Originally posted by -Tapi
View Post
530dA E60:n automaattiloota?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
-
Originally posted by Macinaggio View PostYmmärsin tuon, mutta ajattelen että kaasupolkimen asennolla pitää olla vaikutus tuohon pakokaasujen takaisinkierrätysprosessiin. Tai paremmin ilmaistuna EGR-järjestelmän pitää kaasupolkimen asennosta saada tieto millaista tehoa kuski haluaa moottorista. Ja jos throttle valve EGR-järjestelmän ohjaamana aukeaa ja moottori saa vähemmän puhdasta paloilmaa, pitää EGR-järjestelmän jotenkin kompensoida tämä jotta kuskin toive tehosta toteutuisi.F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
W906 319 sprinter - 14
Comment
-
-
Originally posted by joko View PostEi yksinkertaisesti voi olla tuosta kiinni, itse olen TULPANNUT egr putken kokonaan ja throttle valvea ei ole autossa ikinä ollutkaan. Pienintäkään muutosta ei toimintaan tullut, paitsi moottorin vikavalo syttyi mittaristoon.
Eli se mikä tässä nyt on ogelma niin se että ei oikein ole tietoa mihin kaikkeen tuo egr on kytkoksissä joko suoraan tai epäsuorasti niin että miten minkäkin pitäisi reagoida sen avautumiseen/sulkeutumiseen?
Myös ainakin imuilman lämmöt muuttuu egr:n avautuessa+sulkeutuessa?
Eli mikä yhtälö saa egr:n avautumaan+sulkeutumaan ja mikä yhtälö omassa toiminnassaan tämän huomioi.
Nimittäin ainakin itse uskon tällä hetkellä vakaasti että tasan varmasti tämä ongelma on tässä pakokaasujen kierrätys-systeemissä, jossa egr on vain yksi lenkki ketjussa.
Eli selkeästi ongelma on moottorin tuottaman väännön huojumisessa johon automaattiaski luonnollisesti omalla softallaan reagoi.
Tuo väännön huojuminen taas johtuu siitä että systeemin sisäinen balanssi on jotenkin pois tasapainosta?Last edited by Hemi; 25-02-2010, 21:42.
Comment
-
-
Edelleenkin ihmettelen, miksi täällä kinataan näistä mahdollisista ratkaisuista. Tuossa aiemmin oli ne valmistajan listaamat bulletiinit aiheeseen liittyen. Siellähän oli ihan turbiiniin liittyviä juttuja johonkin valmistuskuukauteen saakka, ja sitten jotain muutakin. En jaksa etsiä.
Onko nyt noita virallisia suosituksia noudatettu, ja niiden mukaan edetty korjauksessa? Jos ei, niin en oikein ymmärrä tätä arpomisen määrää. Eikö kannattaisi aivan ensimmäisenä pureutua niihin, ja sitten jos nekään ei auta niin jatkaa tällä kristallipallo-linjalla.
Ja ei, selitykseksi ei käy se, että jossainpäin essonbaarien villiä maailmaa on jonkun serkun kälyn autoon vaihdettu loota, eikä tullut kuntoon. Se käy kyllä kuittaukseksi, jos joku tähän keskusteluun osallistuneista on yrittänyt autonsa vikaa korjata niiden bulletiinien avulla, eikä ole tullut kuntoon (ja vielä niin, että auton + lootan valmistusajankohta on sellainen, mihin korjausten tulisi ohjeen mukaan purra).
Pahoin nimittäin pelkään, että nämä EGR viritykset eivät korjaa ongelman aiheuttajaa millään tavalla. Korkeintaan maskeeraavat sitä piiloon hetkeksi, kunnes jokin softassa taas kompensoituu ja se alkuperäinen vamma tulee sieltä alta taas näkyviin. Omat betsit menee vaihdelaatikkoon, niin mekaaniseen kuin softapohjaiseenkin ongelmaan. Variaatioita on varmaan useita.
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Olikohan se sieniä syönyt Kuopiolainen turbiininvaihtaja/ohjelmoija kuitenkaan ihan järjissään..? Provolta se minusta vaikutti.
Joka tapauksessa JKL:n BMW huoltoneuvojan mukaan takuun aikana tämä nykiminen oli vika ja kun takuu päättyi, se muuttui ominaisuudeksi. Mitään ei ole kuulemma tehtävissä ja kyseessä ei ole vika vaan ominaisuus, joka sisältyy vaihteistoon.
Sama huoltoneuvoja tosin väitti myös ettei vaihteiston lämmönvaihtimella ole mitään yhteyttä moottorin jäähdytysveden lämpötilaan. Sanoi myöskin että ~60 astetta on normaali käyntilämpö BMW:n dieselille, kun ovat niin pienikulutuksisia
Tämän pohjalta on vaikea saada mitään faktatietoa päivitysohjelmiston muokattavuudesta, jota se provoilija väitti. Ongelma säilyy vaikka ottaa Müncheniin yhteyttä, käskevät ottamaan yhteyttä BMW Suomeen, joka edelleenohjaa asian Laakkoselle JKL:ään. Sitten tämä huoltoneuvoja pääsee taas satuilemaan lisää. Kokonaisuutena BMW:n "ominaisuuksien" korjaaminen on erittäin vaikea, ellei mahdoton prosessi näin Suomesta käsin.---
Comment
-
-
Listaan tähän miten tuo minulla korjautui:
1. Asennettiin uusummat softat koko autoon + alla selitetty konversiosofta
(E60, E61, E90, E91 with M57/T2:
For the customer complaint, a service data status has been released
in parallel with the series data status with modified EGS software tuning.
The "code word: Drehzahlschwankung (fluctuation in engine speed)" service data status can
be programmed via the "Conversion" path.
This special data status will be available in the dealer organisation using an iBAC code from
Progman V29, provisionally March 2008.
A parts replacement does not provide a remedy.)
Tämän jälkeen se 50-60 km/h välillä tapahtuva paha humpaaminen korjaantui kokonaan. Jäljelle jäi 70-100km/h välillä oleva pieni humpaaminen.
2. Tuohon pieneen humpaamiseen tehosi EGR venttiilin puhdistus ja EGR arvon rukkaus yhden pykälän verran oletusarvosta.
Tässäpä tämä listattuna, niinkuin Teropa tuossa kommentoi. Nämä kannattaa käydä läpi ja sen jälkeen voi alkaa ihmettelemään muita keinoja...F11 530 x-Drive -11
Ex. E61 530 xd -06
Comment
-
-
On tehty päivitykset jne. mutta ei auta ei. Miten tälläisiä nyt sitten ratkot, helppo se on sieltä huudella että kokeilkaa nyt vaihtaa se turbiini ~2000e, jos ei pelaa niin laatikko tehdasuus 7000e jne.? Edelleen ei ole mitään takuuta mistään että auton toiminta muuttuisi yhtään. Kysyin ihan huollosta että onko takuuta jos nykiminen ei lopu uudellakaan vaihteistolla, EI OLE. Ja minä en ymmärrä, miten MEKAANINEN vika häviää täysin kun moottori on lämmin tai ajat tarpeeksi taajama-ajoa ennen maantielle lähtöä. Tuota humppaamista on mulla nyt jatkunut yli 40tkm eikä se ole muuttunut miksikään. Luulis "rikkinäisen" turbiinin antautuvan jo sill ajolla. Minä en ainakaan ennemmin laita mihinkään tuohon liittyvään huoltoon enää euroakaan jos en saa takuuta että ongelma sillä korjaantuisi. Jokuhan tuon on suunnitellutkin, vika löydettäisiin jos se haluttaisiin tehtaan puolesta mutta heitellään vain arvailuja että mitä seuraavaksi koitetaan.
OMINASUUS tuo ei VOI olla ~70ke autossa, muuten niitä ei olisi montaa kyllä myyty. Ja huoltotiedotteiden uskomiseen niin minä en tuohon lafkaan pahemmin luota, eihän heidän mielestään ole mitään ongelmaa esim. imusarjan läppien kanssakaan. Kukaan ei ole koskaan kuullutkaan että niitten takia hajoaa koneet mutta silti kaikkialla niitä poistetaan kokoajan ja viikoittaan saa jostakin lukea kun läppä on koneeseen mennyt.
Usko nyt sitten tuollaisten merkkiliikkeidenkään arpomista, kun toisaalla eivät saa edes huoltoilmaisinta nollattua testerillä, vaan joudun itse niitä sillointällöin kuittaamaan suoraan mittaristosta.F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
W906 319 sprinter - 14
Comment
-
-
No se on teidän valinta mihin uskotte, mutta ei kait läppien takia nyt kannata täysin tehtaan bulletiineilla persettä pyyhkiä.
Just sayin...
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E90 330iA, 325iA, 320dA
PPL(A)
Comment
-
-
Ei tämä ole uskon asia, juurihan tuossa Tapi mainitsi tuon 535d:n joka ohjelmistopäivityksen jälkeen alkoi nykimään ja uusi vaihteistokaan ei sitä muuksi muuttanut. Miksi siis hakata päätä seinään ja hukata vähintään se 2ke ihan vaan kun valmistajalta sattuu tuollainen tiedote tulemaan.
Voihan se olla että turbiinin vaihto korjaa ongelman hetkeksi, onhan nuotakin todistettavasti käynyt mutta mitä luulette jos se ongelma palaa niin vaihtaako omistaja siinävaiheessa taas uuden turbiinin vai hankkiutuuko autosta eroon? Minun ei ainakaan tarvitse kahdesti miettiä. Ja olihan esim. Ceerayn auto takuun piikkiin tutkittavana ja siellä oli jo toiseen samanlaiseen ongelmaan vaihdettu tehdas uusi vaihteisto eikä mitään muutosta toimintaan.
Ja minä en ainakaan edes jaksa enää kauaa tästä väitellä, tässä käydään n. 7 sivun välein tasan samat asiat läpi ja mitään loppuratkaisua ei tule ennenkun joku autoista saadaan oikeasti kuntoon eikä vikaa piilotettua egr korjausarvolla, laatikkoöljyillä tai jollain muulla huuhaalla hetkeksi. Tuon oman auton toiminta ei ole muuttunut miksikään omistusaikani joten en ala ainakaan laput silmillä paasaamaan rahaa ehjien osien vaihtoon, korjataan sitten kun se on oikeasti rikki.F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
W906 319 sprinter - 14
Comment
-
-
Originally posted by joko View PostEi tämä ole uskon asia, juurihan tuossa Tapi mainitsi tuon 535d:n joka ohjelmistopäivityksen jälkeen alkoi nykimään ja uusi vaihteistokaan ei sitä muuksi muuttanut. Miksi siis hakata päätä seinään ja hukata vähintään se 2ke ihan vaan kun valmistajalta sattuu tuollainen tiedote tulemaan.
Voihan se olla että turbiinin vaihto korjaa ongelman hetkeksi, onhan nuotakin todistettavasti käynyt mutta mitä luulette jos se ongelma palaa niin vaihtaako omistaja siinävaiheessa taas uuden turbiinin vai hankkiutuuko autosta eroon? Minun ei ainakaan tarvitse kahdesti miettiä. Ja olihan esim. Ceerayn auto takuun piikkiin tutkittavana ja siellä oli jo toiseen samanlaiseen ongelmaan vaihdettu tehdas uusi vaihteisto eikä mitään muutosta toimintaan.
Ja minä en ainakaan edes jaksa enää kauaa tästä väitellä, tässä käydään n. 7 sivun välein tasan samat asiat läpi ja mitään loppuratkaisua ei tule ennenkun joku autoista saadaan oikeasti kuntoon eikä vikaa piilotettua egr korjausarvolla, laatikkoöljyillä tai jollain muulla huuhaalla hetkeksi. Tuon oman auton toiminta ei ole muuttunut miksikään omistusaikani joten en ala ainakaan laput silmillä paasaamaan rahaa ehjien osien vaihtoon, korjataan sitten kun se on oikeasti rikki.
Comment
-
-
Originally posted by Reiska56 View PostOikeassa olet. Vika ei ole laatikossa. Niitähän on vaihdettu ja ongelma ei ole korjaantunut. Täysin turhaa osien kierrätystä. Itse olen ratkaissut tuon ongelman sillä, että talvinopeuksilla maantiellä käytän vain manuaaliasetuksia ja tyydyn max. 5-vaihteeseen. Eipä ole nykimistä ilmennyt sen koommin ilmennyt. Jos mekaaninen vika, ja joillakin vika jo 40t.km päällä, niin laatikkohan hajoaisi totaalisesti ja niitä en ainakaan ole näissä foorumeissa havainnut.
hmm....onkohan egr muuten sporttipuolella koko ajan kiinni?
Comment
-
-
Ongelma on siinä, että te ette oikeasti tiedä auttaako esim juuri teidän vikaan se lootan vaihto. Oulussa sanoi noheva huoltoneuvoja, että kahteen vaihdettu ja sillä korjaantunut. Uskon kyllä, että noissa bulletiineissa on asiaa, ja osa näistä vioista aivan varmana korjaantuu tuolla turbiinikorjauksella taikka softauksella. Ei ne nyt huvikseen tommosia bulletiineja laita, eikä BMW nyt aivan täysi paska näistä imusarjan läpistä huolimattakaan ole, ettäkö aivan kaikki ongelmat lakastaisiin maton alle, ja korjausohjeet kaikki täyttä tuubaa.
En sitä sano, ettäkö varmuudella noilla mainituilla fixeillä kaikki vastaavantyyppiset ongelmat korjautuisi, mutta jos lähtökohta on, että "ei varmasti korjaannu", niin sitten se on voi voi, koska siinä tapauksessahan alla on auto, joka on rikki eikä siitä kummene.
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E90 330iA, 325iA, 320dA
PPL(A)
Comment
-
-
Pointtini on siinä että ennemmin en autoa vie korjattavaksi ennenkun huollon tekevä liike tekee minulle kirjallisen tarjouksen turbiini vaihdosta ja auto EI nyi sen jälkeen. Ja hinta on könttähinta, jos ei tule sillä kuntoon niin laittavat sitten niinkauan että tulee. Ihan sama on sitten mitä ne sille tekevät kunhan jotain tapahtuu. Ei nyt vain näytä siltä että tuollaista tarjousta kukaan pystyy tekemäänEli jos huoltoliike pystyy noihin tiedotteisiin luottamaan niin miksi tämä ei sitten onnistu, hyvä kysymys vai mitä? Vai olisko syys siinä että he luottavat tuohon onnistumis prosenttiin yhtä paljon kun minä?
Tosiaan tuossa ylempänä tuli se lääke, itse ajan myös todella paljon sportti puolella tai sitten tiputan vielä stepillä pykälän alaspäin. Kun kierrokset pitää matka-ajossa lähellä 2000 kierrosta niin ei mitään ongelmaa. Ongelmaa ei myöskään juuri ole jos laittaa liika suuren vaihteen, niin että kierrokset on jossain tonnin pinnassa niin ei nyi.F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
W906 319 sprinter - 14
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View Posthmm....onkohan egr muuten sporttipuolella koko ajan kiinni?F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
W906 319 sprinter - 14
Comment
-
Comment