Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 kysymyksiä ja vastauksia XII

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jesper.e
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2008
    • 222
    • Rovaniemi

    Jeps! Eli ostin ahdinvikaisen (akseli poikki) 530d:n ja 200tkm ajettu hyväkuntoinen alipaineohjattu turbo (ainakin omaan silmään) löytyi 110e hintaan.

    Kompressorikotelon käytin auki kuitenkin kun sisälle oli päässyt hieman muhjua, mm. Vähän hiekkaa, pienehkö määrä. VNT siipien tanko tuntuu liikkuvan kevyesti, eikä välyksiä ole paitsi aivan pienenpieni poikittaisvälys joka mielestäni ihan normaalia vrt. Mitä aikoinaan ahtimien kanssa pelannut.

    Kompressorikotelon puolella oli iso o-rengas ja olen nyt koittanut eilisestä moista löytää, vinkkejä mistä oikeanlainen tiiviste löytyisi?

    Entä kannattaako esim. Öljyn meno/tuloputket uusia? Entä akselin laakerointi, kannattaako/voiko puhdistaa jollain konstilla? Kun en voi olla varma onko sisään päässyt roskaa.

    Vähän noviisi näiden varsinkin VNT Ahtimien kanssa kun kokemukset tbo hommista on lähinnä e30 koppasten kanssa, jolloin on lyöty uutta hyrrää osineen kiinni.

    Eli vinkit ja neuvot tervetulleita!

    Autosta vielä senverran että ohjelmoitu 530d 700Nm vääntöä jne, kaikki saastehommat tulpattu/poistettu.

    Edit: ja luonnollisesti kaikki ahtoputket, cooleri yms puhdistetaan perusteellisesti kun rotisko lyödään kasaan. Imusarja varmaan hyvä myös käyttää irti ja puhdistaa. Läpät poistettu ja tulpattu. Pakopuolen pultit tuntui olevan niin kovassa etten ottanut riskiä että esim katkeavat, pakopuoli oli puhdas. Kannattaako nuo suihkia jollain kuitenkin? Akseli varmasti esim öljytä jne ennen paikalleen "heittämistä"
    Last edited by jesper.e; 04-02-2023, 13:41. Reason: Lisäys
    e30 m20b27 stroker & e34 525i
    Entiset: e46 318i, e30 320i cabrio, e30 316 "rustyshark"'e30 316i-89, e36 316i-91, e30 316-87, e30 325i-88, e30 316-88 "rustyshark", e30 m10b20 tic-84, e30 316-87, e34 525i M-tech-91,
    e30 320i-86, e30 318i-88

    Comment

    • Havis
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1838
      • Kotona/Poissa

      Originally posted by yxespu View Post
      Useita tapauksia ympäri maailmaa missä syylärin vaihdon jälkeen lämmöt ei nouse normaalisti. Myös itselleni kävi niin. Selvittelin asiaa ja tosiaan N53 moottorinen autoni 523i LCI alkaa oikutella jäähdyttimen vaihdon jälkeen. Ainakin tarvikejäähdyttimissä on jokin muutos oem tuotteeseen nähden joten oikeanpuoleinen alaletku(liitteessä) tulee sulkea. Toimenpide ei aiheuta mitään ongelmia mutta lämmöt palaa normaaliksi.
      Miks ostaa epäsopiva tarvikejäähdyttäjä?
      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

      E60 523iA -08

      Comment

      • yxespu
        Newbiemmer
        • Jan 2022
        • 18
        • Finland

        Siksi

        Originally posted by Havis View Post
        Miks ostaa epäsopiva tarvikejäähdyttäjä?
        Kaikille lienee selvää että tarvikeosia ostetaan hinnan vuoksi. Esim jäähdyttimen toiminnasta ei voi ennen asennusta päällepäin nähdä mitään. Kun se on asennettu ja letku tukkimalla toimii täydellisesti niin asia on ainakin minulle OK.
        Reklamointi tuskin auttaa tässä tapauksessa mitään?? Myyjä kysyy jäähdyttääkö? Vastaus on että liikaakin.

        Comment

        • VilleP
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2299
          • Vantaa

          Tuo osa nro 12 on on ilmeisesti öljynlauhduttimelle menevä letku, joka löytyy automaattivaihteisista autoista. Sen tukkiminen kuulostaa vähän jenkkifoorumi ratkaisulta. Syyläri itsessään sen verran yksinkertainen kampe, että se ei voi jäähdyttää liikaa, koska nesteen virtausta sinne rajoitetaan termostaatilla. Joten väittäisin että onglema on jossain muualla kuin itse syylärissä.
          F11 530xd LCI
          S2 Avant

          Comment

          • nevari
            BTCF Member
            • Apr 2008
            • 259
            • jyväskylä

            Originally posted by VilleP View Post
            Tuo osa nro 12 on on ilmeisesti öljynlauhduttimelle menevä letku, joka löytyy automaattivaihteisista autoista. Sen tukkiminen kuulostaa vähän jenkkifoorumi ratkaisulta. Syyläri itsessään sen verran yksinkertainen kampe, että se ei voi jäähdyttää liikaa, koska nesteen virtausta sinne rajoitetaan termostaatilla. Joten väittäisin että onglema on jossain muualla kuin itse syylärissä.

            Näin itsekin asian näkisin että tuon letkun ollessa tulpassa voi kesällä olla vaihdelaatikko kovilla:think

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7538
              • Jyväshyvä

              Originally posted by VilleP View Post
              Tuo osa nro 12 on on ilmeisesti öljynlauhduttimelle menevä letku, joka löytyy automaattivaihteisista autoista. Sen tukkiminen kuulostaa vähän jenkkifoorumi ratkaisulta. Syyläri itsessään sen verran yksinkertainen kampe, että se ei voi jäähdyttää liikaa, koska nesteen virtausta sinne rajoitetaan termostaatilla. Joten väittäisin että onglema on jossain muualla kuin itse syylärissä.
              Eiköhän tässä tapauksessa laatikon lämmönvaihtimen termari ole rikki. Mitenkä se syylärin vaihtaminen sen rikkoo :think
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • yxespu
                Newbiemmer
                • Jan 2022
                • 18
                • Finland

                Letku

                Originally posted by nevari View Post
                Näin itsekin asian näkisin että tuon letkun ollessa tulpassa voi kesällä olla vaihdelaatikko kovilla:think
                Autoon on saatavana uudemman mallin mukaisia syyläreitä josta kyseinen letkuliitos kokonaan puuttuu, ja kyseiseen pakettiin on myös saatavana letkua josta kyseinen (tulpattu) haara kokonaan puuttuu. Tulpattu letku siis haarautuu toisesta letkusta. Se etteikö se johtusi syyläristä kannattaisi jokaisen erikseen todeta. On maailmalla ja suomessakin uhrattu satoja euroja termareihin ja vesipumppuihin ilman tulosta. Kuitenkin ongelma on useimmiten tullut juuri jäähdyttimen vaihdon yhteydessä. "Vikaa" ei useinkaan huomaa (mittarin puute) kesäkeleillä, vaan vasta kun syssymmällä alkaa vilu vaivata ja autoasennossa puhallin humpata. Jokainenhan tietenkin tulppaa letkuja omalla vastuullaan. Olen kuitenkin varma siitä että syylärissä on rakenteellinen ongelma joka kierrättää vettä liiaksi kyseisen letkun kautta jolloin vesi ei lämpene riittävästi sen ohittaessa termarin.

                Comment

                • yxespu
                  Newbiemmer
                  • Jan 2022
                  • 18
                  • Finland

                  Originally posted by MajorDrake View Post
                  Eiköhän tässä tapauksessa laatikon lämmönvaihtimen termari ole rikki. Mitenkä se syylärin vaihtaminen sen rikkoo :think
                  Laatikon termarin kunnon voi helposti todeta nipistämällä vaihtimen letkun luttuun. Jos siitä lämmöt lähtee nousuun, niin vika on siellä. Näitähän on paljon vaihdeltu turhaa niikun muitakin termareita.

                  Ei ole laatikon lämmönvaihtimelta lähtevä letku.

                  https://www.schmiedmann.fi/fi/tuote/...1-53-7-519-494 Tämä on uudempi letku ilman tulpattava haaraa.
                  Last edited by yxespu; 05-02-2023, 16:54.

                  Comment

                  • VilleP
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2299
                    • Vantaa

                    Laitatko linkin näihin ongelma syyläreihin patentti ratkaisuineen? Kuulostaa jotenkin oudolta että tehdäån väärin toimiva syyläri ja laitetaan sen matkaan ongelman ohittava osa. Se että syyläri kierrättäisi vettä liikaa jostain väärästä liitoksesta mahdotonta niin kauan kun itse putkiliitoksen koko ei kasva.

                    Ainakin Nissenssin kennossa on kaikki letkulähdöt mistä orkkiksessa. Ja niin näkyy muissakin tarvike malleissa olevan.
                    Last edited by VilleP; 05-02-2023, 16:46.
                    F11 530xd LCI
                    S2 Avant

                    Comment

                    • yxespu
                      Newbiemmer
                      • Jan 2022
                      • 18
                      • Finland

                      Originally posted by VilleP View Post
                      Laitatko linkin näihin ongelma syyläreihin patentti ratkaisuineen? Kuulostaa jotenkin oudolta että tehdäån väärin toimiva syyläri ja laitetaan sen matkaan ongelman ohittava osa. Se että syyläri kierrättäisi vettä liikaa jostain väärästä liitoksesta mahdotonta niin kauan kun itse putkiliitoksen koko ei kasva.

                      Ainakin Nissenssin kennossa on kaikki letkulähdöt mistä orkkiksessa. Ja niin näkyy muissakin tarvike malleissa olevan.
                      https://aeromotors.fi/kataloog/artic.../60772-nissens
                      https://aeromotors.fi/kataloog/bmw/5...t118557;s10203 (NRF Jäähdytin,moottorin jäähdytys
                      58320)Tämä on malli mikä löytyy minun autostani (523i 2008 LCI). Oikealla alhaalla oleva letkunlähtö on tulppaamani letkun lähtö.

                      Muuten.. en tarkoittanyt että uusi letku tulee syylärin mukana vaan se pitää erikseen tilata. https://www.schmiedmann.fi/fi/tuote/...1-53-7-519-494
                      Last edited by yxespu; 05-02-2023, 17:19.

                      Comment

                      • VilleP
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2299
                        • Vantaa

                        Tuo NRF:n jäähy korvaa kaksi erillaista orkkis jäähyä 914 ja 915 loppuisilla numeroilla, eli tuo menee manuaali ja automaattilaatikolla oleviin, ja sit ilmeisesti ylimääräiset lähdöt tukitaan. Ja tuo 494 loppuinen letku on manuaali vehkeissä, missä sitä ylimääräistä lähtöä syylärissä ei ole.

                        Tuo Nissenssin linkkaamani kenno on pelkästään automaatti malleihin, jota ehkä kannattaisi käyttää. Huomannut tässä vuosien varrella että jäähdytys järjestelmissä kannattaa suosia OE tai OEM osia.
                        Last edited by VilleP; 05-02-2023, 17:27.
                        F11 530xd LCI
                        S2 Avant

                        Comment

                        • Laku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 17547
                          • Turku

                          Originally posted by VilleP View Post
                          Tuo NRF:n jäähy korvaa kaksi erillaista orkkis jäähyä 914 ja 915 loppuisilla numeroilla, eli tuo menee manuaali ja automaattilaatikolla oleviin, ja sit ilmeisesti ylimääräiset lähdöt tukitaan. Ja tuo 494 loppuinen letku on manuaali vehkeissä, missä sitä ylimääräistä lähtöä syylärissä ei ole.

                          Tuo Nissenssin linkkaamani kenno on pelkästään automaatti malleihin, jota ehkä kannattaisi käyttää. Huomannut tässä vuosien varrella että jäähdytys järjestelmissä kannattaa suosia OE tai OEM osia.
                          Näin se vähän on... Ei liity E6x:ään, mutta ostin tarvikesyylarin E81:eeen ja oli tulpattava yksi lähtö, vaikka alkuperäisnumerolla tilasin. Taisi tulla Aeromotorsilta tai Profiteilelta.
                          Näillä mennään:
                          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                          Comment

                          • yxespu
                            Newbiemmer
                            • Jan 2022
                            • 18
                            • Finland

                            Siltikin

                            Originally posted by Laku View Post
                            Näin se vähän on... Ei liity E6x:ään, mutta ostin tarvikesyylarin E81:eeen ja oli tulpattava yksi lähtö, vaikka alkuperäisnumerolla tilasin. Taisi tulla Aeromotorsilta tai Profiteilelta.
                            Olette varmaankin osittain oikeassa (kaikki), mutta mikä selittää sen että org jäähdyttimesä on nuo kaikki lähdöt letkuineen paikoillaan ja lämmöt kohdillaan mutta kun vaihdetaan jäähdytin päällisin puolin samanlaiseen ja yhdistetään alkuperäiset letkut paikoilleen niin lämmöt ei nouse juuri yli 70 asteen? Letkun numero 12 tukittua kaikki toimii.:think.
                            Jos olisin ymmärtänyt säilyttää org jäähyn niin purkaisin sen ihan uteliaisuudesta.

                            Täällä asiaa aiheesta:https://www.bimmerworld.com/About-Us...r-Differences/
                            Last edited by yxespu; 06-02-2023, 09:36.

                            Comment

                            • Clavurion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2005
                              • 9159
                              • Oulu

                              Jäähdytin on ulkoisesti yhtenäisen näköinen, mutta päädyt on osastoitu niin, että kennon alimmat rivit toimivat laatikkoöljyjen jäähdytyksessä. Jos päädyistä ylemmän ja alemman osaston nesteet pääsevät vapaasti sekoittumaan, niin lämmöt ei nouse normaalisti.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              • yxespu
                                Newbiemmer
                                • Jan 2022
                                • 18
                                • Finland

                                Originally posted by Clavurion View Post
                                Jäähdytin on ulkoisesti yhtenäisen näköinen, mutta päädyt on osastoitu niin, että kennon alimmat rivit toimivat laatikkoöljyjen jäähdytyksessä. Jos päädyistä ylemmän ja alemman osaston nesteet pääsevät vapaasti sekoittumaan, niin lämmöt ei nouse normaalisti.
                                Jos ne sekoittuvat uudessa jäähdyttimessä niin sehän on valmistusvika. Sitä on vaan kauppiaalle vaikea todistaa. Vika on ilmeisen yleinen koska niin moni tappelee termareiden kanssa saamatta mitään tulosta. Sekin ihmetyttää että BMW on katsonut uudemmissa jäähdyttimissä alaletkun tarpeettomaksi

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎