Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mane400
    Bimmer Rookie
    • Oct 2003
    • 76
    • Etelä-Pohjanmaa

    Originally posted by e46touring View Post
    En halua välttämättä pilata /pelotella onnistunutta remonttiasi, MUTTA kokemus on osoittanut USEAAN kertaan että, kunhan vaihdelaatikon öljyn lämpötila saavuttaa ensimmäisen kerran n. 90c ( tämä lämmönvaihdin termostaatti toimii sieltä öljyjen puolelta lämpötilaa haistellen)
    avautumislämpötilan niin eipä pirulainen osaa sulkea itseään vaan jää se vesikierto avoimeksi moottorin suuntaan ja kone jäähtyy tarpeettomasti.

    JA nimenomaan juurikin PÄÄTERMOSTAATIN vaihdon jälkeen kun moottori saavuttaa normaalin 88-90c käyntilämpötilan pitkästä aikaa ja luulee kaiken olevan kunnossa niin kas johan tipahtaa lämpötila alas n. 30 -50Km ajon jälkeen kun vaihteiston öljyn lämpötila saavuttaa sen n. 90c

    toivottaan kuitenkin onnistunutta remonttia ja kysellään samalla hintaa tuolle lämmönvaihtimelle ?
    Kyllähän tuon vaihteistonöljyn lauhdutin on toiminut normaalisti tähänkin asti, vaikka päätermari onkin falskannut. En tiedä tosin miten tuon vaihteiston lämpötilan saisi edes näin pikkupakkasilla nousemaan edes tuonne 90 asteeseen, kun n.400km (josta motaria n. 150km) reippaasti ajellen vaihteiston lämmöt nousivat Inpan mukaan ylimmillään 73C:een, ulkolämpötila oli nollan tienoilla. Ainakin vielä n. 150km ajaneena moottori lämpenee hyvin 90C:n tuntumaan n. 10km ajon jälkeen.

    Comment

    • Agent
      Newbiemmer
      • Dec 2013
      • 16
      • Helsinki

      Kysymys arvon palstalaisille... Kylmällä moottorilla pihasta lähdettynä kestää noin 15 min saavuttaa 82 asteen lämmöt. Tähän 10 min lisää maantietä 80 km/h ja lämmöt siinä 84/85 (välillä moottorijarruttaessa tippuu 83 asteeseen ja rivakammin kiihdyttäessä meni hetkeksi 81 asteeseen). Noin 40 min ajon jälkeen juuri perille tullessa välähti 86 astetta.

      Ulkolämpötila plus 5 astetta, auto e60 525d lci automaatti, valmistetu 12/2008 ja 110 tkm lasissa, keskikulutus (sekalaisessa ajossa) kesärenkailla pyörinyt 6,2 litran (itse laskettu) ja kitkarenkailla 6,6 tuntumassa.

      Viittaako luvut viallisiin termareihin vai onko ehjän auton lukemia? Vielä on eurotakuuta jäljellä, jonka puitteissa varmaan saisi jotain vaihdatettua, jos jotain vikana. Liikkeestä sanottiin, että normaalisti pitäisi nousta noin 5 minuutissa 90 asteeseen... Miten on?
      Last edited by Agent; 10-12-2013, 18:58.

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7540
        • Jyväshyvä

        Originally posted by Agent View Post
        Kysymys arvon palstalaisille... Kylmällä moottorilla pihasta lähdettynä kestää noin 15 min saavuttaa 82 asteen lämmöt. Tähän 10 min lisää maantietä 80 km/h ja lämmöt siinä 84/85 (välillä moottorijarruttaessa tippuu 83 asteeseen ja rivakammin kiihdyttäessä meni hetkeksi 81 asteeseen). Noin 40 min ajon jälkeen juuri perille tullessa välähti 86 astetta.

        Ulkolämpötila plus 5 astetta, auto e60 525d lci automaatti, valmistetu 12/2008 ja 110 tkm lasissa, keskikulutus (sekalaisessa ajossa) kesärenkailla pyörinyt 6,2 litran (itse laskettu) ja kitkarenkailla 6,6 tuntumassa.

        Viittaako luvut viallisiin termareihin vai onko ehjän auton lukemia? Vielä on eurotakuuta jäljellä, jonka puitteissa varmaan saisi jotain vaihdatettua, jos jotain vikana. Liikkeestä sanottiin, että normaalisti pitäisi nousta noin 5 minuutissa 90 asteeseen... Miten on?

        Ei kyllä nouse 5 minuutissa 90 asteeseen jos ollaan pakkasen puolella.

        Luvut on hivenen alhaiset mutta en tekisi asialle mitään (vielä) jos menisi omasta lompakosta. Voihan niitä takuuseen yrittää...
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3144
          • Tampere

          Sanoisin että vartissa pitäisi nousta pakkasella(kin) normilämpötilaan.

          Comment

          • Agent
            Newbiemmer
            • Dec 2013
            • 16
            • Helsinki

            Originally posted by MNi View Post
            Sanoisin että vartissa pitäisi nousta pakkasella(kin) normilämpötilaan.

            Joo kylla se viidessa minuutissa lampeaminen on aika hatusta vedetty, itseasiassa soitin uudelleen tilatakseni huoltoon ajan ja nyt eri kaveri kertoi etta 30 minuutissa pitaisi nousta pakkasella sinne 90 asteeseen. Niin ja syy miksi tilasin huollon, niin tanaan noin nollassa asteessa 40 min ajelua ja 66 astetta oli korkein mika valahti, muutoin seilasi 65 ja 66 asteen valilla. No pitaisi kuulemma menna ongelmitta takuuseen. Aika janna vain kun eilen noin viidessa plus asteessa nousi kumminkin sinne 85 asteeseen. Voiko olla, etta ajoittain termari toimii jotenkin ja sitten taas ei ollenkaan?

            Ja lisakyssarina, etta mita mahdollisia sivuvaikutuksia liian alhaisilla lammoilla ajelusta voisi olla? Tuosta DPF poltostahan ketjussa on paljon juttua, mutta jotain muutakin? Onko jotain sivuvaikutuksia, joita olisi syyta pyytaa huollossa tsekkaamaan termarin vaihdon yhteydessa? Kun en ole auton ensimmainen omistaja, niin en voi tietaa kuinka paljon autolla ajettu liian alhaisilla lammoilla aikaisemmin. Ainakin tehot tuntuisi olevan ihan tallella verrattuna muihin vastaaviin samalla moottorilla varustettuihin autoihin (olisinko noin kuutta tai seitsamaa eri autoa kokeillut)...
            Last edited by Agent; 11-12-2013, 11:17.

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7540
              • Jyväshyvä

              Originally posted by Agent View Post
              Joo kylla se viidessa minuutissa lampeaminen on aika hatusta vedetty, itseasiassa soitin uudelleen tilatakseni huoltoon ajan ja nyt eri kaveri kertoi etta 30 minuutissa pitaisi nousta pakkasella sinne 90 asteeseen. Niin ja syy miksi tilasin huollon, niin tanaan noin nollassa asteessa 40 min ajelua ja 66 astetta oli korkein mika valahti, muutoin seilasi 65 ja 66 asteen valilla. No pitaisi kuulemma menna ongelmitta takuuseen. Aika janna vain kun eilen noin viidessa plus asteessa nousi kumminkin sinne 85 asteeseen. Voiko olla, etta ajoittain termari toimii jotenkin ja sitten taas ei ollenkaan?
              Jos lämmöt nousee sinne 75 asteen päälle, poltto lähtee päälle ja polton aikan alämmöt nousee korkeammaksi.
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • ekaBMW
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2010
                • 454
                • Oulu

                Viime viikonloppuna tuli ajettu pidemmästi maantiellä (90km/h). Poltto lähti päälle vaikka lämmöt oli vain reilut 60 (piilovalikko). Lämmöt kävi lähempänä 90 ehkä 10-15 km ajan.
                Last edited by ekaBMW; 12-12-2013, 21:26.
                F11 530d xDrive 09/16
                Ex E60 530d xDrive A 10/08
                Ex E60 520dA 09/08 liisari
                Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                Ex Opel Kadett 1.6 -89

                Comment

                • Fabsu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 1754

                  Originally posted by ekaBMW View Post
                  Viime viikonloppuna tuli ajettu pidemmästi maantiellä (90km/h). Poltto lähti päälle vaikka lämmöt oli reilut 60 (piilovalikko). Lämmöt kävi lähempänä 90 ehkä 10-15 km ajan.
                  Mikä malli?
                  AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                  ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                  e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                  e30 318i -88

                  Comment

                  • ekaBMW
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2010
                    • 454
                    • Oulu

                    E60 530d Xdrive -08
                    F11 530d xDrive 09/16
                    Ex E60 530d xDrive A 10/08
                    Ex E60 520dA 09/08 liisari
                    Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                    Ex Opel Kadett 1.6 -89

                    Comment

                    • 520ia
                      Newbiemmer
                      • Sep 2005
                      • 23

                      No niin, termarijumppa tehty. Eli enne ohjelmointia ja rullila ajoa lämmöt noin 85 eli suht normaali..Sitte ohjelmointi ja penkitys, ja kotia päin hymyssä suin, paitsi tiedossa maffin vaihto, hymy muuttui kalseaksi kun kattoin lämmöt, noin 50-55 celssiä..eli rullilla ottanu lämpöö vähän enenpi ja sit termarit jäi auki, no sitte hakee egr termari, lämmöt nousi normaaliajossa noin 60, sit päätermari, noin 75, eli ei muutaku lämmönvaihdin vaihtoon ja avot, lämmöt 15min ajon jälkeen 90 ja taas hymyilyttää ku kulutuski tippuu sen pari litraa, harmittaa vaan niiden puolesta jotka ajaa kylmillä autoilla, kun eihän noita normipappa lämpöistä tiedä mitään, ja se et jotku korjaamothan tosiaa kertoo et eihänse dieseli talvella lämpeekkään..noh bemarit ainaki lämpee jos kiesi on kunnos..vageista en tiedä.

                      Comment

                      • 520ia
                        Newbiemmer
                        • Sep 2005
                        • 23

                        Ja autonahan oli e61 530d

                        Comment

                        • Agent
                          Newbiemmer
                          • Dec 2013
                          • 16
                          • Helsinki

                          Originally posted by 520ia View Post
                          No niin, termarijumppa tehty. Eli enne ohjelmointia ja rullila ajoa lämmöt noin 85 eli suht normaali..Sitte ohjelmointi ja penkitys, ja kotia päin hymyssä suin, paitsi tiedossa maffin vaihto, hymy muuttui kalseaksi kun kattoin lämmöt, noin 50-55 celssiä..eli rullilla ottanu lämpöö vähän enenpi ja sit termarit jäi auki, no sitte hakee egr termari, lämmöt nousi normaaliajossa noin 60, sit päätermari, noin 75, eli ei muutaku lämmönvaihdin vaihtoon ja avot, lämmöt 15min ajon jälkeen 90 ja taas hymyilyttää ku kulutuski tippuu sen pari litraa, harmittaa vaan niiden puolesta jotka ajaa kylmillä autoilla, kun eihän noita normipappa lämpöistä tiedä mitään, ja se et jotku korjaamothan tosiaa kertoo et eihänse dieseli talvella lämpeekkään..noh bemarit ainaki lämpee jos kiesi on kunnos..vageista en tiedä.

                          Viikonloppuna tuli vedettyä noin 1000 km lenkki pääasiassa moottoritietä 100 - 120 km nopeudella noin -3 - 5 asteen ulkolämpötilassa.. Tankkauksen yhteydessä laskettu keskikuluts 5,6 l/100 km ja moottorin lämmöt seilasi 65 - 84 asteen välillä ollen pääsääntöisesti noin 80 astetta. No tiistaina menee termaria vaihtoon ja täytyy sen jälkeen seurailla mikä on vaikutus.
                          Autona nyt tosiaan 12/2008 525d lci automaatti sedan mallina.

                          Autossani on vielä takuuta jäljellä, niin olisiko huollon yhteydessä syytä pyytää tsekkaamaan jotain tiettyjä asioita autosta, johon liian alhaisilla lämmöillä ajettaessa olisi voinut olla "sivuvaikutuksia"?
                          Last edited by Agent; 15-12-2013, 10:31. Reason: lisäkysymys

                          Comment

                          • jaki
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2003
                            • 2979
                            • Uusimaa

                            Originally posted by Agent View Post
                            Autossani on vielä takuuta jäljellä, niin olisiko huollon yhteydessä syytä pyytää tsekkaamaan jotain tiettyjä asioita autosta, johon liian alhaisilla lämmöillä ajettaessa olisi voinut olla "sivuvaikutuksia"?
                            Sivuvaikutus on se, että moottori kuluu normaalia enemmän. Ei muuta kuin hattu pois ja hoonausjälkiä mittaamaan ...
                            Eli ei sieltä voi mitään tarkistaa.
                            BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                            Comment

                            • e46touring
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2003
                              • 1328
                              • Tornio

                              Originally posted by Agent View Post

                              Autossani on vielä takuuta jäljellä, niin olisiko huollon yhteydessä syytä pyytää tsekkaamaan jotain tiettyjä asioita autosta, johon liian alhaisilla lämmöillä ajettaessa olisi voinut olla "sivuvaikutuksia"?
                              JOS kauemmin ajettu rikkinäisillä termareilla niin EGR venttiili / imusarja todella nokinen sisältä. Tuossa sinun 525d ei onneksi ole niitä imusarjan läppiä joten karstoittumisesta johtuva katastrofi tuho koneelle ei ole onneksi puuttuvista/ irtoavista imusarjan läpistä johtuen mahdollista.
                              Pyydä huoltoa käyttämään imusarjan päästä EGR / ilmaputki auki ja kurkkaa kuinka paljon EGR venttiilin ympärillä on karstaa. Puhdistaa se EGR joka tapauksessa kannattaa koska KYLMÄNÄ tuo sinun koneesi on käynyt jo jonkun aikaa.
                              __________________________________________________ ____________
                              Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                              Comment

                              • teppo_h
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2005
                                • 337
                                • Finland

                                Jaahas...

                                Aika tasan 2v sitten vaihdettu päätermari (egr vähän aikasemmin). Syksyllä tsekkasin lämmöt ja hyvin nousi sinne 88 asteeseen, mutta eilen ku oli -15 pakkasta mittarissa, niin eipä noussu enää ku 78 ja kehta tippu jo 75 asteeseen.

                                Perskeles! Termarin vaihtoon (kait) tässä pitää alkaa...

                                Autona siis 12/2005 525d manual...
                                Chrysler Town&Country 3.8 V6 -04
                                Renault Clio -00 1,4 8v (jo toinen)
                                EX:
                                Chevy Suburban K2500 4x4 -97
                                Renault Clio -00 1,4 8v (paalattu)
                                E87 120dA, F11 530dA, E61 525d, E36 316i, E87 116i
                                E36 320i Coupe, E21 318i
                                MB W115 240D

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎