Announcement

Collapse
No announcement yet.

530dA E60:n automaattiloota?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JSLA
    Bimmer Rookie
    • Dec 2009
    • 64
    • Oulu

    Originally posted by tjvirta View Post
    Moi, Omasta autosta nykiminen hävisi kokonaan tuon arvon rukkauksella - kiitokset Rahulle. En usko (perstuntumalla) tuohon selitykseen momentin muuttumisesta ja turbiinin lukittumisesta.... Olen kohtuullisen varma, että autossani on jotain vikaa EGR systeemissä/moottorin ohjauksessa ja kevyt kaasun painallus sai vaan moottorin nyykähtämään puoleksi sekunniksi ennen kuin se heräsi. Arvon muuttaminen auttoi siten, että moottori herää pienestäkin kaasun painalluksesta eloon. Nyykähdys aiheutti siis laatikolle ensin negatiivisen tehon muutoksen ja sitten positiivisen.

    Erityisesti tuo nyykähdys oli ongelmallinen vakkarille....ehti lisäämään happea kun mitään ei tapahtunutkaan -> vielä kovempi nykäys. Sitten mentiin jo liiankin kovaa ja vakkari vähensi happea....kunnes oltiin taas alkupisteessä -> esim 2-3 edestakaista nykäystä.



    Samoin ongelmia esiintyi kadunkulmissa (jossa ei turbiini ole lukossa). Tuolloin kaasun painallus aiheutti ensin pienen nyykähdyksen ja sitten ryntäyksen (tuntui hieman kuin oisi vaihtanut vaihdetta aina, vaikkei tehnyt niin)

    em. kirjoitus perustuu täysin mutuun! Niin ja mun autosta tosiaan hävisi kaikki ongelmat liittyen laatikon nykimiseen ja outoihin vaihtoihin tuolla arvon muutoksella.
    Alkoi kiinnostamaan, että mihin suuntaan tuo rukkaus tehtiin? kasvatettiinko arvoa vai pienennettiin?
    F11 530 x-Drive -11
    Ex. E61 530 xd -06

    Comment

    • Clavurion
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2005
      • 9159
      • Oulu

      Originally posted by JSLA View Post
      Alkoi kiinnostamaan, että mihin suuntaan tuo rukkaus tehtiin? kasvatettiinko arvoa vai pienennettiin?
      Korjausarvoa (Fresh air/EGR) nostettiin, eli EGR osuus pienenee. Ei näitä toiseen suuntaan ole muutettukaan.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • JSLA
        Bimmer Rookie
        • Dec 2009
        • 64
        • Oulu

        [quote=Clavurion;1891510]Ei varsinaisesti vaikuta suorituskykyyn, kuin marginaalisesti osakuormituksella. Tuolla EGR-rukkauksella EGR:n osuus pienenee ja raikkaan ilman (hapen) määrä kasvaa.

        Mun autosta laitettiin tuo EGR arvo alakanttiin ja tuntuu, että se ihan kovin räjähtävä vääntö muuttui enemmän tasaiseksi kuminauhamaiseksi väännöksi. Samalla pykältää herkemmin pienemmälle pienelläkin kaasun painalluksella. Toisaalta en vielä ole saanut sitä nykimään tuon rukkauksen jälkeen...mutta katsotaan kun saadaan kilometrejä vähän enemmän.

        mistäköhän tuo pykältäminen pienemmälle johtuu. Ennen tuota EGR muutosta kesti painaa kaasua enemmän eikä laatikko pykältänyt pienemmälle vaan väänsi pienemmillä kierroksilla. Voiko se pykältää sen vuoksi kun ei saa soppaa samassa suhteessa kuin ilmaa ja laatikko huomaa, että on pykällettävä jotta auto kiihtyy??? toissin sanoen vaikuttaa siltä niin kuin alavääntö ois heikentynyt...tiedä näistä
        Last edited by JSLA; 11-01-2010, 21:20.
        F11 530 x-Drive -11
        Ex. E61 530 xd -06

        Comment

        • tjvirta
          Bimmer Rookie
          • Oct 2007
          • 95
          • Espoo

          Originally posted by JSLA View Post
          Alkoi kiinnostamaan, että mihin suuntaan tuo rukkaus tehtiin? kasvatettiinko arvoa vai pienennettiin?
          Taisi olla oletuksesta 0 -> 50mg/stroke (olikohan yksikkö noin)
          ________________________________________
          G31 520dA Business SportLine 2017

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Clavurion View Post
            Toki tuolla EGR:llä on myös lämpiämisvaiheessa imuilmaa lämmittävä vaikutus. Sitä ei kuitenkaan tarkoituksellisesti haeta, vaan puhtaasti (jäännös)hapen määrän vähentymistä palamisprosessissa. Ei kyse ole imuvuotoa vastaavasta tilanteesta, koska tuo "vuoto" on pakokaasua (vähän happea). Ymmärtääkseni ainakin osakuormalla ruiskutusmäärä säädetään pitkälti ilmamassan perusteella.
            Miten käy mikäli pakokaasujen seassa on jäännöshappea?
            Toisaala, pakkohan tuo pakokaasujen osuus kokonaisilmamassassa on joka tapauksessa huomioitava ruiskutusmäärässä?
            Nimittäin ajoin tuollaista nykivää e60:stä ja tämän kokemuksen jälkeen väitän että kyse ei ole momentinmuuntimesta vaan ruiskutuksen/mitattavan imuilman ongelmasta johon tuo EGR:n toiminta imuilman lämmityksessä jotenkin liittyy?
            Lämmitysmoodi kun putoaa päältä pois, loppuu pumppaamnenkin.
            Last edited by Hemi; 12-01-2010, 13:57.

            Comment

            • joko
              Bimmer Enthusiast
              • May 2004
              • 1968
              • Seinäjoki

              Uusi maffi ei ainakaan vaikuta tilanteeseen, ostin merkkiliikkeestä alkuperäisen uuden eikä pienintäkään vaikutusta. Kans epäilyttää silti suuresti tuo turbiinikin, miten se nykimen voi katketa kun seinään kun on ajanut tässä kelissä sellaisen 10-15 min sekalaista ajoa. Lämpölaajeneminenki taitaa olla siellä niin pientä että vaikea uskoa siihenkään...
              F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
              W906 319 sprinter - 14

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by joko View Post
                Uusi maffi ei ainakaan vaikuta tilanteeseen, ostin merkkiliikkeestä alkuperäisen uuden eikä pienintäkään vaikutusta. Kans epäilyttää silti suuresti tuo turbiinikin, miten se nykimen voi katketa kun seinään kun on ajanut tässä kelissä sellaisen 10-15 min sekalaista ajoa. Lämpölaajeneminenki taitaa olla siellä niin pientä että vaikea uskoa siihenkään...
                Minulla han turbiini korjaantui sitten kokonaan itsestään, kun kesällä tuo pumppasi yhtenä päivänä, jonka jälkeen ongelmaa ei enään ole ilmennyt?
                Ei varmasti ole vika itse turbiinissa, mutta toki ongelmaa voidaan helpommin kotrolloida mikäli lukitsemisnopeus on hieman eri kohdassa näissä "päivitysturbiineissa".

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3117
                  • Välisuomi

                  En nyt pane päätäni pantiki mutta väittäisin ettei EGR:ssa ole mitään lämmitymoodia tai edes tarkoitushakuista nesteiden lämmitystä. Pakokaasu palotapahtumassa pienentää palotapahtuman lämpöä, hidastaa liekkirintaman etenemistä, pienentää lämpökuormaa ja vähentää typen oksideja. Siksi EGR on olemassa ja siksi se ei tule ihan helpolla autoista poistumaankaan.
                  ---

                  Comment

                  • JSLA
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2009
                    • 64
                    • Oulu

                    Tulipa mieleen yksi seikka, voiko EGR termarin vikaantuminen vaikuttaa jotenkin välillisesti tähän nykimis ongelmaan? Esim. jos tuo nykiminen esiintyy ihan vähäisesti? :think:think:think
                    F11 530 x-Drive -11
                    Ex. E61 530 xd -06

                    Comment

                    • Vituixmän
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2006
                      • 61
                      • Tuusula

                      Tällä olis kanssa yksi hummaava pimpeli pom

                      Auto on siis E61 535DA -05 ajettu 186 tkm.

                      Ainakin näillä näkymin hummaaminen on saatu korjattua autosta, joka hummasi kylmänä kierroksia tasakaasulla ajettaessa nopeuksissa 60, 80, 120 Kmh jne...

                      Autoon kokeiltu seuraavaavia toimenpiteitä.

                      - Irrotettu kaasuläpän johto, josta seuraus laatikko toimi paremmin kylmänä ja vaihtoi aika mukavasti ja turbiini lukittui "äkäisemmin" ja ei hummannut enää, niin paljon, mutta kun auton sammutti niin se ei sammunut ihan nätillä käyntiäänellä, joten piuha takas kiinni ja vikakoodien nollaus.

                      - Rahun luona käynti, jossa muutettiin EGR arvoa nollasta arvoon 50. Jonka luulin aluksi korjanneen ongelman, mutta ei korjannut vaan hummaaminen muuttui eri ajonopeuksille kylmänä jotka oli seuraavat 50, 90, 100 Kmh... ongelma ei poistunut tällä.

                      - Huoltaessa autoa otin pohjapäreen pois ja nuomasin, että laatikon takapäässä oleva sähköpistoke oli vuotanut öljyä pihalle varmaan litran.
                      Kuvassa osanumero (1).

                      Mersujen parissa työskennelleenä olen useasti törmännyt ko. ongelmaan, jossa laatikon vastaavanlainen sähköpistoke vuotaa ja voi tiputtaa öljyä pihalle jopa 1,5 litraakin ja laatikko rupeaa sekoilemaan ja nykimään jne...

                      - Varasin Laakkoselle ajan sähköpistokkeen vaihtoon, öljymäärän tarkistukseen ja auton päivitykseen. Pistoketta ei voinut vaihtaa ilman, että otti öljypohjan pois jossa on suodatin kiinni tässä mallissa. Eli öljyt ja suodatin vaihtoon samalla.

                      - Eilen hain auton pois huollosta jossa se oli pari päivää.
                      Nyt laatikko toimii ongelmitta ei hummaa eikä nyi ainakaan toistaiseksi takana on 150 km.
                      Paremmin laatikko toimii kun koskaan aikasemmin eli korjaus onnistui näillänäkymin.
                      Eli kannattaa tarkastaa laatikosta ainakin se sähköpistokkeeen mahdollinen öljyvuoto ja päivittää auto uusimmalla softalla merkkihuollossa jos nämä poistaisi hummaamis ongelmat mulla se ainakin toimi

                      Että näin tälläkertaa...

                      Ikkunoiden tummennukset, tasolasikalvotukset Plasti lak tuotteet sopivasti.
                      -Kysy tarjous !!! postia privaan tai P.0456303615 (Ei tekstareita)

                      Comment

                      • MarttiKK
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 1638

                        Paljonko kustansi tuo sähköpistoke/öljynvaihto-operaatio?

                        Comment

                        • Vituixmän
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2006
                          • 61
                          • Tuusula

                          Originally posted by MarttiKK View Post
                          Paljonko kustansi tuo sähköpistoke/öljynvaihto-operaatio?
                          Pistokkeen vaihto, koko auton päivitys jossa päivitettiin myös puheohjaus jne... ja öljyt ja suodatin oliskohan se lasku ollu joku vähän alle 700 eskoa
                          Eihän tuo itse pistoke maksa kun alle parikymppiä. Nuo muut romuthan ja päivitys loput summasta tekevät. Ajamisen iloa

                          Ikkunoiden tummennukset, tasolasikalvotukset Plasti lak tuotteet sopivasti.
                          -Kysy tarjous !!! postia privaan tai P.0456303615 (Ei tekstareita)

                          Comment

                          • E38
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2005
                            • 269
                            • HKI,TKU

                            Mulla vaihdettiin myös tuon sähköjohdotuksen takia laatikon öljypohja, öljyt ja tuo (sähköpistokkeen) läpivienti. Makso 1.5v sitten Laakosella n tontun ja sen jälkeen olin tyytyväinen... mutta...
                            Autotalli:
                            -07 Lexus GS300
                            -96 Mercedes-Benz SL320
                            -79 Wartburg 353W Tourist
                            -66 Cadillac Coupe De Ville


                            Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci

                            Comment

                            • joko
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2004
                              • 1968
                              • Seinäjoki

                              Originally posted by JSLA View Post
                              Tulipa mieleen yksi seikka, voiko EGR termarin vikaantuminen vaikuttaa jotenkin välillisesti tähän nykimis ongelmaan? Esim. jos tuo nykiminen esiintyy ihan vähäisesti? :think:think:think
                              Ei, olen vaihtanut myös tuon eikä mitään merkityst tähän vikaan...
                              F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                              W906 319 sprinter - 14

                              Comment

                              • JSLA
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2009
                                • 64
                                • Oulu

                                Ok, siis näyttäisi siltä, että tuo conversiosofta päivitys tepsii tuohon 50-60km/h esiintyvään nykimiseen ja EGR rukkaus isomilla nopeuksilla esiintyvään nykimiseen...:think
                                Originally posted by joko View Post
                                Ei, olen vaihtanut myös tuon eikä mitään merkityst tähän vikaan...
                                F11 530 x-Drive -11
                                Ex. E61 530 xd -06

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎