Ongelmana, että auto ei käynnisty seisottuaan yön yli ja Eberiä kun käyttää 15-20min. Työmatka n.10km. Eilenaamuna teki tämän ensimmäisen kerran eli käynnistys tuotti tuskaa ja päätin hakea akkupojilta uuden 95Ah AGM akun (vanha samanlainen, eri merkki).
Mutta eipä tuo auttanut vaan tänä aamuna sama homma. Ei käynnistynyt ennen kuin latasin n.10min Ctekillä. Kai tuon akun pitäisi hieman paremmin tuota Eberiä kestää? Vai auttaako jos autolle kertoo tuon akunvaihdon ja älykone säätää raja arvot uusiksi? Töissä kun käy lounaalla tai kotiinpäin lähtee niin ei ongelmia. vm.2005 530D. Ajettu 210tkm.
ex: e61 530D M-Sport, e39 528 Touring, e36 BMW ALPINA B3, e36 320i coupe
Ongelmana, että auto ei käynnisty seisottuaan yön yli ja Eberiä kun käyttää 15-20min. Työmatka n.10km. Eilenaamuna teki tämän ensimmäisen kerran eli käynnistys tuotti tuskaa ja päätin hakea akkupojilta uuden 95Ah AGM akun (vanha samanlainen, eri merkki).
Mutta eipä tuo auttanut vaan tänä aamuna sama homma. Ei käynnistynyt ennen kuin latasin n.10min Ctekillä. Kai tuon akun pitäisi hieman paremmin tuota Eberiä kestää? Vai auttaako jos autolle kertoo tuon akunvaihdon ja älykone säätää raja arvot uusiksi? Töissä kun käy lounaalla tai kotiinpäin lähtee niin ei ongelmia. vm.2005 530D. Ajettu 210tkm.
Veikkaisin että ongelma on se kun ajat autolla lyhyttä pätkää. Ei ehdi ladata sitä mitä eberi, hehkut ja startti syö. Tuskin uusi akkukaan auttaa tähän.
E60:ssä on muutenkin latausjärjestelmä sellainen, että akkuun otetaan virtaa vasta sitten, kun moottori on riittävän lämmin. Kylmällä moottorilla tuotetaan ainoastaan se sähkö mitä sillä hetkellä kulutetaan. (tällä yritetään vähentää päästöjä)
Sitten jos sattuu olemaan termarit rikki ja motti ei lämpene ollenkaan sinne mihin se pitäisi voi olla hyvin todennäköistä ettei latausta akkuun tapahdu ollenkaan.
Jepa ei auttanut näemmä uusi akkukaan. Ei käynnisty taaskaan. Kovat aamupakkaset tietty vaikuttaa, mutta ei ollut e39:ssä tällaista ongelmaa webastoa käyttäessä. Eberi oli ollut nyt selvästi ehkä 10min päällä ja sen jälkeen sammunut. Laturi kiinni ja odotellaan josko se siitä käynnistyis.
ex: e61 530D M-Sport, e39 528 Touring, e36 BMW ALPINA B3, e36 320i coupe
Jepa ei auttanut näemmä uusi akkukaan. Ei käynnisty taaskaan. Kovat aamupakkaset tietty vaikuttaa, mutta ei ollut e39:ssä tällaista ongelmaa webastoa käyttäessä. Eberi oli ollut nyt selvästi ehkä 10min päällä ja sen jälkeen sammunut. Laturi kiinni ja odotellaan josko se siitä käynnistyis.
Kuten tuossa edellisessä postauksessani jo epäilin ei uusi akku auta kuin hetkeksi. Noh E39:ssä taitaa olla vielä vanhan ajan latausjärjestelmä eli laturi työntää virtaa akkuun aina kun on vajausta, myös kylmällä moottorilla.
Tarkistappa vaikka aluksi piilovalikosta paljonko moottorinlämmöt on kun ajelet. samaisesta valikosta voi katsoa myös lataus jännitteen.
Eipä se siitä latauksesta kummemmaksi tullut. Nyt auto Piispanristin "BMW merkkihuollossa" tutkimuksissa. Hehkut ja ohjausyksikkö nyt ainakin vaihdetaan.
ex: e61 530D M-Sport, e39 528 Touring, e36 BMW ALPINA B3, e36 320i coupe
Kuten tuossa edellisessä postauksessani jo epäilin ei uusi akku auta kuin hetkeksi. Noh E39:ssä taitaa olla vielä vanhan ajan latausjärjestelmä eli laturi työntää virtaa akkuun aina kun on vajausta, myös kylmällä moottorilla.
Tarkistappa vaikka aluksi piilovalikosta paljonko moottorinlämmöt on kun ajelet. samaisesta valikosta voi katsoa myös lataus jännitteen.
Kyllä se E60 lataa kylmälläkin koneella, ilman latausta olis akku tyhjä parin päivän pätkäajolla. IBS seuraa ettei se akku pääse purkautumaan (ja varaustilan huvetessa pyrkii vähentämään kulutusta) ja säätää latausjännitettä lämpötilan mukaan, ei lataus lopu missään kohtaa.
Tähän asti on talvi mennyt ilman vikailmoituksia paitsi *, joten näitä juttuja ajankuluksi luettuani melkein jo aloin kiinnittämään asiaan huomiota. Viime yö oli täällä kylmä, ja aamulla auto työnsikin tauluun useita ilmoituksia. Ensimmäisenä kiinnitin huomioni pitkään käyvään starttimoottoriin, vaikka auto käynnistyikin jo ekoilla pyöräytyksillä. Sitten ruudulle saatiin punainen "Electronics failure" ja sen lisäksi pyyhkimet lähtivät päälle itsestään, toki kera ilmoituksen pyyhkijäongelmasta. Sammutin ja käynnistin uudelleen, jolloin pyyhkimet rauhoittuivat, electronics failurea ei tullut, mutta sen sijaan tuli kaksi keltaista: "Control systems" (ABS/DSC) ja "Active steering fault". Käyttelin tovin korotetulla tyhjäkäynnillä, jotta vähän lämpenee ja latautuu ja koitin sitten uudelleen. Nyt näitäkään viestejä ei tullut ja lähdin ajelemaan.
Töihin ajellessa vakkari ei mennyt päälle ja suppea automaatti-ilmastointi sammuili tuon tuosta. Ruokatunnilla ongelmat loistivat poissaolollaan ja samaa toivoin kotimatkalle, kunnes matkan päätteeksi kotipihassa kiinnitin huomiota siihen etteivät suuntavilkut välähtäneet autoa lukittaessa. No, tutkimaan ja ainoastaan kontti sekä takaovet olivat menneet lukkoon. Hyppäsin autoon ja rämppäsin lukitusnappia, samoin tuloksin. Käynnistin auton ja aamun virhesikermä toistui kokonaisuudessaan, taas pyyhkimien kera. Latausjännite oli piilomenun mukaan auton käydessä 14,5 V tienoilla ja sammutuksen jälkeen ei laskenut 12,5 V alemmas. Uudelleen käyntiin pariin otteeseen ja sitten toimi taas ok, ovetkin sain lukkoon.
Illalla autolla ajeltiin useaan otteeseen eikä mitään ongelmia ollut missään.
Autossa on Defan kiinteä laturi joka nyt on melkein joka yö ollut kiinni, *usein polkaisee "high rate of battery discharge"-ilmon yön ladattuaan, ehkä akun koodaus on väärin. Laturi on kiinni konehuoneen apuvirtaplussassa ja maassa. Tänään tosin tuota virhettä ei näkynyt, vaikka virran vähyydeltähän tämä kuulostaa. Akkuko sieltä on kuolemassa? Kaapissa lojuu läppärinraato BMW OBD2-piuhalla sekä INPA, jota tosin en oikein osaa käyttää. Mistähän lähtisin tätä purkamaan, jos vielä tekee?
Kyllä se E60 lataa kylmälläkin koneella, ilman latausta olis akku tyhjä parin päivän pätkäajolla. IBS seuraa ettei se akku pääse purkautumaan (ja varaustilan huvetessa pyrkii vähentämään kulutusta) ja säätää latausjännitettä lämpötilan mukaan, ei lataus lopu missään kohtaa.
Lataa kyllä, mutta kylmä akku ottaa huonosti latausta vastaan, agm hieman paremmin.
Eberin /Webaston käytössä perussääntö on: ajoa yhtäkauan kuin lämmitin on päällä...20min lämmitystä=vähintään 20 min ajoa.
Comment