Originally posted by ptikkala
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E61 level control system failure
Collapse
X
-
Nykyään mennään Volkkarilla
Ex. E61 520dA 2006
-
-
laukesi kompuran solenoidiventtiilin letkuliitin. Oireena aluksi vasemman pussin hidas tyhjeneminen ~12h aikana ihan alas. Muutamassa päivässä vuoto paheni niin, että tuli alas 4-5h:ssa. Lopulta ei kauaa enää pysyny ylhäällä.
Kirjaillaanpa tähän yksi tapa miten nuo liittimet voi helposti ja halvalla korjata. Jos olis jollekin apua.
Solenoidiventtiililtä lähtee ulkohalkaisijaltaan 4mm kovat paineilmaletkut sekä vasemmalla että oikealle pussille. Molemmille siis omat lähdöt ja letkut. Venttiilin muovirungossa on kierteet, johon metallikierteinen letkuliitin tulee kiinni. Tuota liitosta kun muutaman kerran aukoo niin melko varmasti nuo muovikierteet korkkaa. Ovat sen verran haprasta tavaraa. Näin kävi itsellekin. Sama juttu kävi aikoinaan kompuran kuivaimelta lähtevälle letkulle, jossa sama metalli/muovi-liitinpaketti.
Olen korvannut nyt nuo kaikki alkuperäiset aukikierrettävät liittimet kuvan mukaisilla paineilmaletkuliittimillä. Ensimmäisessä kuvassa siis vasemmalla uusi ja oikealla alkuperäinen liitin katkaistun letkunpätkän kanssa. Solenoidille suorat liittimet ja kuivaimelta lähtevään kulmaliitin. Eli ekaksi pyöräytetään muoviin uudet jengat, jonka jälkeen väännetään nuo uudet liittimet paikoilleen. Letku liitetään noihin liittimiin yksinkertaisesti vain painamalla. Letkun irrottaminen liittimestä myös helppoa. Eli kun tuollaiset laittaa niin itse liitintä ei tarvi noista muovikierteistä enää koskaan irrottaa jos ja kun kompuraa tarvii irrotella remppaamista varten. Kierteet ei näin ollen korkkaa todennäköisesti enää koskaan, jos niitä ei huvikseen ala pyörittelemään.
Kuvassa näkyy myös nuo solenoidin onnettomat muovikierteet. On siinä taas kyllä säästetty Saksassa ainakin penni kun ei häävimpää ole keksineet.
Hintaa noilla painettavilla liittimillä 3 eur/kpl.Last edited by Pex; 21-10-2013, 23:08.Nykyään mennään Volkkarilla
Ex. E61 520dA 2006
Comment
-
-
Onkohan kompressoriin saatavana mistään varaosia, vai onko uusittava aina koko kompressori?
Minulla on tullut tuo failure tauluun muutaman kerran, kun on ollut enemmän painoa autossa, mutta en ole aiemmin tehnyt muuta kuin tarkistanut tuloletkun kunnon. Tällä viikolla tuli failure, ja lähti myös ilmat palkeista. Vaikka kompressori kävi, auto ei noussut yhtään.
Irroitin kopressorilta jakoventtiilille/solenoidille lähtevän letkun, ja syötin siitä paineilmapistoolilla ilmaa palkeille samalla syöttäen jännitteen irtoakusta jakoventtiilille. Perä nousi, ja paineet myös pysyi. Minulla ei ole Inpaa tai muuta laitetta, jolla voisi tutkia enemmän, niin revin kompressorin irti, ja syötin akusta virtaa kompressorille. Kompressori puhalsi ilmaa tulo/poistopuolelta, eikä tilanne muuttunut syötti jännitettä poistoventtiilin solenoidille tai ei. Palkeet ei tietenkään olleet voineet täyttyä, kun ilma meni vain toiseen suuntaan.
Kun purin kompressorin, männän alaosasta löytyi pieni pellinpala, joka oli lohjennut spiraalista, joka toimii ilmeisesti jonkinlaisena venttiilinä. Samanlaisia spiraaleja näytti olevan kaksi myös männän yläosassa, mutta ne oli ehjät.
En tiedä jaksoiko kukaan lukea tätä tarinaa, mutta, kysymys kuitenkin olisi, että tietääkö kukaan onko mistään saatavana osia kompressoriin, tai onko kenelläkään jäänyt viallista kompressoria, jossa olisi mäntä ehjä?
Osaako joku vielä sanoa, että onkohan muisti täynnä vikakoodeja sen jälkeen, kun kompressori on ollut irti?
Kommentoikaa myös, jos olen ymmärtänyt kompressorin toiminnan aivan väärin. Ekaa kertaa asialla nääs.
Comment
-
-
Originally posted by JNG View Post
Osaako joku vielä sanoa, että onkohan muisti täynnä vikakoodeja sen jälkeen, kun kompressori on ollut irti?Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
Kissvesala.fi
Priva tai o443424479
Comment
-
-
Mullakun veteli kompura viimisiään ja lopulta hiljeni, niin asennettuani uuden tilalle jouduin käyttämään Autosalvassa koneen perässä. Kompura ei lähenyt pelittämään.
Autoa hakiessani selvisikin että kompuran sulake oli pamahtanu viimisen nostoyrityksen aikana. Asentaja kyllä väitti että oli joutunut käyttämään piuhan perässä, koska perä oli käynyt niin alhaalla että oli mennyt joku modeista päälle. Tiedä sitten oliko näin.W204 220cdi -11
Ex E61 530d -04
Comment
-
-
Originally posted by JNG View PostJos hinta on kohtuullinen, niin kiinnostaa. En pystynyt laittamaan sulle yksityisviestiä. Herjaa, että tila on täynnä.
Comment
-
-
Originally posted by JNG View PostOsaako joku vielä sanoa, että onkohan muisti täynnä vikakoodeja sen jälkeen, kun kompressori on ollut irti?
EDIT:
Originally posted by Koala View PostAsentaja kyllä väitti että oli joutunut käyttämään piuhan perässä, koska perä oli käynyt niin alhaalla että oli mennyt joku modeista päälle. Tiedä sitten oliko näin.
Tiedä sitten mistä johtunee tuo jumiminen rempatessa? Tuon voinee "korjata" myös piuhan nokassa pakottamalla?Last edited by Pex; 11-11-2013, 19:50.Nykyään mennään Volkkarilla
Ex. E61 520dA 2006
Comment
-
-
Kompuran vaihdossa tarvittavat letkut ja liittimet yms. //KIIRE!
Terve,
ensi viikolla menossa E61 kompuran vaihtoon paikalliseen merkkiliikkeeseen. Tartteis nyt nopeesti tietää mitä tarvikkeita vaihdossa tarttee? Letkut ja liittimet voisi vaihtaa samantien hieman järeämpiin, kuin ne bemarin omat.
Eli apua tartteis nyt ja nopeesti, muuten menee ruottista tilailus merkkiliikkeen mukaan.
Comment
-
-
Ja meikäläinen meni tilaamaan (tulee maanantaina) tämän: http://www.air-suspension-shop.com/B...3710-6-793-778
Mitäs ne joutuu nyt tilailemaan sit sieltä ruottista?
Comment
-
-
Originally posted by Tonukka View PostJa meikäläinen meni tilaamaan (tulee maanantaina) tämän: http://www.air-suspension-shop.com/B...3710-6-793-778
Mitäs ne joutuu nyt tilailemaan sit sieltä ruottista?E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
Comment