliimpi käytetyn vaihteiston vaihtamiseen verrattuna?
    Eikö noi solenoidit ja muuntimen saa pikkusen edullisemmin, kun vähän kaivelee.



    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Fubar View Post
    Foorumin suola, kolme aivan erilaista vastausta/kommenttia yhteen kysymykseen..

    Onnistunee etänä? Tarvitseeko autoa käyttää piuhan päässä jo silloin kun vanha laatikko on paikoillaan vai ainoastaan vaihdon jälkeen? Onko xHP mahdollista "siirtää" siihen "uuteen" laatikkoon?
    Olen eri mieltä. Ensimmäisessä vastattiin esitettyyn kysymykseen. Jäljempänä tarjottiin hyviä neuvoja, joita kannattaa myös harkita kun huolellisesti sisäänajetusta laatikosta kuitenkin kyse.

    Suosittelen ohjainlaitteen ohjelmointia välittömästi sen vaihtotyön yhteyteen. Saattaa toimia ilmankin joten kuten tai sitten ei. En myöskään suosittele yrittämään etätoteutuksena jos ohjainlaitteen ohjelmistoversio edellyttää päivitystä. xHP:n lisenssi on mahdollista siirtää toiseen ohjainlaitteeseen ja tätä varten tulee toimia täsmälleen ohjelman kehittäjän ohjeiden mukaisesti. Tutustu niihin ihan ensimmäiseksi.

    Leave a comment:


  • Fubar
    replied
    Foorumin suola, kolme aivan erilaista vastausta/kommenttia yhteen kysymykseen..
    Vastataan kuitenkin kaikkiin.

    Originally posted by JaniLap View Post
    Mekatroniikan ohjainlaite on koodattava autoon jos se vaihtuu toiseen. Siellähän se xHP:kin lymyää.
    Kiitokset. Onnistunee etänä? Tarvitseeko autoa käyttää piuhan päässä jo silloin kun vanha laatikko on paikoillaan vai ainoastaan vaihdon jälkeen? Onko xHP mahdollista "siirtää" siihen "uuteen" laatikkoon?

    Originally posted by Clavurion View Post
    Miksi ei mieluumin korjauta sitä oman mekatroniikkaa ja vaihda kunnostettua momentinmuunninta?
    Lähinnä raha, tuohon muutaman tonnin kärryyn olisi yritys kohtuurahalla pumpata lisää käyttövuosia. Käytetty laatikko, johtosarjan läpivienti, öljypohja, öljyt ja mekan tiivisteet (putkilot ja se laatikon ja mekan välinen kahden neliön muotoinen) olisi vaihdettavissa 550€-700€ kustannuksella kun ei omalle ajalle arvoa laske.
    Mekatroniikan zip-kitin asennuksesta, solenoidien vaihdosta ja tiivisteiden vaihdosta uskoisin kyllä selviäväni itse. Samoin turbiinin vaihdosta. Kunnostettu turbiini näyttää maksavan yli 800€, zip kit noin 300€, solenoidit noin 500€ ja siihen päälle vielä öljyt jne. -->Kokonaisuudessa yli 2x kalliimpi käytetyn vaihteiston vaihtamiseen verrattuna?

    Originally posted by Arnolds View Post
    Viet se Siekkiselle korjattavaksi https://siekkinen.net/index.html kun ei oo sulla pitkämatka.
    Tässä tulee kanssa raha vastaan. Käsittääkseni huolto maksaa useamman harrasteyksikön ja sitä summaa on hankala perustella muutaman tonnin kärryyn. Toki sen jälkeen laatikosta ei huolta tarvitsisi kantaa enää auton lopun eliniän aikana. Toivoisin että eliniän loppuun pääsisin myös sillä käytetyllä vaihteistolla.

    Kaikki edellä mainittuja vaihtoehtoja olen punninnut. Tällä hetkellä järkevimmältä tuntuu käytetyn vaihteiston vaihto vaikka toki siinä on riski että yhtä huono, tai jopa huonompi tilalle sattuu osumaan.
    Riskiä voi ehkä pienentää yrittämällä valikoida "luotettavan oloisen myyjän" (voi olla taruolento kuten joulupukki). Vaihteistoja näyttää olevan purkuautoista myynnissä niin paljon että kyseessä on oikein "ostajan markkinat".

    Leave a comment:

Working...
X