Hei onko se näin että AGM-akku ottaa kylmänä virtaa huonommin vastaan kuin ns. normaali akku?
- Antti -
Akkuspesialistit korjatkaa, mutta eikö se lyhyesti maalaisjärjellä mene näin?
Pakkasessa ladattaessa pitäisi käyttää latauskombensaatiota -> nostaa latausjännitettä jotta saataisiin optimaalinen lataus aikaiseksi. (sisäiset vastukset akussa)
AGM:n latausjännite on alunperinkin pienempi ja vielä kun ei tykkää ylijännitteestä siitä seuraa hitaampi latautuminen tehollisesti.
Sitten vielä AGM akut muutaman Ah:n pienempiä varauskyvyltään.
Tuosta kai se lyhykäisydessään AGM:n "huonous" peruslyijyakkuun verrattuna johtuu...
Mutta, eikö AGM akku nimenomaan ole parempi juuri tuollaisessa syklisessä käytössä ja kestisi paremmin vajaalataustakin?
Lauatsujännite ei ole oleellinen, jos akun rakennekin on erilainen.
Joku kysyi akun koosta. Kannattaa laittaa sellainen akku minkä saa koodattua mahdollisimman lähelle mitä on mahdollista koodata.
BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Mutta, eikö AGM akku nimenomaan ole parempi juuri tuollaisessa syklisessä käytössä ja kestisi paremmin vajaalataustakin?
Lauatsujännite ei ole oleellinen, jos akun rakennekin on erilainen.
Joku kysyi akun koosta. Kannattaa laittaa sellainen akku minkä saa koodattua mahdollisimman lähelle mitä on mahdollista koodata.
Näinpä... siksi "huonous" onkin heittomerkeissä
Syklisessä käytössä ja vajaalatauksen kestossa on AGM akku parempi, mutta pakkastoimivuudesta vissiinkin peistä ovat viisaat vääntäneet...
Tuli nyt jumpattua uus akku tuolla pakkasessa. Mukavaa puuhaa kunnei auennut kun kuskin ovi.. Kyselin jo tuolla uudenmaan puolella onnistuisko joltain koodailla tuo kun vkl on matka keravalle täältä mikkelistä? :think
Akustapa oli virta loppunut yhdessä yössä. Ei ole aikaisemmin antanut mitään enteitä etteikö käynnistyisi, nyt oli täysin mykkänä. Lyötiin pellin alle apuvirta johdot kiinni ja virtaa tuliki yllättäen ihan mielettömästi. Samantien pystyi töytäistä käyntiin. Siksi tuntuuki omituiselta ettei tarvinnu yhtää odotella että latautuisi?:think
Välillä auto on sanonut että battery discharge to low, mutta kuitenkin startannut ihan normaalisti. Viikolla rupes koneenlämpö mittari reistaamaan ja airbagin valoa sytyttelee silloin tällöin.
Jos nyt olen oikein tulkinnut, niin autoon ollessa koodattuna AGM -akku, rajaa IBS latausjännitteen 14.6V:iin?
Autooni on edellisen omistajan toimesta vaihdettu lyijyakku. Voinko latausjännitteestä päätellä, onko ko. akku koodattu autoon, kun latausjännite on tällä hetkellä 14.8-15.0V?
Jos nyt olen oikein tulkinnut, niin autoon ollessa koodattuna AGM -akku, rajaa IBS latausjännitteen 14.6V:iin?
Autooni on edellisen omistajan toimesta vaihdettu lyijyakku. Voinko latausjännitteestä päätellä, onko ko. akku koodattu autoon, kun latausjännite on tällä hetkellä 14.8-15.0V?
Saattaa se ladata agm-akkua hetkellisesti jopa 15v jännitteellä joten huippujännitteestä ei voi päätellä että mikä akku on koodattuna.
-Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
-Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
-Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
-Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.
Latausjännite pysyvästi n. 15V, välillä käy ylikin.
Viittaa siihen että lyijyakku on koodattu mutta varmaksi en uskalla sanoa. Jos autossa on jarruenergian talteenotto ja akku pidetään tästä syystä 80% varauksessa niin silloin jännite putoaa alle 14 volttiin kun akku on tuossa varauksessa ja moottorijarrutus ei ole käynnissä. Toisaalta tässäkin tapauksessa akku regeneroidaan toisinaan lataamalla se täyteen ja silloin latausjännite voi olla pitkään noin/lähes 15v.
Ilman talteenottoa olevan auton käyttäytymisestä tiedän sen verran että kun omasta koodasin talteenoton ja vajaan lataustason pois niin latausjännite oli koko ajan 14, 5-15v.
Viittaa siihen että lyijyakku on koodattu mutta varmaksi en uskalla sanoa. Jos autossa on jarruenergian talteenotto ja akku pidetään tästä syystä 80% varauksessa niin silloin jännite putoaa alle 14 volttiin kun akku on tuossa varauksessa ja moottorijarrutus ei ole käynnissä. Toisaalta tässäkin tapauksessa akku regeneroidaan toisinaan lataamalla se täyteen ja silloin latausjännite voi olla pitkään noin/lähes 15v.
Ilman talteenottoa olevan auton käyttäytymisestä tiedän sen verran että kun omasta koodasin talteenoton ja vajaan lataustason pois niin latausjännite oli koko ajan 14, 5-15v.
En usko, että tuossa on jarruenergian talteenottoa. (mistä sen voi todeta?)
Aina, kun olen tuota latausjännitettä seurannut, on se ollut tuolla samalla tasolla. Alle 14V ei ole koskaan pudonnut, ei edes lähelle, vaan on pysynyt siinä 14.8-15.1 tasossa.
En usko, että tuossa on jarruenergian talteenottoa. (mistä sen voi todeta?)
Aina, kun olen tuota latausjännitettä seurannut, on se ollut tuolla samalla tasolla. Alle 14V ei ole koskaan pudonnut, ei edes lähelle, vaan on pysynyt siinä 14.8-15.1 tasossa.
Talteenoton on varustelistalla jos se on autoon asennettu. Voi olla että tuosta sun jännitteestä ei voi päätellä akun koodaustyyppiä, en osaa sanoa. Mulla tosiaa oli autossa (F11) koodattuna IGR (älylataus) pois ja kontissa AGM joka tietenkin koodattu oikein. Latausjännite oli aina aluksi 15v ja laski jonkun matkalla jälkeen 14,5 volttiin. En uskaltanut jättää noin kun ilmeisesti tuo on liikaa täydelle AGM-akulle.
-Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
-Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
-Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
-Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.
Talteenoton on varustelistalla jos se on autoon asennettu. Voi olla että tuosta sun jännitteestä ei voi päätellä akun koodaustyyppiä, en osaa sanoa. Mulla tosiaa oli autossa (F11) koodattuna IGR (älylataus) pois ja kontissa AGM joka tietenkin koodattu oikein. Latausjännite oli aina aluksi 15v ja laski jonkun matkalla jälkeen 14,5 volttiin. En uskaltanut jättää noin kun ilmeisesti tuo on liikaa täydelle AGM-akulle.
Ei oo talteenottoa. Täytyy tuo akkuasia tarkistaa oikeanlaisella laitteella, ajattelin vaan voisiko tuosta latauksesta päätellä onko AGM vai normi lyijyakku.
Täytyy nyt seurata vielä tuota akkua onko se kunnossa, pysyykö lataus ja miten tiputtaa jännitettä startatessa. Tekee sitten vaihdon jos näytää siltä.
Kävin tätä threadiä läpi mut en löytäny vastausta. Mistä purkista löytyy toi akun koodaus tieto? eli mistä löytää ncs.ssällä mikä akku tohon kikottimeen on laitettu?
Comment