memebuy23buy

530dA E60:n automaattiloota?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SamppaBMW
    Newbiemmer
    • Oct 2012
    • 21
    • Helsinki

    Originally posted by jokes911 View Post
    .....
    Onko joku jo jaksanut kaivaa jostain mikä ohjaa turbiinin lukituskanavan painetta? Leikkauskuvassa tuo kanava näkyy selvästi mutta en löydä mikä sitä ohjaa.
    Polttaa..polttaa. Tuntuu siltä että jokes911 on hyvin lähellä ongelman ydintä...

    Ite en tajuu mitää noista, mut laitan meilin sinne Recroon ja pyydän sen "description", eli mitä osia mun laatikkoon oike vaihettiin...ehkä joku täällä osaa paikallistaa tuon kuuluisan ongelmakikkareen sen perusteella...
    ------------------------------------------------------
    sigpic

    Comment

    • Mlatvala
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 3553
      • Kuopio

      Haluatteko te huijata sitä arvoa vai?
      E61 535d alkuunsa viritetty.

      Comment

      • jokes911
        Bimmer Fanatic
        • May 2008
        • 875
        • Espoo

        Ei vaan tietää minkä venttiilin vaihtamalla saa homman toimimaan. Veikkaan että on on/off tyyppinen venttiili ja jos jää luistamaan niin sitten on turbiinin kitkaosat kaput. Luultavasti myös suunnitteluvika eli kyseinen kanava ei tuota tarpeeksi painetta turbiinin lukitukselle.

        Löysin taannoin jenkeista laatikkopajan josta sai korjaussarjoja jossa uudet ventiilit. Mekatroniikka tippuu laatikon pohjasta alas joten ei tarvi koko värkkiä lähteä avaamaan.
        2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
        2022 X3 Charged Edition Msport
        1999 Honda CBR 900 SC33
        2009 Husqvarna SMR 510
        2017 KTM EXCF 350

        Comment

        • tuikku
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 1353

          .
          Mersuissa sen venttiilin suomennos on niinkin eksoottinen, kun turbiinin lukitusventtiili.

          Turbiini toimintaan vaikutetaan tuolla lukitusventtiilillä siten, että se sijaitsee turbiinin öljynkierrossa "viimeisenä", siinä kohden jonka jälkeen öljy ikäänkuin palautuu takaisin laatikon öljytilaan.
          Mitä enemmän ohjelma pitää venttiiliä auki, sen paremmin virtaa öljy turbiinin läpi ja sen paremmin huuhtelee öljy turbiini kitkapintoja ja sen pienempi on öljynpaine turbiini sisällä ja sen "löysempi" on turbiini pidoltaan.
          Sitä mukaa, kun venttiiliä suljetaan, alkaa öljyn paine nousta turbiinin sisällä ja luisto vähetä.
          Lopulta, kun venttiili sulkeutuu, nousee öljyn paine turbiinin sisällä samaksi, kun laatikon työpainekkin on, turbiini täyttyy kokonaan öljystä ja on ikäänkuin yhtä puuta, kitkalevyt ei luista enää toisiaan vasten.

          Bemarin edc-16 ja edc-17 ohjelmissa on tälle venttiilin toiminnalle kartta, jolla siihen voi vaikuttaa, sillä kerrotaan vääntötilanne kulloisellakin polttoaineen syöttömäärällä, sekä kierrosluvulla.
          Laatikon ohjelma sitten tämän informaation perusteella ohjailee lukitusventtiiliä osakuorma-alueella, täyskaasukiihdyttelyyn tuolla ei voi vaikuttaa, kaasupohjassa vaihdot menee kierroksien mukaan.

          Vanhemmissakin ohjelmista se voisi löytyä, mutta kaikki varmaankin tietää kaiken tarpeellisen sen kestävyydestä ja turbiinin luiston vähentäminen nimenomaan lisää vääntörasitusta, joten mitään ertyistä halua sen turbiinin toiminnan säätelyyn ei siinä malissa ole, eikä siis tarvetta tutustua edes aiheeseen.
          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

          Comment

          • SamppaBMW
            Newbiemmer
            • Oct 2012
            • 21
            • Helsinki

            No niin...jotain tollasesta venttiilin sulkeutumisesta (in lock-up line..) se ZF spesialisti just höpötti helkkarin pitkään...eli siellä joku venttiili hakkaa (ei ohjatusti) kun joku solenoidi paskana JA se saa juuri sit ton TC:n huonoon happeen JA alkaa kuluttuaan näkymään kiekkamittarissa JA tuntumaan perseessä JA vituttamaan.. Ilmeisesti just niihin 120tkm keskimäärin se solenoidi yleensä kyykähtää..ja TC kuluminen alkaa..

            ..odottelen postia Recrolta...
            ------------------------------------------------------
            sigpic

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7551
              • Jyväshyvä

              No onhan se selvä että jos turbiin lukitus-solenoidi rupeaa temppuilemaan että laatikon toiminta siitä kärsii...

              Mersuistahan näitä ns. kyb-venttiileitä on vaihdeltu,
              niissä ongelmat ilmenee alakierroksilla kiihdyttäessä,
              rupeaa "täristämään"...

              Laatikkonan Meruissa on ihan omansa,
              joten niissä oireilu voi olla sen takia erilaista.
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • enins
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2009
                • 521
                • Rauma

                Näissähän on solenoidien kanssa ollut murheita. Sikäli outoa ettei vikaan puututa ajoissa, sillä uudet venttiilit (koko sarja) 6HP26:een maksaa GP:llä 250 tai 370 ekeä (mekatroniikan mallista riippuen).

                Toisaalta ei ZF itsekään kovin luotettavana pidä laatikkoa, sillä korjaamokäsikirjan mukaan jo 80 tkm ajettu laatikko on "paljon ajettu" Ja näille high mileages- laatikoille pitää aina aukaisun yhteydessä vaihtaa kaikki levyt (pinnatut ja teräksiset). Ja se paljon parjattu öljynvaihto saman opuksen mukaan on 160 tkm/10 vuotta.
                Autokalusto: 320d f30

                Comment

                • KR
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2003
                  • 41
                  • Hollola

                  140tkm ajettu ja laatikko alko oireilee kylmänä. Etenkin kun se kytki isompaa, kuului sellainen kurahdus, eli se luisti. Laatikko purettiin katsottiin mitä on vikana, sinne vaihdettiin venttiilit ja turbiini. No, turbiinin vaihto oli turha, mutta laitettiin se varmuuden vuoksi.
                  Jos joku tarttee, niin vanhat osat on myynnissä.
                  BMW 535 M-Sport, Porsche 911 BiTurbo
                  Bigem is a specialist in competition shock absorber research and development, manufacturing and service. Our employees have over 20-years experience and knowledge of working on, and producing, high quality suspension systems. It doesn’t matter which level you are competing at professional or amateur level- we’re ready to help you.
                  www.bigem.fi

                  Comment

                  • jokes911
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2008
                    • 875
                    • Espoo

                    Onko lock-up line vena mekatroniikassa vai turbiinissa?
                    2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                    2022 X3 Charged Edition Msport
                    1999 Honda CBR 900 SC33
                    2009 Husqvarna SMR 510
                    2017 KTM EXCF 350

                    Comment

                    • SamppaBMW
                      Newbiemmer
                      • Oct 2012
                      • 21
                      • Helsinki

                      No helkkari...oli pakko googlata...merkki kai petollisesta kiinnostusasteesta tee-se-itse hommiin

                      Jokes911: Löytyyhän noita kunnon räjäytyskuviakin. Ja ihan täällä Suomessa toimivalta putiikilta...tuolla taitaa olla myös jonkinlaista osaamista..ja osiakin... Hinnat voi kyl olla huokemapia jossain muualla maailmassa (nettikaupoissa tosiaan korjaussettejä). Tsekkaatko tän pdf:n http://autogear.fi/vaihteistokauppa/zf6hp26.pdf ...siinähän tuo koko kapistus palasina. Solenoidi joka sitä ohjaa numero 706 (yellow TCC control) vai? Ite venttiiliä en tajuu noista kuvista...

                      Ja tosta kuvasta löyty muuten se kuuluista "drum" (807 tai 815), josta siellä Recrolla höpöttivät...että vaihetaan kun niitä on halkeillu

                      Ja jos tästä jotain helppiä viisaammille (oisko nro 1 jotenki tekemisis tän kaa) http://www.automaticchoice.com/Catal...hp19-26-32.pdf
                      Last edited by SamppaBMW; 23-11-2012, 14:15. Reason: Adding..
                      ------------------------------------------------------
                      sigpic

                      Comment

                      • MajorDrake
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 7551
                        • Jyväshyvä

                        On noita tullut tuijoteltua joskus ennenkin,
                        varsin mielenkiintoinen aihe.

                        Solenoidit ei ole kovin kalliita...

                        6HP26.SOL03

                        Seuraava, jolla humppaa ja on menossa öljynvaihtoon, voisi samalla vaihtaa tuon solenoidin niin näkisi auttaako se...
                        Last edited by MajorDrake; 23-11-2012, 15:20.
                        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7551
                          • Jyväshyvä

                          Originally posted by SamppaBMW View Post
                          No helkkari...oli pakko googlata...merkki kai petollisesta kiinnostusasteesta tee-se-itse hommiin

                          Jokes911: Löytyyhän noita kunnon räjäytyskuviakin. Ja ihan täällä Suomessa toimivalta putiikilta...tuolla taitaa olla myös jonkinlaista osaamista..ja osiakin... Hinnat voi kyl olla huokemapia jossain muualla maailmassa (nettikaupoissa tosiaan korjaussettejä). Tsekkaatko tän pdf:n http://autogear.fi/vaihteistokauppa/zf6hp26.pdf ...siinähän tuo koko kapistus palasina. Solenoidi joka sitä ohjaa numero 706 (yellow TCC control) vai? Ite venttiiliä en tajuu noista kuvista...

                          Ja tosta kuvasta löyty muuten se kuuluista "drum" (807 tai 815), josta siellä Recrolla höpöttivät...että vaihetaan kun niitä on halkeillu

                          Ja jos tästä jotain helppiä viisaammille (oisko nro 1 jotenki tekemisis tän kaa) http://www.automaticchoice.com/Catal...hp19-26-32.pdf
                          Vähän nyt mennään "mutu" linjalla, mutta:

                          Venttiilit löytyy tuon alemman linkin takaa. Eli venttiilejä ei suoraan saane erikseen zf:ltä, vain solenoidit.
                          Ilmeisesti Sonnaxilta saa venttiilejä erikseen (eli mekatroniikkayksikön sisälle tulevat "tapit" joita solenoidit ohjaa).
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • jokes911
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2008
                            • 875
                            • Espoo

                            Alko noi romanian pojat kiinnostamaan...turbiinin 330EUR? Kuka kysyy ensimmäisenä hintaa alvilla ja posteilla?

                            Toisaalta TIS varmaan antaa aika rapean aika-arvion tuon laatikon irrottamiselle ja paikalleen asennukseen joten se Latvian poikien 750eur pelkkä turbiinin korjaus töineen voi olle ihan ok hinta. Tuolla erolla kun ei saa Laakkoselta kuin alle 4h työtä täällä pääkaupunkiseudulle (helpot työt?! 110eur/h)

                            Tsekatkaa muuten ihan mielenkiinnosta tuo vaihteistokauppa.fi. Ei ole itselle tullut ennen vastaan mutta sen verkkokaupassa olis ZF lifeguardia 5L pönikkä 93,60eur? Aika halpaa väittäisin.
                            Last edited by jokes911; 25-11-2012, 12:08. Reason: lisäys
                            2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                            2022 X3 Charged Edition Msport
                            1999 Honda CBR 900 SC33
                            2009 Husqvarna SMR 510
                            2017 KTM EXCF 350

                            Comment

                            • -rik
                              BTCF Member
                              • Nov 2009
                              • 827
                              • Rovaniemi

                              Onko kellään kokemusta noista laatikon lisäaineista joita laitetaan öljyn sekaa (forte tms.) Eilen tuli tutun taksarin kanssa poristua ja tuli siinä sitten puheeksi. Hän on 2 kertaa vaihtanut huuhtelemalla öljyt ja nyt viimeisellä kerralla oli lisännyt fortea. Kuulemma töksähtely ja nykiminen oli vähän vähentynyt. Kuulemma puhdistaa juuri noita venttiilejä yms. (Kyseessä ei ole bmw eikä edes zf laatikko ks. taksarilla. Japanilaisvalmisteinen laatikko, jolla ajettu yli 340tkm)

                              (Vittu tää zf:n laatikko on kyllä paska tekele nimim. Viikonlopun -09 E-mersulla ajaneena jossa mittarissa yli 400tkm ja laatikko toimii ku ajatus, eikä luista, töksähtele, humppaa tai tee mitään muutakaan turhaa)
                              ex bimmers: | BMW e91 335dA | BMW e34 518i | BMW e60 530dA | BMW e36 318iS |

                              Comment

                              • LeMansBlau
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2006
                                • 1060
                                • Insomniac

                                Originally posted by MajorDrake View Post
                                Vähän nyt mennään "mutu" linjalla, mutta:

                                Venttiilit löytyy tuon alemman linkin takaa. Eli venttiilejä ei suoraan saane erikseen zf:ltä, vain solenoidit.
                                Ilmeisesti Sonnaxilta saa venttiilejä erikseen (eli mekatroniikkayksikön sisälle tulevat "tapit" joita solenoidit ohjaa).
                                Tästä nyt kun äkkiseltää lueskelin viimesimmät postit, niin itelläkin tulee väkisin mieleen, että voisko koko tyyppivika homman (humppaus) korjata kyseisen venttiilitapin vaihdolla. :think

                                Ainakin olis erittäin edullinen korjaus ja menis mukavasti laatikon litkujen vaihdon ohessa. Venttiilithän tuossa on heti käsillä, kun öljypohja on auki.

                                Joku kun vielä sattuis oleen tosiaan vaihtamassa öljyjä nyt, niin testimielessä kannattais ehdottomasti vaihtaa toi k.o. venttiilli. Ite ajan noilla litetime-ölpillä, mutta jopa sitkein tapaus vois alkaa öljynvaihtoon jos siinä sais samalla tehtyä tällaisen hyödyllisenkin toimenpiteen.

                                Ja tostahan vois oikein kimppatilauksen tehdä kyseiselle venttiilille jos hommassa olisi järkeä.

                                Originally posted by -rik View Post
                                (Vittu tää zf:n laatikko on kyllä paska tekele nimim. Viikonlopun -09 E-mersulla ajaneena jossa mittarissa yli 400tkm ja laatikko toimii ku ajatus, eikä luista, töksähtele, humppaa tai tee mitään muutakaan turhaa)
                                Ei tämä zf pitäis luistaa tai töksähdellä jos on ehjä? :think Humppamista kyllä on monessakin, mutta pikku haitta jos pysyy siedettävyyden rajoissa, kuten useimmissa. Ja tämä paska laatikko kestää hienosti tonnin väännön, mikä on jo ihan hyvin 2000kilosen möhkön aut.laatikolle.
                                ///MADE IN FINLAND

                                sigpic

                                TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                                E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                                F32 COUPE PERFORMANCE
                                F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                                Comment

                                Working...
                                X