Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Akku asiaa.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    Originally posted by Hakkapeliitta View Post
    BMW Technical Service Bulletin SI B 61 13 05:


    5. New battery registration

    Registration of the new battery is necessary, using the DIS/GT1 service function. If the new battery is not registered, erroneous messages (check control) may appear.
    Use the following path the register the new battery: "Function selection>Service functions>Body>Power supply>Battery>Register battery change>Test plan". Follow the test plan instructions.
    If a new battery is installed, the "Energy Diagnosis" test plan should be completed prior to
    registering the new battery.

    When the battery is registered, the stored energy history is deleted. This may cause the vehicle to return if the root cause of the dead battery is not determined.

    Lisäksi:
    http://www.bimmerfest.com/forums/sho...0&postcount=12
    Joo, uskotaan.
    Tosin nyky autojen ajotietokoneetkin ilmoittaa lasinpesunesteen vajauksesta "ota yhteys lähimpään merkkihuoltoon". Ja ohjekirjan mukaan autosi saattaa vaurioitua käytettäessä tarvike pesunestettä.
    Last edited by BMW525Xda; 03-11-2015, 20:10.

    Comment

    • Nettipepe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1341
      • Kajaani

      Oletuksena tosiaan että akkua ladataan sieltä mistä pitää.
      Siis moottoritilasta. Ei akun kengistä.

      Rankasti yksinkertaistettuna...
      Kun ibs on todennut että akku ei ota vastaan kun tietyn määrän virtaa...
      Sähkön säästön nimissä sinne ei ladata kuin tietty määrä.
      Nyt kun uusi akku ilmoitetaan - tarvittavat akun parametrit "nollataan".

      Pahimmassa tapauksessa vanha akku ei ota vastaan kun muutaman ah:n ibs:n mielestä.
      Uutta akkuakaan ei sitten ladata kuin muutama ah.
      Toki tuossa on eri parametreja joten ei ihan noin yksinkertaista ole.

      Mutta miksi ei voi ilmoittaa autolle akun vaihtoa ja olla varma että akkua ladataan oikein.
      Homma ei iso asia ole varsinkin kun harrastajia löytyy melkein joka paikkakunnalta.

      Lisäys.
      Nimenomaan em.linkistä nämä akun soh ja soc arvot nollataan tiettyihin arvoihin.

      Ja kyllä ibs toimii vaikka auto unessa... Em. Dokumentissa mainitaan että voi jopa herättää auton tarvittaessa.
      Last edited by Nettipepe; 03-11-2015, 20:23. Reason: lisäys
      F30 320xia
      Ex E90 325da
      Ex E90 320da
      Ex E46 330D

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        Ilmeisesti Bmw:n lataus systeemi on todella erikoinen ja toimii täysin henkipohjalta. Ottaa huomioon sen mitä on koodattu ja sen mitä ei ole koodattu mutta käyttää sitä mikä on aikaisempaa dataa. Näinkö ?.

        Eli tämä äly ei osaa huomata että akkuun (uuteen) mahtuu latausta vaan käyttää vanhaa dataa ja toimii sen mukaan, mittaa kuitenkin jännitettä ja ah määriä ?.

        On kyllä erikoinen systeemi, ihan näin täyden sähköummikon silmin joka ymmärtää mitä 30€ älylaturissa on sisällä.
        Last edited by BMW525Xda; 03-11-2015, 20:33.

        Comment

        • Nettipepe
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1341
          • Kajaani

          Originally posted by BMW525Xda View Post
          Ilmeisesti Bmw:n lataus systeemi on todella erikoinen ja toimii täysin henkipohjalta. Ottaa huomioon sen mitä on koodattu ja sen mitä ei ole koodattu mutta käyttää sitä mikä on aikaisempaa dataa. Näinkö ?.

          Eli tämä äly ei osaa huomata että akkuun (uuteen) mahtuu latausta vaan käyttää vanhaa dataa ja toimii sen mukaan, mittaa kuitenkin jännitettä ja ah määriä ?.

          On kyllä erikoinen systeemi, ihan näin täyden sähköummikon silmin joka ymmärtää mitä 30€ älylaturissa on sisällä.
          No nyt ymmärrät tietoisesti väärin.

          Järjestelmä monimutkainen niin ei sitä tässä voi kirjoittaa "läpi".

          Tottakai oppiva järjestelmä oppii aikanaan.
          Mutta lähtökohta lienee parempi jos lähdetään uuden akun kohdalla jostakin hyväksi todetusta arvosta
          Vai mitä.
          F30 320xia
          Ex E90 325da
          Ex E90 320da
          Ex E46 330D

          Comment

          • JJtalo
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2011
            • 350
            • Kokkola

            Originally posted by Koala View Post
            Pelkkä liitin auki vai miten teit?
            Juu se liitin irti, ite ibs edelleen paikallaan.

            Comment

            • MNi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2008
              • 3143
              • Tampere

              Tiedä enemmän - luule vähemmän.

              BMW Voltage Supply and Bus System, models E60, E61, E63 and E64: KLIK. IBS:stä sivut 20-27.

              Comment

              • TeppoA
                Newbiemmer
                • Sep 2004
                • 24
                • Nurmijärvi/Vantaa

                Ajattelin kirjoittaa pienen pätkän tuosta akun rekisteröinnistä akun vaihdon yhteydessä.

                Vaihtelin alkuperäisen 90Ah AGM akun(on muuten Bannerin valmistama) paikalle 95Ah Boschin AGM akun ja rekisteröin sen tänään DIS:llä.

                Alkuperäinen akku oli n. kahdeksan vuotta vanha. Eli aika hyvin on kestänyt.
                Nyt viimeisinä kuukausina alkoi tulemaan tuota Increased Battery Discharge -herjaa.

                Katsoin latausjännitettä ennen akun vaihtoa salavalikosta ja se oli n. 14.4V jatkuvasti.
                Vaihdoin uuden akun ja katsoin latausjännitteen ennen akun rekisteröintiä, se oli samalla tasolla kuin aiemmin, eli 14.4V

                Rekisteröin akun DIS:llä ja katsoin latausjännitteen uudestaan.
                Ensimmäisillä kilometreillä akun latausjännite vaihteli 12.5-14.7V välillä. Välillä latausjännite jäi 12.8V tasolle ja välillä pomppasi tuonne 14.7V.
                Auto selvästi haisteli uuden akun toimintaa ja kykyä ottaa vastaan latausta, kuten täälläkin on ollut puhetta.

                Noin 10 min ajon jälkeen latausjännite jäi 13.9-14 volttiin, joka on linjassa uuden AGM akun suosituslatausjännitteen kanssa.
                E61 535d M-Sport -07
                BNR32 / S14 / S30 / 521

                Comment

                • ProOil
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2015
                  • 35
                  • Turku

                  Turun suunnalla pätevää akun vaihtajaa e60

                  Sain tarjouksen merkkiliikkeestä ja hiukan haukkoi happea, eli orkkis AMG akku vaihdettuna yms 410€ ilmeisesti 90ah?

                  Onko jollain tietoa / hyviä edullisempia vaihtoehtoja?

                  Sen verran ymmärtänyt, että pitää jotain uudelleen koodauksia ilmeisesti tehdä, niin se pois sulkee perus akku puljut?
                  Paremman luokan öljy, ensi vuonna Suomessa...

                  http://www.penriteoil.com.au/

                  Comment

                  • mr81
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2010
                    • 300
                    • PK-seutu

                    Tarvikeakku 90Ah (95Ah) AGM on se 200€ ja sen voi kyllä itsekin vaihtaa ihan samanlailla kuin muitten autojen akut. Kyllä ne akkumyyjätkin vaihtaa sen akun vaikka ei olisi ohjelmointi laitteita.
                    Sit sun pitää löytää joku paikallinen joka koodaisi ja rekisteröisi akun.

                    En tunne Turkua ja ei ole mitään kokemusta kyseisestä yrityksestä, mutta nopealla googletuksella:
                    http://www.valinta-akku.fi
                    Last edited by mr81; 24-11-2015, 18:43.
                    E65 730d '08 Monaco blue
                    Ex: E60 523iA '08

                    Comment

                    • suppari
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2006
                      • 4049
                      • Turku

                      Originally posted by ProOil View Post
                      Sain tarjouksen merkkiliikkeestä ja hiukan haukkoi happea, eli orkkis AMG akku vaihdettuna yms 410€ ilmeisesti 90ah?

                      Onko jollain tietoa / hyviä edullisempia vaihtoehtoja?

                      Sen verran ymmärtänyt, että pitää jotain uudelleen koodauksia ilmeisesti tehdä, niin se pois sulkee perus akku puljut?
                      Soittele alla olevaan numeroon
                      sigpic
                      P:0409699000

                      JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                      tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                      huollot/korjaukset!

                      BMW E&F sarjaan.
                      Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                      8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                      AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                      Comment

                      • JarnoE36
                        BTCF Member
                        • Jun 2009
                        • 253
                        • Uusimaa

                        Akku ei kestä

                        Aargh..Auttakaa sähköistä sen enempää tietävää mikä voisi olla mahdollinen vika 530d 2006 189tkm kun vuosi sitten vaihdatettu liikkeessä uusi Vartan 90ampeerin akku, vissiin AGM. Nyt auto starttaa kuolettavan hitaasti ja -10 pakkasilla olisi auto hyytynyt startatessa ilman lämmitystä. Kun auto sammutetaan niin jännite tippuu latausjännitteestä reilu 14voltista 12voltiin aika nopeasti..epäilisin että menee alle 12 voltin pakkasyössä.

                        Akun vaihto koodattiin akkuliikkeessä ja jyrryytän väh. 25km matkaa vähintään. 700km ajo ei vaikuttanut juurikaan..hi-taas-ti starttasi. Ei ole webastoa.

                        Edit: Salavalikosta katsottuna yön yli -10asteessa ennen starttia oli 12V, vilahteli jopa 10,9 ja alle 12V mutta sitten ennen starttia tasoittui 12V. Paunoun starttinapoulaa ja hehku- symboli päälle vähäksi aikaa ja starttasi hyvin. Ei hemmetti onko tuosta menossa hehkuboksi taas vaikka merkkiliikkeessä takuuseen vaihtoivat 9kk sitten hehkt ja boksin. Tuleekin nyt mieleen kun edellinen akku meni loppuun nopeasti kun startatessa hehkutus ei toiminut
                        Last edited by JarnoE36; 30-12-2015, 08:30.
                        Jarppa

                        Toyota GT86
                        (330d Sport F31 N57 2014)
                        ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
                        (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
                        ( 530da E60 M57N2 2006)
                        ( 520da E60 2006)
                        ( 520 E39x3)
                        (E46x2)
                        (Z3)

                        Comment

                        • Hakkapeliitta
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2014
                          • 552
                          • P-Sawo

                          Voihan siinä olla starttikin lopussa, noi oireet voi viitata siihenkin. Joillain avun on tuonut uusi startti jolla on taas pyörinyt kuin vettä vaan.

                          Akun jännitteen mittaamisessa pitää olla auto nukkumassa, virrat pois ja ovet kiinni. Jos valot palaa tai radio on päällä, laskee akun napa jännite kun sitä kuormittaa ja se nousee kun kuormitus loppuu.

                          Helpoiten mittauksen voit tehdä laittamalla ovet kiinni mutta takaluukun jätät auki. Painat ruuvarilla tms luukun lukon kiinni-asentoon ja odottelet vaikka tunnin. Sitten mittaat akulta jännitteen niin saat selville akun todellisen varaustilan. Sitä tietoa voi käyttää apuna vianhakuun.
                          Last edited by Hakkapeliitta; 30-12-2015, 13:16.

                          annetaan BMW-osaa

                          Comment

                          • ptikkala
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2007
                            • 1571

                            Koitas kattoa onko hehkuilta tai hehkuohjainboksilta vikakoodia ja tarkista se laturilta hehkuboksille menevä virtakaapeli, että on kunnossa eikä sulanut mistään kohtaa. Liitin täytyy irrottaa hehkuboksilta niin näet sen kunnon, oma oli sulanut sieltä niin ettei ottanut kunnon kontaktia.

                            Comment

                            • JJtalo
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2011
                              • 350
                              • Kokkola

                              Mutta jos virtapuoli ( akku - liitokset - pohjan läpivienti - koneen maadotus ) on kunnossa pitäis pyöriä ilosesti startilla, hehkut sitte vaikuttaa kuinka hyvin syttyy tulille. Ite ainaki ymmärsin ettei startti jaksa pyörittää.
                              Lataa akku täyteen kotilaturilla ja jos ei vieläkään pyöri kunnolla on mahd vika startissa, koneen maadotuksessa tai pohjan läpiviennissä.

                              Comment

                              • Heguli 31
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 10058
                                • KVLA

                                Ensin katsot (nuo mainitut) kaikki kaapeliliitokset huolella läpi.Myös akkukenkien kunnollisen kiinnityksen.Lataushan näyttäisi olevan ok.

                                Jos kaikki on ok,niin seuraavaksi lataa akku (ensin) täyteen ja sitten kuormitus mittarilla akkutesti.Akkuliikkeet tekee ainakin kuormitustestejä,jos itsellä ei ole mittaria tuohon.On noita akkuja hajonnut nopeamminkin.Jos akku on kunnossa,niin seuraavaksi sitten starttia tutkimaan.Jos esim.hiilet on loppu ja starttimoottori täynnä hiilipölyä,niin eihän se jaksa toimia kunnolla.

                                PS.Hehkutkin olisi hyvä saada kuntoon.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎