Originally posted by Havis
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
530dA E60:n automaattiloota?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Bmw Master View PostMiksi pitää polkea ihan lattiaan asti? Ei paina kick down nappulaa pohjaan, niin silloin manuaalipuolella voi vaihtaa ennen punarajaa."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Originally posted by Havis View PostSelvä, tämähän riittää. Siis kick down ohittaa kaikki muut toiminnot, ja päättää 100% itse vaihtohetket. Ja jos/kun välttämättä haluaa vaihtaa käsin, ei saa polkea kickdown kynnyksen yli. Helppo juttu kun vaan tietää. Edellyttää että kickdown kynnys on selvästi havaittava ja jalalla hallittava, ettei mene vahingossa päälle.M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Toimiiko laatikko kick down asennossa samoin on keppi sitten tavallisessa tai sport-asennossa?
Sport-asennonkin toiminta on mulle vähän epäselvä. Tekeekö Sport-asento muuta, kuin kierrättää pidemmälle ja käyttää muutenkin herkemmin pienempiä vaihteita, vai luistaako myös turbiini tai laatikko vähemmän Sport asennossa ja kiihtyykö auto paremmin tuolla Sportilla vai kuvittelenko vaan?-12 F11 530Da
Comment
-
-
Originally posted by kvt View PostToimiiko laatikko kick down asennossa samoin on keppi sitten tavallisessa tai sport-asennossa?
Sport-asennonkin toiminta on mulle vähän epäselvä. Tekeekö Sport-asento muuta, kuin kierrättää pidemmälle ja käyttää muutenkin herkemmin pienempiä vaihteita, vai luistaako myös turbiini tai laatikko vähemmän Sport asennossa ja kiihtyykö auto paremmin tuolla Sportilla vai kuvittelenko vaan?
Sport asento ei taida kierrättää yhtään pidemmälle (jos kd pohjassa),
mutta muuten käyttää isompia kierroksia ja toki karvan verran paremmin kiihtyy,
ellei sitten D:llä tai M:llä aja kd pohjassa.M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View Postkarvan verran paremmin kiihtyy
Sport-asento tuntuu nopeuttavan vaihtoja.E91 335iAT -08
-Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -
Comment
-
-
D:llä laatikko luistaa enemmän ja käyttää isompia vaihteita, ja yrittää kai parhaansa mukaan olla mukava & taloudellinen
Sportilla laatikko ei luista enää juuri ollenkaan, vaihtaa nopeammin, kierrättää ylemmäs, ja reagoi herkemmin.
Stepillä voikin tehdä sitten mitä haluaa tietyissä rajoissa. Eli et voi pökätä ykköstä pesää esim. satasen vauhdista, et lähteä liikkeelle kuin 1 tai 2, et vaihtaa liian aikaisin, laatikko myös vaihtaa itse suurempaa jos kierrokset karkaa "rajoittajalle" ja pienentää jos kierrokset pääse laskemaan tonne tonnin pintaan
Kick Down kierrättää sitten melkein punarajalle asti. (530dA vaihtaa kyllä kickdownillakin aikaisemmin kuin 535dA) Ja toimii aina samalla tavalla tikun asennosta riippumatta, mikä on kyllä ihan hyvä jo turvallisuuden kannaltakin. Ei jää esim ohitettaessa se henkikulta siitä kiinni että onkin unohtanut lodjun d:lle tai stepille.
Kyllä se 535dA kulkee sitä paremmin mitä enemmän on kierroksia, dynokäyrät nousevat ihan loppuun asti. Ohjelmoituna eri juttu, silloin paras teho tulee ilmeisesti tuolla keskialueen kierroksilla.
Mutta kukaan ei ole kiinnittänyt mitään huomiota tuohon kulkusuunta-anturin (anglesensor) mahdollista vaikutusta näihin nykimisongelmiin¿? :thinkLast edited by Matson^; 14-10-2009, 13:22.| BMW G30 X-Drive M-Sport |
| Nissan Navara TREK-1 |
ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |
Comment
-
-
Tänään huomasin itse eka kerran tuon nykimisongelman puolilämpöisellä koneella ('04 E61 530 dA), vakkarilla 77 km/h tasaisella mentäessä. Autoon on tehty nelipöyräsuuntaus merkkiliikkeessä siinä vaiheessa kun minä olen sen käytettynä hankkinut noin kuukausi sitten. Nykimistä en kyllä aiemmin ole huomannut.
Itse en tämän vehkeen tekniikasta paljon tiedä, mutta kuulostaa kyllä melkoisen oudolta että tuo vika liittyisi jollakin tavalla pyörien suuntaukseen.____________
E61 530DA '04
Comment
-
-
Originally posted by Matson^ View PostJa toimii aina samalla tavalla tikun asennosta riippumatta, mikä on kyllä ihan hyvä jo turvallisuuden kannaltakin. Ei jää esim ohitettaessa se henkikulta siitä kiinni että onkin unohtanut lodjun d:lle tai stepille.
Kai se kickdownilla rykii sitten vielä yhtä pienempää, ei tuu ite käytetty oikeastaan koskaan tuota koska sen pienempää pykälää en mielellään silmään tahtoisikaan mitä se jo normaalisti huudattaa.
Mun puolesta tossa lootassa sais olla joku extra-comfort mode vielä arkiajoa varten, ei sitä pienempää pykälää tarvis aina survoa jos pikkasen vauhtia kiihdyttää kun vääntöäkin olis muille jakaa. :P
EDIT: no stepillähän se toki onnistuu kun pakkokutosen survoo silmään, mutta eihän tuota keppiä raaski kuluttaa eestakas sorvaamalla**********
& E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06
(*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
(ex. E90 320Si M-Tech '07)
(ex. E60 530Da '04)
(ex. E39 M5 Facelift '99)
(ex. E39 540i '98)
*
Comment
-
-
Aika hiljaiseksi on mennyt tämä keskustelu. Kaikki sai ilmeisesti autonsa toimimaan tuolla EGR arvon muutoksella - kiitokset vaan uranuurtajille.
Ainakin oma auto toimii vaihteiston ja moottorin osalta kuin sveitsiläinen käkikello tuon arvon päivityksen jälkeen "kop kop". Kaikki nykimiset tiessään, DPF:n regenerointi toimii normaalisti ja vikailmoituksia ei ole esiintynyt.
kuinkahan moni "ei btcf harrastaja" tuosta asiasta kärsii autonsa kanssa ja näkee unia moninumeroisesta korjaamolaskusta...huh huh.________________________________________
G31 520dA Business SportLine 2017
Comment
-
-
Originally posted by tjvirta View PostAika hiljaiseksi on mennyt tämä keskustelu. Kaikki sai ilmeisesti autonsa toimimaan tuolla EGR arvon muutoksella - kiitokset vaan uranuurtajille.
Ainakin oma auto toimii vaihteiston ja moottorin osalta kuin sveitsiläinen käkikello tuon arvon päivityksen jälkeen "kop kop". Kaikki nykimiset tiessään, DPF:n regenerointi toimii normaalisti ja vikailmoituksia ei ole esiintynyt.
kuinkahan moni "ei btcf harrastaja" tuosta asiasta kärsii autonsa kanssa ja näkee unia moninumeroisesta korjaamolaskusta...huh huh.- - - - - - -
F10 520dA
ex E61 530dA, ex E39 530dA
Comment
-
-
Moi,
Aika mielenkiintoista, kun tuossa muuan päivä Clavurionin kanssa katseltiin omasta autostani E60 530dA 2005 livedataa, ja myös tuota EGR aktivoitumisprosenttia. Ilmeni, että Ceerayn autossa oli normaali tasakaasuajossa ollut tuo aktivoitumisprosentti lähempänä 70%:a. Omassa autossa se pyöri siellä 50-55% huitteilla.
Toki mulla on ollut tuo auto vasta vähän aikaa, ja olen ajanut sillä ehkä reipas 3000km tms. Sinä aikana en ole havainnut minkäänlaista nykimistä millään nopeudella vakkarilla ajettaessa (tai ilman). Enkä ole havainnut, että vakkari vaihtelisi pienempiä vaihteita kiihdytyksissä kun resumetetaan. Enkä ole havainnut noita aiemminmainittuja ongelmia, että nykäsisi kun hiljennetään seisahduksiin. Ainut, jonka olen huomannut, mikä varmaan näissä aika feature on, että määrätyissä tilanteissa kun auto hidastetaan hissukseen melkein pysähdyksiin muttei aivan (turbon kiekat laskee), ja sitten jatketaan yhtäkkisesti kiihdytystä rivakasti, niin jos oikeen varomattomasti survasee kaasua niin saattaa tulla semmonen kiihdytyspiikki kun turbo spoolaa ja alkaa vääntämään isosti. Mutta tuokaa ei liity mitenkään vaihteistoon taikka ole muutenkaan kummallista, on vain turbodiisselin ominaisuus joka korostuu tietenkin kuta isompi fööni on keulalla.
Mutta, jos nykimiset joskus alkaa, niin lääkekin on jo tiedossa.
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Originally posted by Whistler View PostTänään huomasin itse eka kerran tuon nykimisongelman puolilämpöisellä koneella ('04 E61 530 dA), vakkarilla 77 km/h tasaisella mentäessä. Autoon on tehty nelipöyräsuuntaus merkkiliikkeessä siinä vaiheessa kun minä olen sen käytettynä hankkinut noin kuukausi sitten. Nykimistä en kyllä aiemmin ole huomannut.
Itse en tämän vehkeen tekniikasta paljon tiedä, mutta kuulostaa kyllä melkoisen oudolta että tuo vika liittyisi jollakin tavalla pyörien suuntaukseen.
Vikaa etsivätkin sitten useaan otteeseen ja viimein maahantuojalta oli tullut kehotus tarkastaa myös kulkusuunta-anturi. Asentaja(eri kuin ensimmäisellä kerralla) kertoi kulkusuunta-anturin olleen yhden pykälän pielessä. Tuon jälkeen nykimis- ja vakkarin päältä tippumisongelmat loppuivat.
TIS sanoo myöskin, että aina kun tehdään etuakseliston remonttia, niin olisi tarkastettava sekä pyörien suuntaus, että kulkusuunta-anturi.
Tuo kulkusuunta-anturihan toimii jotensakin niin, että se haistelee ajovakauden hallintaan liittyviä asioita, eli ymmärtääkseni kun tulee poikkeama kulkusuuntaan, niin silloin ajonvakaudenhallinta olettaa auton olevan luisussa ja pyrkii sitä korjaamaan mm. pudottamalla vakkarin päältä ja pienentämällä tehoa jne.Kulkineet/projektit:
M2 F87
530iA E39
635 CSi E24
518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991
Comment
-
-
Originally posted by _Dexi View PostTuosta en tiedä voiko ohitusnopeus siitä jäädä kiinni (no tietty jos stepillä joku kutonen on), kun pedaalin painaa yhtään nopeammin 530D:ssä alas ihan vaikka jättäis rakoa kickdown nappulaan, niin kyllä se lyö aika reippaasti sitä pientä pykälään niin että menoa on sen mitä sieltä löytyä voi.
Kai se kickdownilla rykii sitten vielä yhtä pienempää, ei tuu ite käytetty oikeastaan koskaan tuota koska sen pienempää pykälää en mielellään silmään tahtoisikaan mitä se jo normaalisti huudattaa.
Mun puolesta tossa lootassa sais olla joku extra-comfort mode vielä arkiajoa varten, ei sitä pienempää pykälää tarvis aina survoa jos pikkasen vauhtia kiihdyttää kun vääntöäkin olis muille jakaa. :P
EDIT: no stepillähän se toki onnistuu kun pakkokutosen survoo silmään, mutta eihän tuota keppiä raaski kuluttaa eestakas sorvaamalla
Itse tulee yleensä pökättyä loota sportille ohitettaessa, ei sillä että aina pitäisi nilkkasuorana ohittaa, mutta olen itselleni uskotellut että laatikko kestäisi pitempään tuon (vielä) vakiokoneenkin kanssa kun ei väännöllä survota vauhtia katiskaan. Ja samalla välttyy siltä ettei loota oppisi d-asennossa turhan "sporttiseksi".
Pienempäähän se kyllä tarjoilee aika herkästi jo muutenkin maantiellä, muutta nämä nyt on tälläisiä mun omia säätöjä joilla uskottelen saavani ikuisen ZF:n
Itse vikaan vielä sen verran että oma bemmi kävi softapäivityksessä pari viikkoa sitten (lähinnä i-driven uskomattoman jäätämisen ja mp3 toiston uupumisen vuoksi) ja samalla varmasti Thupun tekemä EGR-rukkaus palauitui ennalleen¿
Tuntuu ainakin että laatikko vaihtaa sivistyneemmin, mutta tuohon kierrosten humppaamiseen sillä ei ollut mitään muuta kuin ehkä negatiivista vaikutusta. Edelleen kierrokset humppaa pienissä nopeuksissa ja lähinnä kylmänä, ei kuitenkaan nyi. Reilun viikon päästä menee auto 4-pyöräsuuntaukseen merkkiliikkeeseen ja samalla nollataan tuo kulkusuunta anturi niin katsotaan vaikuttiko mitään ja jos ei niin sitten heitetään EGR-korjausarvo takaisin tai vaikka sinne 85.
Vakkarilla auton käytös on tosi siistiä, kiihdyttää rauhasti sinne mihin on pyydetty, pienentää yhden pykälän kiihdytettäessä ~90->110, mäet mennään kohtuu sivistyneesti.Last edited by Matson^; 04-11-2009, 10:36.| BMW G30 X-Drive M-Sport |
| Nissan Navara TREK-1 |
ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |
Comment
-
Comment