Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Akku asiaa.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Arnolds
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3310
    • Kajjjaani

    Kertokaas viisaammat vastaus.

    Kun vaihdan akun E60:iin ja se on eri kuin edelinen se tietenkin koodataan.

    Mutta jos akkuluettelossa ei ole sitä akku kokoa esim 100Ah niin miksi se pitäisi koodata yhtä pykälää pienemmäksi 90Ah?
    (Carlyn ohjeesta "Put in the next smaller capacity of the same battery type that was built in").

    Miksi ei esim 110Ah?
    F26 xDrive20d TwinPower

    EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

    Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

    Comment

    • JaniLap
      BTCF Member
      • Sep 2012
      • 2732
      • Tampere

      Originally posted by Arnolds View Post
      Mutta jos akkuluettelossa ei ole sitä akku kokoa esim 100Ah niin miksi se pitäisi koodata yhtä pykälää pienemmäksi 90Ah?
      (Carlyn ohjeesta "Put in the next smaller capacity of the same battery type that was built in").

      Miksi ei esim 110Ah?
      Tällä periaatteella pyritään välttämään akun ylilatausta, mikä lyhentää sen elinikää. Erityisesti AGM-akut ottavat itseensä ylilatauksesta.
      IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
      Tampere

      Comment

      • Arnolds
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 3310
        • Kajjjaani

        Originally posted by JaniLap View Post
        Tällä periaatteella pyritään välttämään akun ylilatausta, mikä lyhentää sen elinikää. Erityisesti AGM-akut ottavat itseensä ylilatauksesta.
        ok lienekkö e60:sää tuo ylilataus miten suuri mahdollisuus? Ottaen huomioon kaikki sähköhärpäkkeet sähköä syömässä.
        F26 xDrive20d TwinPower

        EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

        Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

        Comment

        • JaniLap
          BTCF Member
          • Sep 2012
          • 2732
          • Tampere

          Originally posted by Arnolds View Post
          ok lienekkö e60:sää tuo ylilataus miten suuri mahdollisuus?
          Mahdollisuus ylilataukseen on todennäköinen, kun akun varaustasoa ja latausta valvoo IBS, joka käyttää autoon koodattuja tietoja akkutyypistä ja kapasiteetista ohjaamaan akun latausta.
          IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
          Tampere

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17529
            • Turku

            Originally posted by JaniLap View Post
            Tällä periaatteella pyritään välttämään akun ylilatausta, mikä lyhentää sen elinikää. Erityisesti AGM-akut ottavat itseensä ylilatauksesta.
            Lataako Ctek nämä "yli"?
            Näillä mennään:
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • JaniLap
              BTCF Member
              • Sep 2012
              • 2732
              • Tampere

              Originally posted by Laku View Post
              Lataako Ctek nämä "yli"?
              Ei lataa, koska kyseessä on "älylaturi" joka osaa haistella akun varaustasoa. Lisäksi kyseistä laturia käytetään lähinnä silloin kun auton oma laturi (ja IBS) ei osallistu lataustapahtumaan.

              Näillä älylatureila auton akun lataaminen täyteen muutaman kerran vuodessa on jopa suositeltavaa akun pidempää käyttöikää ajatellen.
              IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
              Tampere

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17529
                • Turku

                Originally posted by JaniLap View Post
                Ei lataa, koska kyseessä on "älylaturi" joka osaa haistella akun varaustasoa. Lisäksi kyseistä laturia käytetään lähinnä silloin kun auton oma laturi (ja IBS) ei osallistu lataustapahtumaan.

                Näillä älylatureila auton akun lataaminen täyteen muutaman kerran vuodessa on jopa suositeltavaa akun pidempää käyttöikää ajatellen.
                Niin arvelinkin. Itselläni nuo seisonnassa olevat autot ovat olleet jatkuvasti Ctekillä (E31:t). Lopputulos: Kaikki 4 akkua aivan loppu, kun jäivät viikoksi pariksi ilman laturia...
                Näillä mennään:
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                • walde
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2008
                  • 947
                  • Melkein Espoo

                  Ei se auto akkua ylilataa vaikka olisikin väärä kapasiteetti koodattuna. IBS:n avulla akun todellinen kapasiteetti selviää autolle varsin nopeasti, ja mm. tähänhän esimerkiksi akun SoH:n (State of Health) määritys perustuu. Tieto kapasiteetista on nimenomaan olennaista tuon SoH:n määrittämiseksi. SoH toki vaikuttaa sitten osaltaan latausstrategiaankin vähän riippuen akkutyypistä tietysti. Jos SoH määritetään virheellisesti väärän akun kapasiteetin vuoksi, erilaisia ongelmia voi toki ilmetä.

                  IBS muuten mittaa säännöllisesti akun parametreja (lämpötila, jännite, lataus-/purkuvirta) myös ajoneuvojen ollessa unessa. Näinpä jos akkua varataan, pitäisi latausvirran kulkea aina IBS:n läpi, ts. varaajaan maadoitusta ei saa kytkeä suoraan akkuun eikä akkua tulisi varata irrallaan.
                  E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                  F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    Originally posted by Laku View Post
                    Niin arvelinkin. Itselläni nuo seisonnassa olevat autot ovat olleet jatkuvasti Ctekillä (E31:t). Lopputulos: Kaikki 4 akkua aivan loppu, kun jäivät viikoksi pariksi ilman laturia...
                    Siihen käyttöön Ctek ja sen tapaiset laturit on juuri hyviä. Ne tiputtaa jännitteen järkevälle tasolle kun akku on ladattu. Laturi pitää akun jännitteen esim. 13.6V 10pv, jonka jälkeen laturi siirtyy pulssi lataukseen ja pitää akun suunnilleen 95-100% latauksessa. Lyijyakuthan pitäisi säilyttää täyteen ladattuna, joten aivan oikea tapa säilyttää on pitää kiinni laturissa kun auto seisonnassa.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • Laku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 17529
                      • Turku

                      Originally posted by HTK12 View Post
                      Siihen käyttöön Ctek ja sen tapaiset laturit on juuri hyviä. Ne tiputtaa jännitteen järkevälle tasolle kun akku on ladattu. Laturi pitää akun jännitteen esim. 13.6V 10pv, jonka jälkeen laturi siirtyy pulssi lataukseen ja pitää akun suunnilleen 95-100% latauksessa. Lyijyakuthan pitäisi säilyttää täyteen ladattuna, joten aivan oikea tapa säilyttää on pitää kiinni laturissa kun auto seisonnassa.
                      Näin olen ymmärtänyt, mutta ei nuo silti pitkäikäisiä olleet. Kasissa sentään kesti n. 8 vuotta, mutta Csi:ssä 3-4. Csi tosin vuotaa varausta jostain, muttei pitäisi olla ongelma Ctekillä.
                      Näillä mennään:
                      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                      Comment

                      • JaniLap
                        BTCF Member
                        • Sep 2012
                        • 2732
                        • Tampere

                        Originally posted by walde View Post
                        Ei se auto akkua ylilataa vaikka olisikin väärä kapasiteetti koodattuna. IBS:n avulla akun todellinen kapasiteetti selviää autolle varsin nopeasti, ja mm. tähänhän esimerkiksi akun SoH:n (State of Health) määritys perustuu. Tieto kapasiteetista on nimenomaan olennaista tuon SoH:n määrittämiseksi.
                        Hyvä täsmennys, mikäli asia on kuten kerroit. Mihin auto sitten tarvitsee koodattua tietoa paitsi akkukapasiteetista, myös akkutyypistä, jos ei ajonaikaista latausta ja sen valvontaa varten?
                        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                        Tampere

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4629
                          • Tampere

                          Originally posted by JaniLap View Post
                          Hyvä täsmennys, mikäli asia on kuten kerroit. Mihin auto sitten tarvitsee koodattua tietoa paitsi akkukapasiteetista, myös akkutyypistä, jos ei ajonaikaista latausta ja sen valvontaa varten?
                          Akkutyyppi (ja elektrolyytin lämpötila) vaikuttaa nimenomaan latausjännitteeseen. Agm menee hiukan matalemmalla jännitteellä.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • walde
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2008
                            • 947
                            • Melkein Espoo

                            Originally posted by JaniLap View Post
                            Hyvä täsmennys, mikäli asia on kuten kerroit. Mihin auto sitten tarvitsee koodattua tietoa paitsi akkukapasiteetista, myös akkutyypistä, jos ei ajonaikaista latausta ja sen valvontaa varten?
                            Akkutyyppi on totta kai olennainen tieto nimenomaan lataus-strategian ja varaustilan ylläpidon ja reguloinnin kannalta, sekä muihin energianhallinnan toimintoihin ylipäätään. Lisäksi diagnoositoimintojen, kuten SoF (State of Function) ja SoC (State of Charge) oikeanlainen määrittäminen vaatii tiedon akkutyypistä, koska esimerkiksi akun jännite eri varaustilassa, sisäinen resistanssi ja kuormituskäyrästö on erilainen elektrolyyttityyppien välillä.

                            Akkukapasiteetin koodaus on olennainen tieto, jotta ajoneuvo voi määrittää akun todellisen SoH:n (State of Health) oikein (todellinen kapasiteetti vs. ilmoitettu kapasiteetti). Esimerkiksi 85Ah todellinen kapasiteetti 90Ah akussa vs 85Ah todellinen kapasiteetti 110Ah akussa indikoivat täysin erilaista akun SoH:ia.

                            SoH, SoF ja SoC arvoja taas käytetään "korjausarvoina" monien energianhallinan toimintojen toteutuksessa, huomioon ottaen akkutyyppi, IBS:n tarjoamat reaaliaikaiset tiedot, sen hetkinen ajotilanne ja useita muita parametreja vähän auton konfiguraatiosta riippuen.
                            Last edited by walde; 01-10-2018, 18:16.
                            E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                            F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4629
                              • Tampere

                              Tässä oli tuo dokkari IBS:tä ja latauksesta: https://www.docdroid.net/Q4ABqTq/122...s20systems.pdf
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              • japemw
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2006
                                • 51
                                • Oulu

                                Originally posted by Laku View Post
                                Saako pelkät hiilet uusittua?
                                Saa hiilet vaihdettua. Ei olisi edes laturia tarvinnut irroittaa.

                                Video aiheesta:


                                1,9€ Hiilisarja Mätänetistä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎