Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 kysymyksiä ja vastauksia XII

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Fubar
    BTCF Member
    • Aug 2003
    • 173
    • Kuopio

    E60/61 automaattilaatikon vaihto

    Olisi ajatus vaihtaa E61 530D rep-LCI:n humppaava automaattilaatikko käytettyyn "ehjään".
    Mekaaninen vaihtotyö onnistuu luultavasti ilman merkittäviä ongelmia, mutta miten on sähköpuolen laita?
    En onnistunut foorumilta löytämään varmaa tietoa että onko jotain koodattava vai ei?
    Onko todennäköistä että laatikko toimii täysin ilman koodausta, vai auttavasti, vai ei ollenkaan?
    Nykyisessä laatikossa on xhp, menetänkö sen jos/kun laatikon vaihdan toiseen?
    Last edited by Fubar; 21-09-2023, 18:47.
    E61 530d -06, E61 530xd -06, E34 540i/6 touring -95
    ex. E39 530d touring -03, E39 M5 -00, E39 520d touring -01, E30 324tda touring -89, E30 316 1.8 2d -86

    Comment

    • JaniLap
      BTCF Member
      • Sep 2012
      • 2554
      • Tampere

      Originally posted by Fubar View Post
      Olisi ajatus vaihtaa E61 530D rep-LCI:n humppaava automaattilaatikko käytettyyn samanlaiseen.

      Onko todennäköistä että laatikko toimii täysin ilman koodausta, vai auttavasti, vai ei ollenkaan?
      Nykyisessä laatikossa on xhp, menetänkö sen jos/kun laatikon vaihdan toiseen?
      Mekatroniikan ohjainlaite on koodattava autoon jos se vaihtuu toiseen. Siellähän se xHP:kin lymyää.
      N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
      Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
      Tampere

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9078
        • Oulu

        Originally posted by Fubar View Post
        Olisi ajatus vaihtaa E61 530D rep-LCI:n humppaava automaattilaatikko käytettyyn samanlaiseen.
        Mekaaninen vaihtotyö onnistuu luultavasti ilman merkittäviä ongelmia, mutta miten on sähköpuolen laita?
        En onnistunut foorumilta löytämään varmaa tietoa että onko jotain koodattava vai ei?
        Onko todennäköistä että laatikko toimii täysin ilman koodausta, vai auttavasti, vai ei ollenkaan?
        Nykyisessä laatikossa on xhp, menetänkö sen jos/kun laatikon vaihdan toiseen?
        Miksi ei mieluumin korjauta sitä oman mekatroniikkaa ja vaihda kunnostettua momentinmuunninta?
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Arnolds
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 3309
          • Kajjjaani

          Originally posted by Fubar View Post
          Olisi ajatus vaihtaa E61 530D rep-LCI:n humppaava automaattilaatikko käytettyyn samanlaiseen.
          Mekaaninen vaihtotyö onnistuu luultavasti ilman merkittäviä ongelmia, mutta miten on sähköpuolen laita?
          En onnistunut foorumilta löytämään varmaa tietoa että onko jotain koodattava vai ei?
          Onko todennäköistä että laatikko toimii täysin ilman koodausta, vai auttavasti, vai ei ollenkaan?
          Nykyisessä laatikossa on xhp, menetänkö sen jos/kun laatikon vaihdan toiseen?
          Viet se Siekkiselle korjattavaksi https://siekkinen.net/index.html kun ei oo sulla pitkämatka.
          F26 xDrive20d TwinPower

          EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

          Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

          Comment

          • Fubar
            BTCF Member
            • Aug 2003
            • 173
            • Kuopio

            Foorumin suola, kolme aivan erilaista vastausta/kommenttia yhteen kysymykseen..
            Vastataan kuitenkin kaikkiin.

            Originally posted by JaniLap View Post
            Mekatroniikan ohjainlaite on koodattava autoon jos se vaihtuu toiseen. Siellähän se xHP:kin lymyää.
            Kiitokset. Onnistunee etänä? Tarvitseeko autoa käyttää piuhan päässä jo silloin kun vanha laatikko on paikoillaan vai ainoastaan vaihdon jälkeen? Onko xHP mahdollista "siirtää" siihen "uuteen" laatikkoon?

            Originally posted by Clavurion View Post
            Miksi ei mieluumin korjauta sitä oman mekatroniikkaa ja vaihda kunnostettua momentinmuunninta?
            Lähinnä raha, tuohon muutaman tonnin kärryyn olisi yritys kohtuurahalla pumpata lisää käyttövuosia. Käytetty laatikko, johtosarjan läpivienti, öljypohja, öljyt ja mekan tiivisteet (putkilot ja se laatikon ja mekan välinen kahden neliön muotoinen) olisi vaihdettavissa 550€-700€ kustannuksella kun ei omalle ajalle arvoa laske.
            Mekatroniikan zip-kitin asennuksesta, solenoidien vaihdosta ja tiivisteiden vaihdosta uskoisin kyllä selviäväni itse. Samoin turbiinin vaihdosta. Kunnostettu turbiini näyttää maksavan yli 800€, zip kit noin 300€, solenoidit noin 500€ ja siihen päälle vielä öljyt jne. -->Kokonaisuudessa yli 2x kalliimpi käytetyn vaihteiston vaihtamiseen verrattuna?

            Originally posted by Arnolds View Post
            Viet se Siekkiselle korjattavaksi https://siekkinen.net/index.html kun ei oo sulla pitkämatka.
            Tässä tulee kanssa raha vastaan. Käsittääkseni huolto maksaa useamman harrasteyksikön ja sitä summaa on hankala perustella muutaman tonnin kärryyn. Toki sen jälkeen laatikosta ei huolta tarvitsisi kantaa enää auton lopun eliniän aikana. Toivoisin että eliniän loppuun pääsisin myös sillä käytetyllä vaihteistolla.

            Kaikki edellä mainittuja vaihtoehtoja olen punninnut. Tällä hetkellä järkevimmältä tuntuu käytetyn vaihteiston vaihto vaikka toki siinä on riski että yhtä huono, tai jopa huonompi tilalle sattuu osumaan.
            Riskiä voi ehkä pienentää yrittämällä valikoida "luotettavan oloisen myyjän" (voi olla taruolento kuten joulupukki). Vaihteistoja näyttää olevan purkuautoista myynnissä niin paljon että kyseessä on oikein "ostajan markkinat".
            E61 530d -06, E61 530xd -06, E34 540i/6 touring -95
            ex. E39 530d touring -03, E39 M5 -00, E39 520d touring -01, E30 324tda touring -89, E30 316 1.8 2d -86

            Comment

            • JaniLap
              BTCF Member
              • Sep 2012
              • 2554
              • Tampere

              Originally posted by Fubar View Post
              Foorumin suola, kolme aivan erilaista vastausta/kommenttia yhteen kysymykseen..

              Onnistunee etänä? Tarvitseeko autoa käyttää piuhan päässä jo silloin kun vanha laatikko on paikoillaan vai ainoastaan vaihdon jälkeen? Onko xHP mahdollista "siirtää" siihen "uuteen" laatikkoon?
              Olen eri mieltä. Ensimmäisessä vastattiin esitettyyn kysymykseen. Jäljempänä tarjottiin hyviä neuvoja, joita kannattaa myös harkita kun huolellisesti sisäänajetusta laatikosta kuitenkin kyse.

              Suosittelen ohjainlaitteen ohjelmointia välittömästi sen vaihtotyön yhteyteen. Saattaa toimia ilmankin joten kuten tai sitten ei. En myöskään suosittele yrittämään etätoteutuksena jos ohjainlaitteen ohjelmistoversio edellyttää päivitystä. xHP:n lisenssi on mahdollista siirtää toiseen ohjainlaitteeseen ja tätä varten tulee toimia täsmälleen ohjelman kehittäjän ohjeiden mukaisesti. Tutustu niihin ihan ensimmäiseksi.
              N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
              Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
              Tampere

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9078
                • Oulu

                Originally posted by Fubar View Post
                Mekatroniikan zip-kitin asennuksesta, solenoidien vaihdosta ja tiivisteiden vaihdosta uskoisin kyllä selviäväni itse. Samoin turbiinin vaihdosta. Kunnostettu turbiini näyttää maksavan yli 800€, zip kit noin 300€, solenoidit noin 500€ ja siihen päälle vielä öljyt jne. -->Kokonaisuudessa yli 2x kalliimpi käytetyn vaihteiston vaihtamiseen verrattuna?
                Eikö noi solenoidit ja muuntimen saa pikkusen edullisemmin, kun vähän kaivelee.



                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • Fubar
                  BTCF Member
                  • Aug 2003
                  • 173
                  • Kuopio

                  Originally posted by JaniLap View Post
                  Suosittelen ohjainlaitteen ohjelmointia välittömästi sen vaihtotyön yhteyteen. Saattaa toimia ilmankin joten kuten tai sitten ei. En myöskään suosittele yrittämään etätoteutuksena jos ohjainlaitteen ohjelmistoversio edellyttää päivitystä. xHP:n lisenssi on mahdollista siirtää toiseen ohjainlaitteeseen ja tätä varten tulee toimia täsmälleen ohjelman kehittäjän ohjeiden mukaisesti. Tutustu niihin ihan ensimmäiseksi.
                  En aio edes yrittää tuota ohjelmointia itse. Kuten kysymyksistä huomaa en asiasta ymmärrä edes alkeita. Tuota vinkkiä arvostan että ei kannata yrittää etänä, jos hommaan alkaa on siis yhytettävä joku paikallinen osaaja asiassa auttamaan.

                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Kiitos. Näyttää tosiaan saavan jonkin verran halvemmalla.
                  On jo vuosia harmittanut kun koulussa en ymmärtänyt riittävästi saksaa opiskella. Joutuu aina ebay.de:tä googlekääntäjän kanssa käyttämään.
                  Tosin tuo solenoidisarja oli ymmärtääkseni sähkökepilliseen vaihteistoon, mutta samalta myyjältä löytyy kyllä se oikeakin setti jossa yksi musta solenoidi.
                  Edelleen hinta tulee nopeasti laskettuna noin kaksinkertaiseksi pelkkään laatikon vaihtoon verrattuna.
                  Toki etuna että ohjelmointia ei tarvitsisi tehdä kun samalla laatikolla edelleen matka jatkuisi ja ehkä mahdollisuus ongelman poistumiseen kokonaan on hieman suurempi (riippuen miten asentajan osaamisesta).

                  Tällä hetkellä kuitenkin kovasti houkuttelee "budjettiratkaisuna" löytää kolariautosta "oireeton" laatikko. Jos sillä pääsisi seuraavat 50-75tkm niin homma olisi mielestäni vaivan väärti.

                  Katsotaan mihin suuntaan tässä päätös kallistuu.
                  Kiitokset hyvistä vinkeistä. Mukava nähdä että edelleen jotkut jaksaa foorumilla tietoa jakaa.
                  E61 530d -06, E61 530xd -06, E34 540i/6 touring -95
                  ex. E39 530d touring -03, E39 M5 -00, E39 520d touring -01, E30 324tda touring -89, E30 316 1.8 2d -86

                  Comment

                  • 205/65-15H
                    BTCF Member
                    • Mar 2008
                    • 1416

                    E61 sähköratti säätyy syvyys-suunnassa mutta ei ylös/alas. Ajatuksia viasta, vianetsinnästä? Luulisin että jos olisi kontaktivika kytkimessä niin yksi suunta menisi epäkuntoon?
                    e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                    e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                    Ioniq5 AWD -22
                    Leaf 40kwh -18

                    Comment

                    • huotski
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2013
                      • 126
                      • Nurmijärvi

                      Originally posted by 205/65-15H View Post
                      E61 sähköratti säätyy syvyys-suunnassa mutta ei ylös/alas. Ajatuksia viasta, vianetsinnästä? Luulisin että jos olisi kontaktivika kytkimessä niin yksi suunta menisi epäkuntoon?
                      Yrittääkö edes liikkua? Omassa e65 olisi sama vika ja kuuli että yrtti liikua. Helppo korjata jos se vielä "naksuu".

                      e65 730d lci
                      ex.e60 535d e39 523i 540i 528iA

                      Comment

                      • 205/65-15H
                        BTCF Member
                        • Mar 2008
                        • 1416

                        On kyllä mielestäni ihan mykkä.

                        Taitaa olla vika ohjauksessa? Sen vaihto on videon loppupuolella.

                        Last edited by 205/65-15H; 23-09-2023, 22:54.
                        e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                        e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                        Ioniq5 AWD -22
                        Leaf 40kwh -18

                        Comment

                        • 205/65-15H
                          BTCF Member
                          • Mar 2008
                          • 1416

                          Kun syitä vikaantumiseen näyttää olevan useita niin miten vian syytä kantsii alkaa selvittämään?
                          e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                          e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                          Ioniq5 AWD -22
                          Leaf 40kwh -18

                          Comment

                          • JaniLap
                            BTCF Member
                            • Sep 2012
                            • 2554
                            • Tampere

                            Originally posted by 205/65-15H View Post
                            Kun syitä vikaantumiseen näyttää olevan useita niin miten vian syytä kantsii alkaa selvittämään?
                            Aja sitä alkuun testerillä, niin näkee onko moottorissa vikaa. Minulta löytyy tarvittaessa rattikolonnin moottori ylimääräisenä.
                            N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                            Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
                            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                            Tampere

                            Comment

                            • Fubar
                              BTCF Member
                              • Aug 2003
                              • 173
                              • Kuopio

                              Originally posted by JaniLap View Post

                              Suosittelen ohjainlaitteen ohjelmointia välittömästi sen vaihtotyön yhteyteen. Saattaa toimia ilmankin joten kuten tai sitten ei. En myöskään suosittele yrittämään etätoteutuksena jos ohjainlaitteen ohjelmistoversio edellyttää päivitystä. xHP:n lisenssi on mahdollista siirtää toiseen ohjainlaitteeseen ja tätä varten tulee toimia täsmälleen ohjelman kehittäjän ohjeiden mukaisesti. Tutustu niihin ihan ensimmäiseksi.
                              Laitetaan tähän vielä yksi varmistava kysymys.
                              Jos päädyn vaihteiston vaihtamaan käytettyyn niin käsittääkseni koodausta ei tarvita jos vaihdan laatikon sisällä olevat ohjausboksit päittäin niin että autossa ollut (ja xHP:n omaava) boksi menee takaisin autoon "uuden laatikon" sisällä?
                              Vai onko boksi auton lisäksi paritettu myös laatikkoon jollain tavalla?
                              E61 530d -06, E61 530xd -06, E34 540i/6 touring -95
                              ex. E39 530d touring -03, E39 M5 -00, E39 520d touring -01, E30 324tda touring -89, E30 316 1.8 2d -86

                              Comment

                              • JaniLap
                                BTCF Member
                                • Sep 2012
                                • 2554
                                • Tampere

                                Originally posted by Fubar View Post
                                Laitetaan tähän vielä yksi varmistava kysymys.
                                Olet ymmärtänyt aivan oikein. Mikäli itse ohjailaite ei vaihdu, niin suosittelen kuitenkin sen adaptaatiot resetoimaan askarteluiden päätteeksi.
                                N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                                Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
                                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                                Tampere

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎