Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 kysymyksiä ja vastauksia XII

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Maki1
    Bimmer Rookie
    • May 2011
    • 151
    • Kuopio

    Ja paineanturin vaihdolla tuli ilmastointi kuntoon.
    9C7C: kylmäainekompressorin tarkastusventtiili signaali tai arvo alle kynnysarvon. Kyseinen vikakoodi korjautui siis tällä ja ilmastointi rupesi pelittämään.
    Atm:

    E61 530d Black Sapphire Metallic
    Ex:

    Vw Passat 1,9Tdi B6 eka ja vika Vw
    E32 740iaL Sterlingsilber
    E36 323 Touring
    E39 523 Touring
    Farkku Omega Ekotekki
    Farkku Omega 2,5Td
    BMW
    E32 730i Alpinweiß II
    Honda Accord
    Sunny N13
    Mazda 323 1.3 "50hp"

    Comment

    • JesseV
      Bimmer Rookie
      • Oct 2021
      • 35
      • Nokia

      Noni, tässä on 8kk sisään menny laturi, ollu käynnistysongelmia, kampiakselin hihnapyörä kaput, takaluukun johtosarjasta menny pari piuhaa poikki ja nyt vielä lakkas ilmeisesti puhallin toimimasta.
      Autona 525d, aut, 2008.

      Vikakoodeja löytyy IHKAn puolelta:
      9C54
      9C55 ja
      9C6C

      Oireita: helteillä seilas puhaltimen kierrokset, kylmää tuli. Nyt viikon sisään saattanut olla puhallin ihan mykkä johonkin suuntaan ajaessa, mutta toiminut esim. paluumatkalla, tai toisinpäin. Ja pari viimeisintä päivää, mitään nappia painamalla ei saa puhaltamaan kylmää eikä kuumaa.

      Automaattiasennossa ei puhalla, manuaalisäätö puhallinnopeudelle ei tee mitään, näytön valikoista kokeiltu kuumaa ja kylmää ja eri asetuksia. Huurteenpoisto ei tee mitään, eikä muutkaan erikoistoiminnot.

      Ilmastointihuolto/täyttö tehty varmuuden vuoksi myös, 260g oli vajetta, edellisestä täytöstä yli 3 vuotta, ehkä enemmänkin.

      Eikö puhaltimen moottorista tai sen säätimestä tule omaa vikakoodia? Kunnon laitteilla tätä ei oo vielä tutkittu, perus bimmertoolilla luin koodit.

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2667
        • Tampere

        Originally posted by JesseV View Post
        Eikö puhaltimen moottorista tai sen säätimestä tule omaa vikakoodia?
        Ei tule. Laita puhallin ja etuvastus vaihtoon. BEHR on orggis. Puolentoista tunnin vaihtohomma.
        B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • JesseV
          Bimmer Rookie
          • Oct 2021
          • 35
          • Nokia

          Originally posted by JaniLap View Post

          Ei tule. Laita puhallin ja etuvastus vaihtoon. BEHR on orggis. Puolentoista tunnin vaihtohomma.
          Oolrait. Luin tuosta vaihtotyön työn määrästä ja sain käsityksen, että ois aika isokin projekti.

          Tällainen ohje löytyi:

          Comment

          • Haju69
            Administrator
            • Nov 2005
            • 16340
            • Leppävirta

            Originally posted by JesseV View Post

            Oolrait. Luin tuosta vaihtotyön työn määrästä ja sain käsityksen, että ois aika isokin projekti.

            Tällainen ohje löytyi:

            https://drive.google.com/file/d/1M8e...dMuhxYbkv48Sx/
            Vaikuttaa pahemmalta kuin on. Pari olen itsekin vaihtanut ja ei se kummonen homma ole. Mutta sitten ehdottomasti samalla vaivalla uusi puhallin sekä etuvastus.
            LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
            E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
            B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

            Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
            Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
            Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

            Comment

            • IiroU
              BTCF Member
              • Oct 2021
              • 392
              • Turku/Rauma

              E61 525d 2005 EU4 ja pakoputken joustinosan vaihto. Joustinosa siis katalysaattorin jälkeen ennen DPF. Osaako joku heittää lonkalta joustinosan halkaisijaa tai peräti linkkiä sopivaan? Biltema/motonet ois kiva.


              Rämisee runkopalkkiin ja haisoo pahalle…
              E65 745d Individual -07

              Ex:
              E39 530dA Touring M-Sport -02
              E39 528i Sedan -00

              Vikakoodinlukua oman osaamisen rajoissa.
              Yhteydenotot YV.

              Comment

              • IiroU
                BTCF Member
                • Oct 2021
                • 392
                • Turku/Rauma

                Originally posted by IiroU View Post
                E61 525d 2005 EU4 ja pakoputken joustinosan vaihto. Joustinosa siis katalysaattorin jälkeen ennen DPF. Osaako joku heittää lonkalta joustinosan halkaisijaa tai peräti linkkiä sopivaan? Biltema/motonet ois kiva.


                Rämisee runkopalkkiin ja haisoo pahalle…
                Itselle vastaten: 63x130mm alkuperäisen koko. Motonetistä löytyi 63x150mm. Askarrellaan siitä…
                E65 745d Individual -07

                Ex:
                E39 530dA Touring M-Sport -02
                E39 528i Sedan -00

                Vikakoodinlukua oman osaamisen rajoissa.
                Yhteydenotot YV.

                Comment

                • ErkkiE
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2006
                  • 588
                  • Espoon haja-asutus

                  530xda -08 tekee satunnaista nykimistä tyypillisesti matka-ajossa koneen ollessa lämmin ja tasanopeudella ja kelin ollessa kesälämmin. Tyypillisimmillään moottoritienopeudessa, mutta joskus mäkisellä tiellä saattaa saada tulemaan esiin hiukan alemmassakin nopeudessa. Vakkarilla ajaen tulee esiin useammmin. Kyseessä yleensä yksittäiset nykäisyt, vähän kuin tulisi sytytyskatko bensakoneisessa. Joskus nykäisee muutaman kerran ja sitten taas ei mitään. Joskus menee useampikin sata km ilman yhtään nykäisyä. Täysvedolla vetää ihan normaalisti ilman mitään erikoista. Hitaammassa nopeudessa ei myöskään mitään. Auto on ohjelmaltaan vakio, kaikki saastesysteemit paikallaan, DPF-poltot normaalit. Mitään vikakoodeja ei tule (ei koneesta eikä laatikosta; laatikko huollettu viime syksynä, niin en uskoisi oikein sieltä tulevan, vaikka laatikon ja koneen nykäisyt ei välttämättä näissä niin erilaisilta tunnukaan).

                  - imusarja on vaihdettu pari vuotta sitten pestyyn
                  - EGR on juuri täysin putsattu ja (käsi-)alipainepumpulla mitaten avautuu. Kalvo taitaa ihan hiukan vuotaa, kun paine hiljakseen alenee. En ole varma, pitäisikö täysin pitää paineet, mutta näin toimii toinenkin hyllyssä oleva venttiili ja silmämääräisesti hyvin samoilla paineilla lähtee aukeamaan. Satunnainen nykiminen esiintyy myös kummallakin venttiilillä. Toki siis tuonhan pitäisi reagoida melko nopeasti, kun EGR:ää säädetään vähän kuin koko ajan, niin sitä ei tietenkään käsipumpulla saa testattua kovinkaan hyvin.
                  - EGR:n paineohjain on vaihdettu noin 5 vuotta sitten (Pierburg). Tämä tietysti yksi mahdollinen vikakohde, jos paineohjaus ei toimi tarpeeksi nopeasti?
                  - IMM on vaihdettu jotain neljä vuotta ja 40 tkm sitten (Bosch) ja ainakin normaalisti seuraa pyydetty ja mitattu ilmamäärä ihan nätisti toisiaan
                  - lambda on vaihdettu äskettäin (uusi Bosch)
                  - jos seuraa livedataa, niin nykäisyn yhteydessä näkee, kun hetkellisesti heittää ilmamäärät ja EGR:n duty cycle palautuakseen heti sen jälkeen, mutta tästä on mahdoton sanoa, onko syy vai seuraus?
                  - ei liity suoraan DPF-polttoihin; polttojen yhteydessä tulevat nykäisyt/kulmikkuus tiedetään
                  - talvella nykimiset hyvin harvinaista tai ei esiinny ollenkaan, mutta toki myös ajonopeudet alempia ja EGR:n käyttö vähäisempää kylmällä
                  - toista imusarjan MAP-anturia kokeiltu ja ei vaikutusta
                  - pl. nuo satunnaiset nykäisyt, niin toimii nätisti, kulutus normaali jne.


                  Dieselsuodatin menee vaihtoon kohta, edellisellä ajettu noin 100 tkm, mutta hiukan vaikea kuvitella sen aiheuttavan tuollaista tasanopeudella esiintyvää satunnaista ilmiötä.

                  Eilen kokeilin ajaa vajaan 150 km IMM johto irti motaria , kun silloinhan se lyö ilmeisesti EGR:n kokonaan kiinni ja ainakaan tuolla matkalla ei nykäissyt kertaakaan, mutta tämä nyt ei ole kovinkaan tieteellinen lähestyminen.

                  Aikanaan Saksan foorumeilla oli hiukan vastaavia vikakuvauksia ja jotkut olivat saaneet toimimaan säätämällä DDE:stä EGR:ää pienemmälle kierrätysmäärälle (ilmeisesti tuota pystyi säätämään vanhemmilla versioilla Rheingoldia ja/tai Tool32:lla), mutta mitään ihan viisastenkiveä ei löytynyt mistään. Toki vaihtamalla kerralla IMM, EGR ja EGR-ohjain voisi näitäkin sulkea ulos, mutta toki maksaa rahaa kokeellisesti vaihdella osia. Onkohan tuota ilma/EGR-suhdetta joku kokeillut säätää, vai kaikki menneet jollain viriohjelmalla, jolla EGR kokonaan ohjelmoitu pois?

                  Ideoita?


                  Edit: Nyt on ajeltu jotain puolitoista-kaksi tuhatta sen jälkeen, kun Rattiukon kanssa tuota säädettiin. Havainnot: tasavauhdin nykäisyt on hyvin harvinaisia tai lähes kokonaan poissa. Kulutus saattoi jopa hiukan pudota tai sitten se on uuden lambdan vaikutusta (tai nämä yhdessä). Samoin hiukkaspoltot tapahtuu nyt hyvin harvakseltaan ja nokimäärä pöntössä nousee hyvin rauhakseltaan (tämäkin voi olla sekä uuden lambdan että tämän säädön vaikutusta). Motariajossa näyttäisi olevan pakolämmöt hiukan matalammat (ehkä 20-40 astetta).Myös tuntuisi, että DPF-polton yhteydessä kulmikkuus toiminnassa on hiukan vähäisempää- Mitään negatiivista en ole huomannut. Toki edelleen hiukan epäselvää, onko tämä oikeasti vakiosoftan "vika", joka peittyy, kun kone käy hiukan eri toimintapisteessä tuon säädön takia, vai mistä oikeasti on kyse. Ja siis säädettiin juurikin siihen maksimiin tuoretta ilmaa sen sallitun säädön rajoissa. Ja epätieteellisen seuran menetelmin EGR duty cyclea seuraamalla (joka on siis oleellisesti tuonne EGR-venttiilille päästettävän ohjausalipaineen määrä), niin näyttäisi olevan nyt alhaisempi eli EGR on vähemmän auki (olematta kuitenkaan kokonaan poissa).

                  E
                  Last edited by ErkkiE; 20-08-2024, 15:19.

                  Comment

                  • Rattiukko
                    BTCF Member
                    • Nov 2022
                    • 500
                    • Uusimaa

                    Joo bimmer toolilla voi säätää egr asetusta. En muista mihin arvoon sen jätin, vakioon vai pienemmälle. En oikein saanut tolkkua vaikuttaako se johonkin. Ihan kuin olisi alkanut toimimaan erilailla kun katsoin livedataa. Mietin että oliko se koodattu pois ja kun koskin arvoihin niin alkoi toimimaan normaalisti? Nyt kun aloin muistelemaan niin noita nykäsyjä ei ole esiintynyt aikoihin, mullakin niitä on ollut aiemmin. Olisiko astuksiin koskeminen vaikuttanut, en tiedä.

                    Comment

                    • ErkkiE
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2006
                      • 588
                      • Espoon haja-asutus

                      Loogisesti sen pitäisi vaikuttaa siten, että ilmapyyntö (ja MAFin mittaama myös) on isompi, jos pakokaasua kierrätetään vähemmän. Pakolämpöihin voisi teoriassa myös vaikuttaa, mutta näin ilmaylimäärällä joka tapauksessa toimivassa koneessa vaikuttaa muutenkin tietysti. Ehkä pitää hankkia bimmertool kokeiluun.

                      E

                      Comment

                      • Rattiukko
                        BTCF Member
                        • Nov 2022
                        • 500
                        • Uusimaa

                        Voidaan säätää tuolla minunkin ohjelmalla jos haluat. Laita yv jos kiinnostelee.
                        Last edited by Rattiukko; 11-07-2024, 13:12.

                        Comment

                        • JesseV
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2021
                          • 35
                          • Nokia

                          Originally posted by JaniLap View Post

                          Ei tule. Laita puhallin ja etuvastus vaihtoon. BEHR on orggis. Puolentoista tunnin vaihtohomma.
                          Homma tehty, meni tosin kahvi- ja ohjeenlukutaukoineen viisi tuntia ensikertalaiselta. Olin myös tosi varovainen ja tarkka kaiken suhteen, kun ei oo tullu purettua sisustoja juurikaan ennen. Plus ihmettelin tuota keskikonsolia turhan pitkään, ois pitäny vaan purkaa heti tuo automaatin vaihdekeppi pois tieltä.



                          Comment

                          • JaniLap
                            BTCF Member
                            • Sep 2012
                            • 2667
                            • Tampere

                            Originally posted by JesseV View Post
                            Homma tehty, meni tosin kahvi- ja ohjeenlukutaukoineen viisi tuntia ensikertalaiselta.
                            Hyvää työtä. Tekniikka toki ratautuu muutaman kerran tehneenä, niin puolitoistatuntinen on ihan realistinen saavuttaa. Niin tai näin, homma on nyt tuon auton kohdalta valmistunut.
                            B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                            Tampere

                            Comment

                            • HSuomi
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2006
                              • 271
                              • mäntsälä

                              Mistä e61 2008 ilmajousituksen kompura kannattaa ostaa? Ehjä käytetty uudelta maalta kiinostaa myös.
                              Bmw 330i -01, KX 250 -03, GSX-R750 -88
                              ~~Sälinkään Moottorikerho~~

                              Comment

                              • Haju69
                                Administrator
                                • Nov 2005
                                • 16340
                                • Leppävirta

                                Itse tilasin uuden E70:n kompuran autodocilta.
                                LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                                E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                                B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                                Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                                Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                                Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎