memebuy23buy

530dA E60:n automaattiloota?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    Originally posted by MajorDrake View Post
    Jos löyt kaasua (mutta et kick downiin asti) niin kierrosten noustessa samalla vaihtaa pienempää vaihdetta silmään. Viive siihen että rupeaa kunnolla vetämään on n. sekunnin luokkaa näin mututuntumalta sanottuna.
    Onko tuo sekunti moottorin viivettä? Eli jos sinulla onkin tuossa jo sopiva pykälä sisässä, tapahtuuko heti jotain vai ehditkö jo miettiä miksi mitään ei tapahdu ja sitten mennään? Tuollainen oli tuo testaamani 535d, kirjoittelin siitä taannoin tännekin ja sain sen käsityksen, että ne vaan ovat tuollaisia. Olisi mielenkiintoista tietää miten sport-automaatin sport-nappi vaikuttaa tuohon.
    E39 528iA

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      Originally posted by teropa View Post
      Esim mun E39 540iA ei tee tollain. Jos on tarve saada pienempää silmään niin loota suorittaa vaihdon hyvinkin nopeasti ja lähes miettimättä.
      Tuohon vaikuttaa myös joku maaginen asia, ei minulla laatikko normaalisti vaihda salamannopeasti pienempää mutta se muuttuu sellaiseksi jos akku on päivän irti. Ja palautuu päivässä taas ennalleen... Syytä ilmiölle en ole löytänyt eikä samaa saa aikaiseksi laatikon adaptioarvojen nollauksella.

      Nuo testaamasi uudet autot saattoi olla jossain köröttely/talvi-modessa ja vaihtoi siksi hitaasti. Sport-asennossahan sellaista ei pitäisi olla, testasitko silläkin?
      E39 528iA

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7551
        • Jyväshyvä

        Originally posted by teropa View Post
        Niin mun kysymyksen tarkotus oli selvittää, minkälainen viive tulee tästä:

        ajat esim 30-40km/h ja päällä on isohko vaihde, ja tulee yllättävä tarve kiihdyttää vauhtia nopeasti ja survaiset kaasun pohjaan (ei kickdowniin asti kuitenkaan).

        Kauanko kestää ko. tilanteessa, että loota (tai moottori, whatever) arpoo pienempää vaihdetta silmään että nopeus lähtee kiihtymään ja päästään kierrosalueelle, jossa tapahtuu?
        Tero
        No kiihtyminen alkaa melkein heti. Eikä LCi ainakaan vaihda kovin helposti pienempää sisään vaan kiihdyttää alaväännöillä mukavasti. Kun tuossa tapahtuu joka kierrosalueella sitä kiihtymistä.

        Hankala sitä on bensa-auton jälkeen yrittää ymmärtää muuten kuin kokeilemalla. Kannattaa ajaa se 5 km että laatikko on lämmin, sen jälkeen vetää 2/3 kaasullakin alhaalta ilman että vaihtaa alaspäin.

        Jos lyö ihan kickdownia vasten (ilman että painaa siihen asti),
        vaihto tapahtuu n. 1 sekunnin kuluesssa.
        Last edited by MajorDrake; 05-04-2011, 23:14.
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • Matson^
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2008
          • 2113
          • Seinäjoki

          Originally posted by TJJ View Post
          Onko tuo sekunti moottorin viivettä? Eli jos sinulla onkin tuossa jo sopiva pykälä sisässä, tapahtuuko heti jotain vai ehditkö jo miettiä miksi mitään ei tapahdu ja sitten mennään? Tuollainen oli tuo testaamani 535d, kirjoittelin siitä taannoin tännekin ja sain sen käsityksen, että ne vaan ovat tuollaisia. Olisi mielenkiintoista tietää miten sport-automaatin sport-nappi vaikuttaa tuohon.
          Ei omassa ole viivettä, no tähän väliinhän joku vaparimotorsporttimies voisi sanoa että ompas, no ehkä onkin mutta monin verroin vähemmän kuin vaikka porukoiden e61 525dA:ssa. Pystyy talvella viemään(jotkut kuulemma kesälläkin) ihan kaasulla, eli pumppaaminen on mahdollista.. jos joku moiseen hullutteluun sortuisi Omassa on tuo terävyys tällä hetkellä vähän kateissa kun ilmamäärämittari alkaa vedelle viimeisiään.
          Automaatti jää miettimään ja viivettä syntyy jos "varoittamatta" survoo.
          | BMW G30 X-Drive M-Sport |
          | Nissan Navara TREK-1 |
          ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

          Comment

          • Mik@
            BTCF Member
            • Jul 2010
            • 1413
            • Nurmes

            Kävin eilen koeajamassa e61 535d -05 aj.230tkm lyhyellä testi lenkillä muu ei häirinnyt kuin lootan outo toiminta risteyksiin/valoihin pysähdyttäessä jolloin auto nykäisi tai töksähti "jumps" äänen kera. Myyjä sanoi että näin ne kaikki tekee.. :think Mutta tuskin sentään se noin pitäisi toimia. Olisiko öljyt menneet huonoksi tms? Onko kellään sattunut vastaavaa eteen?
            E61 520Da

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7551
              • Jyväshyvä

              Originally posted by Mik@ View Post
              Kävin eilen koeajamassa e61 535d -05 aj.230tkm lyhyellä testi lenkillä muu ei häirinnyt kuin lootan outo toiminta risteyksiin/valoihin pysähdyttäessä jolloin auto nykäisi tai töksähti "jumps" äänen kera. Myyjä sanoi että näin ne kaikki tekee.. :think Mutta tuskin sentään se noin pitäisi toimia. Olisiko öljyt menneet huonoksi tms? Onko kellään sattunut vastaavaa eteen?
              No vähän. E60 LCI -07/08, 180 tkm ajetussa oli termarit olleet rikki, DPF tukossa kun poltot eivät olleet toimineet.

              Rupesi tyhjäkynnillä hytkyttämään/pitämään pientä jytkettä, aluksi vain satunnaiseti, kokoajan kuitenkin paheni ja hetken päästä (1 tkm ajon jälkene) meni vikatilaan... Poistettiin sitten mokoma härpäke ja pistettiin jengaa lisää Karalan toimesta...

              Edit: Ja autossa oli vasta vaihdettu laatikko takuuseen...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • Mik@
                BTCF Member
                • Jul 2010
                • 1413
                • Nurmes

                Originally posted by Mik@ View Post
                Kävin eilen koeajamassa e61 535d -05 aj.230tkm lyhyellä testi lenkillä muu ei häirinnyt kuin lootan outo toiminta risteyksiin/valoihin pysähdyttäessä jolloin auto nykäisi tai töksähti "jumps" äänen kera. Myyjä sanoi että näin ne kaikki tekee.. :think Mutta tuskin sentään se noin pitäisi toimia. Olisiko öljyt menneet huonoksi tms? Onko kellään sattunut vastaavaa eteen?
                Originally posted by MajorDrake View Post
                No vähän. E60 LCI -07/08, 180 tkm ajetussa oli termarit olleet rikki, DPF tukossa kun poltot eivät olleet toimineet.

                Rupesi tyhjäkynnillä hytkyttämään/pitämään pientä jytkettä, aluksi vain satunnaiseti, kokoajan kuitenkin paheni ja hetken päästä (1 tkm ajon jälkene) meni vikatilaan... Poistettiin sitten mokoma härpäke ja pistettiin jengaa lisää Karalan toimesta...

                Edit: Ja autossa oli vasta vaihdettu laatikko takuuseen...
                Muuten en huomannut käynnissä mitään erikoista hytkytystä tai jytkettä, ajossa tai paikallaan. Kiihdyttessä ja ajossa loota toimi normaalisti mutta juuri ennen pysähtymistä tuli tämä "nykäys". Muuten auto olisi mieluinen mutta tuskin sitä uskaltaa ostaa jos nykimistä ei saa pois ennen kauppoja, ei paljoa kiinnosta ruveta ostamaan vaihdelaattikkoa.
                Last edited by Mik@; 06-04-2011, 12:13.
                E61 520Da

                Comment

                • Whistler
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2009
                  • 29
                  • Kotka

                  Hiljattain alkanut tomaattilaatikko oireilemaan. Eli kylmällä koneella kun liikkuu niin 2->3 vaihto menee melkoisella rytkäyksellä/nykäisyllä etenkin jos ei ihan pintakaasulla ajele. Sitten kun pannu on lämmennyt niin vaihtaminen on normaalihkoa. Kilsoja mittarissa on 207 tkm.

                  Onkos jengillä vastaavia kokemuksia/mikähän tuota voisi aiheuttaa?
                  ____________
                  E61 530DA '04

                  Comment

                  • syncro^^
                    BTCF Member
                    • Jan 2011
                    • 765
                    • Keski-Pohjanmaa, Räyrinki- Pohjois-Pohjanmaa Oulu

                    Originally posted by Whistler View Post
                    Hiljattain alkanut tomaattilaatikko oireilemaan. Eli kylmällä koneella kun liikkuu niin 2->3 vaihto menee melkoisella rytkäyksellä/nykäisyllä etenkin jos ei ihan pintakaasulla ajele. Sitten kun pannu on lämmennyt niin vaihtaminen on normaalihkoa. Kilsoja mittarissa on 207 tkm.

                    Onkos jengillä vastaavia kokemuksia/mikähän tuota voisi aiheuttaa?

                    ei oo tuommosta onkelmaa, mittarissa 186tkm.. voisit kokeilla öljyjen vaihtoa:think
                    Sininen savu on sitkeyttä, musta on voimaa.

                    BMW G31 540D x-Drive
                    BMW F11 530DA -12

                    Ex:
                    BMW E61 535da individual -10 340/680nm
                    BMW F11 520Da Alpinweiss III -13
                    BMW F30 320Da -12
                    Bmw E70 3.0DA -07
                    Bmw F10 525DA -10
                    Bmw 530Da e60 Pre-Lci -317/718 -03

                    Comment

                    • TUv530
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2008
                      • 75
                      • Etelä-Suomi

                      Mulla on tuo 213tkm rullattu E61 530Da. Pikkuhiljaa rupesi laatikossa vaihdot muuttumaan nykivimmiksi, sitten 2-3 vaihto muuttui todella nykiväksi ja lopulta ei lukinnut kuutosta, kierrokset hummas, pari kertaa tuli "transmission failure" ja rupesi vähän pelottaan...
                      Otin yhteyksiä Rahuun, jonka ohjeesta sitten Powermatic:iin. Pikadg oli että useita vikoja laatikossa, katsotaan tehdaskorjattua/purkulaatikkoa. Tätä varten tarvittiin "stock number" tms. laatikon kyljestä ja auto nosturille tutkittavaksi.
                      Laatikon "öljypohjan" torxeista kaikki ihan löysällä ja tulppaa sai pari kierrosta kiristettyä käsin. Laatikon 10l öljyä oli enää 7l.
                      Auto ollut mulla nyt vuodesta 2008 ja edelliset +100tkm omaa ajoa. Huoltohistoriassa ei ole mainintaa mistään laatikkoon kohdistuvista toimenpiteistä. Kuitenkin noissa torxeissa oli työkalun jäljet.
                      Öljynvaihto huuhdellen ja uusi suodatin/pohja. Ja kas. Kaikki ongelmat korjaantuivat kertaheitolla. Nyt ajettu 3tkm eikä mitään vaivaa. Saapa nähdä kauanko tätä kestää, mutta toistaiseksi aika bueno .

                      Tarinan opetus: jos laatikko alkaa temppuilla niin vika voi löytyä yllättävän läheltä. Yhteys asiantuntevaan pajaan.
                      Volkswagen Passat Alltrack -13
                      Ex E61 530DA -04
                      Ex E39 523IA -98
                      Ex E34 520IA -95

                      Comment

                      • Whistler
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2009
                        • 29
                        • Kotka

                        Originally posted by TUv530 View Post
                        Öljynvaihto huuhdellen ja uusi suodatin/pohja. Ja kas. Kaikki ongelmat korjaantuivat kertaheitolla. Nyt ajettu 3tkm eikä mitään vaivaa. Saapa nähdä kauanko tätä kestää, mutta toistaiseksi aika bueno .

                        Tarinan opetus: jos laatikko alkaa temppuilla niin vika voi löytyä yllättävän läheltä. Yhteys asiantuntevaan pajaan.
                        Missä teetit tuon homman ja mitä se kustansi?
                        ____________
                        E61 530DA '04

                        Comment

                        • Raine
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 2603
                          • N/A

                          ..........
                          Last edited by Raine; 16-05-2013, 12:38.
                          ///Motorporot

                          Comment

                          • Petri
                            BTCF Member
                            • Jun 2004
                            • 3156
                            • Nummela

                            Originally posted by TUv530 View Post
                            Otin yhteyksiä Rahuun, jonka ohjeesta sitten Powermatic:iin.
                            Originally posted by Whistler View Post
                            Missä teetit tuon homman ja mitä se kustansi?
                            http://www.powermatic.fi/yhteystiedot.html

                            Edit: Ja hinta taitaa olla 400e paikkeilla...
                            E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
                            E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


                            Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95

                            Comment

                            • Whistler
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2009
                              • 29
                              • Kotka

                              Dodii, tomaattilaatikko toimii taas suhtkoht normaalisti. Eli operaationa oli öljypohjan/öljyjen vaihto. Vika oli siis öljyvuoto ja ilmeisesti vähäisestä öljystä aiheutava nykiminen laatikossa koska tuo ongelma paheni pikkuhiljaa ja viime aikoina oli ihan mahdoton ajettava. Alleen laski ihan selkeän läikän kun päivän seisoi.

                              Nyt on siis taas säällinen ajettava
                              ____________
                              E61 530DA '04

                              Comment

                              • JKK
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2006
                                • 2335
                                • Uusimaa

                                Eilen kävin putsaamassa EGR:n ja kaasuläppäyksikön. Olivat varovaisesti sanottuna erittäin karun näköisiä sisältä. EGR:n ja imusarjan välinen reikä oli yli sentin paksuisen nokikerroksen peitossa. Ja EGR:n venttiiliä liikuttava kara muurautunut näkymättömiin. Myös kaasuläppäyksikkö oli sisältä samankaltainen. Hoonasin ja putsasin molemmat kirkkaiksi ja katsotaan vaikuttaako nykimisiin.

                                Eräs mielenkiintoinen huomio liittyen kaasuläppään; Sen (yksi) tehtävähän on sulkea imukanava ennen auton sammutusta, jotta sammutusvärähtelyt olisivat mahdollisimman pienet. Tässä tapauksessa tuntuu, että joka kolmas sammutus on sellainen rytkähtävä, jollon läppä ei hoida tehtäväänsä oikein. Kerran mielenkiinnosta tsekkasin, mikä positio läpällä on parkkipaikalla ennen auton sammutusta. Yllätyksekseni läppä teki jatkuvaa "auki-kiinni"-vemputusta, n. puolen sekunnin välein. Kun sammutin auton, tapahtui sammuminen ns. rytkähtämällä. Samantien käynnistin auton uudelleen, ja läppä pysyikin rauhallisesti kiinni-asennossa. Ja tämän jälkeen sammutuskin tapahtui siististi.

                                Onkohan tuo kaasuläpän "auki-kiinni"-vemputtaminen ihan normaalia? Mahtaako liittyä esim. DPF:n polttoon? Sammuuko teidän muiden 530d/535d:t (DPF-mallit) aina siististi ilman ns. "rytkähtämistä"? Onko tuota osaa kukaan joutunut uusimaan autoonsa?
                                Last edited by JKK; 20-06-2011, 06:15.
                                BMW G30 545e M-Sport

                                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                                Comment

                                Working...
                                X